Koude erker houtskeletbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Beste tweakers,

in 2022 heb ik een uitbouw aan de zijkant en voorkant van mijn woning laten realiseren. Nu valt mij al twee winters op dat vooral de erker beduidend kouder is dan de rest van de woning, zelfs met de rolgordijnen voor de ramen dicht. De muren van die erker voelen kouder, en haal ik de spots uit het plafond voel ik ijskoude lucht erboven. Hopelijk kunnen jullie eens met mij meedenken.

De feiten:
- Uitbouw uit 2022
- Er is een houtskeletbouw constructie gerealiseerd.
- Er is een warm dak, zie ook foto's die hieronder volgen.
- Doorbraak aan voorzijde woning.
- Vloerverwarming is aanwezig over de gehele verdieping, zo ook in de desbetreffende erker.

Kieren zijn aan de buitenkant gedicht, maar toch tocht het behoorlijk. Ik weet het inmiddels niet meer, dus ik hoop dat iemand van jullie iets ziet wat ik misschien mis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 21:43
Als je tocht voelt dan is het niet kierdicht boven je plafon, toch? :)

Wat is er bij die stalen HEA balk en de aansluiting van de uitbouw op de bestaande buitenmuur aan isolatie gedaan?
Hoe loopt je warm dak dampscherm door van je horizontale isolatie naar je verticale isolatie van de nieuwbouw en de aansluiting van het dampscherm in de bestaande bouw?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:18
Ik zie wel wat koudebruggen, de buitenmuren van de oorspronkelijke bouw staan tot binnen, de stalen balk lijkt zonder koudebrugonderbreking gelegd.
De stijlen tussen de ramen, zijn die nog geïsoleerd?

Links en rechtsboven de dakaansluiting op de wanden, zijn die goed luchtdicht gemaakt? Op sommige fotos komt er nog licht door.

Tocht kun je ook voelen als het luchtdicht is maar niet goed geïsoleerd, er onstaat dan een luchtstroom door het verschil in temperatuur.

De isolatiewaarde/dikte van de houtskeletwanden lijkt ook wel significant lager dan de oorspronkelijke bouw en het vele (vermoed ik dubbel) glas isoleert nu eenmaal een stuk minder dan geïsoleerde muren. De wind kan er ook aan alle kanten bij. Terwijl dat voor de rest van de ruimte waarschijnlijk niet geldt.
Ik vrees gewoon dat je daar relatief veel warmte verliest tov de rest van de ruimte, dus zal het daar kouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
@Pejdref dank je wel voor de uitleg. Ik ga een aantal van je punten mbt luchtdichtheid nakijken, maar sommigen lijken simpelweg een feit (zoals de koudebruggen). Kan ik hier nog wat aan doen, of is het leren leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die koudebruggen goed aanpakken wordt wel lastig hoor. Normaal zou je zeggen kap de muren een stuk terug, of slijp ze door. Maar daar draagt nu een H-balk op.

Je zou boven de balk nog 1 rij metselwerk kunnen vervangen door foamglas, maar in dit licht zijn dat natuurlijk halve maatregelen en ik denk de moeite niet waard.

Ik had eerlijk gezegd deze constructie in zijn geheel niet zo gemaakt. maargoed, daar heb je nu niets aan:

Het buitenblad had verder terug gemoeten, isolatieschil maken. en vervolgens de binnenwanden naar buiten brengen zodat die de h-balk kunnen dragen. Da's ongeveer hetzelfde als alles slopen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Hetisookwat schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:57:
@Pejdref dank je wel voor de uitleg. Ik ga een aantal van je punten mbt luchtdichtheid nakijken, maar sommigen lijken simpelweg een feit (zoals de koudebruggen). Kan ik hier nog wat aan doen, of is het leren leven?
Is dit ook allemaal zo ingetekend of heeft de aannemer ter plekke wat gefreestyled?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:41
Sluit mij hier met bovenstaande aan. Opbouw is niet goed en zit vol koude bruggen. Waarschijnlijk tocht het nu via de (open) spouw ook zo naar binnen, daar hij aan de zijkanten in verbinding staat met je plafond bij de balk. En denk dat die muur ook vrij koud is als er alleen een gipsplaat je voor zit. De isolatie onder de ramen is ook 10cm wol? Daar haal je de helft van de RC eis mee van tegenwoordig… zou toch even bij de aannemer aankloppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hetisookwat
Dank allen, alvorens aan te kloppen bij de aannemer ga ik mijn zaak concreet maken met de tekenaar zodat ik goed beslagen ten ijs kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Hetisookwat schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:08:
Dank allen, alvorens aan te kloppen bij de aannemer ga ik mijn zaak concreet maken met de tekenaar zodat ik goed beslagen ten ijs kom.
Is dat dak qua balklaag ook zo doorberekend? Vind het er ook erg “magertjes” uitzien qua dikte. Of lijkt dit zo? Is hier überhaupt een constructeur bij betrokken?
Dit zou ik dan ook even navragen hoe dit zit qua draagbalk/ dak etc en eventueel fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
@Passie-m daklaag heb ik reeds nagekeken en is wel conform berekening van de constructeur. Bedankt voor je oplettendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Update: Heb de aannemer gevraagd om een moment te nemen overal samen doorheen te lopen. M.b.t. luchtdichtheid van het plafond geeft hij aan dat het ook 'valse trek' kan zijn. Lijkt mij vrij sterk met deze hoeveelheid.

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Hetisookwat op 13-12-2024 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
Die maakt zich er wel heel makkelijk van af. Een goed geisoleerd dak hoort niet koud te zijn als er in de vloer eronder vloerverwarming ligt. Hout zou juist warmer aan moeten voelen dan steen.
Wel is het zo dat hout minder buffert dan steen. Ik heb mijn halfsteens berging geïsoleerd met gips voorzetwanden en glaswol, dat is in no-time warm, maar als de verwarming een tijdje uit is geweest is het ook maar zo weer koud.

Je laat op de foto's al één en ander aan koudebruggen zien. Daar kan je idd valse trek door krijgen, maar als er echt luchtdicht gebouwd is zou je ook vochtproblemen moeten hebben. Nu ventileert dat gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Als hij de muren gewoon dik genoeg uitvoert, en met de juiste isolatie, dan kan je gewoon dezelfde waardes RC behalen. Met wol moet je nu eenmaal dikker dan met een Pir plaat. Wol moet bijna 2x de dikte c.a van pir al. Dan mag je al wel bijna 16 cm gaan van dat houten frame aan de binnenkant om de “huidige” RC waardes te behalen van je woning.

Daarnaast zijn gewoon de aansluitingen rondom niet correct uitgevoerd (muren die doorlopen en de spouw afdekken met een gips plaatje). Wat nog wel eens voor schimmel ook kan gaan zorgen als dit koud wordt in de winter en je dus condens krijgt op die koude verbindingen met warme vochtige binnenlucht.

Hij probeert gewoon zijn knulligheid weg te werken/ praten. Hoeveel isolatie ligt er op het dak eigenlijk?

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:00
Knullig dat er wat Steenwol in de buitenmuur is gepropt. Voor buitenmuren kun je beter Glaswol gebruiken of nog beter PIR platen. Gipsplaten eraf trekken en er zelf PIR in doen...

Zo te zien heeft je huis wel PIR platen isolatie wat goed is.
Overigens is er een kruipruimte ventilatie weggehaald. Hoe werkt dit nu?

[ Voor 43% gewijzigd door TheWalrus op 19-12-2024 16:22 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:10
TheWalrus schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:18:
Knullig dat er wat Steenwol in de buitenmuur is gepropt. Voor buitenmuren kun je beter Glaswol gebruiken of nog beter PIR platen. Gipsplaten eraf trekken en er zelf PIR in doen...

Zo te zien heeft je huis wel PIR platen isolatie wat goed is.
Overigens is er een kruipruimte ventilatie weggehaald. Hoe werkt dit nu?
Hoezo knullig? 8)7 PIR platen zijn heel licht waardoor ze weinig zonnewarmte tegenhouden. Daarnaast zijn ze akoestisch ook om te huilen. Hier heb je dus al 2 redenen waarom rotswol een betere keuze zou zijn.
Wat voor OP het meest interessant is hangt af van zijn situatie/wensen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:00
nightgold schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:12:
[...]

Hoezo knullig? 8)7 PIR platen zijn heel licht waardoor ze weinig zonnewarmte tegenhouden. Daarnaast zijn ze akoestisch ook om te huilen. Hier heb je dus al 2 redenen waarom rotswol een betere keuze zou zijn.
Wat voor OP het meest interessant is hangt af van zijn situatie/wensen uiteraard.
Haha zonnewarmte. Leuk verzonnen. PIR of glaswol wordt in de bouw ook altijd gebruikt voor buitenmuren. Dat is niet voor niets. Zie zijn afbeelding.

Sowieso zijn glaswol en PIR ook geluidsisolerend. Steenwol is voor binnen vanwege de geluidreductie en dunne wanden. Bij buitenmuren is dit minder interessant vanwege al aanwezige buitenmuur en luchtspouw. Grote kans dat hier zijn probleem zit.

[ Voor 10% gewijzigd door TheWalrus op 21-12-2024 08:01 ]

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Het is meer een rare keuze misschien omdat de rest ook al pir is. Dus die paar m2 wol voor “geluid” heeft minder nut dat. En met die c.a 10 cm dikte behaal je de helft van je pir muur nu qua isolatie.

Erg zonde dus.. doe het dan goed voor die paar euro meer aan isolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
TheWalrus schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 07:58:
[...]

Haha zonnewarmte. Leuk verzonnen. PIR of glaswol wordt in de bouw ook altijd gebruikt voor buitenmuren. Dat is niet voor niets. Zie zijn afbeelding.

Sowieso zijn glaswol en PIR ook geluidsisolerend. Steenwol is voor binnen vanwege de geluidreductie en dunne wanden. Bij buitenmuren is dit minder interessant vanwege al aanwezige buitenmuur en luchtspouw. Grote kans dat hier zijn probleem zit.
Niks verzonnen. Opwarming van woningen wordt een steeds groter probleem. Het is dus niet alleen zaak om warmte binnen te houden met je isolatie maar ook om het buiten te houden. Dat doe je het beste met materiaal wat veel massa heeft. Steenwol is daarvoor beter dan PIR. Je hebt van steenwol alleen wel een dikkere laag nodig dan van PIR.
Dat 'in de bouw' PIR altijd voor iets wordt gebruikt wil niet zeggen dat dat de beste oplossing is. De bouw is omdat bedrijven geld willen verdienen, niet omdat ze mensen de beste mogelijke woningen willen verkopen. Dat blijkt hier maar weer in de TS.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PIR was qua beschikbare ruimte wel een betere keuze geweest, 10cm wol is gewoon niet zo veel. In de jaren 90 vonden we dat prima, nu is het pakweg de helft van de gestelde norm voor nieuwbouw.
Weet je ook hoe het plafond geïsoleerd is? Als het daar waait is dat ook niet best, daarnaast kan dat nog wel eens lastige constructie zijn om damp/condens en tocht tegen te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
_ferry_ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:07:
PIR was qua beschikbare ruimte wel een betere keuze geweest, 10cm wol is gewoon niet zo veel. In de jaren 90 vonden we dat prima, nu is het pakweg de helft van de gestelde norm voor nieuwbouw.
Maar een aanbouw moet toch gewoon aan de huidige (2022) eisen van het bouwbesluit voldoen?
Bij het vergroten van een gebouw worden de contouren wel gewijzigd. Bijvoorbeeld bij het maken van een aan- of uitbouw, het plaatsen van een dakkapel of het optoppen van een bestaand gebouw. In al deze gevallen is er volgens het Bouwbesluit 2012 sprake van verbouw en zijn de desbetre°ende voorschri˛en van toepassing. Daarbij gaat het uiteraard alleen om die delen die daadwerkelijk worden verbouwd.
@Hetisookwat
Ik neem aan dat zo'n erker vergunningsplichtig is? Dan zal er toch een tekening zijn waarop de R waarde van de isolatie vermeld staat?

Geplaatst in 2022 dus ik kijk even naar 2021:
  • Vloer Rc = 3,7 m²K/W (was Rc = 3,5 m²K/W)
  • Gevel Rc = 4,7 m²K/W (was Rc = 4,5 m²K/W)
  • Dak Rc = 6,3 m²K/W (was Rc = 6,0 m²K/W)
Met glaswol heb je het dan over ca. 150mm minimaal. Ik zou zeggen dat we hier naar een non-conform bouwwerk kijken waar in principe de gemeente iets van zou kunnen vinden en/of in de toekomst bij verkoop als verborgen gebrek gezien kan worden.

[ Voor 66% gewijzigd door assje op 21-12-2024 12:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Aanvullend; op basis van wat aanames het deel houtskelet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX0IosBXI-d7U4hP1wUdUu43zfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeO5eSZyzzAdJZ1VGo5IieiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een Rc van 2 voor het deel houtskelet. In werkelijkheid zal dit nog lager zijn doordat het hout koudebruggen zijn met een Rd van ca. 0.7.

Vergelijk je de aanbouw met de kamer in de woning:
  • 5 kanten warmteverlies i.p.v. ca. 3
  • Een Rc waarde van <2 i.p.v. 3,5 (?)
  • Relatief veel glas (met U1.1 effectief Rd waarde 0.9)
  • Relatief veel hout (met Rd 0.7)
  • Een aantal andere koudebruggen/verbinding mogelijk open verbinding met spouw
Om dezelfde beleving te hebben zou deze ruimte dus echt serieus meer verwarmingscapaciteit moeten hebben. Was dus sowieso zaak geweest om vloerverwarming te maximalizeren hier en deze groep wat meer flow te geven. Door de manier waarop de aanbouw is uitgevoerd is het de vraag of dit toereikend kan zijn, een extra fancoil onder het raam o.i.d. was misschien wenselijk geweest.
Hetisookwat schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:55:
Kieren zijn aan de buitenkant gedicht, maar toch tocht het behoorlijk. Ik weet het inmiddels niet meer, dus ik hoop dat iemand van jullie iets ziet wat ik misschien mis.
Zoals ook al door anderen aangegeven; ik zou er echt niet perse vanuit gaan dat dit perse tocht is, het kan gewoon koude lucht zijn.

Wat er verder aan te doen is.... lastig. Ik zou beginnen met eens te bevestigen wat er op tekening/offerte stond. Tenzij je er serieus werk van wil maken komt het snel neer op er mee leren leven denk ik. Andere optie zou dus zijn om extra afgifte te creeren maar ook dat lijkt me niet eenvoudig in een afgewerkte aanbouw waar waarschijnlijk geen kruipruimte onder zit.

Quick fix/work around is een IR paneel aan het plafond om het comfort te verhogen (alleen inschakelen als je er zit).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:43
Het vele glas is hier de boosdoener. De lucht koelt langs het glas af en dat geeft ook een bepaalde luchtstroom (tocht gevoel). Glas kan HR++ zijn maar geeft niet de isolatie van een goed geïsoleerde muur. Persoonlijk zou ik ook voor kunststof kozijnen hebben gekozen dat sluit naar mijn idee beter af. Een oplossing zou zijn om een cv onder de ramen te plaatsen maar dat zal waarschijnlijk moeilijk zijn. Een IR plaat (800 watt) aan het plafond zou ook kunnen helpen. Je hoeft het paneel alleen aan te zetten als je daar zit, het geeft letterlijk een zonnig gevoel en het warmt heel snel op.

Overigens vind ik dat, uitgaande van de foto's, de uitbouw netjes is gezet. Misschien is de isolatie niet helemaal super maar zeker ook niet slecht.
Steenwol is prima isolatiemateriaal en qua geluidsdichtheid heel goed als het goed is aangebracht, niks mis mee.

[ Voor 18% gewijzigd door vogelmans op 21-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Passie-m
vogelmans schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:35:
Het vele glas is hier de boosdoener. De lucht koelt langs het glas af en dat geeft ook een bepaalde luchtstroom (tocht gevoel). Glas kan HR++ zijn maar geeft niet de isolatie van een goed geïsoleerde muur. Persoonlijk zou ik ook voor kunststof kozijnen hebben gekozen dat sluit naar mijn idee beter af. Een oplossing zou zijn om een cv onder de ramen te plaatsen maar dat zal waarschijnlijk moeilijk zijn. Een IR plaat (800 watt) aan het plafond zou ook kunnen helpen. Je hoeft het paneel alleen aan te zetten als je daar zit, het geeft letterlijk een zonnig gevoel en het warmt heel snel op.

Overigens vind ik dat, uitgaande van de foto's, de uitbouw netjes is gezet. Misschien is de isolatie niet helemaal super maar zeker ook niet slecht.
Steenwol is prima isolatiemateriaal en qua geluidsdichtheid heel goed als het goed is aangebracht, niks mis mee.
Glas helpt zeker niet mee, maar gezien de enorme koudebruggen, dunnere isolatie, dampscherm wat er gewoon wat losjes tegen aan zit, wat tevens gewoon dun plastic lijkt. Heb ik niet het idee dat alles zo lekker in de detail lucht dicht gebouwd is volgens norm 2022.
En dan zien we nog niet alles zoals hoe dik is de dakisolatie en vloer isolatie etc.

Dus een enorme op tel som wat nu dus dit veroorzaakt. Zou die bouwtekening wel eens willen zien van de architect en hoe ze dit uitgevoerd hebben uiteindelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hetisookwat
Voor de geïnteresseerden, de verzekering verwees naar een inspectiebureau. Die kwam met een offerte maar ook met de eerste bevindingen:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Hetisookwat schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:29:
Voor de geïnteresseerden, de verzekering verwees naar een inspectiebureau. Die kwam met een offerte maar ook met de eerste bevindingen:

***members only***
Dat was aan de foto's al te zien. Ben benieuwd naar de eventuele oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Analamoebe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Dat was aan de foto's al te zien. Ben benieuwd naar de eventuele oplossing :P
Absoluut reeds zichtbaar, maar de professional vind zich daar dus ook in. Die komt hier voor uitgebreid onderzoek met bijbehorende oplossingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
was vanaf de foto’s al wel redelijk goed te zien/ in te schatten helaas..

Maar goed dat je er een onafhankelijk bureau op zet. Benieuwd naar de verdere uitkomst en oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Hetisookwat schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:56:
[...]

Absoluut reeds zichtbaar, maar de professional vind zich daar dus ook in. Die komt hier voor uitgebreid onderzoek met bijbehorende oplossingsmogelijkheden.
Mogelijkheden om het op te lossen zijn er zeker, ik zie wel mogelijkheden. Maar of de aannemer daar blij van wordt betwijfel ik. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Analamoebe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Mogelijkheden om het op te lossen zijn er zeker, ik zie wel mogelijkheden. Maar of de aannemer daar blij van wordt betwijfel ik. :X
Eens, kan me van alles bedenken maar de expert mag er wat van vinden en de aannemer mag de kosten dragen. Wij zitten in de zooi straks, maar uiteindelijk is het zijn probleem om op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
Hetisookwat schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:11:
[...]

Eens, kan me van alles bedenken maar de expert mag er wat van vinden en de aannemer mag de kosten dragen. Wij zitten in de zooi straks, maar uiteindelijk is het zijn probleem om op te lossen.
In de zooi zit je straks zeker, want ik vrees dat de boel bijna helemaal opnieuw gedaan moet worden.
Misschien ben ik wat te negatief en valt het allemaal mee. Maar een doorlopend buitenblad, de koudebrug van het staal etc., zijn niet zomaar op te lossen zonder de gehele boel los te trekken/te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Is de uitvoering van de aanbouw conform de bouwtekening? Een bouwkundige/constructeur zou moeten weten hoe aan te bouwen. Of zijn er compromissen gemaakt i.v.m. de kosten?
Zit er iets van verwarming in de aanbouw, want dat zou naar mijn idee wel moeten.
Als de tekening niet goed is dan zou je de tekenaar ook nog voor een gedeelte van de kosten op kunnen laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45

Jiffy

God, you're ugly!

vogelmans schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:48:
Zit er iets van verwarming in de aanbouw, want dat zou naar mijn idee wel moeten.
Dat staat gewoon in de topicstart, hè... :+

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Hetisookwat schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:11:
Ik vind het een zeer interessant geval en ben heel benieuwd naar de uitkomst. Probleem lijkt wel duidelijk maar gelijk hebben en een oplossing krijgen kunnen nog wel eens verschillende zaken zijn.

In de renovatiemarkt wordt er zoveel non-conform gedaan; vaak ook zonder daarvan bewust te zijn. Meestal heeft dat ook geen consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Jiffy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Dat staat gewoon in de topicstart, hè... :+
Klopt, niet goed gekeken.
Ik denk wel dat i.c.m. de vele ramen en houten kozijnen de vv niet voldoende is misschien wel qua temperatuur maar niet qua koudeval door de raampartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
vogelmans schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:11:
Ik denk wel dat i.c.m. de vele ramen en houten kozijnen de vv niet voldoende is misschien wel qua temperatuur maar niet qua koudeval door de raampartij.
Inderdaad, zelfs als die erker volledig conform uitgevoerd is blijft het relatief tot de rest van de woning een koude ruimte. Triple glas was echt wel beter geweest en isolatie liever eerder hoger dan lager dan de rest van de woning. Vloerverwarming goed straks gelegd met HoH wat kleiner dan de rest van de woning en groep wellicht wat meer flow. Dan nog zou er misschien wel baat zijn bij een fancoil/radiator onder het raam voor wat extra afgifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
assje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Inderdaad, zelfs als die erker volledig conform uitgevoerd is blijft het relatief tot de rest van de woning een koude ruimte. Triple glas was echt wel beter geweest en isolatie liever eerder hoger dan lager dan de rest van de woning. Vloerverwarming goed straks gelegd met HoH wat kleiner dan de rest van de woning en groep wellicht wat meer flow. Dan nog zou er misschien wel baat zijn bij een fancoil/radiator onder het raam voor wat extra afgifte.
Als/Ag van een erker of andere willekeurige puist is gewoon heel erg slecht en veel HR++ glas et een U-waarde van 1,1 maakt het er ook niet beter op.

Deels afbreken en opnieuw beginnen is eigenlijk de enige optie. Maar is je aannemer wel écht een aannemer, of gewoon een ZZP'er die zichzelf aannemer noemt? Het lijkt erop dat deze man zonder gedegen opleiding of bouwkundige kennis aan het prutsen is geweest. Op het gebied van bouwfysica zie ik zoveel fouten dat ik sterk twijfel of hij überhaupt weet wat hij doet.
Hier nog een aantal fouten :

• PU-platen tussen houten staanders krijg je nooit 100% kierdicht dus is niet toegestaan.
• Waarom is de onderste 30cm, met waarschijnlijk menie behandeld? In elk boek staat dat je houten staanders op een bitumenlaag moet plaatsen om optrekkend vocht te voorkomen.
• PE-folie lijkt simpelweg vastgetackerd, terwijl de folie rondom volledig afgeplakt moet worden. Bovendien moet de folie over de gehele binnenzijde worden aangebracht. Zoals het nu is aangebracht, werkt de dampremmende functie niet goed, waardoor er in de winter te veel condenswater in de isolatie kan ophopen.
• Wordt de spouwmuur wel geventileerd? Op de foto’s kan ik namelijk geen ventilatieroosters of openingen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Ik denk dat je het beter moet isoleren en dan zal het daar vast minder koud zijn. Onze apprtement is bijvoorbeeld heel goed geisoleerd en het is hier altijd lekker warm. We hoeven niet eens de kachel aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
@Hetisookwat nog nieuwe ontwikkelingen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hetisookwat
Leuk dat je ernaar vraagt. Vorige week is een inspecteur geweest, die vond diverse fouten en heeft van mij ook alle 400 foto’s van de bouwperiode ontvangen.

Volgende week verwacht hij het rapport op te leveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
Zojuist de factuur en rapport ontvangen. Hierin staat het volgende samengevat.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Zoals verwacht dus. Ben heel benieuwd hoe de aannemer hier op zal reageren en oppakken. Wat voor soort bedrijf gaat het hier over, klein of groot bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vrees dat het een hele lange weg gaat zijn met advocaten, rechters en wellicht een faillissementje. Dat is de route die ik in mijn omgeving een paar keer voorbij heb zien komen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Oeff. Das niet best 28k… maar qua constructie? aansluiting op bestaand werk. Was dit ook nog opgemerkt? Of valt dit ook onder “isolatie”

Succes met de vervolgstappen. En ben zeer benieuwd naar de reactie van de aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
assje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:32:
Zoals verwacht dus. Ben heel benieuwd hoe de aannemer hier op zal reageren en oppakken. Wat voor soort bedrijf gaat het hier over, klein of groot bedrijf?
Kleintje, dus zal een lange wandeling worden dit.

Wat me vooral steekt is dat het gros van de kosten zich in op/afbraak van wanden en plafonds tesamen met reparatie, sauzen, stucwerk etc.. Koudebruggen daargelaten, als hij toentertijd gewoon een paar cm extra isolatie had aangebracht was dit allemaal nergens voor nodig geweest.

Balen.
Passie-m schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:31:
Oeff. Das niet best 28k… maar qua constructie? aansluiting op bestaand werk. Was dit ook nog opgemerkt? Of valt dit ook onder “isolatie”

Succes met de vervolgstappen. En ben zeer benieuwd naar de reactie van de aannemer.
Aansluitingen zijn ook opgemerkt en staan in het rapport.

[ Voor 24% gewijzigd door Hetisookwat op 25-03-2025 14:04 ]

Pagina: 1