Twijfel over aantal zonnepanelen: minimaal of meer voor de t

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-05 10:54
We zijn momenteel een nieuwbouwwoning aan het bouwen, waarbij we verplicht worden om zonnepanelen te plaatsen. Volgens de BENG-berekening moeten we er minimaal 8 installeren.

Ons huis wordt verwarmd door een lucht-water warmtepomp en er is een WTW-installatie aanwezig. De woning is circa 200 m² groot en het huishouden bestaat momenteel uit 2 personen.

Het eerste idee was om het dak vol te leggen en op korte termijn een kleine elektrische auto aan te schaffen, zodat we daar profijt van zouden hebben. Echter, elektrische auto's zijn al een stuk minder aantrekkelijk gemaakt door de overheid. Daarnaast verzinnen energieleveranciers steeds meer regels en aanpassingen rondom de terugleververgoeding en de afbouw van de salderingsregeling.

Als we het dak vol zouden leggen, zouden er ongeveer 36 zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Deze optie heb ik inmiddels laten varen.

Nu twijfel ik tussen twee opties:

8 panelen: Dit is precies het minimum dat nodig is volgens de BENG-berekening.
Circa 20 panelen: Hiermee kom ik op ongeveer 8800 Wattpiek, wat een goede middenweg lijkt.

omdat nu de zonnepalen "extreem" goedkoop zijn neig ik naar de 2e optie.

Qua instantie zou ik dan gaan voor een full black 440watt piek paneel.
Enphase micro omvormers, en 3 fase aansluiting. ze komen op het schuin dak, dakhelling 50 graden.

Ik hoor graag jullie mening of ervaringen met een vergelijkbare situatie!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

36 panelen, dan hoef je daar niet meer over na te denken. En geen micro omvormers nemen, maar een stringomvormer.

In de wintermaanden kom je waarschijnlijk alsnog te kort met 36 panelen. Micro omvormers maken het systeem onnodig duur en kwetsbaar, dan kan je beter voor meer panelen gaan.

[ Voor 55% gewijzigd door Dre op 09-12-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Dre schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:40:
36 panelen, dan hoef je daar niet meer over na te denken. En geen micro omvormers nemen, maar een stringomvormer.

In de wintermaanden kom je waarschijnlijk alsnog te kort met 36 panelen. Micro omvormers maken het systeem onnodig duur en kwetsbaar, dan kan je beter voor meer panelen gaan.
De reden dat ik voor micro omvormers wil gaan is dat in de wintermaanden alleen de bovenste helft van het dak zonlicht heeft, de onderste helft van het dak heeft last van schaduw in de wintermanden.
Als we dan een stringomvormer zouden nemen moeten we ook optimizers gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58
Wie zegt dat? De verkoper van de optimizers zeker?

Met fatsoenlijke bypass diodes (die ieder paneel heeft) niks aan t handje. En je kunt boven en beneden uiteraard beide een eigen mppt geven.

Dakhelling 50 graden, dus in de zomer toch niet optimaal. 12 kw omvormer erachter en gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door hesselbeertje op 09-12-2024 15:11 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk ook naar een omvormer die eventueel kan terug regelen. Als je ooit een dynamische contract wilt, dan stuur je je zonnepanelen bij een negatieve prijs aan op geen teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariantje1991
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:41
Een stringomvormer voor 36 panelen heeft minimaal 2 trackers waardoor je in ieder geval het deel met schaduw en geen schaduw onafhankelijk van elkaar kan laten werken. Let op dat als je veel schaduw hebt de Chinese string-omvormers nog best wel qua opbrengst kunnen instorten (Growatt, Goodwe, Solax).

Bij string omvormers van SMA of Fronius is er eigenlijk geen verschil met micro-omvormers of optimizers, al wil de marketing van Enphase en SolarEdge je anders doen laten denken. Zie bijvoorbeeld deze onafhankelijke tests:

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021

Wel is het prijsverschil met micro-omvormers duizenden euro's. Een ander voordeel van string-omvormers zijn dat wanneer je direct een hybride string-omvormer laat installeren, er in de toekomst ook simpel en goedkoper een thuisbatterij worden toegevoegd. Met micro-omvormers zit je altijd vast aan minder efficiënte en AC-gekoppelde thuisbatterijen. Of in het geval van een systeem van SolarEdge met optimizers aan hun veel te dure ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties! 😊 Ik had echt geen idee dat een goede stringomvormer net zo goed kan presteren als optimizers en/of micro-omvormers. Lijkt erop dat ik toch een beetje slachtoffer ben van de marketing, haha. Maar dit scheelt wel flink in de kosten en het maakt de keuze een stuk eenvoudiger! 👌

Vanavond ga ik eens goed kijken naar de opties qua omvormers en panelen. Over dat bypass-diodes-verhaal: zijn er panelen die er echt uitspringen qua kwaliteit? Of juist merken waar je beter vanaf kunt blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
hesselbeertje schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:08:
Dakhelling 50 graden, dus in de zomer toch niet optimaal. 12 kw omvormer erachter en gaan.
Of zelfs maar 10kW, als het aantal panelen maar maximaal is (al zal het prijsverschil tussen 10 of 12kW ook minimaal zijn)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
jan011 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:33:
Als we het dak vol zouden leggen, zouden er ongeveer 36 zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Deze optie heb ik inmiddels laten varen.
Referentiemateriaal van mij afgelopen jaar voor dat aantal:
assje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Ik heb achteraf wel spijt dat ik niet de SMA heb genomen voor €1k meerprijs.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Nog even terugkomend op het schaduwthema: ik heb de video bekeken, maar zij hebben het alleen over gedeeltelijke schaduw. Wat als een of meerdere panelen volledig in de schaduw liggen? Heeft dit dan ook geen impact op de rest van de panelen? Gaat dan alles ook gewoon door via de bypass-diodes?

[ Voor 3% gewijzigd door jan011 op 10-12-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boriz27
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 10:24
Panelen die volledig in schaduw liggen worden goed gebypassed.

Ik zou het dak gewoon vol laten leggen, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vol leggen. Na salderen dien je zoveel mogelijk opbrengst te hebben in de winter, dus zoveel mogelijk.
Evt al meteen een hybride omvormer zoals Deye nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 18:35
Zoals gezegd vooral je dak vol leggen, is relatief goedkoop.
Wat je eventueel nog wel kan door rekenen met dergelijk aantallen is solaredge oplossing ofmisschien zelf solar edge met 1 optimizer per 2 panelen (goedkoper)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:07
Vol leggen. Panelen prijs is helemaal ingestort. Op de mindere dagen hou je ook lekker opbrengt en zeker in de winter als je warmtepomp staat de draaien kun je dat lekker gebruiken om je huis te verwarmen.

Optimizers of micro zou ik ook niet doen maar opsplitsen in meerdere strings. Kies desnoods voor 2 omvormers met 2 trackers (4 in totaal) dan heb 9 panelen op een tracker zitten.
Kies wel voor een hybride omvormer, zodat je eventueel later ook een accu aan kan sluiten mocht je dat willen.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
@jan011 Belangrijkste is om te bedenken dat een paneel dat er niet ligt, sowieso 0 oplevert. Dus dak vol knallen en niet teveel technische poespas. Dat is goedkoper én levert meer stroom. Ook als er dan een paar panelen suboptimaal werken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Laat vooral je dak en de beperkingen goed intekenen in de offertes die je aanvraagt. Afhankelijk van die beperkingen qua schaduwvorming, azimut, dakhelling en ga zo maar door is het nog maar de vraag of je met een string per definitie beter uit bent. Voorbeelden te over, zeker op drie fase, waar je geen goede resultaten boekt met een stringomvormer.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Mwoah, een 3 fasen Fronius draait al vanaf 180v stringspanning prima. Dan kan er weinig mis gaan.

Het wordt anders bij 3-fasen SolarEdge, dan zit je vlot met te weinig optimizers in de zon. Dat is inderdaad een fout die veel gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieneuvic
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:05
hesselbeertje schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:29:
Mwoah, een 3 fasen Fronius draait al vanaf 180v stringspanning prima. Dan kan er weinig mis gaan.

Het wordt anders bij 3-fasen SolarEdge, dan zit je vlot met te weinig optimizers in de zon. Dat is inderdaad een fout die veel gemaakt wordt.
Presteert een 3-fasen Solar Edge systeem minder goed in de winter in vergelijking met andere 3 fasen string systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:05
FirePuma142 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:35:
Laat vooral je dak en de beperkingen goed intekenen in de offertes die je aanvraagt. Afhankelijk van die beperkingen qua schaduwvorming, azimut, dakhelling en ga zo maar door is het nog maar de vraag of je met een string per definitie beter uit bent. Voorbeelden te over, zeker op drie fase, waar je geen goede resultaten boekt met een stringomvormer.
Wat een larie, TS kan 36 panelen kwijt, ik kan echt geen reden verzinnen waarom dat het niet zou werken. Waar je juist veel problemen ziet zijn 3-fase SolarEdge omvormers, daar komt het ontwerp bij relatief kleine installaties behoorlijk kritisch.

Zonder de verdere situatie te kennen, zou mijn uitgangspunt zijn de bovenste panelen in een string en de onderste, gewoon standaard string omvormer en gaan. Hier hangt een GoodWe en die moet iedere dag schaduw 'managen' en dat gaat gewoon probleemloos. Als de zon naar het westen draait komen er steeds meer panelen in de schaduw te leggen en je ziet de opbrengst daar netjes mee in lijn terug lopen. Paneel in de schaduw levert ook met een optimizer of micro omvormer niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Oilman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:18:
[...]

Wat een larie, TS kan 36 panelen kwijt, ik kan echt geen reden verzinnen waarom dat het niet zou werken. Waar je juist veel problemen ziet zijn 3-fase SolarEdge omvormers, daar komt het ontwerp bij relatief kleine installaties behoorlijk kritisch.
Ook goedemiddag. Die redenen zitten nu precies verstopt in de mogelijke beperkingen van het dak, lees: de verdere situatie die je zelf noemt. Prima als die beperkingen er niet of nauwelijks zijn, of nauwelijks impact hebben in geval van een string. De aanname doen (zonder die verdere situatie te kennen dus) is gewoon niet heel verstandig. Een beetje installateur tekent de boel ook gewoon netjes in.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Oilman schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:18:
Paneel in de schaduw levert ook met een optimizer of micro omvormer niets op.
Nou dat is niet helemaal waar; een behoorlijk deel van de opbrengst (zeker in de winter) komt gewoon uit indirect licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

No-brainer, 36 panelen en een thuisaccu. Zeker met een all-electric auto icm een EV komt dat zeker op.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:05
assje schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:46:
[...]

Nou dat is niet helemaal waar; een behoorlijk deel van de opbrengst (zeker in de winter) komt gewoon uit indirect licht.
Juist met indirect licht is de opbrengst van alle panelen op hetzelfde dakvlak praktisch identiek en heeft een string vormer dus zeker geen nadeel. Onderbuik gevoel zegt mij dat een stringomvormer eerder opstart, maar uiteindelijk is het in de donkerste maanden allemaal peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:25
Mij werd geadviseerd om sowieso micro omvormers te nemen, omdat deze het brandgevaar aanzienlijk minimeren. (Door collega's, niet door een zonnepanelenboer) Ik heb er nog geen liggen en mij ook niet heel erg erin verdiept, dus vandaar dat ik deze topic wel interessant vond. Ben verbaasd over de duidelijke mening richting strings ipv micro omvormers, o.a. vanwege de schaduwsituatie etc. want ik dacht hetzelfde als de TS.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ment0 schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:14:
Mij werd geadviseerd om sowieso micro omvormers te nemen, omdat deze het brandgevaar aanzienlijk minimeren. (Door collega's, niet door een zonnepanelenboer) Ik heb er nog geen liggen en mij ook niet heel erg erin verdiept, dus vandaar dat ik deze topic wel interessant vond. Ben verbaasd over de duidelijke mening richting strings ipv micro omvormers, o.a. vanwege de schaduwsituatie etc. want ik dacht hetzelfde als de TS.
Hadden die collega’s (waar werk je?) ook argumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
bbbrumbrum schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:06:
[...]
Hadden die collega’s (waar werk je?) ook argumenten?
Die zijn er wel, je hebt geen hoge spanning DC kabels waarbij een slechte verbinding relatief makkelijk brand kan veroorzaken als deze tegen brandbaar materiaal ligt.

Dat risico is bij juiste installatie minimaal, maar niet nul.

En zou, als het gewoon op betonnen dakpannen of dergelijke ligt, voor mij geen doorslaggevend argument zijn. De stekkers zitten namelijk niet bij je dakdoorvoer, als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Maar de vraag van TS: als het geld er is, vol leggen en als de EV er is, laden bij veel zon, en accu later overwegen als je er dan geld voor hebt. Op zijn vroegst relevant vanaf 2027.

Panelen waren nog nooit zo goedkoop, dus idd kijken naar string-omvormer. Daarmee kun je later ook gemakkelijker kijken naar DC/DC oplossingen om een batterij te laden, en spaar je verliezen door dubbele conversies uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:25
Daar kwam het inderdaad op neer, wisselstroom op je dak ipv gelijkstroom. Gezien er bij (erg hoge) spanning bij gelijkstroom vlambogen zouden kunnen ontstaan. Weliswaar kleine kans, maar is er wel.
Volgens mij was bijprikken van een extra reeks hierdoor ook eenvoudiger. Maargoed, als je je hele dak volknalt, is dat sowieso niet boeiend.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
blieneuvic schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:44:
[...]

Presteert een 3-fasen Solar Edge systeem minder goed in de winter in vergelijking met andere 3 fasen string systemen?
Als er voldoende panelen met 'normale' bezonning of totale schaduw zijn is het precies zo als een ander systeem. Maar bij 3 fasen SE komt het vaak voor dat er te weinig panelen in de zon liggen. Die optimizers gaan dan 'clippen' (raken het maximale voltage). Hierdoor zakt het hele systeem als een kaartenhuis in elkaar.

Kort gezegd, 3 fasen SE is prima. Als je weet wat je doet. Voldoende optimizers/panelen, eventueel 80V optimizers, short string omvormers, etc. Mogelijkheden genoeg, maar ook veel valkuilen. Voorbeelden genoeg waar het mis gaat. Het forum staat er vol mee.

Mijn visie is nog altijd: Hoe minder techniek op het dak, hoe beter. Voor welk probleem zijn al die optimizers een oplossing? Ik denk dat 80% van de SE installaties gelijk of beter had gepresteerd met een stingomvormer. Alleen in zeer complexe schaduwsituaties kan het een meerwaarde zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 18-12-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Inmiddels is het dak klaar en zijn we serieus aan het kijken naar zonnepanelen. In eerste instantie wilde ik ze zelf leggen, maar aangezien de markt een beetje is ingestort, dacht ik: ik ga eens offertes opvragen.

Wat me opvalt, is dat je geen inspraak hebt in wat ze installeren. Ze zeggen: dit zijn onze panelen en dit zijn onze omvormers. Tevens krijg je alleen een totaalprijs.

Maar samengevat:

Offerte 1: €11.000 voor 24 panelen (JA Solar 440WP) en Enphase omvormers. (SMA was bij hen geen optie.)
Offerte 2: €7.169 voor 24 panelen (DMEGC 500WP) met een Alpha ESS omvormer (waar weinig tot niets over te vinden is). Zij willen wel een SMA omvormer installeren voor een meerprijs van €950, maar dringen sterk aan op hun standaard omvormer.
Qua prijs vind ik offerte 2 wel redelijk. Offerte 1 vind ik absurd; dit is voor zo’n €5.500 - €6.000 aan materiaal, de rest is dan montage…

Ik heb via de site van SMA twee erkende dealers aangeschreven en hoop hun offertes vandaag of morgen te ontvangen. Maar wat zijn op dit moment realistische montageprijzen voor een schuin dak (1 dakvlak)?

Qua aansluitwerk hoeven ze ook niet tot de meterkast te gaan, de aardlek automaat zit er al in en de 3 fasen kabel is tot de zolder getrokken.

Wat zijn op de dag Reële prijzen voor 24 panelen inclusief montage? Bij Winkelman kost montage voor 24 panelen circa €1700,- Helaas komen ze niet tot in Limburg. anders was de keus al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:35
jan011 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:36:

Wat zijn op de dag Reële prijzen voor 24 panelen inclusief montage? Bij Winkelman kost montage voor 24 panelen circa €1700,- Helaas komen ze niet tot in Limburg. anders was de keus al gemaakt.
Uit mijn werkzame leven herinner ik me dat we dan gewoon vragen hoeveel ze extra willen hebben om een stukje verder te rijden of overnachten/eten.
Voor geld doet men (bijna) alles. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
BBBvB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Uit mijn werkzame leven herinner ik me dat we dan gewoon vragen hoeveel ze extra willen hebben om een stukje verder te rijden of overnachten/eten.
Voor geld doet men (bijna) alles. :)
Dat heb ik gevraagd, maar helaas. Limburg was te ver :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
jan011 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:36:

.... Maar wat zijn op dit moment realistische montageprijzen voor een schuin dak (1 dakvlak)?

...
Vind ik ook interessant. Ben ook op zoek naar realistische prijs per WP. Laatste offerte was €0.93 per WP (12 panelen, 3 micro omvormers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Len Canoot schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Vind ik ook interessant. Ben ook op zoek naar realistische prijs per WP. Laatste offerte was €0.93 per WP (12 panelen, 3 micro omvormers)
Ik heb overigens ook de prijs van de SMA dealer binnen dit komt uit op €9750 --> 98 cent WP

Ik heb overignens besloten het zelf te gaan doen, aangezien we het hele huis zelf bouwen kan dit er ook nog wel bij _/-\o_ is gewoon scheelt gewoon extreem veel, dan kom je uit rond de 40 cent WP.
Pagina: 1