Loze leiding ontstoppen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.189 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:21
Beste Tweakers

Al tijden zitten we met 2 loze leidingen waar geen draad doorheen te trekken valt. Inmiddels heb ik een goedkoop endoscope-je gekocht waarbij ik bij in ieder geval 1 loze leiding zie dat het al vrij oppervlakkig verstopt is. Waarschijnlijk wat stucsel of oud bouwmateriaal. Ik heb al zitten wroeten met de scope zelf en een koperen elektriciteitsdraad (zwart). Helaas zit het vrij vast, hebben jullie nog tips? Stofzuiger erop houden werkt helaas ook niet

Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT7F2j6tFzHar7ysKI2bpIovGoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VSsiIYfybcfFAt6HQzXQBal.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiIQUh8yuxYux9kF_Ftl9c9dQyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFoWOLhuyfN9cqOm29W7cixo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
Zijn dit loze leidingen waarvoor betaald is? Er worden wel eens meerdere buizen getrokken dan dat er op de tekening aanwezig zijn, omdat er kans is dat ze dus verstopt raken tijdens het storten van beton of iets dergelijks. Deze lijkt daarmee ook wel vol te zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
een ontstoppings veer kopen en de kop aanpassen naar de diameter van de buis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5Yj6W6zk_X_2V-NIcR4QoNpvkA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/hlQRxxTi4KyICxi0igw95sf1.webp?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door jack zomer op 09-12-2024 16:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Lijkt me dat je geen loze leiding hebt dit lijkt me een dop. Denk dat de krassen het resultaat van je koperdraad gepoer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:48
Lijkt wel piepschuim daar aan het einde, of beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:57
Krijg je met de stofzuiger er wel lucht door?

Visdraad halen. Paar stukjes wol aan de draad knopen. Zeg elke 10 cm een eindje wol van 10 cm en dit 4 x ofzo.

Met stofzuiger visdraad erdoorheen zuigen. Met de wol eraan geknoopt wordt het makkelijker meegezogen. Daarmee de trekveer erdoor heen trekken. En uiteindelijk met de trekveer de kabel die je wilde trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Het zijn betaalde loze leidingen cf bouwtekeningen.

@jack zomer het zijn wel echt nauwe buisjes. Zeker weten dat er zo'n ver doorheen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
PHPResource schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:33:
Het zijn betaalde loze leidingen cf bouwtekeningen.

@jack zomer het zijn wel echt nauwe buisjes. Zeker weten dat er zo'n ver doorheen kan?
smalle veer, en een smalle kop
en dan nog eventueel de kop aanpassen naar de diameter van de buis.
ik weet niet goed groot de buis is is het 5/8 of 3/4?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 16:03
Het gebeurd helaas vrij vaak dat leidingen met het storten van de vloer verstopt raken.
Als dat het geval is zit er vaak weinig anders op dan de boel open te hakken is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
zet er eerst maar eens een stofzuiger op. als die er geen lucht doorheen haalt dan kun jij porren wat je wilt maar dan zit er gips, pur, beton of andere zooi in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:24
Ik schat in dat er cement-slijk in de leidingbuis zit en het lijkt er ook op dat de leidingbuis gebroken is, of dat deze losgeschoten is uit een sok.
Afhankelijk van de hoeveelheid cement kan het zijn dat je moet uitmeten waar dit zit en hier de verstopte leiding uithakken en een nieuw stuk tussen zetten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Vanuit de bouw moet er ook een draadje in zitten om dit soort zaken te voorkomen.
Dus als die er niet in zaten dan moet je onraad ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
Een deel is vlak, de rest is door de trekveer wat beschadigd, mss wel door de trekveer van het installatie bedrijf.
De buis loopt bij de verstopping zeker recht naar beneden? verstopt ter hoogte van de (anhydriet) afwerkvloer?
Kun je aldaar de wand of muur open breken?

Ik heb een keer op het werk meegemaakt dat er nog een buigveer in de buis zat...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
Hmm geen hoopvolle berichten haha. Er bestaat geen HG oplosser voor dat spul zeker? Vloer uittikken is geen optie overigens.. Dat is het me ook niet waard.

Er was een controledraad achtergelaten door de bouw, trekveer erdoorheen gehaald maar vervolgens lukte het niet om er een cat6 kabel doorheen te halen. Helaas nu dus 2 letterlijk loze leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00
PHPResource schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:32:
Hmm geen hoopvolle berichten haha. Er bestaat geen HG oplosser voor dat spul zeker? Vloer uittikken is geen optie overigens.. Dat is het me ook niet waard.

Er was een controledraad achtergelaten door de bouw, trekveer erdoorheen gehaald maar vervolgens lukte het niet om er een cat6 kabel doorheen te halen. Helaas nu dus 2 letterlijk loze leidingen
Als je er een trekveer door hebt gekregen kun je de cement resten er wel mee weg schuren door hem een tijdje heen en weer te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In basis moet je nooit de buis leeg trekken, dus of een draad of een trekveer blijft erin. dat is namelijk je enige garantie dat je er nog iets in krijgt.

Hoe zat je cat6 kabel aan de veer vast? in basis is een cat6 niet echt dikker dan de kop van een stalen veer dus zo "dun" mogelijk vast knopen en dan duwen en trekken tegelijk. met een veer kan je redelijk wat schoon maken en met een stofzuiger kan je veel rommel uit een dergelijke buis krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

twain4me schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:47:
In basis moet je nooit de buis leeg trekken, dus of een draad of een trekveer blijft erin. dat is namelijk je enige garantie dat je er nog iets in krijgt.
Garantie ja, maar die zou je absoluut nooit nodig moeten hebben. Als de loze leidingen goed gelegd zijn kun je een trekveer er zo doorheen duwen tot je echt meer dan 50 meter aan bochten e.d. hebt.
Als je er geen trekveer doorheen krijgt zijn de bochten te scherp of zit er te veel rotzooi in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
twain4me schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:47:

Hoe zat je cat6 kabel aan de veer vast? in basis is een cat6 niet echt dikker dan de kop van een stalen veer dus zo "dun" mogelijk vast knopen en dan duwen en trekken tegelijk. met een veer kan je redelijk wat schoon maken en met een stofzuiger kan je veel rommel uit een dergelijke buis krijgen.
Trekveer erdoorheen gehaald en toen met ductape aan cat6 vastgemaakt.. toen uiteindelijk afgebroken ook al waren we aan weerszijden aan het werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-05 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Maar er gaat wel een stalen trekveer doorheen?

Dan moet 1x Cat 6 ook passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
AtomicShockwave schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:59:
Maar er gaat wel een stalen trekveer doorheen?

Dan moet 1x Cat 6 ook passen.
Ik ben wel iets te greedy geweest en heb er twee cat6 kabels aan vastgemaakt.. dat ging bij alle loze leidingen - zelfs op zolder - goed maar bij die 2 kamers helaas niet. Zonde, had het achteraf beter bij 1 kabel kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 21:19
Van bovenaf wat water in de leiding laten lopen, van onder af met de trekveer flink stoten, bij voorkeur met een veerpomp, dan kun je redelijk wat kracht uitoefenen.
Als alternatief kun je ook 1 of 2 windingen om je hand heendraaien om de binnenveer wat meer op spanning te krijgen en dan een paar keer flink stoten.
Met een beetje geluk kan iemand via de scope kijken of er een beetje vooruitgang in zit.
Probeer in ieder geval te voorkomen dat je die rommel dieper de leiding induwt, het moet er via de kortste weg weer uit.
Is de grot ducttape waarmee je de kabels vast hebt gemaakt wel uit de leiding gekomen?
Als je wat vaker zulke kabels moet trekken, investeer je het beste in een kabeltreksok.

[ Voor 26% gewijzigd door 205Gutmann op 09-12-2024 21:18 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.