Spanijzers(?) in het dak, doorslijpen voor dakraam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 14:57
Hallo allemaal,

In mijn onlangs aangekochte woning wilde ik een groot dakraam laten aanbrengen om een ectra kamer te kunnen creëren. Helaas kwamen we er bij de sloop van het plafond achter dat er een grote dragen stalen H-balk in de weg zit. Hier iets mee doen lijkt mij en de aannemer geen optie.

Om toch nog een kamer te kunnen creëren zou een lager raam onder de stalen balk een optie zijn. Helaas blijkt daar een soort spanijzer diagonaal te lopen. Deze spanijzers zijn verspreid over het dak aanwezig. Ik vraag me af of deze wel doorgeslepen zou kunnen worden? De diagonalen staan op de bouwtekeningen. De aannemer zegt dat het zou kunnen dat het alleen voor de bouw was maar legt vervolgens de keus / verantwoordelijkheid bij mij. Een heel onzeker verhaal dus waar ik niet echt op durf te varen.
Is hier iemand die met zekerheid durft te zeggen wat de functie van deze ijzers zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syKkoz9VmMOmxqT7s1LCl8qU3Bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdWVNIXXUp8P6G7qp8EuNU1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seIMqvkhn4Obw8ZoRfc198Ba7eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRIe0aeiz7MlYSWWyCTl8v9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een vierkante constructie kan 'gemakkelijk' gaan wringen. Die diagonalen kunnen dat tegengaan.
Ik zou ze daarom niet zomaar weghalen. Vervangen door een diagonaal op een iets andere plek lijkt me hetzelfde resultaat opleveren. Maar ik ben geen constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-07 19:13
Zitten er ook spanners aan vast of is het alleen strip?

Mischien kun je naast waar het raamgat komt nieuwe spanners maken en daarna de oude weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is toch een windverband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-07 14:57
3dmazter schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:22:
Zitten er ook spanners aan vast of is het alleen strip?

Mischien kun je naast waar het raamgat komt nieuwe spanners maken en daarna de oude weghalen.
Het lastig te zien, maar mijn indruk is dat het alleen op de uiteinden vast zit. Ik kan het ijzer hier gewoon los van de dakbalken duwen.
Fijn om een zoekterm te hebben! Dat zou het zeker kunnen zijn als ik de eerste resultaten zo zie.

[ Voor 23% gewijzigd door NeORay op 10-12-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:03
Niet zomaar aan rommelen, eerst overleggen met een constructeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
Enigste juiste advies wat je aannemer kan geven is, vraag het aan een constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-07 19:13
Als je tussen de balken isoleert en vervolgens aftimmert met 18mm OSB, en deze platen om de 5 cm met lange schroeven op de balken vastzet geeft dat zoveel stevigheid aan het dak wat de spanijzers overbodig maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 10-12-2024 19:06 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1