Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-07 10:50
Mijn vraag:
Vandaag zijn er wat extra WTW punten aan het bestaande kanaal toegevoegd voor frisse lucht in de slaapkamers (want die zaten niet in alle slaapkamers). Nu merkte ik vanavond op dat 1 wandcontactdoos niet meer werkt. Deze zit aan de kant waar vandaag is geboord. Het ventiel heb ik om die reden verwijderd en nu zie ik dat er een kabel is geraakt.

Op internet lees ik verschillende verhalen met betrekking tot een beschadigde kabel: nieuwe kabel trekken, lasdoos of kabelverbinder. Wat is een juiste oplossing?

Overigens is de groep uitgeschakeld en wacht ik tot het gerepareerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ-JeoLTSfG3JVFS0OgbpkpPD9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nPy1MJSupfYOGk6IJ9rZhfC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Diesje op 09-12-2024 20:37 ]

Beste antwoord (via Diesje op 09-12-2024 20:50)

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 19:25
Het belangrijkste is idd de stroom er af te houden

Als je de kanalen door een installateur hebt laten plaatsen, dan zou ik ook daar aankloppen om deze schade goed te herstellen.

Mocht je het toch zelf willen doen:

Het mooiste is een nieuwe kabel trekken als dat te doen is, met zulke flexbuis misschien wat lastig. Je kan op dat punt een lasdoos plaatsen inderdaad, en daarin de kabels verbinden. Je komt misschien wat kabel te kort om het makkelijk te verbinden in een nieuwe lasdoos, dan kan je kijken of je in ieder geval richting de wandcontactdoos nieuwe kabels kan trekken. Je moet de kabels die er zitten immers ook iets van de beschadiging af afknippen en strippen.

Binnen de nieuwe lasdoos kan je ze doorverbinden met een ‘wago Lasklem doorvoerconnector’, of een normale wago lasklem met twee ingangen. Die kan je ook tijdelijk gebruiken om de draden ‘veilig’ af te schermen (niet veilig als permanente oplossing, er kan stof in komen enzo. zeker nabij dat isolatie materiaal… maar voor een dag of twee is het beter dan het laten zoals het op de foto is).

De lasdoos moet je ook goed vastzetten. Als de flexbuis daar te kort voor is, dan kan je als dit 16mm flexbuis was er 19mm flexbuis omheen doen, dat sluit aardig aan. Wel goed vastmaken aan elkaar met geschikte lijm of tape.

[ Voor 4% gewijzigd door svenk91 op 09-12-2024 20:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:08
Niet reageren is altijd een optie.

[ Voor 83% gewijzigd door twain4me op 09-12-2024 20:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 19:25

Als je de kanalen door een installateur hebt laten plaatsen, dan zou ik ook daar aankloppen om deze schade goed te herstellen.

Mocht je het toch zelf willen doen:

Het mooiste is een nieuwe kabel trekken als dat te doen is, met zulke flexbuis misschien wat lastig. Je kan op dat punt een lasdoos plaatsen inderdaad, en daarin de kabels verbinden. Je komt misschien wat kabel te kort om het makkelijk te verbinden in een nieuwe lasdoos, dan kan je kijken of je in ieder geval richting de wandcontactdoos nieuwe kabels kan trekken. Je moet de kabels die er zitten immers ook iets van de beschadiging af afknippen en strippen.

Binnen de nieuwe lasdoos kan je ze doorverbinden met een ‘wago Lasklem doorvoerconnector’, of een normale wago lasklem met twee ingangen. Die kan je ook tijdelijk gebruiken om de draden ‘veilig’ af te schermen (niet veilig als permanente oplossing, er kan stof in komen enzo. zeker nabij dat isolatie materiaal… maar voor een dag of twee is het beter dan het laten zoals het op de foto is).

De lasdoos moet je ook goed vastzetten. Als de flexbuis daar te kort voor is, dan kan je als dit 16mm flexbuis was er 19mm flexbuis omheen doen, dat sluit aardig aan. Wel goed vastmaken aan elkaar met geschikte lijm of tape.

[ Voor 4% gewijzigd door svenk91 op 09-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesje
svenk91 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:46:

Ik heb het laten doen dus dan ga ik voorstellen dat ze een nieuwe kabel trekken of de schade vergoeden. Dank voor je toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou niet graag daar een verborgen lasdoos hebben. Dus ik zou een nieuwe kabel draden trekken en dan uiteindelijk de twee stukken flex met een mof aan elkaar lijmen zodat het weer een continue buis is.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 09-12-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:03
Septillion schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:09:
Ik zou niet graag daar een verborgen lasdoos hebben. Dus ik zou een nieuwe kabel draden trekken en dan uiteindelijk de twee stukken flex met een mof aan elkaar lijmen zodat het weer een continue buis is.
Grote gok om de draden eruit te trekken in een flexpijp. Als het tegen zit krijg je er nooit meer nieuwe aders er door heen.

Mij is het niet helemaal duidelijk waar dit probleem nu precies zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diesje
Oilman schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:06:
[...]

Grote gok om de draden eruit te trekken in een flexpijp. Als het tegen zit krijg je er nooit meer nieuwe aders er door heen.

Boven de vliering welke is afgetimmerd. Onderstaande foto is van de andere kant gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojGFKU7tebz5eyV-yLkLPx47ll0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xek296ruX50zHMDuyr6Jx1ZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26
Diesje schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:33:
[...]

Boven de vliering welke is afgetimmerd. Onderstaande foto is van de andere kant gemaakt. [Afbeelding]
Op zich kun je er dus bij mocht dat nodig zijn, al weet je niet af dat in de toekomst ook nog zo zal zijn. Dan zou ik inderdaad zeker voor nieuwe kabels gaan. Als je daar een lasdoos neer zet kun je nooit meer een nieuwe kabel trekken tenzij je zorgt dat je toegang tot de lasdoos hebt.

Wel blijf ik het raar vinden dat er op zulke plaatsen met flexibele buis wordt gewerkt. Het is bij installatie misschien net wat sneller, maar normale buis is in gebruik veel makkelijker. En zeker op zo'n plek waar je alle ruimte hebt voegt flexibel niets toe.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
redwing schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:43:
[...]

Op zich kun je er dus bij mocht dat nodig zijn, al weet je niet af dat in de toekomst ook nog zo zal zijn. Dan zou ik inderdaad zeker voor nieuwe kabels gaan. Als je daar een lasdoos neer zet kun je nooit meer een nieuwe kabel trekken tenzij je zorgt dat je toegang tot de lasdoos hebt.

Wel blijf ik het raar vinden dat er op zulke plaatsen met flexibele buis wordt gewerkt. Het is bij installatie misschien net wat sneller, maar normale buis is in gebruik veel makkelijker. En zeker op zo'n plek waar je alle ruimte hebt voegt flexibel niets toe.
En door de flex ook nog los te laten liggen in plaats van vast te zetten, wordt het nog lastiger om er een trekveer en installatiedraad door te trekken/duwen.

De ventilatiebuis had ook vaste spirobuis kunnen zijn ipv flex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Oilman schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:06:
[...]

Ik trek dan ook nooit draden eruit zonder er een nieuwe draad (of trekdraad) aan te bevestigen :) Maar eens dat het wel lastig kan zijn.

Maar de locatie is wel iets minder verborgen dan ik op eerste gezicht dacht. Want als het niet zo verborgen zat had ik verwacht dat dit met boren wel opgemerkt zou zijn :+ Dan zou je er inderdaad ook wel mooi een lasdoosje kunnen plaatsen en de flex wat zadelen.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 10-12-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
In iedere geval een waardeloze installateur.
Normaal zou niemand daar een flex ventilatiebuis leggen (allemaal extra luchtweerstand en meer geluid) en flex kabelbuis is ook ruk en al helemaal als het niet gezadeld wordt.

Als ik het zelf moest doen zou ik hier niet aan een nieuwe kabel beginnen, grote kans dat je die nooit meer door die flexbuis heen krijgt en dan moet je de vliering openbreken.

Knip de boel door, schuif een iets groter sok over de flexbuis, soldeer de kabel weer aan elkaar en schuif de sok er weer overheen en tape de boel af.
In plaats van een sok is krimpkous ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03

Cr3ator

1 bar is geen bar

bananasplit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:55:
[...]
Als ik het zelf moest doen zou ik hier niet aan een nieuwe kabel beginnen, grote kans dat je die nooit meer door die flexbuis heen krijgt en dan moet je de vliering openbreken.

Knip de boel door, schuif een iets groter sok over de flexbuis, soldeer de kabel weer aan elkaar [...]
Solderen van installatiedraad is geen oplossing. (Mechanisch niet sterk, hoge weerstand, risico op warmteontwikkeling en losraken...). Lasklemmen in een lasdoos zijn een optie, maar dan moet het wel toegangkelijk blijven. Beste is - zoals al ruimschoots aangegeven - gewoon nieuwe draden (laten) trekken.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diesje
Septillion schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:20:
[...]

Ik trek dan ook nooit draden eruit zonder er een nieuwe draad (of trekdraad) aan te bevestigen :) Maar eens dat het wel lastig kan zijn.

Maar de locatie is wel iets minder verborgen dan ik op eerste gezicht dacht. Want als het niet zo verborgen zat had ik verwacht dat dit met boren wel opgemerkt zou zijn :+ Dan zou je er inderdaad ook wel mooi een lasdoosje kunnen plaatsen en de flex wat zadelen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat het niet is opgemerkt door de WTW installateur. De locatie is wel redelijk verborgen in de zin dat je het toevoer ventiel moet verwijderen om bij de draad te komen. Via de technische ruimte kan ik een foto maken van de achterkant maar dit gat is zo klein dat mijn hoofd er niet doorheen past maar mijn telefoon wel (en dat ligt niet aan mijn hoofd. Laat staan dat je er kan werken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoCysQJl27y89bG4IQVK_zMr1Ko=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aHAvfQ5XLi2zHJpu18lPpMEF.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfcVqRL8Q1cPvOUlLfJU39v5rr0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Ikf8TSK9bfgxZ8ZkeiU41TCK.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
@Cr3ator
Mechanische sterkte komt niet van de koperdraden maar van de mantel en een soldeer verbinding is net zo sterk als de draad zelf en al zou die weerstand ietsje hoger zijn (onmeetbaar hoger) dan is die nog altijd lager dan een lasklem waar corrosie tussen kan komen.
En een soldeer verbinding trek je niet los, dan gaat de draad zelf eerder kapot en creëert als helemaal geen warmte.

Je spreekt jezelf tegen door te stellen dat bij lasklemmen een lasdoos noodzakelijk die toegankelijk moet zijn.
Waarom toegankelijk als het zo'n goede verbinding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je bent afhankelijk vd kwaliteit van het soldeerwerk. En twee massieve 2,5mm2 draden laten zich niet bepaald lekker aan elkaar solderen. Een lasklem is een betrouwbare oplossing die je zelfs met twee linker handen nog kan plaatsen. Er zal daarnaast een goede reden zijn dat je nooit soldeerwerk ziet in huisinstallaties.

Toegankelijk omdat je op een later moment misschien nog wat wilt kunnen aanpassen aan de installatie. Met een lasdoos kun je er bij. Daarnaast zorgt het voor ononderbroken dubbele isolatie.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1