Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim76
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik heb sinds 2 jaar glasvezel van Delta (eerste twee jaar afgenomen van Caiway en nu sinds een paar dagen via Delta zelf).

Eigenlijk sinds ipv6 is aangezet bij Caiway heb ik problemen met de verbinding. Eerst waren het DNS problemen. Ik gebruik pi-hole mbt dns (ipv4 en ipv6) en sinds ik van Caiway een eigen IP heb gekregen zijn de DNS problemen opgelost.

De laatste maanden heb ik last van DHCP problemen. Het internet valt soms dagelijks uit, vooral in de nacht als er eigenlijk geen actieve menselijke gebruikers zijn. Het probleem lost zich dan vaak op door bijvoorbeeld de smarttv (philips) opnieuw op te starten.

Ik heb een XS-2426G-B modem met 1 utp naar een unmanaged switch van D-Link, de DGS-1016D.
Ik heb op deze switch alle bekabelde apparaten aangesloten, zoals ook een Linksys Velop mesh (2 nodes gaan naar deze switch) en een D-Link DGS-108 switch waar de smart tv en xbox series x en nog een velop node op aangesloten zijn.

Caiway/Delta begrijpen er niets van en sturen alleen nieuwe modems op die hetzelfde probleem geven. Toen ik nog bij Ziggo zat, kon ik de modem in bridge zetten en een eigen router gebruiken, maar dat kan nu niet.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Zijn er mensen die ideëen hebben wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim76
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Dit zijn mijn instellingen mbt ip6v. Twee dingen:
1) in de beschrijving van pi-hole staat dat er voor prefix config een "lan prefix" gekozen moet worden. Ik heb alleen een "wan prefix".
2) ik heb nu "Obtain address information through DHCP IPv6" en "Obtain other information through DHCP IPv6" aangezet, die stonden uit.

Zo staat het op de site van pi-hole: https://docs.pi-hole.net/routers/nokia-G240WB/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCc0gI2K5Ad5Ar_kWBO-cCQrtXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mzrJJtulbmhhNuVklunbSNuJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf5HkajBzFPWkdcN_i5z0a5Jrkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6CSG18AqmxPOiCCQ6w1HrEe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tim76 op 09-12-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Bij IPv6 moet je niet zelf DHCPv6 intern gebruiken, want je provider biedt IPv6 adressen aan via Router Advertisements. Sowieso zijn fe80 reeksen alleen voor intern gebruik en niet voor internettoegang. Als je niet bewust intern IPv6 wilt opzetten (dus alleen LAN) zet DHCPv6 dan beter uit.

Als het alleen voor pihole is, gebruik dan het publieke adres dat je pihole machine krijgt via RA.

[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 09-12-2024 12:26 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Hettinga
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-04 12:23
Hier ook een probleem dat lijkt op de jouwe. Sinds de overstap van de "oude vertrouwde" Genexis modem naar de nieuwere Nokia XS-2426G-B ervaar ik ook ineens DHCP problemen. Zodra ik mn Philips smart tv uitzet en daarna weer uit standby haal, heeft de tv ineens geen verbinding meer. Een tijd lang heb ik net zoals OP mijn Philips TV iedere keer moeten rebooten om weer verbinding te kunnen krijgen.

Uiteindelijk heb ik vanwege het uitblijven van een permanente oplossing wel een soort workaround gevonden door via de tv remote in het menu van de Philips tv even te switchen tussen DHCP en statisch ip. Dan forceert de tv weer een reconnect. Dit is vele malen sneller dan de tv elke keer helemaal te moeten rebooten, maar onderaan de streep blijft het probleem helaas bestaan. Ik kan in ieder geval bevestigen dat het DHCP probleem bij mij is ontstaan sinds dag 1 dat ik de Caiway / DELTA XS-2426G-B modem in gebruik heb genomen ongeveer een jaar geleden.