Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 17:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Ik heb recent een aroTHERM VWL 55/6 A geïnstalleerd op mijn nieuwe pomploze vloerverwarmingsinstallatie en traditionele radiatoren op de bovenverdieping. Ik heb op de benedenverdieping dus vloerverwarming gefreesd (hoh 10, korte groepen), boven overbemeten radiatoren. Het is een starterswoning van 89 m3 uit '79.

Technisch werkt alles wel lekker. Ik heb tijdelijk, te lang, cop1 gestookt dankzij een defecte ketel en de warmtepomp steekt daar natuurlijk met kop en schouders bovenuit. Ook de COP uit de warmtepomp lijkt goed, iets boven de 4, daarmee ben ik ook over het omslagpunt t.o.v. gas heen voor mijn energietarief.

Vroegâh, tot afgelopen winter, ging de cv op 19 graden als we 's avonds thuis waren en stond alles boven dicht buiten de badkamer; verder gewoon op 15 graden. Dit gaf een behoorlijk laag gasverbruik van <500m3 / jaar.

Mijn hele woning is nu constant rond de 19 a 20 graden i.p.v. 15. Dit is niet zo makkelijk te voorkomen, de warmte van de vloerverwarming beneden komt vanzelf boven terecht. Nachtverlaging ben ik, tot nu toe, in deze set-up niet zo'n fan van omdat hij dan 's ochtends volle bak moet gaan stampen. Dit lijkt (ik moet nog stoeien met mijn zigbee energiemeter) volgens de verbruikscijfers van de warmtepomp zelf ook niet gunstiger.

Daardoor heb ik een aantal praktische vragen:
  • Het comfort is mega verbeterd uiteraard, maar ik gebruik ook meer kWh's als dat ik aan gas verbruikte (<500m3 per jaar), hier moet ik maar mee leven denk ik?
  • Hoe krijg ik de slaapkamer afgekoeld? Deze is ook op temperatuur en vol raam open terwijl de kachel aanstaat is ook wat
  • Ik mis stralingswarmte :P , het voelt een beetje alsof het buiten lekker weer is en daardoor het huis op is gewarmd i.p.v. ik zelf de verwarming aan heb; dit went wel denk ik? Het geeft wel de neiging om nog een slinger aan de thermostaat te geven.
Tnx :)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-10 08:18
Als je je gasverbruik in m3 vermenigvuldigt met een factor 2 tot 2.5 (afhankelijk van de isolatie van je huis) heb je je verwachte extra elektraverbruik voor de warmtepomp. Zit je daar nu echt boven, maar is het comfort je dat waard, dan zou ik niet moeilijk doen. Nachtverlaging kan zuiniger zijn als je huis slecht geïsoleerd is. Kun je testen door te kijken hoeveel graden je huis afkoelt in een nacht als de pomp echt uitstaat. Is dat maar een paar graden, dan is nachtverlaging leuk, maar zet weinig zoden aan de dijk, er verdwijnt toch niet zoveel warmte. Is dat meer dan dat, dan moet je inderdaad kijken hoe hard de warmtepomp moet werken om dat weer op te warmen. Met vloerverwarming is dat dan sowieso traag, dus ik zou in dat geval nachtverlaging maar heel beperkt toepassen.

Slaapkamer afkoelen: deuren dicht houden, raam open, radiatoren dicht. Of plafond van woonkamer beter isoleren. Warmte stijgt nu eenmaal op, je plafond is de vloerverwarming van de slaapkamer.

Helaas is stralingswarmte nu verleden tijd: op lage temperatuur straalt er minder. Een slinger aan de thermostaat gaat niet helpen: de vloer wordt niet echt warmer en als ie al warmer wordt, dan pas na uren. Dikke trui, voetjes optrekken op de bank, warme chocolademelk (met rum) zijn de nieuwe alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 17:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
@Coolmint Helder, dank je wel. Dus mijn ervaringen zijn vrij normaal.

Mijn gasverbruik was 380m3 per jaar ongeveer, maar tegenwoordig woon ik samen en zijn we meer thuis, dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Maar wat ik zeg, de COP ziet er netjes uit, geen pendelgedrag o.i.d., dus er is niet echt een probleem.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89