Rookmelder gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Bestaan er ook rookmelders die minder lawaai geven dan 85db?
Weet dat er wettelijk eisen zijn afhankelijk van het type ruimte met een minimum van 65db

Kom enkel rookmelders met een niveau van 85db tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03:30
Uit interesse, waarom zou je dit willen?

Ik zou zelf namelijk zeggen hoe harder hoe beter. Hoe meer adrenaline vrij komt bij het horen afgaan hoe sneller je bent. Maar waarschijnlijk is dat wat te kort door de bocht / persoonlijk. (Al is het wel gebaseerd op eigen ervaring. Zowel brand gehad als jaren als brandweerman gewerkt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
deze reactie was ik al bang voor, iemand met hyperacusys (overgevoeligheid voor geluid)
verblijft enkel op 1 en dezelfde slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:54

D4NG3R

kiwi

:)

Ragnar9999 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:07:
deze reactie was ik al bang voor, iemand met hyperacusys (overgevoeligheid voor geluid)
Spoort dus alleen maar meer aan om met haastige spoed de ruimte te verlaten wanneer die afgaat. :Y)

Maar zonder ongein; Ik zou het er niet op wagen om zachtere rookmelders op te hangen, al is het maar vanwege hoorbaarheid buiten de ruimte/woning.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
ok, ipv mijn topic te ruineren, willen jullie je reacties svp verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Op een slaapkamer is het minimale nivo 75db.
Is er niet wat te vinden op Google met 65 db of instelbaar?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
Ronald.42 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:17:
[...]

Op een slaapkamer is het minimale nivo 75db.
Is er niet wat te vinden op Google met 65 db of instelbaar?
dank je, 85 dB SPL op 3 m (Google Nest Protect) volgens de beschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Helaas is er een minimum dB voor rookmelders. Ik zit zelf met hetzelfde probleem, dus herken de zoektocht heel goed. Ik snap de regelgeving heel goed. Maar zeker in dit soort gevallen is het erg ruk.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:34
Stukje tape over het speakertje.

Kun je rustig en (heel) lang slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:23:
[...]

dank je, 85 dB SPL op 3 m (Google Nest Protect) volgens de beschrijving
Ik zat eens even te zoeken maar wettelijk kom ik alleen tegen dat je 75db moet hebben bij het hoofdeinde van het bed.
En 65 db voor andere ruimtes.

Ik vind ook eigenlijk alleen maar alarmen van 85db of meer.
Dan voldoet de fabrikant altijd aan die minimale geluidsdruk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ragnar9999 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:12:
ok, ipv mijn topic te ruineren, willen jullie je reacties svp verwijderen?
Nee. Als je een kant-en-klaar antwoord wil hebben moet je de vraag niet stellen op een forum, waar je een stuk meer diepgang en ervaringen van anderen kan/mag verwachten dan dat je van bijvoorbeeld een winkelmedewerker gaat krijgen.

Houd er rekening mee dat 75dB behaald moet worden bij het hoofdeinde van een slaper, niet dat 75dB het minimum van de rookmelder zelf is. Als het om huur van een kamer gaat is er helaas niet zo heel veel te willen, de verhuurder is verantwoordelijk voor de rookmelder(s) en zal moeten voldoen aan de voorschriften.

Kan de Stichting Hoormij wellicht iets betekenen qua informatie? Er zijn melders welke eerst een 'waarschuwing' geven voordat de alarmbellen letterlijk en figuurlijk af gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 09-12-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 11:44
Als tweaker / knutselaar zou ik zelf de rookmelder aanpakken.
Soms zit er een gaatje / toetertje op het piezo element wat het geluid maakt,
een stukje plakband over dat gat maakt de herrie al een stuk minder.

Eventueel kan het signaal naar de piezo speaker kleiner maken d.m.v. een potmeter of
weerstandsdeler maar bij veel melders werkt dat misschien niet omdat er en feedback op het
piezo element zit.

Al het bovenstaande natuurlijk voor eigen risico want met te weinig herrie worden mensen misschien niet
wakker als dat wel zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Laatst online: 14:09
Wellicht kun je wat met alarm voor doven/slechthorenden. Howel als ik het goed lees zijn dat juist aanvullingen op de herrie.
Mogelijk het "hoofd alarm" in de centrale ruimte en dan de flits/trilplaat koppelen in de slaapkamer?
Maarjah wat dan als er juist brand uitbreekt op de slaapkamer...

https://www.brandweer.nl/...-doven-en-slechthorenden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-10 17:51
Dan zou ik toch de Google Nest Protect aanraden.
Voor het alarm afgaat geeft deze nl eerst een verbale waarschuwing:
"Opgepast, rook gedetecteerd in ..." oid.
"Brandalarm gaat af in...".

Dan kun je dus maken dat je wegkomt voor hij echt af gaat, of als er niets aan de hand is / probleem is al opgelost het alarm deactiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
Zou je niet zelf wat kunnen maken icm een zigbee koppelbare rookmelder in een andere ruimte en een lamp+zoemer op een zigbee stekker? Home assistant op een raspberry pi en zo aan elkaar koppelen. Eventueel met een melding op je mobiel oid.

Natuurlijk, het is niet super veilig, als de stroom uitvalt door brand of in die kamer ontstaat gebeurt er niks en je moet regelmatig testen of alles nog steeds werkt. Maar als je verder in de woning wel normale rookmelders hebt komt dat geluid ook wel door op den duur.

Maar ik heb ook het vermoeden dat het hier over een los verhuurde kamer gaat waar het verplicht is dat er een werkende rookmelder hangt.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben er (gelukkig) niet mee bekend, maar van Wiki:
Mensen met hyperacusis ervaren veel geluiden als te sterk, onaangenaam of zelfs pijnlijk omdat hun tolerantie voor geluid is afgenomen.
Van achter mijn bureau denk ik dan: Dat valt toch wel mee als het alternatief is levend verbranden? Ik kan me prima voorstellen dat het in het dagelijks leven heel vervelend is, maar tenzij de pijn zo groot is wanneer een rookalarm af gaat dat je niet meer weg kan komen door de pijn, lijkt mij de impact kleiner dan het hobby'en met rookmelders alternatief. Is het wel zo dat de pijn zo erg is, dan snap ik dat je echt een alternatief nodig hebt.

Een plakbandje over de luidspreker bijvoorbeeld kan je doen, maar hoe vaak moet je dat testen of het goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

peterpv schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:35:
Als tweaker / knutselaar zou ik zelf de rookmelder aanpakken.
Soms zit er een gaatje / toetertje op het piezo element wat het geluid maakt,
een stukje plakband over dat gat maakt de herrie al een stuk minder.

Eventueel kan het signaal naar de piezo speaker kleiner maken d.m.v. een potmeter of
weerstandsdeler maar bij veel melders werkt dat misschien niet omdat er en feedback op het
piezo element zit.

Al het bovenstaande natuurlijk voor eigen risico want met te weinig herrie worden mensen misschien niet
wakker als dat wel zou moeten.
Dat zou ik ook doen inderdaad.
Ik moet meteen denken aan een 3D print. Voor diverse 3D printers zijn 3D printbare kapjes te vinden om over de beeper heen te zetten omdat mensen ze irritant vinden. O.a. op de Ender 3.
Misschien zou je ook zoiets kunnen doen met een rookmelder.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 15:48
SjigEd schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:38:
Dan zou ik toch de Google Nest Protect aanraden.
Voor het alarm afgaat geeft deze nl eerst een verbale waarschuwing:
"Opgepast, rook gedetecteerd in ..." oid.
"Brandalarm gaat af in...".

Dan kun je dus maken dat je wegkomt voor hij echt af gaat, of als er niets aan de hand is / probleem is al opgelost het alarm deactiveren.
hier ook 2x nest protect. Heerlijk dat je tijdens het grillen van een biefstukje eerst de gesproken melding hebt dat er rook in de keuken is. Deze meldingen is op beide rookmelders te horen. Als je deze niet via de app bevestigd dat ie dan pas gaat loeien. Vroeger zaten deze nest melders ook gekoppeld aan de nest thermostaat die dan de CV uit zette bij een melding. Ook lang in combinatie met IFTTT gebruikt zodat alle hue lampen in huis rood werden. (veiliger om je huis in de rook ter verlaten). Het enige nadeel is dat de nest protect niet te koppelen zijn aan Apple Homekit (homebridge werkte toen niet lekker omdat de gebruikte token van nest verliep na een bepaalde periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 20:50
Ragnar9999 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:53:
Weet dat er wettelijk eisen zijn afhankelijk van het type ruimte met een minimum van 65db

Jazeker, gewoon een kopen voor doven/slechthorenden met flits/trilfunctie. https://www.elektrototaal...pad-en-flitslicht-4125265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:48:
[...]

Jazeker, gewoon een kopen voor doven/slechthorenden met flits/trilfunctie. https://www.elektrototaal...pad-en-flitslicht-4125265
Ook die hebben een decibel van 85. aldus de specificaties. Niet zo snel gekeken of dat uit kan zetten, maar lijkt me niet.

Hoe lullig ook... maar hoe vaak gaat bij jullie het brandalarm af? Op Testen na?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 25-07 13:11
Sissors schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:41:
maar tenzij de pijn zo groot is wanneer een rookalarm af gaat dat je niet meer weg kan komen door de pijn,
En dat is het dus voor een bepaalde groep.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Laatst online: 14:09
TwiSteD1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:48:
[...]

Dat is zelf geen detector, maar een koppelbare aanvulling op de bijpassende rook/CO/hitte melders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 20:50
Millie-ano schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:50:
[...]

Ook die hebben een decibel van 85. aldus de specificaties. Niet zo snel gekeken of dat uit kan zetten, maar lijkt me niet.

Hoe lullig ook... maar hoe vaak gaat bij jullie het brandalarm af? Op Testen na?...
Ik zie het nu ook, maar deze heeft volgens mij geen sirene. https://www.eielectronics...tslicht-en-trilpad-alarm/

Die moet je dan wel koppelen met een hoofdunit, waarvan je de luidspreker moet uitschakelen/kapotmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
corset schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:52:
[...]

En dat is het dus voor een bepaalde groep.
En dus vraag ik of TS tot die groep behoort. Zo ja, dan moet er dus wat gebeuren, en is bijvoorbeeld een Nest rookmelder ook geen optie, en dan is een hobby oplossing ook al beter dan verlamd door de pijn op je bed liggen. Zo nee, dan lijkt het mij makkelijker het te accepteren bij de brand, en zet je een agenda item op 8 jaar vanaf nu om ruim op tijd je rookmelder door een nieuwe te vervangen, voor hij gaat piepen door een lege batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:42
Ragnar9999 schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:53:

Je hebt volgens mij met twee dingen te maken: de verplichting om een rookmelder te hebben om verzekerd te zijn en wat een rookmelder moet hebben om de certificering te krijgen. Ik denk dat als je gaat 'knoeien' met een rookmelder en de verzekering komt er achter na een brand dat je dan een probleem hebt.

Maar even los van de hele vraag voor een rookmelder die stiller is, hoe vaak gaat je rookmelder af? Je zei iets over één kamer, kook je daar ook in zonder afzuigkap bv? Ik vraag me af of je misschien het verkeerde probleem op lost, mijn rookmelders (Nest protect) gaan eigenlijk nooit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
ok, dank allen

Situatie is als volgt; een enkele slaapkamer met een 24/7 bedlegerige patiente die en bang is dat haar kachel brand veroorzaakt en bang is dat de rookmelder vals alarm geeft op een nivo van 85db. Heeft in een verleden 2x een vals alarm meegemaakt. Verder gebeurt er niets in deze kamer.
Heeft inmiddels o.a. hyperacusys bij de rest van de symptomen ontwikkeld, in haar geval pijn bij het minste geluid.
We zijn ons bewust van de verplichtingen om een rookmelder te hebben, maar dit is niet de hoofdreden voor mijn vraag. Ik ben al blij als ook hier weer een oplossing voor hebben.

Zelf vraagt ze om een rookmelder met minder db geluid e.g max 75db
Inmiddels heb ik als werkzame mogelijkheden gekregen, een bestaande rookmelder aanpassen en de google nest is misschien een optie.
De accesoires voor doven en slechthorenden (licht/triplplaat) vereisen tot nu toe ook een werkende rookmelder, dus met geluid. Alhoewel de opmerking van @TwiSteD1 , het uitschakelen van deze laatste misschien wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ragnar9999 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:52:
Situatie is als volgt; een enkele slaapkamer met een 24/7 bedlegerige patiente die en bang is dat haar kachel brand veroorzaakt en bang is dat de rookmelder vals alarm geeft op een nivo van 85db. Heeft in een verleden 2x een vals alarm meegemaakt. Verder gebeurt er niets in deze kamer.
Gaat het hierbij om een gaskacheltje of een elektrisch kacheltje?

Bij m'n ouderlijk huis was de melder in het studiehokje ook voorzien van een hittesensor, en die sprong wanneer een elektrisch campingkacheltje direct in de richting van de melder stond.. Toen de oorzaak eenmaal gevonden was werd die dus relatief snel vervangen door een rookmelder zonder hittesensor.

Als het om een gaskacheltje gaat is het natuurlijk een ander verhaal, dan zit je daadwerkelijk met andere vluchtige stoffen.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 09-12-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
ok, dank allen

Heeft inmiddels o.a. hyperacusys bij de rest van de symptomen ontwikkeld, in haar geval pijn bij het minste geluid.
We zijn ons bewust van de verplichtingen om een rookmelder te hebben, maar dit is niet de hoofdreden voor mijn vraag. Ik ben al blij als ook hier weer een oplossing voor hebben.

Inmiddels heb ik als werkzame mogelijkheden gekregen, een bestaande rookmelder aanpassen en de google nest is misschien een optie.
De accesoires voor doven en slechthorenden (licht/triplplaat) vereisen tot nu toe ook een werkende rookmelder, dus met geluid. Alhoewel de opmerking van @TwiSteD1 , het uitschakelen van deze laatste misschien wat is.
Even volstrekt de andere kant op... Kachel verba gen door ir-plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
D4NG3R schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:55:
[...]

Gaat het hierbij om een gaskacheltje of een elektrisch kacheltje?

Bij m'n ouderlijk huis was de melder in het studiehokje ook voorzien van een hittesensor, en die sprong wanneer een elektrisch campingkacheltje direct in de richting van de melder stond.. Toen de oorzaak eenmaal gevonden was werd die dus relatief snel vervangen door een rookmelder zonder hittesensor.

Als het om een gaskacheltje gaat is het natuurlijk een ander verhaal, dan zit je daadwerkelijk met andere vluchtige stoffen.
Electrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Nu online
42erik schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:16:
[...]

Even volstrekt de andere kant op... Kachel verba gen door ir-plaat?
Denk niet dat IR iets toevoegd in dit geval.
zal niet helpen als je onder de dekens ligt en de tijd dat ze eruit is(WC/tanden poetsen etc), is te kort om er profijt van te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:23:
[...]

Denk niet dat IR iets toevoegd in dit geval.
zal niet helpen als je onder de dekens ligt en de tijd dat ze eruit is(WC/tanden poetsen etc), is te kort om er profijt van te hebben
Zo bedoel ik hem niet. Je noemde angst dat kachel brand veroorzaakt. Een ir-plaat kan dat een stuk minder, de temperatuur wordt daar niet hoog genoeg voor. Dus misschien wel meer gemoedsrust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Tussen de regels door lees ik dat de rookmelder (te) vaak vals alarm geeft. Klopt dat? Zo ja, dat gebeurt minder vaak als je eentje van een A-merk kiest met een lithiumbatterij voor tien jaar. Een insectbestendige detectiekamer helpt ook, al wordt dat er niet altijd bij vermeld. Verder dien je de rookmelder elke drie maanden (!) te stofzuigen, aldus de handleiding van een Fire Angel 622.

[ Voor 46% gewijzigd door TBTL op 10-12-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03:30
ok, dank allen

Hoewel het niet qua geluid is wat je zoekt. Zou ik dan de consessie doen en gaan voor een hittemelder ipv een optische rookmelder. Een optische rookmelder kan afgaan vanwege stof bij de sensor. Een hittesensor gaat pas af bij hitte. Wel even aan de andere kant van de kamer tov de kachel plaatsen dan to be sure.

Of inderdaad een dove/slechthorende combi maken waarvan je de speaker molesteert. Hierbij weet ik echter niet wat de verzekering doet qua uitkeren als ze bv tape er over heen zien zitten. Hou daar wel rekening mee. Sinds ze (rookmelders) verplicht zijn wordt daar voor uitkering nog wel eens op gelet. Al zijn ze op dit moment nog enkel verplicht op de vluchtroute en 1 per verdieping. Verwachting is wel dat datgaat veranderen.
Pagina: 1