Modelbouw lampjes in serie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buddyechard
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-02 13:21
Hoi ik ben nieuw hier en van elektronica weet ik niet veel ik heb daarom de volgende vraag
Ik heb straatlantarens voor modelbouw van ieder 3 volt ik heb er 4 achter elkaar in serie aangesloten ik heb er vervolgens een adapter van 12 volt 1.4 amp op aan gesloten eerst brande de eerst de tweede en de vierde vervolgens heb ik er een adapter van 15 volt 1.5 amp op aangesloten en alles brande
adapter uitgetrokken om de kabels weg te werken adapter weer in gestoken en tot mijn grote verbazing brande alleen nog led 1 en 4 de bedrijf spanning van de lantaarntjes 3v AC of DC compatibel bedrijfsstroom is 20mA

Enig idee wat ik fout doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
Zijn dit lampjes met ingebouwde elektronica, of puur een kale LED? Anders moet je er waarschijnlijk nog een weerstand tussen doen om de stroom te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

SA007

Moderator Tweaking
Even afgeplitst van Meerdere series LEDs.
Damn een topic uit 2007 is wel heel oud om op verder te praten voor inrelevante lampjes :)

Zijn het 3V lampjes of zitten er ledjes in die toevallig een 3v forward voltage hebben.
Ik gok op het 2e, zeker gezien je 20mA bedrijfssstroom vermeld en ledjes met ingebouwde weerstanden eigenlijk nooit 3v zijn.

Leds lopen niet op spanning, maar op stroom, en die stroom moet je begrenzen anders sloop je ze.

Als je 3V 20mA leds heb met 4 in serie op 15V moet je:
15 - (4x 4v) = 3V spanningsval overbruggen.
Daar wil je 20mA laten lopen, dus dan wil je een weerstand erbij zetten van:
R = U/I = 3V / 20mA (=0.02A) = 150Ohm.

Als ze het eerder wel deden en nu niet meer kan het zijn dat je ze doorgebrand hebt.
Andere optie kan zijn dat je er 1 of meer verkeerdom hebt, al zouden ze dan allemaal uit moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buddyechard
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-02 13:21
Kale leds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Even dacht ik dat het om dit topic ging: Surprisehulp

Maar niet dus....

Kale witte LED's hebben een spanning van 3.2~3.5v maar vereist een stroombegrenzing.
Een stroombegrenzing via een weerstand is het meest makkelijkst maar je moet dan nog wel genoeg spanning voor de weerstand hebben wil je de stroom goed kunnen bepalen. Maar 4 LED's in serie vereist al een 13 tot 14 volt. voor het correct bepalen van een weerstand wil je daar nog wel een paar volt bovenop.

Heb je nu alles zonder weerstand aangesloten is er de kans dat er LED's kapot zijn.

In jouw situatie zou ik er 2 in serie zetten, uitgaande van 3v maakt dat 6v. Bij een 12v voeding moet je weerstand 6v verwerken, bij 20mA is dat 6 / 0.02 = 300 ohm, je kunt voor 330 ohm gaan. En dat doe je 2x die je beide op de 12v aansluit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden