Ik heb recent een aroTHERM VWL 55/6 A geïnstalleerd op mijn nieuwe pomploze vloerverwarmingsinstallatie en traditionele radiatoren op de bovenverdieping. Ik heb op de benedenverdieping dus vloerverwarming gefreesd (hoh 10, korte groepen), boven overbemeten radiatoren. Het is een starterswoning van 89 m3 uit '79.
Technisch werkt alles wel lekker. Ik heb tijdelijk, te lang, cop1 gestookt dankzij een defecte ketel en de warmtepomp steekt daar natuurlijk met kop en schouders bovenuit. Ook de COP uit de warmtepomp lijkt goed, iets boven de 4, daarmee ben ik ook over het omslagpunt t.o.v. gas heen voor mijn energietarief.
Vroegâh, tot afgelopen winter, ging de cv op 19 graden als we 's avonds thuis waren en stond alles boven dicht buiten de badkamer; verder gewoon op 15 graden. Dit gaf een behoorlijk laag gasverbruik van <500m3 / jaar.
Mijn hele woning is nu constant rond de 19 a 20 graden i.p.v. 15. Dit is niet zo makkelijk te voorkomen, de warmte van de vloerverwarming beneden komt vanzelf boven terecht. Nachtverlaging ben ik, tot nu toe, in deze set-up niet zo'n fan van omdat hij dan 's ochtends volle bak moet gaan stampen. Dit lijkt (ik moet nog stoeien met mijn zigbee energiemeter) volgens de verbruikscijfers van de warmtepomp zelf ook niet gunstiger.
Daardoor heb ik een aantal praktische vragen:
Technisch werkt alles wel lekker. Ik heb tijdelijk, te lang, cop1 gestookt dankzij een defecte ketel en de warmtepomp steekt daar natuurlijk met kop en schouders bovenuit. Ook de COP uit de warmtepomp lijkt goed, iets boven de 4, daarmee ben ik ook over het omslagpunt t.o.v. gas heen voor mijn energietarief.
Vroegâh, tot afgelopen winter, ging de cv op 19 graden als we 's avonds thuis waren en stond alles boven dicht buiten de badkamer; verder gewoon op 15 graden. Dit gaf een behoorlijk laag gasverbruik van <500m3 / jaar.
Mijn hele woning is nu constant rond de 19 a 20 graden i.p.v. 15. Dit is niet zo makkelijk te voorkomen, de warmte van de vloerverwarming beneden komt vanzelf boven terecht. Nachtverlaging ben ik, tot nu toe, in deze set-up niet zo'n fan van omdat hij dan 's ochtends volle bak moet gaan stampen. Dit lijkt (ik moet nog stoeien met mijn zigbee energiemeter) volgens de verbruikscijfers van de warmtepomp zelf ook niet gunstiger.
Daardoor heb ik een aantal praktische vragen:
- Het comfort is mega verbeterd uiteraard, maar ik gebruik ook meer kWh's als dat ik aan gas verbruikte (<500m3 per jaar), hier moet ik maar mee leven denk ik?
- Hoe krijg ik de slaapkamer afgekoeld? Deze is ook op temperatuur en vol raam open terwijl de kachel aanstaat is ook wat
- Ik mis stralingswarmte
, het voelt een beetje alsof het buiten lekker weer is en daardoor het huis op is gewarmd i.p.v. ik zelf de verwarming aan heb; dit went wel denk ik? Het geeft wel de neiging om nog een slinger aan de thermostaat te geven.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89