PC valt na 1 minuut uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rl302
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-01 14:32
Goedenavond!

Mijn vraag:
Als ik mijn pc opstart zoals normaal kom ik bij mijn inlog scherm op Windows 10. Als ik inlog valt vervolgens na ongeveer 10 seconden het scherm uit. De schermen gaan niet in stand-by modus maar blijven aangeven dat ze aanstaan. De RGB in mijn computer blijft ook nog branden en mijn toetsenbord en muis blijven ook aan staan.
Nu heb ik ongeveer 5 minuten naar dit zwarte scherm gekeken en opeens gingen mijn schermen wel in stand-by stand en beginnen de fans in mijn pc heel hard te blazen. Nog steeds blijft alle RGB het doen. Als ik vervolgens opnieuw opstart door de uit-knop 10 seconden ingedrukt te houden gebeurt het zelfde. Hierna heb ik hem in veilige modus opgestart en vervolgens functioneert mijn computer weer normaal, geen crash of zo iets. Heeft iemand enig idee hoe ik dit oplos?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10
Intel Core i5 10400F
AMD Radeon RX 6950 XT
Kingston SA2000M81000G

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opnieuw opstarten, stroom eraf en dan 10/30 seconden uit-knop in drukken, Windows shift cntrl B.

Ik heb deze PC al meerdere jaren en het is voor het eerst dat zoiets gebeurd. Ik heb echt geen idee hoe ik dit oplos, dus ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen!

Alvast bedankt en een fijne avond!

Beste antwoord (via rl302 op 09-12-2024 21:54)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:00
rl302 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:20:
Ja klopt inderdaad wat je zegt over de veilige modus, maar ben nu niet opgestart in veilige modus, en ik crash dit keer niet. Alleen wordt mijn gpu totaal niet herkend. In veilige modus heb je namelijk ook geen internet.
Drivers even opnieuw instaleren, met ddu verwijderen in veilige modus eerst,de oude en dan recente driver proberen.

https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

Zou sowieso die voeding wel vervangen, die blijft te licht

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2024 18:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 17:57
Heb je een andere voeding die je kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rl302
Ik heb destijds (3 of 4 jaar geleden) een gloed nieuwe voeding gekocht met 10 jaar garantie. Het is de focus GX550 van seasonic. In mijn oude pc zit ook een seasonic, maar deze is maar 400w. Ik heb niet heel veel verstand van pcs maar heb toen een nieuwe voeding gekocht op advies van een vriend aangezien 400w niet genoeg zou zijn. Is het nu wel mogelijk om deze voeding tijdelijk te gebruiken voor een test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
die voeding is wel erg licht voor die kaart volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rl302
Bedoel je een 550w voeding? Want deze voeding heb ik al een lange tijd en werkte altijd erg goed ook met deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ja 550 watt is te weinig, de kaart vreet alleen al iets van 300 watt en die cpu is ook mniet 1 van de meest zuinige, voeding heeft continu op het randje gedraaiid en ik gok deze er nu dus mee op gehouden is.

Ik zet mijn geld in op de voeding in elk geval

De GPU heeft spikes naar 550 watt(zie link en dan onderaan de pagina),zie hier bv:

https://www.techpowerup.c...950-xt-oc-formula/36.html

Dat die voeding het zo lang vol gehouden heeft nog,die focus serie staat er niet bekend om dat die goed omgaat met die spikes,maar goed.

[ Voor 42% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rl302
Ik heb nu zonder veilige modus opnieuw opgestart en nu blijft die het wel doen. Alleen startte ik net een game op en kwam ik erachter dat hij mijn videokaart eruit heeft gegooid. Ik heb er zelf niet heel veel verstand van maar ik vind het dan wel gek dat mijn scherm het nog blijft doen, want mijn scherm is met een display kabel verbonden met mijn videokaart.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgKy_dik7J0DvLGeU3H72jaSP4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQyrmCBr79etwhGd7G22AEQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9Fj-EVdtzgbfeslWqC8L9foetU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0f1yQLD95VWde08TqaFBaDb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
in veilige modus laad ie de drivers niet vvoor de gpu,dus veandaar dat je het waarschijnlijk wel werkt in veilige modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rl302
Kan ook wel kloppen van die voeding had eerst namelijk een rx 480 met deze voeding. Hierna heb ik mijn kaart geüpgraded zonder mijn voeding te upgraden. Nog wel een toevoeging aan mijn vorige bericht: maar 1 van de 2 schermen werkt nu, ze zijn beiden ingeplugd op mijn GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rl302
Ja klopt inderdaad wat je zegt over de veilige modus, maar ben nu niet opgestart in veilige modus, en ik crash dit keer niet. Alleen wordt mijn gpu totaal niet herkend. In veilige modus heb je namelijk ook geen internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Veilige modus opstarten, driver de-installeren via programma’s en onderdelen en het dan met deze driver opnieuw proberen: https://www.amd.com/en/su...md-radeon-rx-6950-xt.html

NRG

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
rl302 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:20:
Drivers even opnieuw instaleren, met ddu verwijderen in veilige modus eerst,de oude en dan recente driver proberen.

https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

Zou sowieso die voeding wel vervangen, die blijft te licht

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 09-12-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rl302
Jullie zijn toppers! Ik heb de drivers verwijderd met DDU en vervolgens opnieuw geïnstalleerd. Hij werkt weer perfect! Dank jullie wel!
Binnenkort ook maar eens de voeding vervangen. Nog aanraders voor mijn systeem?
Pagina: 1