Ultimaker S5 vs Bambu Lab X1 carbon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• best3d
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zoek een betrouwbare 3D printer die relatief grote prints maakt. Kwaliteit van de prints en materiaalkeuze gaat boven snelheid, maar het moet niet té traag zijn. De printer moet geschikt zijn voor het maken van prototypes met relatief gladde oppervlakken. Daarbij is betrouwbaarheid en gebruiksgemak het belangrijkst, ik wil focussen op het verder verwerken van de geprinte werkstukken in plaats van bezig zijn met de printer, tweaken van de printer, prutsen met de instellingen etc.

Nu heb ik twee printers op de lijst staan die mijn interesse wekken:
- Ultimaker S5
- Bambu Lab X1 carbon

De "theoretische" voor- en nadelen o.b.v. de specs (grootte, snelheid etc.) heb ik wel kunnen vinden uiteraard, maar wat zijn de ervaringen van mensen die beide printers kennen? Op gebied van operatie, op gebied van betrouwbaarheid, op gebied van onderhoud, op gebied van gebruiksgemak etc.? Is de S5 zijn meerprijs waard en op welke gebieden dan wel?

Hoop dat jullie met ervaring hier meer over kunnen vertellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:53
Ik zou eventueel nog de creality k2 toevoegen aan je lijstje.

ik heb geen directe ervaring met de Ultimaker S5, maar wel met wat oudere ultimakers maar die hebben voor mij niet een meerwaarde ten op zichte van andere high end consumenten printers. er is maar weinig wat hun echt onderscheid van andere consumenten printers. En daarmee vind ik de prijs te hoog

Wat mij tegen zou houden bij bambu is de software omgeving, en vooral de niet opensource omgeving van Bambu.

Creality is dan kort geleden juist overstag gegaan om juist wel weer alles opensource te maken op verzoek van de community.

Denk dat je met alle 3 prima aan je eisen kan voldoen, tweaken en prutsen hoeft niet meer maar kan wel. al zul je met alle printers wel eens een keer last hebben van issues. Ik zelf zou dan niet voor de ultimaker gaan gewoon omdat ie zo enorm duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb zelf een kwalificatiesysteem in mijn hoofd waar ik printers als volgt indeel aan de hand van de grootste bedmaat. De redenatie is niet gebaseerd op wat er in de markt beschikbaar is, maar aan de hand van wat je er mee kan. Op basis van die analyse kom ik tot de volgende classificatie:
  • klein < 250mm
  • medium 250mm < 600mm
  • groot 600mm < 1000mm
  • buitencategorie > 1000mm
Een S5 is wat mij betreft dus een printer met een bouwvolume van medium omvang. Wat versta jij precies onder relatief groot?

Verder is het ook goed om te weten welke andere eisen je hebt.
Welke materialen wil je printen?
Wil je meerdere materialen printen? Zo ja, hebben deze materialen een verschillend temperatuurbereik? ( -> meerdere spuitmonden)
Hoe veel mag het kosten?
Hoe veel ruimte mag het innemen?

Wellicht ook interessant: Nexum3D NX1250 (Nederlandse fabrikant van 3D-printers, voorheen bekend als Tractus3D) of een Prusa XL met 2 koppen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• best3d
Qua formaat denk ik rond de 30-35cm, valt in die zin nog wel mee dus.

Ik zou nu tweedehands een S5 kunnen kopen voor 1900, vrij weinig gebruikt (timer zegt 6,5dag op ene kop en andere 2,5 dag). Een nieuwe Bambu Lab zou 1300 kosten ongeveer. De vraag is dan: gaan voor de normaal (veel) duurdere amper gebruikte S5 of de nieuwe Bambu Lab X1 carbon?

De andere opties die jullie noemen ga ik zeker bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
tja dan nog veel te duur naar mijn mening, je moet ook even in ogenschouw nemen dat de S5 ongeveer 6 jaar oud is qua technologie. Onderdelen zijn duur en het vraagt gewoon meer onderhoud. Een hotend voor de ultimaker kost ongeveer 150 euro uit mn hoofd en voor de X1c 25 of iets dergelijks.

De bambu of creality heeft gewoon nieuwere software nieuwere firmware en is gewoon veel sneller door vernuftige snufjes in de software. Niet alleen voor printen maar ook voor het ontdekken van fouten bijv de K2 heeft een herkenning in de software/webcam dat er een print mis gaat en dan stopt met printen. De X1 carbon heeft bijv LiDAR die helpt bij het automatisch calibreren van de printer

Ook al kon ik de S5 kopen voor 1000 euro en ik zou budget hebben voor de bambu of de K2 had ik die gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, het 2.85mm fiilament en het gebruik van een bowden systeem zijn ook punten waar ik geen groot fan van ben.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 07:55
Ik ben vorige maand in de 3D printing gestapt en stond daarvoor ook voor de keuze voor een printer (logisch). Ook ik wilde bezig zijn met prints, niet met de printer.

Ik had initieel op de lijst staan:
- de bambulab printers (A1 mini, A1, P1S, X1C)
- de QIDI Plus4
- de creality K1 en K2

De creality K2 is een leuke qua wat je allemaal net extra krijgt ten opzichte van Bambu X1C en dat geldt ook voor de qidi plus4, maar zijn allebei erg nieuw, wat kinderziektes, dus weer wat meer aan de printer vs prints kant.

Uiteindelijk was de keuze voor mij tussen alleen bambulabs printers vanwege 'ik weet er weinig van en wil gewoon printen' waar ik van bekenden met de printers goede feedback kreeg.

Je hebt het over 'prototypes met relatief gladde oppervlakken' en relatief grote prints wat neerkomt op 30-35cm.. op een buildvolume kan je diagonaal natuurlijk wat meer kwijt, maar met 30cm valt iedere bambulab al af..
Het prototypes en gladde oppervlakken is een use-case die misschien niet samengaat met 'niet te traag', en het niet tweaken van printer, printen en instellingen, ik ben erg blij met mijn printer, maar zou niet weten of het glad genoeg voor jouw use cases zou zijn..

Als de prototypes 100% correct moeten zijn qua afmetingen, toleranties etc denk ik dat je echt richting ook je eigen code schrijven.. als het een goed idee moet geven van je eindproduct is waarschijnlijk iedere slicer goed genoeg.

Voor gemak zou ik zeker voor bv een bambulab (als je geen zware engineering filamenten nodig hebt, wat ik niet verwacht voor prototypes is een P1S waarschijnlijk al ruim voldoende vs de X1C) gaan of die qidi plus4 (persoonlijk vind ik de redelijk gesloten maar grote ecosysteem/community van bambu fijner), voor wat meer controle bv de creative K2 en inderdaad als je echt zware engineering precieze prototypes nodig hebt misschien die S5 of meer onderzoek doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• best3d
ocf81 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:14:
Ja, het 2.85mm fiilament en het gebruik van een bowden systeem zijn ook punten waar ik geen groot fan van ben.
wat zijn dan de nadelen van 2,85mm filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• best3d
WeeDzi schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:09:
tja dan nog veel te duur naar mijn mening, je moet ook even in ogenschouw nemen dat de S5 ongeveer 6 jaar oud is qua technologie. Onderdelen zijn duur en het vraagt gewoon meer onderhoud. Een hotend voor de ultimaker kost ongeveer 150 euro uit mn hoofd en voor de X1c 25 of iets dergelijks.

De bambu of creality heeft gewoon nieuwere software nieuwere firmware en is gewoon veel sneller door vernuftige snufjes in de software. Niet alleen voor printen maar ook voor het ontdekken van fouten bijv de K2 heeft een herkenning in de software/webcam dat er een print mis gaat en dan stopt met printen. De X1 carbon heeft bijv LiDAR die helpt bij het automatisch calibreren van de printer

Ook al kon ik de S5 kopen voor 1000 euro en ik zou budget hebben voor de bambu of de K2 had ik die gekozen
thnx, zeker goede punten! Hoe lang zou zo'n hotend mee moeten gaan?

En betreft de "verouderde" software, wat merk je daar in de uiteindelijke resultaten van? Je kunt nog steeds de 3D bestanden gewoon printen lijkt me? De S5 wordt nog altijd verkocht, maar is dus verouderde techniek, maar wat merk je daar nu echt van?

Verder lees ik wel eea over de voorwaarden die je moet accepteren bij "chinese" printers als de Bambu Lab (bijv. dat je printbestanden allemaal gedeeld worden??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• best3d
Thnx voor alle reacties tot nu toe, wordt er al een hoop wijzer van!
Eigenlijk nu dan de vraag: de Ultimaker S5 zou "industrieel" zijn, de anderen minder. Wat is er nu dan zo "industrieel", wat zijn de voordelen van de S5 als je het objectief bekijkt?

[ Voor 16% gewijzigd door best3d op 09-12-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 23:36
Je kunt moeilijk zien of een S5 vrij weinig gebruikt is. De tijd die op de 'kop' staat is enkel voor die kop en niet voor de hele printer. Onze S5's draaien gemiddeld zo'n 1500 uur per printer per jaar en als je nu naar de koppen gaat kijken staat er denk ik een paar honderd uur op aangezien we ze heel vaak wisselen voor verschillende filamenten en ook regelmatig vervangen. Het positieve: een kop vervangen (zodat je bijvoorbeeld dedicated extruders hebt voor PC, TPU, PET-G) is extreem makkelijk bij de Ultimakers. Hier zou de Bambulab nog wat van kunnen leren, want dat is in vergelijking echt een drama. Bij onze Bambulabs vervangen we om deze rede dus ook niet de extruder voor verschillende filamenten, maar dit heeft wel vaker verstopte nozzles opgeleverd.

Het voordeel van 2,85mm: de bowden setup maakt niet zoveel uit en is eigenlijk best praktisch. Je kan met een Ultimaker S5 behoorlijk goed TPU printen en dat zou met een 1.75mm Bowden minder goed gaan. Sommige kleurtjes zijn tegenwoordig wel moeilijker te verkrijgen.

De software en firmware wordt ook nog steeds geüpdate. Dus ik zou van die opmerking over '5 jaar oude techniek' ook niet zoveel aantrekken. De Ultimakers zijn ook sneller geworden, maar hebben helaas niet de input shaping die een Bambulab wel heeft. De snelheid is dus het voornaamste nadeel van de Ultimaker. (Snelheid is trouwens niet altijd positief. De prints van een Bambulab zijn op high speeds een stuk slapper, maar daar zal ik hier niet teveel op in gaan. Is al genoeg over gezegd). Ook zijn de onderdelen inderdaad duurder, maar wel weer goed vervangbaar. Dat is bij de Bambulab niet zo. De repareerbaarheid van de Ultimakers is een stuk beter.

Mijn advies: Ik vind de Bamulab X1C een zwaar overrated ding, maar ik zou um alsnog aanraden over de Ultimaker S5 voor de gemiddelde consument. Puur vanwege de potentiële snelheid, pei bed en kosten. In een professionele setting waarbij meerdere mensen met de machine werken en betrouwbaarheid belangrijk is, is de Ultimaker nog steeds een betere keuze. (1900 euro lijkt mij trouwens wat veel. Een paar van onze behoorlijk gebruikte machines zijn voor een heel stuk minder weg gegaan).

Op professioneel vlak spannen printers van Ultimaker (de S7) en Raise3D trouwens nog steeds de kroon (als we extreem high-end zoals Stratasys even niet meenemen). Dat lijkt misschien niet zo op basis van de specs, maar daar kom je in een omgeving met veel gebruikers, designs en wensen snel echter. Dit stuk is dus gebaseerd op mijn ervaring met een printfarm met onder andere 18 Ultimaker S5's en sinds een jaar 2 Bambulabs X1C's. Wij hebben deze getest als potentiële vervanger en dat viel toch tegen. Nu worden ze voornamelijk ingezet voor snelle prototypes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als we dan de K2 en Qidi noemen, moet de nieuwe Prusa Core One eigenlijk ook wel genoemd worden.

We weten nog niet hoe glad en perfect hij print, maar doorgaans zijn de prints van Prusa wel exacter qua maatvoering en geen last van de lijnen aan het oppervlak welke Bambu wel heeft (op lagere snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Omdat 1,75 mm nu de dominante vorm is, is het ook makkelijker om daarvoor filament te kopen. Er zijn inmiddels een redelijk aantal filamenten die gewoonweg niet te krijgen zijn in 2,85 mm.
Maar er is ook een technische reden. Voor een bowden opstelling is 2,85 mm filament beter omdat de dikte het stijver maakt. Maar 1,75mm filament heeft per eenheid massa meer oppervlakte, waardoor het makkelijker is om dat te smelten. Dit maakt het makkelijker om de toevoer nauwkeuriger aan te sturen, waardoor de kans op goede printresultaten ook beter is.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 10-12-2024 11:01 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• best3d
zynex schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:48:
Je kunt moeilijk zien of een S5 vrij weinig gebruikt is. De tijd die op de 'kop' staat is enkel voor die kop en niet voor de hele printer. Onze S5's draaien gemiddeld zo'n 1500 uur per printer per jaar en als je nu naar de koppen gaat kijken staat er denk ik een paar honderd uur op aangezien we ze heel vaak wisselen voor verschillende filamenten en ook regelmatig vervangen. Het positieve: een kop vervangen (zodat je bijvoorbeeld dedicated extruders hebt voor PC, TPU, PET-G) is extreem makkelijk bij de Ultimakers. Hier zou de Bambulab nog wat van kunnen leren, want dat is in vergelijking echt een drama. Bij onze Bambulabs vervangen we om deze rede dus ook niet de extruder voor verschillende filamenten, maar dit heeft wel vaker verstopte nozzles opgeleverd.

Het voordeel van 2,85mm: de bowden setup maakt niet zoveel uit en is eigenlijk best praktisch. Je kan met een Ultimaker S5 behoorlijk goed TPU printen en dat zou met een 1.75mm Bowden minder goed gaan. Sommige kleurtjes zijn tegenwoordig wel moeilijker te verkrijgen.

De software en firmware wordt ook nog steeds geüpdate. Dus ik zou van die opmerking over '5 jaar oude techniek' ook niet zoveel aantrekken. De Ultimakers zijn ook sneller geworden, maar hebben helaas niet de input shaping die een Bambulab wel heeft. De snelheid is dus het voornaamste nadeel van de Ultimaker. (Snelheid is trouwens niet altijd positief. De prints van een Bambulab zijn op high speeds een stuk slapper, maar daar zal ik hier niet teveel op in gaan. Is al genoeg over gezegd). Ook zijn de onderdelen inderdaad duurder, maar wel weer goed vervangbaar. Dat is bij de Bambulab niet zo. De repareerbaarheid van de Ultimakers is een stuk beter.

Mijn advies: Ik vind de Bamulab X1C een zwaar overrated ding, maar ik zou um alsnog aanraden over de Ultimaker S5 voor de gemiddelde consument. Puur vanwege de potentiële snelheid, pei bed en kosten. In een professionele setting waarbij meerdere mensen met de machine werken en betrouwbaarheid belangrijk is, is de Ultimaker nog steeds een betere keuze. (1900 euro lijkt mij trouwens wat veel. Een paar van onze behoorlijk gebruikte machines zijn voor een heel stuk minder weg gegaan).

Op professioneel vlak spannen printers van Ultimaker (de S7) en Raise3D trouwens nog steeds de kroon (als we extreem high-end zoals Stratasys even niet meenemen). Dat lijkt misschien niet zo op basis van de specs, maar daar kom je in een omgeving met veel gebruikers, designs en wensen snel echter. Dit stuk is dus gebaseerd op mijn ervaring met een printfarm met onder andere 18 Ultimaker S5's en sinds een jaar 2 Bambulabs X1C's. Wij hebben deze getest als potentiële vervanger en dat viel toch tegen. Nu worden ze voornamelijk ingezet voor snelle prototypes.
toon volledige bericht
Dank voor je reactie, goed ook eens een reactie te horen van iemand die tevreden werkt met de S5! Wat zou een vrijwel ongebruikt exemplaar wel mogen kosten? En zo'n eventuele airmanager erbij, is dat nog functioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 23:36
best3d schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:10:
[...]

Dank voor je reactie, goed ook eens een reactie te horen van iemand die tevreden werkt met de S5! Wat zou een vrijwel ongebruikt exemplaar wel mogen kosten? En zo'n eventuele airmanager erbij, is dat nog functioneel?
Rond de 1000 euro vind ik een realistischere prijs. Ze staan voor veel meer op Marktplaats, maar ik betwijfel of ze daar echt voor weg gaan. Wij kregen die biedingen in ieder geval niet. De air manager is wel een handige toevoeging. Het is natuurlijk goed voor je gezondheid, maar het voornaamste voordeel is de 'kap' die erbij zit. Dit houdt de warmte een stuk beter in de printer. De printers met air manager zijn dus ook onze 'go-to' machine voor moeilijkere filamenten zoals pc en polycarbonaat.

Wij hebben trouwens een Prusa Core One in bestelling staan. Die is hier eerder ook al genoemd en we weten nog niet wat dat gaat zijn, maar de belofte van betere repareerbaarheid en integratie met prusaslicer is een goed teken.

[ Voor 12% gewijzigd door zynex op 10-12-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
zynex schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:48:

dat was ook niet echt wat ik zei, maar ze worden gewoon ingehaald door slimmere software. De techniek daarentegen is gewoon wel verouderd. Wat niet zegt dat het niet meer werkt, want dat doet het prima.
best3d schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:27:
[...]

thnx, zeker goede punten! Hoe lang zou zo'n hotend mee moeten gaan?

En betreft de "verouderde" software, wat merk je daar in de uiteindelijke resultaten van? Je kunt nog steeds de 3D bestanden gewoon printen lijkt me? De S5 wordt nog altijd verkocht, maar is dus verouderde techniek, maar wat merk je daar nu echt van?

Verder lees ik wel eea over de voorwaarden die je moet accepteren bij "chinese" printers als de Bambu Lab (bijv. dat je printbestanden allemaal gedeeld worden??).
merk je daar wat van nee, in gewoon dagelijks gebruik niet het blijft een XYZ gestuurde machine. Dat was het al toen ik met de hobby begon 15 jaar geleden. Maar toen was het nog een enorm gefiddle, en dat wordt nu steeds beter. De ultimaker is wat meer een werkpaard dan een sierpaard.

ja dat van die voorwaarden is bijv een van de dingen waardoor ik zelf niet een bambu zou nemen, je gaat gewoon akkoord met het feit dat je ontwerpen naar een chinese server worden geupload, en geen idee hebt wat ze er mee kunnen doen. Dat maakt weinig uit als je spul van het internet haalt om te printen. Maar als je druk aan het prototypen bent voor iets wat jij zelf de markt wil op brengen zou ik dat minder fijn vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door WeeDzi op 10-12-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 22:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In mijn vriendenkring en op de hackerspaces zijn de Bambu printers erg favoriet. Ikzelf heb een X1C, en die vindt je ook bij Revspace en bij een aantal vrienden. Ultimaker heb ik jaren geleden al afscheid van genomen gezien ze nog steeds hangen in 2.85mm filament.

Ik ben enorm tevreden met de X1C, die wel wat onhandigheden heeft (de nozzle-wiper is veel slechter dan die van de A1 series bijvoorbeeld) maar verder een zeer betrouwbare printer is. Ik had niet verwacht dat ik de AMS zo tof zou vinden als ik nu ervaar. Het is heerlijk om te zeggen 'okee, doe deze maar in het groen' zonder naar de machine toe te hoeven lopen en een spoel te hoeven wisselen. Soms doe ik ook multi-color prints en dat is ook echt heel gaaf.

Voor mij zijn de A1 series en de X1C, zeker met de AMS erbij, echt toffe printers voor een prima prijs. De A1 mini is bizar geprijsd, 180 euro zonder AMS. De andere sets zijn ook zeer competetief geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
zynex schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:42:
[...]

Rond de 1000 euro vind ik een realistischere prijs. Ze staan voor veel meer op Marktplaats, maar ik betwijfel of ze daar echt voor weg gaan. Wij kregen die biedingen in ieder geval niet. De air manager is wel een handige toevoeging. Het is natuurlijk goed voor je gezondheid, maar het voornaamste voordeel is de 'kap' die erbij zit. Dit houdt de warmte een stuk beter in de printer. De printers met air manager zijn dus ook onze 'go-to' machine voor moeilijkere filamenten zoals pc en polycarbonaat.

Wij hebben trouwens een Prusa Core One in bestelling staan. Die is hier eerder ook al genoemd en we weten nog niet wat dat gaat zijn, maar de belofte van betere repareerbaarheid en integratie met prusaslicer is een goed teken.
Hier ook een tevreden Ultimaker S5 pro bundle gebruiker. (2400+ uur p/jaar) Nozzles zijn relatief duur, maar dan ook binnen enkele seconden te wisselen. Het material station is echt goud waard, geen prints die halverwege de nacht stilstaan wegens filament tekort. En diverse kleuren/soorten filament die je er standaard in kunt zetten. De airmanager is vooral handig voor tegen het geluid. Verder ligt daar al 4 jaar de stekker van de ventilator uit omdat hij om de x tijd zeurt voor nieuwe filters. We gebruiken ook geen origineel ultimaker filament meer. Wel de nfc tags van originele ultimaker spoelen of een adaptertje die in andere spoelen past. Maar dat is meer uit luiheid om niet in het menu handmatig te selecteren wat voor kleur/materiaal we er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
ik heb zelf al jaren een Ultimaker S3. Ik wilde destijds wel investeren in een dubbele extruder als ik toch zoveel geld uit moest geven. Nou die gebruik ik nooit. Ik wilde destijds gewoon een printer die doet wat hij moet doen. Ik had geen zin om te tweaken en alles. En ik moet zeggen dat gaat redelijk goed af.
Vandaag de dag met de crealities en bambulabs is ultimaker gewoon veel en veel te duur voor wat het is.
Ik overweeg ook om er een Creality K2+ bij te kopen of een bambu X1C. Puur voor de snelheid.
Ultimaker is gewoon heel traag, MAAR tot op heden heb ik op een Creality nog niet zo'n strakke prints gekregen als op mijn S3. Ik vind het voordeel van ultimaker dat ze op glas printen, dat geeft een prachtig mooi gladde surface. Nadeel is wel dat je je werkstuk echt goed moet af laten koelen voor je het van het bed af kan trekken. En zoals ik al aangaf print hij gewoon heel consistent en heeft een perfecte layer stack. Ik print voor dingen die echt voor het zicht perfect moeten zijn. Dat doet hij echt wel goed.
Ultimakers hebben weinig toeters en bellen. MAar inderdaad wel een kop die je gewoon binnen enkele seconden kan wisselen, print op glas, nog steeds fw updates. Cura slicer is gewoon erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• best3d
Dank allen! Ik kan wel een goed overwogen keuze maken zo :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nog een tevreden S5 gebruiker hier, ding maakt flink wat uren. Je hebt trouwens textured PEI beds voor de S5.

Lekker snel wisselen met de cores etc. Ja het is geen cutting edge maar bewezen technieken die consistent goed print en daar heb je als bedrijf meer aan. Slicen, op de stick zetten, op print drukken en je kunt met een gerust hart de deur dicht gooien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacti
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-01 18:31
Heb zelf sinds gisteren mijn Bambu Labs P1s (midrange model van de X1C) en 't is echt top om gewoon uit de doos te halen, paar shipping mounts los te schroeven, met wifi verbinden, autocalibratie te doen en gewoon meteen top prints te kunnen doen. Bij de X1C komt er wat extra features zoals hogere definitie camera, spaghetti detectie enzo bij maar opzich doet de P1S de zelfde qualiteit prints ook.
Ik kan die opzich dik aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-06 17:55
best3d schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:22:
wat zijn dan de nadelen van 2,85mm filament?
In mijn specifieke geval: ik heb voor onze twee oude Ultimaker 2+ en 3 printers een flinke voorraad filament aangekocht, maar ik kan nu niet zeggen: ik ga voor een goedkopere alternatieve printer en gebruik het filament dat ik eigenlijk voor de Ultimakers heb besteld voor die goedkopere printer gebruiken.

Want tja, alle goedkopere alternatieven die ik op het oog heb, waaronder de Bambu Lab X1 carbon, gebruiken 1,75mm filament.

Ik blijf daarom die Ultimaker printers gebruiken totdat het filament op is (gaat vrij hard met onze leerlingen) en daarna probeer ik de Ultimaker printers te verkopen (waar ik weleens flink wat moeite mee kan gaan krijgen, gezien hoe goed veel goedkopere printers tegenwoordig zijn).
Pagina: 1