Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-08 11:26
Ik zoek koopadvies voor een travelzoom camera.

Tien jaar geleden was ik zeer tevreden met een travelzoom camera met 40x zoom en optische stabilisatie. Ik kan me niet meer herinneren of het Sony of Canon was. Deze kon makkelijke om de nek, of in de rugtas op vakantie, en heeft prachtige foto's opgeleverd met herinneringen voor in een fotoboek. Sinds deze stuk is en mijn mobiel gebruik voor vakantiefoto's, mis ik wel de mooie plaatjes, vooral de zoom. Ik wil geen systeemcamera, omdat dat qua gewicht te zwaar is voor vakantie, en deze dan toch in de hotelkluis zal achterblijven.

Nu zie ik dat het laatste travelzoom topic uit 2020 is op dit forum. Bij de lokale camerawinkel vertelden ze me dat travelzooms tegenwoordig niet populair zijn en als enige optie in deze categorie werd de Canon Powershot SX70 HS getoond. Maar dit is een model dat al in 2018 uitgebracht is.

Ik zie dat compactcamera's ook nog wel verkocht worden, maar die hebben (zover ik kan inschatten) niet zo'n goede beeldstabilisatie bij zoom. M'n oude camera had precies het goede gewicht om stabiel in de hand te liggen, maar licht genoeg om geen nekpijn te krijgen van het sjouwen.

Klopt het dat er nauwelijks camera's in deze categorie worden gemaakt? Zijn er modernere alternatieven dan de SX70 HS, of is die Canon uit 2018 nog prima?

Mijn belangrijkste eisen zijn:
  • Flinke zoom (40x of meer)
  • Optische / mechanische beeldstabilisatie
  • Licht genoeg om mee te slepen op vakantie
  • Maximaal rond de 500-600 euro
Ik vind nachtgevoeligheid niet belangrijk, en ga niet uitgebreid nabewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:51
En de Panasonic Lumix serie?
https://www.panasonic.com...pactcameras/dc-fz82d.html

Heb jaren lang een voorloper van dit type gebruikt, o.a. op safari in Zuid-Afrika. Gaf prima plaatjes.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
Haal er eentje tweedehands. Dat kan prima.

Dit soort cameras wordt vaak gekocht door mensen die toch nét niet wild-enthousiast zijn over fotografie en bij wie het ding op een gegeven moment in de kast blijft liggen.

Ik heb inmiddels 4 verschillende cameras en meer dan een dozijn lenzen. Alles is tweedehands en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
Als je tweedehands niet ziet zitten dan zou die Canon een prima optie kunnen zijn. Het is niet zo dat in de tussenliggende jaren er zoveel grote ontdekkingen zijn gedaan dat zo'n ding compleet achterhaald is. Canon maakt prima compactcamera's, dus als dat een model is wat jij ziet zitten kan je je daar geen bult aan vallen. Dit soort camera's zijn wel gevoelig voor licht, dwz als je daar niet zoveel van beschikbaar hebt dan kan het resultaat gaan tegenvallen. Maar op dat vlak wint tegenwoordig een telefoon al snel. Bij dit model camera heb je een hoop lens op een relatief kleine sensor, dus verwacht geen spectaculaire weinig licht/hoge-iso resultaten. Maar je geeft al aan dat je dit toch niet zo belangrijk vind. De kleuren van een compact-Canon waren altijd aardig verzadigd, prima om meteen in je plakboek te stoppen. Dat heeft dit model vast ook nog wel, of het is dusdanig in te stellen dat je dit er uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je echt dan 2e hands moet zoeken de hele camera markt is ingestort en zeker het low budget deel is weg. Simpel gezegd geen markt want de telefoon is net zo goed. Zou dus 2e hands gaan zoeken en dan meer richting bridge.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15-09 23:19
De Sony Alpha serie is mooi compact en daar zijn toch losse lenzen voor te krijgen, ook zoomlenzen.
De Cybershot camera's van Sony zijn nog compacter en hebben standaard een behoorlijke zoomfunctie maar je kunt de lens niet wisselen.
Sony heeft heeft een hele goede beeldchip voor prachtige plaatjes onder alle lichtomstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat fotografeer je hoofdzakelijk? Want als het gros van de foto’s niet op maximaal 40x zoom is gemaakt kun je ook prima uit de voeten met een Sony RX100, die heeft een 24-200mm lens waarmee je op reis 90% van de foto’s perfect mee kunt maken.
Pagina: 1