Eerste TV, vragen over bekabeling en aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purple Dolphin
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:38
Ik heb mijn eerste televisie ooit gekocht, aardig wat research gedaan maar zit met een paar vragen omtrent de kabels en of er een efficiënte dan wel juiste manier van alles op elkaar aansluiten is.

Het gaat om een LG G4 die ik wil gebruiken voor het kijken van films en series in de hoogst haalbare kwaliteit. Dit hoeft niet per se met alle content het geval te zijn maar het is wel fijn dat wanneer ik iets stream (vanaf PC en/of internet) dat dat op de hoogste kwaliteit mogelijk gedaan kan worden.
Ook wil ik er op kunnen gamen, zowel via mijn PC als console en er youtube en muziek op kunnen afspelen.

Ik ben op dit moment van plan het volgende aan te sluiten:

- Panasonic Blu Ray speler (Ub824). Hierbij vraag ik me af of ik de Klipsch speakers zowel direct op de TV als op de Blu Ray speler moet aansluiten.

- PC met een 980ti GPU die hopelijk in Januari een upgrade krijgt naar een 40xx GPU. Deze staat in dezelfde kamer maar ik weet nog niet exact hoe ver deze van de TV af komt te staan en of dat zo blijft in de toekomst. Hiervoor wil ik een RUIPRO 8K HDMI Glasvezel kabel bestellen van 20 meter.

- Nintendo Switch game console. Deze heeft geloof ik een HDMI 1.4 kabel, ik weet niet of daar betere opties voor zijn maar denk dat ik het vooral van de upscaling van de TV moet hebben.

- Klipsch The Nines stereo speakers.

- Ethernet / Wifi. Ik heb een 1Gbit /s glasvezel verbinding van KPN. Het modem staat in dezelfde kamer als de TV. Wat voor UTP kabel is hier handig voor en is het beter om zowel Wifi én ethernet tegelijk te gebruiken?

- Eventueel een Chrome Cast en/of Apple TV. Ik ben er nog niet helemaal uit welke voordelen het heeft maar wat ik sowieso fijn zou vinden is om youtube etc. direct van een mobiele telefoon naar de TV te kunnen streamen.

Best wat gedetailleerde vragen naar mijn mening, heel fijn als iemand met wat meer ervaring en kennis zou willen helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ga naar de action. koop daar de langst HDMI kabel voor tussen de PC en je nieuwe TV. Hetzelfde geldt voor de UTP. Koop de langste set UTP kabel bij de action. Allemaal prima. De netwerk aansluiting op je TV is max 100Mbit/s. Dus of een Gigabit/USB ertussen. Of gewoon de wifi.

Je kan je actieve speakers aansluiten op de koptelefoon uit van je tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:31

thof

FP ProMod
Hier alleen ervaring met de G3, maar de meeste kabels zijn wel prima zolang je niet echt de crappy Ali Express stuff koopt. Een HDMI kabel kan bijvoorbeeld prima werken maar bij hogere bandbreedtes (HDR, Atmos etc.) ineens moeilijk gaan doen. Dan gaat je scherm bijvoorbeeld eventjes op zwart en dat soort ongein.

Zelf erg tevreden met kabels van Ugreen. Zowel te koop via Amazon als Ali en ben voor de 8K Hdmi 2.1 variant gegaan: https://www.amazon.nl/UGR...bel-Monitor/dp/B0CFFFSFFN
Niet de goedkoopste, wel regelmatig in de aanbieding. Overkill waarschijnlijk, maar vond het wel mooie stugge kabels en heb meteen alle poorten op die manier verlegd naar mijn tv-meubel.

Voor Ethernet is alles prima. TV heeft niet zo veel nodig, is meestal toch maar 100mbit. Als je de mogelijkheid hebt kabel gebruiken in plaats van WiFi, is vaak net iets stabieler.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lumics schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:52:
Naar mijn weten is deze helemaal niet aanwezig op de G4. :(
Purple Dolphin schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:42:
- Eventueel een Chrome Cast en/of Apple TV. Ik ben er nog niet helemaal uit welke voordelen het heeft maar wat ik sowieso fijn zou vinden is om youtube etc. direct van een mobiele telefoon naar de TV te kunnen streamen.
De G4 heeft zowel airplay als chromecast ingebouwd. Dus als je vanaf je telefoon wilt casten heb je geen aanvullende hardware nodig, mits je TV internetconnectie heeft.
Daarbij kun je in WebOS ook de youtube app installeren en vanuit daar youtube kijken.
Ik heb zelf een G3 en heb er een Google streamer achter hangen, omdat ik media vanaf een NAS benader via Kodi. Omdat ik verder geen fan ben van WebOS, heb ik ook andere streaming-apps op de Google streamer geinstalleerd en gebruik ik WebOS eigenlijk helemaal niet. Ieder zijn eigen voorkeuren zeg maar.

Heb je de TV uberhaupt al geinstalleerd? Beetje zelf spelen eerst maar, voor je van alles gaat aanschaffen.

[ Voor 67% gewijzigd door Harkelaar op 09-12-2024 16:25 ]

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purple Dolphin
Lumics schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:52:
Ga naar de action. koop daar de langst HDMI kabel voor tussen de PC en je nieuwe TV. Hetzelfde geldt voor de UTP. Koop de langste set UTP kabel bij de action. Allemaal prima. De netwerk aansluiting op je TV is max 100Mbit/s. Dus of een Gigabit/USB ertussen. Of gewoon de wifi.

Ik dacht het ook af te kunnen met een goedkopere kabel maar bij afstanden langer dan 10 meter gaat dat zeer waarschijnlijk problemen opleveren bij het streamen van Dolby Vision en denk dat 4K gamen op 120Hz ook niet gaat werken.

Dank voor de apapter tip, dat is een goede waar ik nog niet aan had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purple Dolphin
thof schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:00:
Hier alleen ervaring met de G3, maar de meeste kabels zijn wel prima zolang je niet echt de crappy Ali Express stuff koopt. Een HDMI kabel kan bijvoorbeeld prima werken maar bij hogere bandbreedtes (HDR, Atmos etc.) ineens moeilijk gaan doen. Dan gaat je scherm bijvoorbeeld eventjes op zwart en dat soort ongein.

Zelf erg tevreden met kabels van Ugreen. Zowel te koop via Amazon als Ali en ben voor de 8K Hdmi 2.1 variant gegaan: https://www.amazon.nl/UGR...bel-Monitor/dp/B0CFFFSFFN
Niet de goedkoopste, wel regelmatig in de aanbieding. Overkill waarschijnlijk, maar vond het wel mooie stugge kabels en heb meteen alle poorten op die manier verlegd naar mijn tv-meubel.

Voor Ethernet is alles prima. TV heeft niet zo veel nodig, is meestal toch maar 100mbit. Als je de mogelijkheid hebt kabel gebruiken in plaats van WiFi, is vaak net iets stabieler.
Niet de goedkoopste kabel maar wel een stuk goedkoper dan de kabel die ik voor ogen had.

Precies, kabel is geen probleem en vind het wat zonde om zoveel snelheid in te leveren dus ga voor een USB ethernet adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purple Dolphin
Harkelaar schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:12:
[...]

Naar mijn weten is deze helemaal niet aanwezig op de G4. :(

[...]

De G4 heeft zowel airplay als chromecast ingebouwd. Dus als je vanaf je telefoon wilt casten heb je geen aanvullende hardware nodig, mits je TV internetconnectie heeft.
Daarbij kun je in WebOS ook de youtube app installeren en vanuit daar youtube kijken.
Ik heb zelf een G3 en heb er een Google streamer achter hangen, omdat ik media vanaf een NAS benader via Kodi. Omdat ik verder geen fan ben van WebOS, heb ik ook andere streaming-apps op de Google streamer geinstalleerd en gebruik ik WebOS eigenlijk helemaal niet. Ieder zijn eigen voorkeuren zeg maar.

Heb je de TV uberhaupt al geinstalleerd? Beetje zelf spelen eerst maar, voor je van alles gaat aanschaffen.
Mooi! Een chromecast leek me al wat dubbel.

De TV zou vandaag 'in de loop van de dag' aankomen dus ik zit nog te wachten en installeren doe ik in de loop van de week.
Pagina: 1