Nieuwe subwoofer horen buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 15:49
Goedemiddag,

Ik heb met black friday de volgende set gekocht
Dali oberon 7 (front)
dali opticon vocal mk2
Dali oberon 1
Denon 2800H
DALI SUB E-12 F

Het probleem is de subwoofer (vorige had ik geen problemen mee maar was ook vele malen goedkoper).
De buren horen op laag volume al de bass ver weg. Dit terwijl;
- Staat 23 cm van de muur vandaag
- ik voel de muur trillen (maar de subwoofer nagenoeg niet)
- het is een nieuwbouw huis uit 2019
- De subwoofer staat op 25% ingesteld en op de receiver op -10db ingesteld

In mijn ogen is de subwoofer erg zacht ingesteld en staat de muziek ook vervolgens erg zacht. Hoe harder ik hem zet hoe duidelijker ze de sub horen

Als laatste middel kan ik gelukkig altijd de 60 terugbrengen gezien deze 60 dagen uit te proberen is maar dit wil ik het liefst vermijden.

Zelf heb ik gehoorschade dus wil ik het nooit echt hard zetten. vandaar dat ik dit een mooi alternatief vond voor de bioscoop die ik vermijd

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Alvast bedankt
Gr
Elco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Toevallig in het voorjaar mee te maken gehad toen de onderburen een nieuwe sub hadden gekocht voor hun homecinema. Ondanks zij hem heel zacht hadden staan trilde bij ons de glazen van tafel, en ondanks het een zacht geluid is maakt de laagte het een heel naar geluid wat niet te negeren is. En omdat het homecinema is is het ook niet even "een liedje" wat je kan uitzitten maar zelfs de stem van het journaal trilt door. Tot zover de ervaring als klager :)

Bij ons was de oplossing een flink dik (25 cm) stuk piepschuim onder de sub om te voorkomen dat de trillingen aan de vloer en muur worden doorgegeven. (plus idd het volume van de sub een eind omlaag).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:57

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deze werken ook goed om het contactgeluid te minimaliseren, weet niet zeker of je die makkelijk onder de Dali kan schroeven.
Op marktplaats worden ze vaak iets goedkoper aangeboden:
https://www.stassen.nl/lu...ubwoofer-isolation-system

Subwoofers zijn sowieso wel een risico op overlast als je niet vrijstaand woont. De lage tonen zijn lastig tegen te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 20:24
Het is een vrij krachtige sub (heb dezelfde). Zelf staat hij hier denk op maar 10-15%% volume omdat ik anders vind dat de bass ‘te plaatsen’ is in de ruimte. Dit wil je in principe niet, het moet net zijn of het uit de luidsprekers zelf komt. Wellicht staat hij dus ook vrij hard bij jou. Nu snap ik dat het met gehoorschade wat lastig is af te stellen, maar verkijk je dus niet op de gedachte dat 25% volume weinig is. Met deze sub kan dat al erg veel zijn.

Kijk ook even waar je crossover op staat. Wellicht dat je bass nu continu meedoet omdat deze niet goed staat ingesteld.

Wat eventueel ook nog kan helpen is je subwoofer ergens anders in de kamer plaatsen. Het mooie aan een subwoofer die goed is ingesteld is, is dat je hem overal in de kamer kunt plaatsen, omdat je oren bij de lage tonen niet kunnen ‘positionen’ waar de bass vandaan komt. Verplaatsen zou wellicht kunnen helpen voor de buren omdat zij dan minder van de trillingen opvangen.

Verder mooie set-up trouwens!

[ Voor 37% gewijzigd door Kartmans1 op 09-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

CyBeRSPiN schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:38:
Deze werken ook goed om het contactgeluid te minimaliseren, weet niet zeker of je die makkelijk onder de Dali kan schroeven.
Op marktplaats worden ze vaak iets goedkoper aangeboden:
https://www.stassen.nl/lu...ubwoofer-isolation-system
Deze werken super bij mij toen ik de harde pootjes heb vervangen door deze.
Maar het grootste probleem is je huis uit 2019, deze worden meestal nu van spanbetonplaten gemaakt en daarop lijmen ze de muren, je hebt dus gedeelde vloeren en plafonds met de buren.

Mijn overburen hebben ook zulke huizen van een jaar oud en die klagen ook als een gek over contactgeluid, vooral als de kinderen met speelgoed op de vloer bezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Uit je opmerking dat je geen last had met de vorige subwoofer, maak ik op dat contactgeluid het probleem is. Tenminste, als de nieuwe subwoofer op precies dezelfde plek staat.

Isoleren met verende pootjes kan en werkt erg goed als je de juiste pootjes kiest. Wat ook kan, is een subwoofer zoeken twee woofers tegenover elkaar. De reactiekrachten van de woofers heffen elkaar dan vrijwel op, waardoor de kast een stuk minder trilt. Het moeten dan wel twee identieke woofers zijn, dus niet één woofer en één passief membraan.
Voorbeeld: KEF KC92

Overlast via geluid ga je hiermee niet tegen.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 09-12-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb ook dit probleem gehad. Ik heb destijds een wasmachine antitrillingsmat gehaald en deze op maat gesneden voor de subwoofer. Ook de subwoofer naar de andere kant van de bank verplaatst waardoor die 2m verder van de muur stond. Buren hebben sindsdien op normaal volume geen last meer.

Zoiets dus: https://floordirekt.nl/pr...essen-auf-mass-3-staerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
Dank voor jullie advies! ik ga het proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:46

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet niet of je schroefdraden onder je sub hebt, maar je kunt allicht ook eens kijken of je van die omgedraaide kegels kunt kopen en eronder schroeven, zodat het contact met de vloer geminimaliseerd wordt.
Ik heb in mijn tussenwoning nu al sinds 2012 deze subwoofer die deze kegels ook heeft:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifi-review.com/images/archive/Audica_CS-SUB8_550.jpg

Ik weet effe niet meer waar ie op staat (ooit 1x afgesteld en daarna nooit meer aangekomen), maar in ieder geval trilt hier niks, en hoor je de bass eigenlijk bijna niet, maar hij vult wél mooi het lage gedeelte aan.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Deathchant schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:26:
Ik weet niet of je schroefdraden onder je sub hebt, maar je kunt allicht ook eens kijken of je van die omgedraaide kegels kunt kopen en eronder schroeven, zodat het contact met de vloer geminimaliseerd wordt.
Ik heb in mijn tussenwoning nu al sinds 2012 deze subwoofer die deze kegels ook heeft:
[Afbeelding]

Ik weet effe niet meer waar ie op staat (ooit 1x afgesteld en daarna nooit meer aangekomen), maar in ieder geval trilt hier niks, en hoor je de bass eigenlijk bijna niet, maar hij vult wél mooi het lage gedeelte aan.
Dit werkt averechts voor het tegengaan van resonanties. Grote kans dat de klachten hiermee erger worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 21:05
Zijn het niet de oberon 7 speakers die het probleem zijn?
Die hebben een bas reflex aan de achterzijde van de speaker.

Overigens leveren die oberon 7 speakers ook al een behoorlijke bas.
Heb je die sub uberhaupt wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
Dan Dorus. Als ik de subwoofer uitzet dan gaat er meer bas via de oberon 7. Dit horen de buren ook. Maar dan weer net iets anders...

De subwoofer is voornamelijk bedoeld voor films maar vind het persoonlijk ook mooier klinken bij muziek.

Ik ga deze het volgende testen met de buren
- Enkel subwoofer test met dubbele yoga mat eronden
- Enkel Front speaker 1 test
- Enkel front speaker 2 test
- Enkel center test

dan weet ik hoe groot het probleem is en of ik ze retour dien te sturen.

Mijn vorige set de Canton 85CX gaf nooit problemen.

Eerst een paar dagen mijn oren rust geven om te kijken of de lage tonen ook mijn tinnitus verergeren. Tot nu toe enkel nog zacht de set aangehad maar mijn tinnitus is sindsdien erger. Dit kan natuurlijk ook toeval zijn dus wil dat testen. Ik had gelezen dat de frequenties lager gaan dan mijn oude set wat dit kan veroorzaken.

Dank allen voor jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Nu online
Dorus12 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:49:
Zijn het niet de oberon 7 speakers die het probleem zijn?
Die hebben een bas reflex aan de achterzijde van de speaker.

Overigens leveren die oberon 7 speakers ook al een behoorlijke bas.
Heb je die sub uberhaupt wel nodig?
Zolang die een paar cm van de muur staan (5 is al genoeg) maakt de richting van die poort 0,0 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Nu online
finalking1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:44:
Dan Dorus. Als ik de subwoofer uitzet dan gaat er meer bas via de oberon 7. Dit horen de buren ook. Maar dan weer net iets anders...

De subwoofer is voornamelijk bedoeld voor films maar vind het persoonlijk ook mooier klinken bij muziek.

Ik ga deze het volgende testen met de buren
- Enkel subwoofer test met dubbele yoga mat eronden
- Enkel Front speaker 1 test
- Enkel front speaker 2 test
- Enkel center test

dan weet ik hoe groot het probleem is en of ik ze retour dien te sturen.

Mijn vorige set de Canton 85CX gaf nooit problemen.

Eerst een paar dagen mijn oren rust geven om te kijken of de lage tonen ook mijn tinnitus verergeren. Tot nu toe enkel nog zacht de set aangehad maar mijn tinnitus is sindsdien erger. Dit kan natuurlijk ook toeval zijn dus wil dat testen. Ik had gelezen dat de frequenties lager gaan dan mijn oude set wat dit kan veroorzaken.

Dank allen voor jullie advies
Uiteraard gaat je nieuwe set lager in frequentie en op een hoger db niveau, cq strakker laag. Om je verder te adviseren zou het volgende aan info handig zijn:

- m3 van de ruimte.
- Cross-over instellingen / speakers op large of small?
- Wat is het reguliere luister volume?
- individuele levels van de speakers.
- Room correction gedaan? zo ja, wat zijn de resultaten.
- Afstanden tussen de speakers en de luisterpositie.
- Heb je foampluggen bij de set gekregen voor in de reflex poorten?
- Waar staat de subwoofer in de ruimte?
- Speakers gepositioneerd richting de lengte of breedte van de kamer?

Je kunt ongetwijfeld een situatie creëren waarbij jij kunt genieten van film en muziek. Zonder dat je buren hier last van gaan hebben, dit vereist echter wel de nodig inpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
greentea schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:03:
[...]

Het gaat om de woonkamer waarbij de ruimte circa 10 meter diep is bij 5,1 breedt.
De bank is ongeveer 3 meter

De Oberon 7 staat in de hoek, waar de subwoofer naast staat.
Vervolgens een TV meubel van 2 meter.
Waarna de volgende oberon 7 op circa 20 centimeter van de TV meubel staat.

De center speaker staat in het midden van de TV meubel
Oberon 7 en subwoofer staan 30 centimeter van de muur vandaan.
Enkel de oberon 7 staat 10 centimeter van de hoekmuur vandaan (met een gordijn ertussen)

Luister volume is gemiddeld (30 via de denon 2800H) .Met Equalizer en settings dat het verschil tussen hard en zacht geluid een beetje minimaliseert. Deze setting werd ook aanbeloven en staat op lv 1 van de 3.

Subwoofer staat op -12 en staat op circa 25% ingesteld
Front speakers staan op -2,5 en -3
We zitten 4 meter van de muur vandaan.
De speakers staan gericht op de breedte (in totaal is die 5,1m)
We hebben geen foampluggen erbij
Crossover setting small en staat op 80
We hebben de Audyssey setup gedaan en deze vervolgens handmatig aangepast omdat we niet tevreden waren. De center hoorde je nageneog niet en de achterboxen waren te hard ingesteld.

Uiteraard gaat je nieuwe set lager in frequentie en op een hoger db niveau, cq strakker laag. Om je verder te adviseren zou het volgende aan info handig zijn:

- m3 van de ruimte.
- Cross-over instellingen / speakers op large of small?
- Wat is het reguliere luister volume?
- individuele levels van de speakers.
- Room correction gedaan? zo ja, wat zijn de resultaten.
- Afstanden tussen de speakers en de luisterpositie.
- Heb je foampluggen bij de set gekregen voor in de reflex poorten?
- Waar staat de subwoofer in de ruimte?
- Speakers gepositioneerd richting de lengte of breedte van de kamer?

Je kunt ongetwijfeld een situatie creëren waarbij jij kunt genieten van film en muziek. Zonder dat je buren hier last van gaan hebben, dit vereist echter wel de nodig inpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
Je nieuwe set is een stap voorwaards in geluid, deze sub en zuilen gaan (waarschijnlijk) een stuk dieper dan je oude set. Met een geschakelde woning blijven dit soort dingen wel lastig.

Kun je als test je subwoofer en zuilen tijdelijk ontkoppelen van de vloer? Op iets van bijvoorbeeld onderzetters, fietsbanden, kussens, stapel handdoeken zodat je kan kijken hoeveel verschil dat maakt. (of wat je ook maar kan bedenken, mooiste is iets van rubber, kurk of schuim)

Positie kun je ook nog mee spelen, heb je ergens anders nog plek voor de sub waar deze nog wel goed klinkt? dit kun je makkelijk doen door middel van de subwoofer crawl.

Als compromis kun je de receiver op "only LFE" zetten de subwoofer deze alleen mee speelt bij films en series wanneer hij een LFE signaal krijgt. Al begrijp ik dat muziek ook beter klinkt als de subwoofer meespeelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 11-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sommige mensen horen lage tonen slecht, andere mensen weer wel. Ondanks dat je hersenen een laag volume waarnemen, betekent dat niet dat het werkelijke geproduceerde geluid een laag volume heeft. Integendeel, bij een lage frequentie is het geluid vaak juist erg hard in deciBellen. Er worden dB en dB(A) maten gebruikt, waarbij de eerste de werkelijkheid is en de tweede een maat voor het gehoor van "de" mens. Je kunt aan de grafiek zien dat dB(A) het volume- en drukprobleem enorm onderschat voor lage tonen.

Lage tonen zijn richtingloos, anders positioneren heeft weinig zin. Ze zijn ook doordringend in materialen. Alleen met enorm veel massa is het te blokkeren, daar zijn onze woningen natuurlijk niet op gebouwd.

Je ziet de problemen wel (tinnitus, trilingen, onrust, geluidsoverlast) maar je neemt (nog) niet de juiste maatregelen. Die bass-systemen van tegenwoordig overdrijven lage tonen enorm. Ik zou het ding niet aansluiten. Er is tegenwoordig zoveel te koop of te doen dat slecht is voor mensen, gebruik je gezond verstand en koop het niet, of sluit het niet aan als het als deel van een set komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 13:09
Wat @mrmrmr zegt, is wel de juiste logica.
Ook ik heb last van mijn subwoofer op de huidige plaats. Hij is plaatsbaar, geeft een bak staande golven in de open keuken, geklungel gaf geen soulaas voor de buren (2 onder 1 kap). Ik vond hun geklaag trouwens terecht en wil de relatie gewoon goed houden. Ze houden omgekeerd ook rekening met mij.

Ik heb nu de subwoofer eruit geknikkerd en laat de bas via de fronts lopen. De Mission geeft mooi laag, vanuit twee punten en dat is ook een plus ipv 1 subwoofer.

Ook jij hebt hele aardige fronts, de Dali Oberon gaan tot 36 Hz(-3dB). Dat is aardig laag en een flinke dreun is een film is wel hoorbaar hoor.

Alhoewel sommige mensen nu tenenkrommend mee zullen lezen: kan je niet kijken of de fronts op large (en de sub uit) al niet genoeg "tevreden stellende" bas geven zonder dat de buren er hinder van hebben?

Basdreun naar de buren oplossen kan anders een vervelend traject worden en met de kans op een slecht eindresultaat.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24
Even de advocaat van de duivel uithangen, maar is het probleem niet weg als je op de versterker alles onder de 35 hz wegfiltert?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 19:01

Jag

SkiFan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:48:
Even de advocaat van de duivel uithangen, maar is het probleem niet weg als je op de versterker alles onder de 35 hz wegfiltert?
Denk niet dat dat ultra diepe sub de overlast geeft

@finalking1 als je er nog niet uitkomt met de voorgestelde maatregelen, die ik sowieso eerst zou proberen, je lijkt al goed bezig. Dan is ook nog relevant dat elke ruimte zijn eigen resonanties heeft. Die maakt dat het geluid altijd scherpe pieken en dalen kent, dat is in elke huiskamer maat ruimte het geval. Deze pieken komen bij de buren ook voor en bij dezelfde afmetingen ook vergelijkbaar. Het kan dus ook lonen om deze pieken met EQ te dempen. Sowieso voor het geluid in je eigen ruimte, dat werkt enorm goed, als voor het beperken van overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Met gehoorbescherming naar de bioscoop lijkt me de beste oplossing :+

Een frequentiesweep kan nog interessant zijn of bepaalde frequenties meer doorkomen bij de buren. Maar een thuisbioscoop lijkt me meer geschikt voor een vrijstaande woning vanwege de potentiële overlast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jouw huis uit 2019 is dan heb je vermoedelijk een ankerloze spouwmuur. Betekent dat je eigenlijk alleen de voor en achtergevel met de buren deelt.

Wat heb je voor vloer (tegel, laminaat, vloerbedekking, etc) en kan die meewerken in verspreidingvan het geluid, of dempt ie juist?

Verder: om echt fatsoelijk de controle te hebben over je sub, moet je hem icm je Denon in principe als volgt inregelen:
- Crossover op sub max open
- Sub volume op 50%
- LFE op LFE (dus niet LFE + main, want dan krijg je effectief dubbele bas)
- Speakers allemaal op small (dat heeft nl niks met de fysieke grootte te maken, maar alleen met het zgn bass management)

En dan de boel inregelen met Audissey, plus evt verder afregelen qua volume laagweergave (aantal dB's van de sub naar beneden schroeven)
Je zult dan zien dat het meeste laag van je fronts en rears naar de sub gaat. En dat is ook exact wat je wilt, want dan kun je die desgewenst integraal zachter zetten. Pas als je qua aantal dB's niet meer omlaag kunt op je receiver zou ik de sub zelf wat lager schroeven qua volume.

verder uiteraard trillingen isoleren. Heb zelf een Klipsch Sub-10 (downfiring). Die staat op zijn rubbere pootjes, en daar ligt voor de demping gewoon een stuk vloerbedekking (mett rubberen onderlaag) onder. Werkt prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalking1
we hebben een PVC vloer en hebben hem op LFE enkel staan.

Met als setting -12DB en nog geen
Crossover staat op de denon op 80 en op de subwoofer op max

Ik zal de subwoofer verder omlaag schroeven richting de 20% of lager kijken of dit helpt voor de buren en of films/muziek dan nog mooi klinken.
The Eagle schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:14:
Als jouw huis uit 2019 is dan heb je vermoedelijk een ankerloze spouwmuur. Betekent dat je eigenlijk alleen de voor en achtergevel met de buren deelt.

Wat heb je voor vloer (tegel, laminaat, vloerbedekking, etc) en kan die meewerken in verspreidingvan het geluid, of dempt ie juist?

Verder: om echt fatsoelijk de controle te hebben over je sub, moet je hem icm je Denon in principe als volgt inregelen:
- Crossover op sub max open
- Sub volume op 50%
- LFE op LFE (dus niet LFE + main, want dan krijg je effectief dubbele bas)
- Speakers allemaal op small (dat heeft nl niks met de fysieke grootte te maken, maar alleen met het zgn bass management)

En dan de boel inregelen met Audissey, plus evt verder afregelen qua volume laagweergave (aantal dB's van de sub naar beneden schroeven)
Je zult dan zien dat het meeste laag van je fronts en rears naar de sub gaat. En dat is ook exact wat je wilt, want dan kun je die desgewenst integraal zachter zetten. Pas als je qua aantal dB's niet meer omlaag kunt op je receiver zou ik de sub zelf wat lager schroeven qua volume.

verder uiteraard trillingen isoleren. Heb zelf een Klipsch Sub-10 (downfiring). Die staat op zijn rubbere pootjes, en daar ligt voor de demping gewoon een stuk vloerbedekking (mett rubberen onderlaag) onder. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:47
Mogelijk een te simpele oplossing, maar wat als je je sub een kwart draait? Kan het zijn dat de geluidsgolf precies resoneert nu met iets of de golfen elkaar precies op de verkeerde plek versterken. Als je het een stukje draait valt het geluid anders in je ruimte, kan helpen.

Ik verwacht er weinig van, maar voor een gratis oplossing mogelijk iets waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Martijn.C.V op 11-12-2024 16:04 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:26

Tarin

Just plain weird.

Ik heb heel veel van het contactgeluid van mijn (elektrische) kickdrum weg weten te krijgen door hem op Sylomer pucks te zetten - die dingen zijn eigenlijk voor luidsprekers gedacht.

Kies de juiste kleur voor je luidsprekergewicht:

https://frankenschaum.de/...hwingungsdaempfer-8er-Set

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 14:35
Exact hetzelfde probleem gehad met mijn SVS PB-1000 subwoofer. In mijn oude rijtjes huis nooit klachten gehad van de buren. In ons nieuwe grote nieuwbouw twee kapper hoorde je de sub bij de buren heel goed, terwijl de sub een meter of 8 van de muren van de buren afstaat. De PVC vloer bij ons is niet gelijmd, maar is uiteraard heel dun. Dat zal niet mee helpen in het absorberen van resonanties. Contactgeluiden zijn heel moeilijk weg te filteren. Ik heb er SVS soundpath pootjes onder gezet, beperkt resultaat. Ik heb de sub met soundpath pootjes daarna op een Auralex subdude gezet. Dat gaf beter resultaat tot voor de buren een acceptabel niveau van geluidsoverlast. Een dure oplossing van ca € 200, maar ik ben tevreden en de buren zijn tevreden. Een subdude kun je zelf ook voor weinig geld zelf maken. Het is niet veel meer dan een soort van schuim op een houtenplank.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 11-12-2024 17:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• greentea
  • Nu online
finalking1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:25:
we hebben een PVC vloer en hebben hem op LFE enkel staan.

Met als setting -12DB en nog geen
Crossover staat op de denon op 80 en op de subwoofer op max

Ik zal de subwoofer verder omlaag schroeven richting de 20% of lager kijken of dit helpt voor de buren en of films/muziek dan nog mooi klinken.

[...]
Crossover voor je Fronts mag wel een stukje lager, zou 50hz eens proberen.
Daarnaast versterken hoeken de lage tonen. Zou de sub dus eens op een andere plek gaan proberen.
De sub op LFE is de correcte stand.

Heb je overigens een enkele RCA > RCA kabel gebruikt, geen Y splitter of dergelijke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57
Een sub moet aanvullen he, niet rammen zoals een sonos of bose setje. Ik zit nu een film te kijken op zeer laag volume want het is laat, de sub doet z'n ding en dat gaat echt niemand anders horen behalve ik.
Dus je hebt je geluid gewoon echt hard staan, of er klopt niks van hoe het ingesteld is.
(Klipsch sub 12 hier, nooit klachten, appartement)

[ Voor 25% gewijzigd door sig69 op 13-12-2024 10:44 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:50
sig69 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 02:27:
Een sub moet aanvullen he, niet rammen zoals een sonos of bose setje. Ik zit nu een film te kijken op zeer laag volume want het is laat, de sub doet z'n ding en dat gaat echt niemand anders horen behave ik.
Dus je hebt je geluid gewoon echt hard staan, of er klopt niks van hoe het ingesteld is.
(Klipsch sub 12 hier, nooit klachten, appartement)
offtopic:
Wat bedoel je precies met "niet rammen zoals een Sonos of Bose setje"?

Ik heb sinds kort een Sonos set-up (Arc Ultra, 2x Era 100 en Sub gen 3) en deze doet weinig onder voor mijn vorige set-ups. Zeker de bass is alleen bij film aanwezig op de juiste momenten (explosies bijv). Ik sta versteld van de geluidskwaliteit en het gemak hoe je de Sonos perfect ingesteld krijgt. Bij mijn vorige sets met versterker, subwoofer en speakers was ik veel meer zelf aan het instellen. Na Audyssey moest ik echt nog naregelen want standaard was het laag dan veel te veel aanwezig.

Dus ik vraag me af wat je precies bedoelt?

Mijn ervaring met zo'n Subdude is dat de bass rommelig werd. Als de subwoofer gekoppeld op de grond stond had ik een strakke bass, op de Subdude werd het rommelig en ongedefinieerd. Dus ik heb die Subdude retour gestuurd destijds.

Ergens vind ik ook wel dat buren op normale tijden wat geluiden moeten kunnen verdragen. Het is toch niet zo dat je subwoofer 14 uur per dag staat te blazen. Het is hoogstens een paar keer per week een paar uurtjes in de avond. En ook dan blaast hij niet continu, maar alleen bij bepaalde momenten in een film of game. Als je veel Call of Duty oid speelt zal het wel wat meer continu geknal zijn, maar wellicht kan je voor zulk gebruik een headset gebruiken.

Hoe heb je de cross-over settings ingesteld op de Denon? Je hebt als fronts vloerstaanders dus ik zou onder de 60Hz naar de subwoofer sturen. Ik weet niet hoe het nu staat maar dit kan ook al een groot verschil maken.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:21
Ik ben gebruiker van een BK XLSS 400 subwoofer en die is erg krachtig. Gelukkig woon ik in een tweekapper met een ankerloze spouwmuur. Vloeren lopen niet door, de enige verbinding naar de buren is het dak. Gelukkig heb ik mede daardoor nooit klachten gekregen van de buurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
LuPo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:52:
[...]
Ergens vind ik ook wel dat buren op normale tijden wat geluiden moeten kunnen verdragen.
Buren mogen last hebben van jouw plezier? Een home cinemaset wordt meestal niet alleen op "normale" tijden aangezet maar juist daar buiten. En gaan automatisch met de TV aan en uit, dat is al gauw van 17 tot 23 uur in een gemiddeld gezin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finalking1
Dank allen

Voor nu hebben we besloten om deze week de DALI SUB E-12 F terug te sturen. Ik heb de subwoofer veel lager gezet wat enig verschil maakte. Maar de meerwaarde van de subwoofer ervaren we niet echt op dit moment.

De oberon 7 geeft voldoende bass. We zullen hem toch nooit harder zetten dan 80db gezien mijn gehoorschade door het uitgaan. Mogelijk dat we dit verschil daardoor op lager volume niet goed horen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 21:33
Zet de sub eens op een andere plek met overlast bij de buren dat kan heel veel helpen.
Als toevallig een paar pieken van het sublaag precies op hun bank uitkomen heb je veel overlast ook al staat de sub zacht.
Of neem een 2e of 3e sub klinkt gek maar dan moeten ze zachter staan na het inregelen, dus de kans dat er grote pieken bij de buren vallen is een stuk minder.
Ook klinkt het veel beter bij jou in de kamer.
Gesloten subs vind ik zelf ook meer geschikt die vallen redelijk af onder 22hz terwijl geporte makkelijk op 17hz getuned kunnen zijn en daar ook zeker 5db harder spelen terwijl de sub hetzelfde is afgesteld door de receiver.
Met voldoende of sterke gesloten subs kun je ook 10hz vlak halen in je kamer gaat met geport niet lukken, hebben bescherming in de amp onder hun tune freq.
Pagina: 1