Heb ik mijn moederbord stuk gemaakt, of is het gewoon domme pech?
Vandaag probeerde ik mijn HTPC een upgrade te geven door een nieuwe processor en RAM te installeren.
Na de onderdelen verwisseld te hebben geprobeerd het systeem aan te zetten, maar die kwam niet door zijn boot heen. (elke minuut uit en weer aan, geen beeld)
Natuurlijk vergeten eerst mijn BIOS een update te geven.
Afijn, nieuwe cpu er weer uit, oude er weer in.
Aan sluiten
Niks
Net alle onderdelen los gehaald en de PSU geeft wel kort fan-spin als ik zijn power-on pin kortsluit.
Fan-spin krijg ik niet als ik de main power connector naar het moederbord heb aangesloten.
CPU er uit, ram er uit, GPU er uit, maakt allemaal niks uit.
Aangezien mijn PSU wel fan-spin geeft zonder moederbord aangesloten neem ik aan dat het moederbord stuk is. Is dit een juiste conclusie?
Oude build:
Nieuwe componenten:
Vandaag probeerde ik mijn HTPC een upgrade te geven door een nieuwe processor en RAM te installeren.
Na de onderdelen verwisseld te hebben geprobeerd het systeem aan te zetten, maar die kwam niet door zijn boot heen. (elke minuut uit en weer aan, geen beeld)
Natuurlijk vergeten eerst mijn BIOS een update te geven.
Afijn, nieuwe cpu er weer uit, oude er weer in.
Aan sluiten
Niks
Net alle onderdelen los gehaald en de PSU geeft wel kort fan-spin als ik zijn power-on pin kortsluit.
Fan-spin krijg ik niet als ik de main power connector naar het moederbord heb aangesloten.
CPU er uit, ram er uit, GPU er uit, maakt allemaal niks uit.
Aangezien mijn PSU wel fan-spin geeft zonder moederbord aangesloten neem ik aan dat het moederbord stuk is. Is dit een juiste conclusie?
Oude build:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 2400G Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac | € 118,85 | € 118,85 |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC Edition 8GB GDDR6 | € 315,33 | € 315,33 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 202 Zwart | € 58,38 | € 58,38 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM4 | € 45,93 | € 45,93 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1D3000C16 | € 21,05 | € 21,05 |
1 | Voedingen | Corsair SF450 (2018) | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Kingston A2000 1TB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 559,54 |
Nieuwe componenten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 87,39 | € 87,39 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 56,89 | € 56,89 |
Totaal | € 144,28 |
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.