Zonder ventilatie in jaren ‘30 huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leov709
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-12-2024
Hallo iedereen

Eerst en vooral begin met te zeggen dat ik een complete leek ben in bouwen en verbouwen. Vergeef me dus mijn onwetenheid.

Mijn vraag is volgende:
Ik heb paar jaar geleden een laagbouwwoning gekocht als investering. De bedoeling is dat ik hier ongeveer 5 jaar in ga wonen en dan - als alles het nog toelaat - nieuw zou bouwen op deze plek.
Er is dus gerenoveerd maar erg beperkt.

De woning is als volgt ingedeeld. Men komt binnen in de inkomhal en kan naar links gaan: slaapkamer of kan naar rechts gaan: woonkamer. Indien je de woonkamer doorgaat kom je in de keuken met achterdeur en berging. Indien je in de keuken door de deur gaat kom je in de badkamer. Vroeger was hier de slaapkamer en dus geen badkamer aanwezig.

Ik heb dus een badkamer geplaatst, airco voorzien in slaapkamer en living. Gaskachel verwisseld voor een houtkachel en in elke kamer (behalve inkomhal) verwarming (chauffage) voorzien.

De laagbouwwoning is ongeveer klein 60 m3. Er zijn vele ramen met enkel beglazing. Er is wel iets in de ramen voorzien van thermopane maar echt niet veel…

In het begin kampten we met schimmel en vocht (logisch) en hebben toen ene vochtexpert laten komen. De optie was een ventilatie systeem maar hoge kosten vanwege boringen door het plat dak, of airco installeren zodat dat de lucht mee kan laten rondgaan. Ik heb toen gekozen voor 2 airco’s ook voor in de zomer wordt het zwarte platte dak echt heet binnen.

Ik stook dus met verwarming airco en houtkachel, en toch merk ik een duffe muffe geur die ik niet wegkrijg. Het rare vind ik is dat ik deze vooral ruik in mijn kledij, niet zozeer in huis maar misschien is mij neus hier al aan gewoon? Of zou deee geur van iets anders komen?
Ik zou graag hulp krijgen in wat ik hiermee kan doen. Moet de raam steeds op een kier? Hoe zorg ik voor stroom van lucht?
In de badkamer staat de raam steeds op kiep en merk ik een hele andere lucht en nooit een onaangename geur. De ramen in de rest van het huis kunnen enkel volledig open.

Alvast bedankt voor jullie adviezen…

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:06

Emiel1984

Made in NL

Droog je de kleding wel goed na de wasmachine ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
Ventilatie is heel belangrijk en een airco is geen alternatief voor ventilatie.
De opbouw van vocht, CO2 en VOC kan alleen met ventilatie worden tegengegaan, niet met een airco.

Schimmel, vocht en een muffe geur zijn allemaal tekenen van een te hoge concentratie vocht en dus te weinig ventilatie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55

orf

Heb je al hygrometer waarmee je de luchtvochtigheid kan meten binnen?

Een airco verwarmt (of koelt) de lucht binnen. Er is dus geen aavoer van verse lucht. Heb je roosters in je ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:23
Als je geen kiepramen hebt zou ik inderdaad 2x per dag even luchten.

Toen ik nog in een appartement uit 1955 woonde stonden alle kiepramen idd altijd open. In de zomer helemaal, in de winter op een kier.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leov709
Dank voor de reacties al.

@Emiel1984 Ik doe mijn was nog bij mijn ouders, dus de was is zeker proper en fris en volledig gedroogd..

@GarBaGe wat raad je me aan a.u.b.?

@orf ja die meter heb ik me aangeschaft en geeft meestal een blij gezichtje aan. We gaan nooit meer boven de 65%. Met stoken met houtkachel zakt het zelf tot 40%
Ik heb geen roosters in mijn ramen. Wel voel je koude lucht rondom rond want het zijn houten ramen met enkel glas

@Ramon dar probeer ik nu vooral te doen maar ik merk nog niet veel verschil eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:05
Het hoort een beetje bij niet tot nauwelijks geisoleerde woningen met enkelglas.
De enige oplossing is je helemaal arm stoken zodat je de Rv laag houdt, maar zelfs dan houdt je condens op glas en andere koudebruggen.
Vermoedelijk is de woning al prima geventileerd door tocht en valt er aan die kant weinig te verbeteren.

[ Voor 10% gewijzigd door ASW1 op 10-12-2024 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:45
Met kledingkasten heb je wel dat er weinig luchtcirculatie is.
En ze staan eigenlijk altijd tegen een muur, die vervolgens een "isolerend" effect heeft door de kledingkast.
Die muur zal extra koud zijn waardoor er vocht neerslaat.

vocht in combinatie met stof en schimmels geven nare luchtjes af die weer in de kleding trekken.

Kledingkasten tegen binnenmuren zetten in plaats van gevels kan helpen.
En anders de slaapkamer ook overdag mee laten lopen op de verwarming zodat alles opwarmt en vocht in de lucht opgenomen word.

Probeer wel te ventileren zodat vochtige lucht ook weg kan naar buiten.
In de winter is buitenlucht ook vaak droger dan de binnenlucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Leov709 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:31:

@orf ja die meter heb ik me aangeschaft en geeft meestal een blij gezichtje aan. We gaan nooit meer boven de 65%. Met stoken met houtkachel zakt het zelf tot 40%
Ik heb geen roosters in mijn ramen. Wel voel je koude lucht rondom rond want het zijn houten ramen met enkel glas
Je voelt de koudeval, maar dat is geen ventilatie.
Dat is lucht die afkoelt tegen het raam en omlaag valt, bovenaan word warme lucht aangevoerd.

Duitsers zetten alle ramen in huis een uur per dag wagenwijd open.
Je kan dit proberen in je routine op te nemen.

Omdat je er nog maar kort woont is het zonde om dubbel glas te plaatsen.
Je kan wel met thermocover werken.
Dat is een folie die je met dubbelzijdige folie op het kozijn plakt.
Het zal niet zo goed werken als echt dubbel glas, maar het zal in ieder geval iets helpen.
https://www.hornbach.nl/p...th3e0kK_SrjhoCOVUQAvD_BwE

Ik heb die folie toevallig gisteren ook gekocht voor een glas in lood raam in de hal.
Maar ik moet het nog plaatsen.

Qua ventilatie zou je bijvoorbeeld 2 decentrale WTW kunnen plaatsen.
Hiervoor boor je een gat in de muur waar de ventilatie unit in word geplaatst.

Je kan dan 24/7 ventileren tegen geringe kosten.
Ook word de verse lucht dan opgewarmd, waardoor je niet zoveel warmte verliest.
In de zomer werkt dat omgekeerd, je haalt dan minder warmte binnen.

Bijvoorbeeld 1 in de slaapkamer, en 1 in de woonkamer.
https://www.amazon.nl/Ste...89be773&gad_source=1&th=1

[ Voor 56% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:06

Emiel1984

Made in NL

@Leov709
Misschien dat deze 'tijdelijke' isolatie optie kan helpen in jouw specifieke situatie. Of tenminste helpen om de stookkosten wat te drukken.

https://www.tesa.com/nl-n...esamoll-thermo-cover.html

Edit:
@FRANQ was me net voor blijkbaar :) .

[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1984 op 10-12-2024 10:44 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Emiel1984 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:43:
@Leov709
Misschien dat deze 'tijdelijke' isolatie optie kan helpen in jouw specifieke situatie. Of tenminste helpen om de stookkosten wat te drukken.

https://www.tesa.com/nl-n...esamoll-thermo-cover.html

Edit:
@FRANQ was me net voor blijkbaar :) .
Ik heb meerdere dingen toegevoegd aan mijn post, dus je kan het gemist hebben tijdens het typen :)
Maar ik denk ook dat die folie in dit geval ideaal is.
Juist omdat het maar voor tijdelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:47
Eigenlijk wil je met zo min mogelijk investeringen de 5 jaar doorkomen. En daarbij een gezonde binnenklimaat hebben.

Een airco is een goede oplossing om goedkoop te verwarmen. De houtkachel draagt daarbij aan een verslechterde binnen (en buiten) klimaat.

Inderdaad, zonder andere ventilatiemogelijkheden zet je een raam open. Niet luchten 2x per dag, want dat effect is na een half uur alweer voorbij. 24/7 een raampje open. Met een CO2 sensor kan je monitoren hoever deze dan open moet staan. Je zal namelijk moeten zoeken naar een balans tussen voldoende ventilatie (max 700-800 ppm) en niet teveel warmteverlies.
Een stap verder is inderdaad je enkelglas ramen iets beter isoleren met een cover. Dat doet best veel, en hoeft niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leov709
Bedankt iedereen al voor jullie adviezen en de tijd te nemen om mee na te denken en linken op te zoeken, ik waardeer het enorm!

Ik begrijp de folie niet zo goed? Dan wordt de warmte goed bijgehouden maar de vochtexpert zei om dit juist niet te doen? Ook ‘luchtstroom’ krijg ik hier niet mee? Persoonlijk zou ik denken dat de lucht die een beetje door de ramen komt juist goed is?
(Nogmaals, ben een leek! :-))

Het klopt inderdaad dat ik zo weinig mogelijk nog wil investeren maar wel van die onaangename lucht wil afkomen. Ik vind niet erg om extra te stoken (maar als ik kan besparen ja graag) maar ik blijf vallen over de muffe lucht in kledij, dekbedden, kussens,…

[ Voor 23% gewijzigd door Leov709 op 10-12-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Leov709 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:09:
Bedankt iedereen al voor jullie adviezen en de tijd te nemen om mee na te denken en linken op te zoeken, ik waardeer het enorm!

Ik begrijp de folie niet zo goed? Dan wordt de warmte goed bijgehouden maar de vochtexpert zei om dit juist niet te doen? Ook ‘luchtstroom’ krijg ik hier niet mee? Persoonlijk zou ik denken dat de lucht die een beetje door de ramen komt juist goed is?

Het klopt inderdaad dat ik zo weinig mogelijk nog wil investeren maar wel van die onaangename lucht wil afkomen. Ik vind niet erg om extra te stoken (maar als ik kan besparen ja graag) maar ik blijf vallen over de muffe lucht in kledij, dekbedden, kussens,…
Muffe lucht krijg je weg door stoken en ventileren.
(en alles wassen zodat het weer schoon is)
Kleding en beddengoed drogen in een droger, en niet op een droogrek.

Maar vooral dus stoken en ventileren.

Nu heb je met enkel glas een flink koudelek, waardoor je veel warmte verliest.
Die tocht die je voor een raam voelt is binnenlucht die langs het raam afkoelt, dat is geen ventilatie.
Daarom heb je die folie, die plak je rondom het glas OP het kozijn, daardoor creëer je een soort dubbel glas.
Hierdoor zal het iets comfortabeler zijn, binnenlucht komt niet in direct contact met het glas, en de koudeval zal minder zijn.
Dit is vooral om energie te besparen.

Vocht die in de lucht zit (warme lucht neemt meer vocht op dan koude lucht) moet je afvoeren.
Dit kan door ramen aan beide kanten van het huis op een kier te zetten.
Hierdoor ventileer je wel semi-continue.
Of je zet ramen een paar keer per dag open.
Maar dat heeft beperkt effect.

Beste is om ergens geforceerd af te zuigen, meestal badkamer en wc.
Als je daar een afzuiger hebt die 24/7 op een laagstand afzuigt, voer je altijd vochtige lucht af.
Tijdens het douchen zet je die dan een stuk harder (stand 3).

door vocht af te voeren zal de muffe lucht ook verdwijnen.

Mogelijk kun je ook een ontvochtiger gebruiken.
Maar die haalt vocht uit de lucht door deze te condenseren op een koud oppervlak.
Je zal dus toch ook echt moeten stoken om dat vocht uit je kleding en beddengoed (en vergeet het matras niet) te stoken. anders zal dat vocht niet in de lucht komen.

https://www.elektramat.nl...MRq65EMbtmWhoCm5cQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Leov709 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:09:

Je moet niet alleen luchtstroom hebben maar vooral ook lucht verversen. Vieze binnenlucht moet naar buiten en die moet je vervangen door schone lucht van buiten. Dat doet een airco niet en dat doet een houtkachel ook niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
FRANQ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:55:
[...]

Muffe lucht krijg je weg door stoken en ventileren.
(en alles wassen zodat het weer schoon is)
Kleding en beddengoed drogen in een droger, en niet op een droogrek.

Maar vooral dus stoken en ventileren.

Nu heb je met enkel glas een flink koudelek, waardoor je veel warmte verliest.
Die tocht die je voor een raam voelt is binnenlucht die langs het raam afkoelt, dat is geen ventilatie.
Daarom heb je die folie, die plak je rondom het glas OP het kozijn, daardoor creëer je een soort dubbel glas.
Hierdoor zal het iets comfortabeler zijn, binnenlucht komt niet in direct contact met het glas, en de koudeval zal minder zijn.
Dit is vooral om energie te besparen.

Vocht die in de lucht zit (warme lucht neemt meer vocht op dan koude lucht) moet je afvoeren.
Dit kan door ramen aan beide kanten van het huis op een kier te zetten.
Hierdoor ventileer je wel semi-continue.
Of je zet ramen een paar keer per dag open.
Maar dat heeft beperkt effect.

Beste is om ergens geforceerd af te zuigen, meestal badkamer en wc.
Als je daar een afzuiger hebt die 24/7 op een laagstand afzuigt, voer je altijd vochtige lucht af.
Tijdens het douchen zet je die dan een stuk harder (stand 3).

door vocht af te voeren zal de muffe lucht ook verdwijnen.

Mogelijk kun je ook een ontvochtiger gebruiken.
Maar die haalt vocht uit de lucht door deze te condenseren op een koud oppervlak.
Je zal dus toch ook echt moeten stoken om dat vocht uit je kleding en beddengoed (en vergeet het matras niet) te stoken. anders zal dat vocht niet in de lucht komen.

https://www.elektramat.nl...MRq65EMbtmWhoCm5cQAvD_BwE
Ben het met je eens, maar ook weer niet.
Het is een jaren '30 woning met nog enkelglas, dus vermoedelijk sowieso één tochtgat.
Een CO2 meter kun je inderdaad gebruiken om te kijken of er voldoende ventilatie is, maar ik vermoed dat deze door vele gaten en kieren al prima in orde is.

Daarnaast kun je ventileren wat je wilt maar het temperatuurverschil tussen de binnenlucht en koude delen die aan de buitenruimte grenzen is bij een dergelijke woning zo groot dat je altijd een zekere mate van condensatie zult krijgen, ofwel het comfort van een modernere woning ga je nooit kunnen benaderen, hoeveel je ook stookt en ventileert.

De tip om kledingkasten niet tegen een buitenmuur aan te zetten zou ik zeker opvolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
ASW1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:04:
[...]

Het is een jaren '30 woning met nog enkelglas, dus vermoedelijk sowieso één tochtgat.
Tussen 1930 en nu zullen er wel wat mensen gewoond hebben.
Dus zal het niet in originele staat zijn.

Bij ons jaren 30 huis was er allemaal plastic verwerkt in de wanden met schroten, en tegen het dakbeschot.
Ook piepschuim en kranten was veel gebruikt.

En die 1000 bussen siliconenkit niet te vergeten.
De vorige bewoners hadden kitten als hobby denk ik.

Maar ik noem ventileren, als hij kieren van 5mm tussen zijn dakbeshot heeft en zo naar buiten kan kijken, dan ventileert hij ook. :)

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FRANQ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:09:
[...]

Tussen 1930 en nu zullen er wel wat mensen gewoond hebben.
Dus zal het niet in originele staat zijn.

Bij ons jaren 30 huis was er allemaal plastic verwerkt in de wanden met schroten, en tegen het dakbeschot.
Ook piepschuim en kranten was veel gebruikt.

En die 1000 bussen siliconenkit niet te vergeten.
De vorige bewoners hadden kitten als hobby denk ik.

Maar ik noem ventileren, als hij kieren van 5mm tussen zijn dakbeshot heeft en zo naar buiten kan kijken, dan ventileert hij ook. :)
Plat dak! dat zal niet kieren, anders is dat vocht gelijk verklaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
No Hands schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:50:
[...]

Plat dak! dat zal niet kieren, anders is dat vocht gelijk verklaard
Want woningen met een plat dak tochten niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ASW1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:53:
[...]

Want woningen met een plat dak tochten niet?
Ik reageerde op:
FRANQ schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:09:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:16
Leov709 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:31:
Dank voor de reacties al.

@Emiel1984 Ik doe mijn was nog bij mijn ouders, dus de was is zeker proper en fris en volledig gedroogd..

@GarBaGe wat raad je me aan a.u.b.?

@Ramon dar probeer ik nu vooral te doen maar ik merk nog niet veel verschil eigenlijk.
Eens een vochtmeter aanschaffen en gaan meten op je muren alvorens gekke dingen te doen.
Er is vermoedelijk wel genoeg ventilatie door kieren en gaten. Anders zou het wel snel duidelijk worden met je CO meter. Als vochtigheid een probleem was zou die ook hoger moeten zitten.
Ik denk daarom eerder in de richting van vochtige muren door regendoorslag of optrekkend vocht.

Het kan ook zijn dat bepaalde ruimtes te weinig ventilatie hebben (bv de ruimte waar je kleren hangen waardoor ze muf gaan ruiken) en andere wel in orde zijn. Meten is weten, zet je meettoestel eens in alle ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13
Kieren in een oud huis zijn één ding, maar echt ventilatie is dan nog niet gegarandeerd, een houtkachel met trekkende rookgasafvoer helpt wel natuurlijk.

Ik ga mee met @FRANQ geforceerd afvoeren in keuken en/of badkamer met zo'n raam- of muurventilatortje, eventueel smart/CO²-gestuurd of andere handigheid (bijvoorbeeld in badkamer op de lichtschakelaar voor wat extra afzuiging en lagere afzuiging tijdens afwezigheid).

Waarom?
1. In de badkamer en keuken is soms veel vocht, je wil niet dat het door de 'kierentocht' of houtkachel de woonkamer wordt ingetrokken.
2. Slaapkamers maak je dan 'aanvoer' dus raam op een klein kiertje of iets van een roostertje fabriceren. Koude inkomende lucht is in de slaapkamers minder erg dan in de woonkamer, de woonkamer is toch al lekker warm. Je hebt dan verder ook geen herrie in de slaapkamers.
3. De warmte en vieze lucht van de woonkamer wordt de keuken en/of badkamer ingezogen, vieze luchtjes gaan naar buiten en niet de woonkamer in. Ventilator herrie is in de badkamer, keuken of wc niet zo erg.
4. Door roostertjes/kiertjes in de slaapkamers heeft de houtkachel misschien ook wat meer trek.
5. Strak passende binnendeuren die dicht gaan verstoren bovenstaand idee, maak daar roosters in, kort ze in of hou ze op kieren.
6. Folie en airco is allemaal prima om het warmer en droger te houden.

In een modern huis ververs je in 2 uur alle lucht, met douchen en koken in een uur. Dan staat er zo'n mechanische ventilatie van zo'n twee grote schoenendozen volop de loeien en in 'nachtstand' wil je dat geluid ook niet boven je bed hebben. Je kan je dus wel voorstellen dat "kiertjes van een oud huis" niet snel hetzelfde volume verplaatsen, zeker niet als het windstil is of als de wind juist zorgt voor verkeerde tegendruk.

Een uur per dag luchten is ook 23 uur niet luchten en zelfs hier geldt: een open raam (met windstil weer) kan best een paar hoekjes van de kamer niet bereiken. Daarbij zorgt de kou van het open raam ook nog dat alles steenkoud wordt (meestal gaat CV laag of kan deze kou niet aan). Zodra de ramen weer dicht gaan en je gaat ademen, koken of douchen in de buurt van die koude ruimtes dan condenseert alles en heeft dit onder de streep mogelijk een averechts effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Als je een afzuigkap hebt die maar buiten afvoert dan kun je die ook gebruiken om geforceerd te ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:43
Ik zou decentrale wtw ventilatie aanschaffen.
Dit is niet duur en zelf te installeren.
Anders raam openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
jnr24 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:22:
Kieren in een oud huis zijn één ding, maar echt ventilatie is dan nog niet gegarandeerd, een houtkachel met trekkende rookgasafvoer helpt wel natuurlijk.
Als die houtkachel net geplaatst is dan heeft die waarschijnlijk een eigen luchtaanzuig van buiten.

Pagina: 1