P1 uitlezen zonder app en zonder cloud/account

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
Voor mijn vader wil ik inzichten genereren in de gegevens van de meter. Nu zou ik een homewizzard p1 meter kunnen installeren, maar dan loopt de data via de cloud van dat bedrijf (en ik las dat de data maar 1 jaar bewaard blijft (bij een gratis account)). Dat wil ik niet (en mijn vader ook niet).
De SlimmeLezer zou natuurlijk kunnen, maar dat moet volgens mij worden gekoppeld aan zoiets aan HA. Moet HA dan 24/7 bereikbaar zijn? Neem aan van wel. Dat is dan ook minder ideaal (dan moet ik iets met een RPi gaan knutselen, waarschijnlijk eenmalig, maar dat is geen garantie).

Bestaat er een oplossing, bij voorkeur opensource, die de meter kan uitlezen en waarbij de data kan worden geraadpleegd als de computer (met win11) wordt opgestart? De data mag het huis niet verlaten. Een kant en klaar apparaat dat gevoed moet worden bij de meter is geen probleem, maar dan iets zonder omkijken.

Beste antwoord (via Adam1980 op 19-01-2025 22:32)

Anoniem: 2158854

Ik heb deze: https://smart-stuff.nl/
Zit een interne opslag in ook. En je kunt eventueel nog een versie kopen waarbij je ook de watermeter aansluit.
Geen cloud, niks. Alles lokaal, een DSMR5 meter kan de unit zelfs voeden!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48

franssie

Save the albatross

Je zou iets kunnen doen met een ESP32 met wifi.
Wil je de data per minuut oid kunnen teruglezen, dan zal je deze ergens moeten opslaan in een database, dus dat zal je in dat huis moeten inrichten als de data het huis echt niet mag verlaten.

Ken je dit topic al? Slimme meter uitlezen via P1-poort

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
P1 monitor ? https://www.ztatz.nl/
Zet dit op een Phi. Data blijft op het SD kaartje staan. Te benaderen via het netwerk met een pc / laptop / ......

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe ik het heb draaien is met een P1-naar-USB kabel. Vervolgens heb ik die kabel op een Raspberry Pi 3B aangesloten waarmee ik de telegrammen uitlees middels DSMR Reader.

Is 1 keer instellen en daarna niet echt omkijken naar. Er is geen "fire and forget" oplossing, omdat er variabelen zijn die je moet instellen voordat de P1 uitgelezen kan worden, dat is afhankelijk van de meter die je hebt en welke DSMR standaard die aanhoudt.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 09-12-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:55

Croga

The Unreasonable Man

Als ik het goed begrijp wil je dus een P1 meter die de gegevens opslaat en het via de computer kunt uitlezen.

Als dat inderdaad het doel is ga je zowieso een "server" nodig hebben die die data opslaat. De gemiddelde P1 meter kan dat niet zelf. Dan is zoiets als HA je enige serieuze optie. Homey is nog een mogelijk alternatief hoewel de configuratie van je systeem daarbij wel in de cloud staat (je data in principe niet), de opties die hierboven aangegeven staan ook.

Er is, voor zover ik weet, niet wat "zonder omkijken" werkt. Wel redelijk veel wat "Met 1 keer heel goed omkijken, daarna zonder veel moeite" werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Croga op 09-12-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Croga schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:56:
Dan is zoiets als HA je enige serieuze optie.
Want? :? DSMR Reader wat ik heb draaien bijvoorbeeld, werkt ook dikke prima. Ik heb HA in elk geval niet meer draaien, omdat het voor mij enkel meer overhead was omdat de standaard applicaties e.d. hun ding al deden, toch al nodig waren en exact hetzelfde konden doen voor me. Of dat intussen anders is weet ik niet, maar missen doe ik het nu althans ook niet, Er kunnen dus wel degelijk use cases zijn waarbij HA echt niet de enige serieuze optie is.

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 09-12-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Adam1980 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:52:
Voor mijn vader wil ik inzichten genereren in de gegevens van de meter. Nu zou ik een homewizzard p1 meter kunnen installeren, maar dan loopt de data via de cloud van dat bedrijf (en ik las dat de data maar 1 jaar bewaard blijft (bij een gratis account)). Dat wil ik niet (en mijn vader ook niet).
Dat in de cloud de data maximaal 1 jaar bewaard blijft is an sich ook niet zo'n heel groot probleem, omdat de meeste gebruikers / huishoudens eens per jaar van energiemaatschappij wisselen. Ook zie ik niet echt voordelen om data per se langer beschikbaar te willen houden, dus 1 jaar aan archief is meer dan lang zat (zelf heb ik zelfs maar 1 maand retentie ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:09
CH4OS schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:12:
[...]
Dat in de cloud de data maximaal 1 jaar bewaard blijft is an sich ook niet zo'n heel groot probleem, omdat de meeste gebruikers / huishoudens eens per jaar van energiemaatschappij wisselen. Ook zie ik niet echt voordelen om data per se langer beschikbaar te willen houden, dus 1 jaar aan archief is meer dan lang zat (zelf heb ik zelfs maar 1 maand retentie ingesteld).
Dan kan je dus nooit makkelijk meerdere jaren/maanden met elkaar vergelijken. Dat is voor mij juist interessant.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LordSinclair schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:16:
Dan kan je dus nooit makkelijk meerdere jaren/maanden met elkaar vergelijken. Dat is voor mij juist interessant.
Ik krijg van de energie maatschappij waar ik zit, maandelijks reeds een email van mijn verbruik de afgelopen maand, de vorige maand + dezelfde periode het jaar ervoor. Ik hoef dus niet zelf met rapportages al teveel of al te moeiljk gaan zitten doen. :) Ik lees de P1 vooral uit voor het live overzicht. Maar goed dat lijkt me een offtopic discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 09-12-2024 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:46
Iungo, volgens mij precies wat je zoekt:
www.iungo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:07
Ik gebruik altijd nog Domoticz, voor puur en alleen inzicht en grafiekjes ideaal. HA kan ook maar is wat groter en complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Sparkiee schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:56:
P1 monitor ? https://www.ztatz.nl/
Zet dit op een Phi. Data blijft op het SD kaartje staan. Te benaderen via het netwerk met een pc / laptop / ......
ZTATZ ken ik niet. Ik kom er ook niet zo snel uit op hun site. Kun je kort omschrijven wat het is? En wat is een Phi? Google geeft, vanzelfsprekend, resultaten waar ik niet zo veel mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Adam1980 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:47:
[...]

ZTATZ ken ik niet. Ik kom er ook niet zo snel uit op hun site. Kun je kort omschrijven wat het is? En wat is een Phi? Google geeft, vanzelfsprekend, resultaten waar ik niet zo veel mee kan.
Dat is het programma P1 monitor. Via https://www.ztatz.nl/p1-monitor-software-archief/ kun je downloaden en meer info op https://www.ztatz.nl/p1-monitor-faq/

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Tim123 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:31:
Iungo, volgens mij precies wat je zoekt:
www.iungo.nl
Dank voor de tip, ik ga me er in verdiepen. Deze ken ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
De SlimmeLezer zou natuurlijk kunnen, maar dat moet volgens mij worden gekoppeld aan zoiets aan HA. Moet HA dan 24/7 bereikbaar zijn? Neem aan van wel. Dat is dan ook minder ideaal (dan moet ik iets met een RPi gaan knutselen, waarschijnlijk eenmalig, maar dat is geen garantie).

Bestaat er een oplossing, bij voorkeur opensource, die de meter kan uitlezen en waarbij de data kan worden geraadpleegd als de computer (met win11) wordt opgestart? De data mag het huis niet verlaten. Een kant en klaar apparaat dat gevoed moet worden bij de meter is geen probleem, maar dan iets zonder omkijken.
https://www.youless.nl/home.html

Niet open source, wel open. De data wordt in het apparaat zelf opgeslagen. En ze hebben spreadsheets voor Excel en Libreoffice om de data over te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Homewizard is best open, de app/cloud is een "nice" element, maar je bent er niet van afhankelijk, de interne, in-home API is vrij en kan zelfs alle premium zaken "standaard" en "gratis".

Om een snapshot van de huidige P1-sensordata te kunnen krijgen zou je bijvoorbeeld:

http://192.168.178.78/api/v1/data

(vervang IP adres even door je eigen interne IP adres van de dongle) kunnen queryen. Ze hebben verder vrij goede documentatie:

https://api-documentation.homewizard.com/

Waarbij ook staat hoe de hele cloud connectie kan worden uitgezet.

Persoonlijk vindt ik daardoor de combo hardware (out of the box, werkt) erg fijn, en de software is vrij makkelijk zelf te maken. Denk aan een lokale influxdb instantie met wat python, home assistant, of nog iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
CH4OS schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:56:
Is 1 keer instellen en daarna niet echt omkijken naar. Er is geen "fire and forget" oplossing, omdat er variabelen zijn die je moet instellen voordat de P1 uitgelezen kan worden, dat is afhankelijk van de meter die je hebt en welke DSMR standaard die aanhoudt.
Daar was ik al bang voor. Misschien dat ik dan HA of domoticz installeer op 1 van de RPi's die hier rondslingeren.

Kun je die veilig op afstand benaderen? Door bv mijn thuis-ip toegang te geven tot het apparaat dat bij mijn vader staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Umbrah schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:56:
[...]

Homewizard is best open, de app/cloud is een "nice" element, maar je bent er niet van afhankelijk, de interne, in-home API is vrij en kan zelfs alle premium zaken "standaard" en "gratis".

Om een snapshot van de huidige P1-sensordata te kunnen krijgen zou je bijvoorbeeld:

http://192.168.178.78/api/v1/data

(vervang IP adres even door je eigen interne IP adres van de dongle) kunnen queryen. Ze hebben verder vrij goede documentatie:

https://api-documentation.homewizard.com/

Waarbij ook staat hoe de hele cloud connectie kan worden uitgezet.

Persoonlijk vindt ik daardoor de combo hardware (out of the box, werkt) erg fijn, en de software is vrij makkelijk zelf te maken. Denk aan een lokale influxdb instantie met wat python, home assistant, of nog iets anders.
Ok, dat klinkt best aardig. En kun je gebruik maken van homewizzard zonder account? De cloud kun je uitzetten blijkbaar, dan ben ik er eigenlijk. Wel weer knutselen met iets dat ik niet ken. Maar goed, laten we dat 's proberen.
Heeft deze homewizzard p1 meter continu verbinding nodig met een database? Of kan deze zelf data opslaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Zit een interne opslag in ook. En je kunt eventueel nog een versie kopen waarbij je ook de watermeter aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Adam1980 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:56:
Kun je die veilig op afstand benaderen? Door bv mijn thuis-ip toegang te geven tot het apparaat dat bij mijn vader staat?
Zoiets zou ik vervolgens met een VPN verbinding (zoals met Wireshark of zo) afvangen. Dan hoef je ook geen poorten te forwarden, of enkel voor de VPN/Wireshark.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 09-12-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35
Ik heb voor mijn vader iets vergelijkbaars neergezet:

Raspberry Pi met Domoticz + P1 USB kabel voor het uitlezen
Elke dag genereer ik met Node-Red een verbruiksrapport dat per mail wordt gestuurd + toegevoegd wordt aan een csv
Via Cloudflare is de GUI van de Domoticz van buitenaf te bekijken.
Om remote toegang te krijgen tot de Pi als client in mijn Wireshark VPN

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Anoniem: 2158854 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:09:
Dit ziet er ook veelbelovend uit. Dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:44

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Dit pakket is echt koning. Ik gebruik het al jaren. Volledige historie kan je bijhoudenen, graaddagen worden berekend en je kan er zelfs relais mee schakelen. Mocht je dit willen natuurlijk. Bijvoorbeeld je boiler schakelen bij overproductie of nachttarief.
En alles op je eigen hardware. En volledig integreerbaar met HA.

Als ik een nadeel zou moeten benoemen is dat het allemaal aan 1 ontwikkelaar hangt. Dus nieuwe dingen gaan niet heel snel. Maar alles is gratis te gebruiken en geen verbogen abbo kosten zoals homewizard bijvoorbeeld heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door TTommie op 09-12-2024 23:24 ]

Mr. T.

Pagina: 1