Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Ik heb een aantal jaar geleden een volautomatische espressomachine Philips HD8828/01 aangeschaft.

Deed het altijd goed, alleen is het zo dat als ik nu een Lingo wil zetten dat er eerst gewoon donkere koffie uit komt, maar na een paar seconden alleen nog ‘water’.

Zetgroep en rest van de machine heb ik al gereinigd, verhoudingen opnieuw ingeleerd, maalstand al aangepast en geprobeerd. Maar niets help.

Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-08 22:09
Is het echt water of hele dunne/slappe koffie? 'Puur' water zou wel interessant zijn want dan trekt het waarschijnlijk niet door de gemalen koffie en zou het betekenen dat het ergens anders langs komt

Komen de koffie 'schijfjes' er ook nog steeds mooi (een puck) uitzetten na een lungo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Nu online
Meer dunne koffie inderdaad. Ja die schijfjes komen er ook mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-08 15:16
is het ineens gebeurd? Of langzaam?
Is de gemalen koffie veel grover dan vroeger als je dat nog weet?
Als de maalschijven versleten zijn, is de koffie misschien grover gemalen en loopt het water er sneller door, is er ook minder extractie en slappere koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Nu online
M’n vader heeft em in gebruik en die zet maar paar bakjes koffie per maand dus kan niet precies zeggen of het langzaam aan is gebeurd of opeens.

De koffie schijfjes die eruit komen lijken gewoon normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:30
Een verse koffieboon geeft ook een betere crema laag dan een oude boon.
En fijner malen helpt.

Je kan dus eens kijken wanneer de zak bonen gebrand is, staat op de zak.
Als die al maanden open staat in de keukenkast, kan de kwaliteit achteruit gegaan zijn.
(vanwege de enkele kopjes per maand)

En je kan proberen de maler 1 of 2 klikjes fijner te zetten, let op dit mag alleen tijdens het malen.
Je merkt het verschil pas na een aantal bakjes koffie.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Nu online
Dat hebben we inderdaad al geprobeerd en maakt helaas geen verschil. Zou het zinvol zijn om de machine na te laten kijken / repareren door iemand met kennis van zaken? Machine is destijds bij de Blokker gekocht, daar hoef ik geen hulp van te verwachten denk ik 😂
Pagina: 1