Stabiele wifi via access points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasBe
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-09 19:39
Beste forumleden.

Eerst en vooral, ik ben nieuw hier op het forum.

Wij hebben een huis gekocht van de schoonouders.
We zijn het aan het verbouwen zoals op de plannen.

Het huis is oorspronkelijk ongeveer 30 jaar oud.
Zij hebben vroeger vanalles geprobeerd met mesh, zonder overal stabiele wifi te hebben.

De wifi komt binnen via de kelder.

Ik zou 2 UTP locaties bij laten leggen. Op het gelijkvloers centraal aan de tv. Op het eerste verdiep in de nachthal.

Nu wil ik jullie advies hoe ik over de 2 volledige verdiepingen voldoende wifi kan verkrijgen.
Mesh, access points,…

Heb al wat gelezen over access points, maar ik zou deze graag wegwerken in het tv meubel (laag tegen de grond).
Kan dit of gaat dit problemen geven om bv aan de achterkant van de aansluiting (in de keuken + aanbouw dus) goed bereik te hebben.

Alvast bedankt voor jullie verdere advies en tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eIA65SmVL2olLsxUTvoNrnFKGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdJ7aNTluW8SJenY18mYnZQK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-hLa8Ztj8VcMw6dvSsUUpn1Dlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW2dSyVNf3lKqeTAaoavo2T1.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via MathiasBe op 10-12-2024 23:15)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
MathiasBe schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:12:
De bovenverdieping gaan we niet openbreken, buiten in de nachthal.
Beneden hoop ik met 1 aansluiting voldoende te kunnen hebben voor goed bereik beneden.
Dat is geheel afhankelijk van de bouw van je tussenmuren e.d. En waar je het AP gaat monteren. Vrij zicht naar het AP helpt een boel. Betonnen muren met wapening dempt ontzettend. Dus minder bereik. Daar ben je afhankelijk van. Wil je de AP's onder in een kast je leggen: Dan heb je al meer demping en het bereik zal minder zijn. Ik zie dat je een Vide hebt: Zou hem daar tegen het plafond plaatsen.

Beneden krijg je mogelijk 2 AP's. 1 in de buurt van de woonkamer en 1 in de buurt van de keuken. Dit om de twee helften van de woning te bedienen.
Is het daarnaast niet duur om deftige Deco’s te kopen als bekabeld access point?
Ja, zeker. Bij alle AP's is het makkelijker om bekabeld te hebben. Dan hebben ze een goede connectie met de hoofdrouter / modem voor een goed en snel internetsignaal. Als je toch aan het verbouwen bent: neem daarom ook op diverse punten netwerkaansluitingen in de muur mee. Dan kan je daar een TV of computer op aansluiten. Dat werkt beter dan puur op de WIFI.
Hebben de dezelfde kwaliteit als een ‘schotelvorm’ access point? Het is dus belangrijk om 360 graden straling te hebben, omdat ik liefst maar 1 centraal punt zet.
De deco's hebben dezelfde kwaliteit. Soms is het niet mogelijk om in een gebouw overal met één AP een goed signaal te hebben. Ligt helemaal aan het gebouwen en de gebruikte materialen.
Kan dit met een ‘schotelvormige’ access point, laag tegen de grond in het tv meubel?
Altijd lastiger omdat je demping van het meubel hebt. Maar ook demping van de mensen die langs lopen. Dat wil je zo min mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
MathiasBe schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:54:
Ik zou 2 UTP locaties bij laten leggen. Op het gelijkvloers centraal aan de tv. Op het eerste verdiep in de nachthal.
UTP-kabels aanleggen is altijd goed. Zeker als je daar bijvoorbeeld de AP's op wil aansluiten. Als je toch aan het verbouwen bent: Leg ook UTP-kabels naar de slaapkamers en de woonkamer waar je de TV('s) wil hebben. TV gaat steeds meer over IP dus CAT-kabels. Waar je kabels kan aanleggen doen. Voor de kabels: CAT6 / CAT6a is meer dan voldoende.
MathiasBe schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:54:
Kan dit of gaat dit problemen geven om bv aan de achterkant van de aansluiting (in de keuken + aanbouw dus) goed bereik te hebben.
Ligt helemaal aan het gebouw en de gebruikte AP's of je bereik op de achterste delen van het gebouw. Het voordeel als je overal CAT-kabels naar toe hebt dat je op bepaalde locaties nog één goed bij kan plaatsen. Ben je niet zo technisch dan zijn bijvoorbeeld de systemen van TP-link zoals de DECO-series goed. Als je op de berichten van hier op het forum af gaat zou een bepaald merk het summum zijn. Goed, dat is alleen voor de echte tweakers / techneuten die vanalles willen instellen. Zelf werk ik hier nog met het provider spul nadat het andere spul het had begeven, als nood. Nu is dat al weer een jaar of 4 terug gebeurd als het niet langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasBe
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-09 19:39
Beneden hoop ik met 1 aansluiting voldoende te kunnen hebben voor goed bereik beneden.

Ik ben geen voorstander van de pods van Telenet (wij gaan telenet nemen). Dat kost me 6 of 9 euro per maand extra, wat het op lange termijn een slechte investering maakt.

Is het daarnaast niet duur om deftige Deco’s te kopen als bekabeld access point?
Hebben de dezelfde kwaliteit als een ‘schotelvorm’ access point?
Het is dus belangrijk om 360 graden straling te hebben, omdat ik liefst maar 1 centraal punt zet.
Kan dit met een ‘schotelvormige’ access point, laag tegen de grond in het tv meubel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:24
Als je ze bekabeld aansluit dan kun je de duurdere tri band modellen links laten liggen.
Het is even kantelpunt of je al voor wifi7 wilt gaan maar een wifi6 deco is best betaalbaar.

Een deco x50 kost 63 euro per stuk
Een deco x10 kost 40 euro per stuk
Verschillen: https://techdecode.co.za/decode/tp-link-deco-x10-vs-x50/

Een los accesspoint met die specs is vaak duurder. Helemaal als je ze centraal wilt kunnen managen (wat je wilt :))

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32
Hoe lager bij de grond, hoe meer obstakels je krijgt in het signaal.
Ik had een muur unit (verticale montage) achter de TV liggen (horizontaal)
Dit gaf rare connecties op de verdieping erboven, ik kreeg niet het beste punt toegewezen.

De unit is nu goed verticaal gemonteerd op een houder, maar de plaatsing achter de TV was geen succes.
Hierop de unit achter een grote pot met een mooie plant gezet, dit was ook geen succes.
De unit staat nu op de beste plek, helaas niet helemaal onzichtbaar...

Kies dus voor units die per locatie het beste bereik zouden kunnen hebben.
Bedenk ook dat wifi niet zaligmakend is en houd opties open die ethernet niet uitsluiten.
Mesh als backhaul zie ik zelf meestal niet goed werken, maar dat is hier in een vinex wijk met heel veel beton.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Het is dus belangrijk om 360 graden straling te hebben, omdat ik liefst maar 1 centraal punt zet.
Je wensen zijn hier tegenstrijdig aan elkaar. Als je maar wifi punt wil, moet je hem eigenlijk ergens in het midden van de begane grond/verdieping (in het zicht) aan het plafond hangen.

Als je je accesspoints wil "verstoppen" dan ontkom je eigenlijk niet aan het gebruik van meerdere accesspoints per verdieping.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Dat is geheel afhankelijk van de bouw van je tussenmuren e.d. En waar je het AP gaat monteren. Vrij zicht naar het AP helpt een boel. Betonnen muren met wapening dempt ontzettend. Dus minder bereik. Daar ben je afhankelijk van. Wil je de AP's onder in een kast je leggen: Dan heb je al meer demping en het bereik zal minder zijn. Ik zie dat je een Vide hebt: Zou hem daar tegen het plafond plaatsen.

Beneden krijg je mogelijk 2 AP's. 1 in de buurt van de woonkamer en 1 in de buurt van de keuken. Dit om de twee helften van de woning te bedienen.
Ja, zeker. Bij alle AP's is het makkelijker om bekabeld te hebben. Dan hebben ze een goede connectie met de hoofdrouter / modem voor een goed en snel internetsignaal. Als je toch aan het verbouwen bent: neem daarom ook op diverse punten netwerkaansluitingen in de muur mee. Dan kan je daar een TV of computer op aansluiten. Dat werkt beter dan puur op de WIFI.
Hebben de dezelfde kwaliteit als een ‘schotelvorm’ access point? Het is dus belangrijk om 360 graden straling te hebben, omdat ik liefst maar 1 centraal punt zet.
De deco's hebben dezelfde kwaliteit. Soms is het niet mogelijk om in een gebouw overal met één AP een goed signaal te hebben. Ligt helemaal aan het gebouwen en de gebruikte materialen.
Altijd lastiger omdat je demping van het meubel hebt. Maar ook demping van de mensen die langs lopen. Dat wil je zo min mogelijk.
Pagina: 1