Dakkapel plaatsen, hoe omgaan met de zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-06 11:50
Momenteel hebben we 18 zonnepanelen van 350 Wp per stuk (Jinka) op ons dak liggen gekoppeld met een GoodWe GW5K-DT (3-fase, geen optimizers) omvormer. Deze liggen op het dak aan de achterkant van de woning: een schuin dak op het zuidoosten waarbij we geen schaduw hebben. Nu gaan we een dakkapel plaatsen en hebben we een aantal opties.

Het gaat om een gasloze nieuwbouwwoning met bodemwarmtepomp en we hebben een elektrische auto. Dit is ons gebruik:
  • Stroom normaaltarief 1691 kWh
  • Stroom daltarief 4522 kWh
  • Stroom teruglevering normaaltarief 2107 kWh
  • Stroom teruglevering daltarief 2516 kWh
Momenteel gebruiken we op jaarbasis na saldering 1500 kWh. Het gebruik zal omhoog gaan met een tweede elektrische auto.

Wat lijkt jullie de slimste optie:

1) Gedeelte zonnepanelen weghalen en deze laten plaatsen op het platte dak. Hier passen alleen de panelen die wegmoeten voor de dakkapel. Het platte dak is van de uitbouw (en heeft schaduw van het schuine dak). De oriëntatie kan dan gelijk zijn, al zal de hoek waarschijnlijk net anders zijn.

2) Alle zonnepanelen op het dak aan de voorkant laten installeren (noord west ook zonder schaduw). Na plaatsing dakkapel nieuwe panelen laten plaatsen aan de achterkant.

3) Alle zonnepanelen laten verwijderen en later overal nieuwe panelen laten plaatsen (voorkant en achterkant).

Alhoewel een batterij mij erg interessant lijkt, is het mij na inlezen duidelijk dat een batterij toevoegen op dit moment helaas nog geen zien heeft. Dus die optie valt sowieso weg.

Budget: € 5k - € 15k. (Als het zich op termijn terugbetaalt, of i.i.g. niet teveel geld kost.)

[ Voor 12% gewijzigd door Hoedje op 09-12-2024 16:56 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Bestaande panelen naar je platte dak , kan het dan oost west ? Nieuwe panelen laten liggen na plaatsing dakkapel , met zo veel mogelijk Wp ivm verminderde ruimte natuurlijk omdat ruimte van de dakkapel weggevallen is . Oost west levert gedurende de dag relatief het langste door, dus begint eerder en eindigt later . Zuid zijn weer flinke pieken en kortere momenten . Zo het beste van twee werelden qua plaatsing ? Zou wel rekening houden met de soort/merk omvormer . Zodat je alvast nagedacht hebt over mogelijkheid van een evt accu later (ook met bekabeling , met een dakakapel ligt het eea meestal open ;)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-06 19:15
Ik mis nog wat informatie in je verhaal. Wat is je budget? Hoeveel WP zijn de panelen? En welk type omvormer heb je?
Als je micro omvormers hebt, of een systeem met optimizers kan je de panelen op verschillende dakvlakken terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Cybersijp schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:48:
Bestaande panelen naar je platte dak , kan het dan oost west ? Nieuwe panelen laten liggen na plaatsing dakkapel , met zo veel mogelijk Wp ivm verminderde ruimte natuurlijk omdat ruimte van de dakkapel weggevallen is . Oost west levert gedurende de dag relatief het langste door, dus begint eerder en eindigt later . Zuid zijn weer flinke pieken en kortere momenten . Zo het beste van twee werelden qua plaatsing ? Zou wel rekening houden met de soort/merk omvormer . Zodat je alvast nagedacht hebt over mogelijkheid van een evt accu later (ook met bekabeling , met een dakakapel ligt het eea meestal open ;)
Een gedeelte van de zonnepanelen kan naar een plat dak (aanbouw achter het huis). Het is niet groot genoeg voor alle panelen, maar wel voor de panelen die wegmoeten voor de dakkapel. De oriëntatie zal denk ik helaas gelijk moeten zijn aan de huidige panelen (dus zuid-oost), omdat ze anders schaduw vangen van het dak. Daarnaast heb ik nu geen optimizers (GoodWe omvormer).
m_rick schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:49:
Ik mis nog wat informatie in je verhaal. Wat is je budget? Hoeveel WP zijn de panelen? En welk type omvormer heb je?
Als je micro omvormers hebt, of een systeem met optimizers kan je de panelen op verschillende dakvlakken terugplaatsen.
Goede vragen, ik zal ze ook toevoegen aan de startpost.

Budget: € 5k - € 15k. (Als het zich op termijn terugbetaalt, of i.i.g. niet teveel geld kost.)
Panelen: 350 Wp per stuk
Geen optimizers, de omvormer is een 3-fase GoodWe GW5K-DT

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
*Schopje*

Hopelijk heeft iemand nog goede ideeën, dan wel argumenten om een van de opties te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Alles in 1 string ?

Dan moet alles dezelfde orientatie hebben, dus grote kans dat optie 1 afvalt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
ZeRoC00L schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:08:
Alles in 1 string ?

Dan moet alles dezelfde orientatie hebben, dus grote kans dat optie 1 afvalt.
Volgens mij zal alles idd in 1 string zitten met de bestaande omvormer.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-06 19:15
Nieuwe panelen zijn +/- 430WP dus ik zou je huidige panelen lekker houden. Je krijgt er niet zo veel meer voor terug en deze kunnen nog wel even mee.
Ik zou je omvormer verkopen, en vervangen voor een systeem van Enphase met IQ8 micro omvormers. Vervolgens kan je waar je ruimte hebt de panelen terugleggen. Een deel op oost, deel op west.
Pagina: 1