Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:43
Hoi allen!

Vandaag is Odido glasvezel bij ons geïnstalleerd. Een mooi moment om ook even de hele netwerk-setup tegen het licht te houden.

Mijn situatie:
  • Ik heb een jaren '30 tussenwoning met drie woonlagen, op de bovenste werk ik.
  • Het is niet mogelijk (of beter: niet wenselijk) bedrading te trekken, dus ik zou graag alles met WiFi oplossen.
  • Ik doe geen heftige dingen, alleen af en toe videobellen
Eerdere ervaringen
Pre-Odido hadden we Ziggo. Via hen hebben we meerdere wifi-extenders gehad. Met de TP-Link Deco's hadden we slechte ervaring, daar viel het internet af en toe weg (leek een soort buffer-overrun oid, elk uur 10-30s geen verbinding) daarvoor én erna de 'pods' (stabieler, maar niet zo snel als de TP-Link).

Mijn huidige verbinding
Ik heb nu alleen de standaard Odido router staan (de EX5601-T1). Voor zover ik begrijp doet die alleen maar 'router' dingen, de modem is het zwarte kastje wat op de inkomende glasvezelkabel zit geplugd.

Met die opzet trek ik op m'n kantoortje op de 3e verdieping nu 40Mbps. Op de begane grond naast de router trek ik de totale 1Gbps.

Mijn wensen
Ik wil een stabiel internet zonder gedoe. Ik wil graag een aantal apparaten een vast IP-adres geven. Voor de rest maak ik geen gebruik van geavanceerde opties.

Ik heb de zoektocht voor nu beperkt tot:
- WiFi Plus van Odido: 2,50 p/m voor een extender van ZyXEL (Zyxel WX5600)
- TP-Link Deco XE75
- AVM FRITZ!Mesh Set 4060 + 3000 AX

Mijn voorkeur gaat uit naar de Fritz. De ZyXEL router heeft wat brakke software van wat ik nu heb gezien, al is de huurprijs erg schappelijk. De Deco's hebben we in het verleden een vervelende ervaring mee gehad.

Mijn gevoel zegt dat de Fritz een degelijk OS heeft, stabiel levert, z'n producten update, en bereikbaar is bij problemen. Daarnaast geeft het mij een iets prettiger gevoel dat mijn internetverkeer niet door Chinese apparatuur loopt.

Mijn vraag is of ik daar goed aan doe? Is Fritz ook daadwerkelijk goede apparatuur?
En klopt het dat ik dan de ZyXEL router in z'n geheel kan ontkoppelen? (dat die niet ook nog dienst doet als modem)

Beste antwoord (via MatthijsZ op 13-12-2024 13:07)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Voor een goed werkend draadloos mesh systeem heb je goede onderlinge verbinding nodig tussen de nodes.
Dan kun je hoog en laag springen of verschillende merken uit de kast halen maar als er teveel demping is (bv isolatie in vloeren) dan is het knudde.

De deco set die je eerst had, deco m4?, staat bekend als een goed stabiel apparaat mits er goede draadloze onderlinge verbinding mogelijk is. Was die er niet, dan verwacwht ik weinig verbetering met een Frtiz of XE75.

Maar een draadloos mesh systeem kan prima werken en waar vaak veel winst te behalen is, is de positionering:

- Voor goede wifi Mesh moeten de nodes elkaar goed op de 5ghz kunnen ontvangen. 2.4ghz verbinding onderling is gedoemd te mislukken.
- Voor goede wifi moet je, anno 2024, zoveel mogelijk de 5/6ghz gebruiken. Zorg dat je clients niet met 2.4 verbonden zijn. Wil je dit zeker weten? Maak een apart SSID aan waar 2.4ghz uit staat.
- Over het algemeen is de grootste uitdaging om verticaal te gaan van verdieping naar verdieping. Een trappengat kan hiervoor een uitkomst zijn. Zorg dat je hoofd node dichtbij de trap staat, het liefst buiten de meterkast.
- Plaats je 2e node op een locatie waar de 1e node nog goed ontvangen kan worden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je de 2e node op de 1e verdieping bij de trap plaatst in plaats van op zolder.
- Een 3e node erbij is niet altijd beter. Soms zijn de ervaringen beter als je alleen een 2e node op de 1e zet en die vanuit zolder pakt direct vanuit je apparaten.
- Wifi mesh systemen met tri-band hebben een aparte band voor de draadloze backhaul. Dat merk je vooral in latency en snelheid. De genoemde Deco en Fritz kunnen dit beide

Aangezien je nu op de 3e 40mbps haalt vermoed ik dat je met 2.4ghz verbonden bent en er geen 5ghz dekking is. Zou je nu je fritz repeater op die plek inzetten (icm fritz router) dan maakt die waarschijnlijk een onderlinge 2.4ghz link met opnieuw slechte verbinding als gevolg.

Lang verhaal kort:
Deco en Fritz zijn beide mooie producten. Je negatieve ervaring van Deco is denk ik eerder te wijten aan onderlinge verbinding dan het product zelf.

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Voor een goed werkend draadloos mesh systeem heb je goede onderlinge verbinding nodig tussen de nodes.
Dan kun je hoog en laag springen of verschillende merken uit de kast halen maar als er teveel demping is (bv isolatie in vloeren) dan is het knudde.

De deco set die je eerst had, deco m4?, staat bekend als een goed stabiel apparaat mits er goede draadloze onderlinge verbinding mogelijk is. Was die er niet, dan verwacwht ik weinig verbetering met een Frtiz of XE75.

Maar een draadloos mesh systeem kan prima werken en waar vaak veel winst te behalen is, is de positionering:

- Voor goede wifi Mesh moeten de nodes elkaar goed op de 5ghz kunnen ontvangen. 2.4ghz verbinding onderling is gedoemd te mislukken.
- Voor goede wifi moet je, anno 2024, zoveel mogelijk de 5/6ghz gebruiken. Zorg dat je clients niet met 2.4 verbonden zijn. Wil je dit zeker weten? Maak een apart SSID aan waar 2.4ghz uit staat.
- Over het algemeen is de grootste uitdaging om verticaal te gaan van verdieping naar verdieping. Een trappengat kan hiervoor een uitkomst zijn. Zorg dat je hoofd node dichtbij de trap staat, het liefst buiten de meterkast.
- Plaats je 2e node op een locatie waar de 1e node nog goed ontvangen kan worden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je de 2e node op de 1e verdieping bij de trap plaatst in plaats van op zolder.
- Een 3e node erbij is niet altijd beter. Soms zijn de ervaringen beter als je alleen een 2e node op de 1e zet en die vanuit zolder pakt direct vanuit je apparaten.
- Wifi mesh systemen met tri-band hebben een aparte band voor de draadloze backhaul. Dat merk je vooral in latency en snelheid. De genoemde Deco en Fritz kunnen dit beide

Aangezien je nu op de 3e 40mbps haalt vermoed ik dat je met 2.4ghz verbonden bent en er geen 5ghz dekking is. Zou je nu je fritz repeater op die plek inzetten (icm fritz router) dan maakt die waarschijnlijk een onderlinge 2.4ghz link met opnieuw slechte verbinding als gevolg.

Lang verhaal kort:
Deco en Fritz zijn beide mooie producten. Je negatieve ervaring van Deco is denk ik eerder te wijten aan onderlinge verbinding dan het product zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Bedankt Laurens voor het uitgebreide antwoord.

Ik zit nu inderdaad op 2,4Ghz verbinding boven, maar dat is met enkel de ZyXEL router beneden.

In de nieuwe opstelling zou ik beneden een router hebben en op de eerste verdieping een repeater. Mijn hoop is dat die dan onderling op 5Ghz gaan, en ook naar de 2e verdieping op 5Ghz gaan.

De vloeren zijn allemaal hout zonder noemenswaardige isolering (alleen de bekende groene matten onder het laminaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat zou, helemaal als je ze slim positioneert, prima moeten lukken. maar meten is weten :)

Maar hoe had je de deco's gepositioneerd? hadden die wel onderling een goede 5ghz verbinding?

Kabels blijven wel het beste.... is er nergens een oude coax kabel die je kunt vervangen voor utp?

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 10-12-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
> Maar hoe had je de deco's gepositioneerd? hadden die wel onderling een goede 5ghz verbinding?

Deze stonden recht boven elkaar (net als de "pods"). Dat werkte goed, kregen we netjes de hele verbinding binnen. Alleen nooit gecheckt of ze 5Ghz gebruikten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
MatthijsZ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:49:
> Maar hoe had je de deco's gepositioneerd? hadden die wel onderling een goede 5ghz verbinding?

Deze stonden recht boven elkaar (net als de "pods"). Dat werkte goed, kregen we netjes de hele verbinding binnen. Alleen nooit gecheckt of ze 5Ghz gebruikten...
Als je verbinding boven de 70 megabit was, dan was dit wss een 5ghz verbinding :)
Maar als het een magere 5ghz verbinding was dan kan het op het ene moment goed gaan en het andere moment gaan hakkelen.

Ik zou gewoon iets kopen en installeren :)
De xe75 zal in theorie sneller gaan dan de Fritz zet maar de vraag is of die extra snelheid boeit.
Als je 400 haalt met de Fritz en 600 met de DEco maar je hebt een beter gevoel bij Fritz, lekker Fritz kopen

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 10-12-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
bedankt Laurens, heldere antwoorden.

Ik zat bij ziggo op 120mbps (zoals verwacht met het abonnement wat wij hadden).
Ik ga het proberen met de Fritz!

Update: Nog even opnieuw de Fast.com gedraaid: ik heb nu ook 120Mbps bij de ZyXEL router. Op die snelheid hoeft de Fritz misschien niet eens :)

[ Voor 32% gewijzigd door MatthijsZ op 10-12-2024 14:41 . Reden: Speedtest update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat je kunt proberen is een aparte 5ghz only SSID aan te maken en alleen die te gebruiken binnenshuis.

Naar mijn ervaring willen clients soms te snel op de 2.4ghz omdat het signaal beter is.
Dat is vaak lastig tegen te gaan tenzij er dus helemaal geen 2.4ghz band is.

In CMD kun je nakijken hoe de verbinding momenteel is op de 5ghz.
code:
1
netsh wlan show interfaces

En dan is het volgende van belang:
code:
1
2
3
4
5
Band                   : 5 GHz
    Channel                : 108
    Receive rate (Mbps)    : 136
    Transmit rate (Mbps)   : 576
    Signal                 : 99%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Goede, ik ga experimenteren!

Nog andere vraag: Odido noemt de Zyxel zelf een modem, maar dat klopt niet, toch? Het is alleen de router? (Zwarte opzetstuk op de glasvezel is denk ik de modem)
Of zou ik bij overgang naar Fritz router óók nog de Zyxel moeten laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat is een behoorlijke semantische discussie..
Officieel bestaat er geen modem bij glasvezel want er is geen modulatie. Dat heb je alleen bij DSL/Coax.
Ze blijven het alleen zo noemen, ook ivm de wet vrije modemkeuze

Maar om antwoord te geven op je vraag:
Bij de meeste glasvezel providers heb je tegenwoordig een ONT waar de glasvezel omgezet wordt naar UTP.

Vanaf dit ONT kastje loopt er een kabel je Zyxel in.
9/10 keer kun je de Zyxel weghalen en direct inprikken in je eigen router. Je router moet wel een vlan kunnen instellen op de internet verbinding maar dat kunnen ze wel. Vroeger was iptv dan nog wel complex maar dat hebben ze tegenwoordig simpeler gemaakt en werkt dan ook direct.

Sommige tweakers willen nog een stap verder en het ONT weglaten en het glas direct de router in. Dat was in de oude glasvezel netwerken nog wel te doen maar bij nieuwe steeds lastiger. Persoonlijk zou ik die ONT lekker laten hangen en pas vanaf UTP werken naar je eigen router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsZ
FYI voor andere lezers: ik heb de Fritz-mesh set gekocht bij Mediamarkt. Daar koop ik normaliter nooit iets, maar de mesh-set is er momenteel 50 euro goedkoper: https://www.mediamarkt.nl...ltiroom-wifi-1869672.html

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Prima set ik gebruik zelf op Odido een 7590 met een 1200 en een 1200 AX repeater en werkt perfect.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MatthijsZ
Pakket was er vandaag. Alles installeren was een eitje. Ik moest alleen ff "t-mobile thuis" kiezen omdat "odido" nog niet in de lijst stond.

Snelheid getest met Fast.com:

Snelheid met Fritz op wifi:
Begane grond: 600-800 Mbps (van de 1Gbps)
Eerste verdieping: 800 Mbps (<- hier staat repeater)
Tweede verdieping: 300-360 Mbps - RSSI -71, Ruis -90

Was met originele Zyxel zonder repeaters:
Begane grond: 1000 Mbps (even uit herinnering)
Tweede verdieping: 20-120 Mbps - RSSI -76, Ruis: -90

Met Ziggo kreeg ik (incl repeaters):
Tweede verdieping: 120 Mbps (van de 100Mbps) - RSSI -70, Ruis -89

Ik heb het idee dat mijn telefoon niet automatisch de repeater pakt, die gaat soms nog op langzamere snelheid. De snelheid op begane grond is niet de volle 1000 Mbps die de Zyxel volgens mijn herinnering wel leverde gisteren.

• laurens0619
De fritzbox kan max 80mhz waar de zyxel 160mhz kan. Wss is het daarom trager

Maar beste is om dat te verifieren met linkrates via het netsh commando.
-71rssi is niet super goed dus die 300mbps is prima

Als het maar stabiel is :) voor de meeste toepassingen is namelijk 50mbit meer dan

Mbt telefoon: controleer of die niet per ongeluk op de 2.4 ghz gaat zitten

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2024 18:53 ]

• MatthijsZ
Ik denk wel dat ik m’n 1Gbit verbinding omlaag naar 400mbit kan zetten 😅
Dat was ook m’n intentie, maar de helpdesk had me 1Gbit aangesmeerd (kost het eerste jaar toch hetzelfde, en je kunt altijd naar beneden -> maar dat mag dus niet meer)

Ik heb nu de WiFi app van Fritz, en heb eens een test gedraaid. Maar daar daalt de doorvoer tijdens de test geleidelijk. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwAnfpoI1tY9XGnR_wnJpUPwdWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chouRRs60SvWMUsdvwIZUk9k.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: op Fast.com kom ik nu uit op 910mbit. Meer dan 2x de snelheid van wat Fritz in z’n wifi app zelf meet. Heel raar.

[ Voor 7% gewijzigd door MatthijsZ op 12-12-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRITZ!webcare
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-09 13:15
Beste MatthijsZ,

Wij gaan ervan uit, dat je hier een iOS apparaat gebruikt met de FRITZ!App WLAN, en voor ons ook te zien is op de screenshot dat de doorvoer daalt.

Probleem bekend, display of displayfout.
Oplossing in een komende update voor de app

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam

AVM GmbH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@MatthijsZ
Ik heb hier nu ook een jaartje gigabit internet gehad maar dat was puur omdat gigabit bij Ziggo met de actie goedkoper was dan lager.

Volgende maand 150mbit en ik weet zeker dat ik het niet ga missen :).
Belangrijkste is een stabiele verbinding met een fijne lage ping!
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk als je een heavy user bent die wel veel wilt up/downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Kijk eens aan, @FRITZ!webcare is zelfs op Tweakers actief :D

Bedankt @laurens0619 voor alle goede adviezen.
Wat mij betreft is het topic zo succesvol afgesloten :D
Pagina: 1