Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wysittewaarm
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-05 15:38
Mijn vraag
Heeft de werkdruk, of de hoeveelheid koelmiddel (R32) invloed op de COP van de WP?
De COP over een heel jaar komt net uit op 4.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bij controle van de druk in de WP is die aanzienlijk lager dan bij de installatie.
Om de COP te bepalen maak ik gebruik van een E-meter (Erstron 1 fase) en een warmtemeter (Kamstrup 601)
De buitenunit heeft een "Defrost" probleem waardoor er soms een dikke plaat ijs op de unit.

Mijn CV-installatie is geheel vloerverwarming

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ivm het "Defrost" probleem zijn er nieuwe sensoren besteld.
Die moeten het probleem van de ijsplaat oplossen

Beste antwoord (via Wysittewaarm op 10-12-2024 12:28)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:11
Weinig info.
Merk en type warmtepomp.
Controle alle connectoren op olie sporen.
Reeds gaslekzoek middel toegepast.

Druk bij stilstand is liniar in verhouding met temperatuur.
Dus een druk meting bij +15C of 0C zal totaal anders zijn bij gelijkblijvend koudemiddel.

Tevens kan de inverter de gevolgen van minder koudemiddel verbergen door meer rpm te maken, de druk is dan “goed” maar de unit presteert anders.

Enige remedie is terugpompen koudemiddel en wegen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:33
Te weinig druk betekent ergens een lek. Symptomen van een lek systeem zijn daarnaast lage COP + extra ijsvorming - precies wat je ziet gebeuren dus. Het lek zal eerst gevonden en hersteld moeten worden.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:51

timpel_800

Amber 65

Het kan zijn dat de temperatuur die je in de vloer stopt te laag is voor een goede defrost waardoor ijs opbouwt?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Weinig info.
Merk en type warmtepomp.
Controle alle connectoren op olie sporen.
Reeds gaslekzoek middel toegepast.

Druk bij stilstand is liniar in verhouding met temperatuur.
Dus een druk meting bij +15C of 0C zal totaal anders zijn bij gelijkblijvend koudemiddel.

Tevens kan de inverter de gevolgen van minder koudemiddel verbergen door meer rpm te maken, de druk is dan “goed” maar de unit presteert anders.

Enige remedie is terugpompen koudemiddel en wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:24
Hier: https://hvac-eng.com/refrigerants-p-h-diagram/ kn je het druk-enthalpy diagram van R32 vinden en dan kun je uitlezen hoeveel druk van invloed is op de hoeveelheid "head" die de compressor moet verichten om aan de gewenste temperaturen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wysittewaarm
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-05 15:38
Dank voor jullie reacties,

fyi, maar is dit probleem/gevolg niet voor elke warmtepomp gelijk?

Mitsubishi Ecodan

SUZ-SWM80 VA buitenunit

ERST20D-VM2D binnenunit

Controleren op lekken is al gedaan, niks buiten de units kunnen vinden.
Nu eerst de sensoren in de buitenunit vervangen.
Daarna aftappen en wegen van de R32, en als er dan verschil is met het startgewicht verder zoeken binnen de fabrieksunits.

[ Voor 24% gewijzigd door Wysittewaarm op 10-12-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wysittewaarm schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:32:
Dank voor jullie reacties,

fyi, maar is dit probleem/gevolg niet voor elke warmtepomp gelijk?

Mitsubishi Ecodan

SUZ-SWM80 VA buitenunit

ERST20D-VM2D binnenunit

Controleren op lekken is al gedaan, niks buiten de units kunnen vinden.
Nu eerst de sensoren in de buitenunit vervangen.
Daarna aftappen en wegen van de R32, en als er dan verschil is met het startgewicht verder zoeken binnen de fabrieksunits.
Nou je hebt ook monoblocs en propaan e.d. dus vandaar de info vraag.
Succes!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-06 18:30
Wederom wel erg weinig info dus ik doe slechts een poging:

- Als koudemiddel ontsnapt zie je GEEN plasje onder je warmtepomp liggen. Het is dan al onderweg naar de ozonlaag.
- Defrosts komen ook (veel) bij goed functionerende warmtepompen voor.
- Als je pomp goed functioneerd maar je hebt lást van de defrosts in de vorm van te weinig capaciteit om het huis warm te houden dan héb je te weinig capaciteit om je huis warm te houden geïnstalleerd. Of door een te kleine warmtepomp of door een te kleine capaciteit afgiftesysteem waardoor je een onnodig hoge temperatuurvraag hebt. En dus (nog) meer defrosts.
- Ik zou het koudemiddel niet eerst aftappen en wegen. Maar gewoon de druk even (laten) meten of uitlezen als dat kan.
- De meeste defrost problemen komen wel voort uit te weinig koudemiddel maar dat komt meestal omdat in té kleine units navenant minder koudemiddel zit. In een waxinelichtje zit (meestal) ook te weinig porrie om een huis op te warmen bij winterkou.
Pagina: 1