Hoe regel ik het beste mijn vloerverwarming in?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 10:02
Hi allen

een korte samenvatting van de situatie;

Sinds begin vorige maand draait hier een vloer verwarming en heb de opstart protocol etc allemaal uitgevoerd. de tempraturen worden behaald op de verdeler, de aanvoer rond de 35 graden en retour zit rond de 30 graden.
De kamer thermostaat temperatuur van 20graden wordt behaald. In eerste instantie had ik het niet zo in de gaten dat mijn vloerverwarming niet goed is afgesteld want de vloer in de keuken wordt minder warm dan de vloer in de woonkamer en hal/toilet.

Ik heb een LTV mengverdeler met 4 groepen gekoppeld met een cv ketel. De afgelopen weekend heb ik mij ingelezen hoe zo een verdeler in balans te brengen echter kom ik op meerdere verhalen uit van gebruikers, waar de een verteld dat je het inregelt via de flow meter zegt een ander juist dat dit niet goed is en het via de retourdoppen (blauwe doppen) moet worden geknepen.

Het is mij ook onbekend hoeveel flow per minuut nodig is per groep die ik heb. het zijn niet hele grote groepen maar ook hierbij lees ik dat het per se uit maakt als het retour tempratuur maar overheen komt met de andere groepen om zo egaal warmte te krijgen.

Door de verschillende verhalen en videos die ik het afgelopen weekend heb doorgenomen heb sta ik op een punt dat ik er zelf even niet uit kom en daarom hier om advies vraag :)

Het werkt dus an sich goed maar 1 groep, de keuken, blijft kouder dan de rest. Tijdens de opstook protocol werd hij wel warm maar of het net zo warm was als de rest weet ik even niet meer maar goed toen was het ook aan het stoken op een veel hoger temperatuur voor een langere tijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 17:27
De keuken blijft kouder dan de rest, heb je dat gemeten?

Wat je kunt doen is de flowmeter van de keuken verder opendraaien (meer flow).
Of de andere groepen iets knijpen. Daarmee kun je wat experimenten. Zo ingewikkeld is het niet

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05 11:38
Probeer tussen aanvoer en afvoer zo'n 5 graden verschil te krijgen en zoals pentaw1nz zegt, de keuken wat verder open en de anderen ietsje dicht. Als het temp verschil heel groot is (>5graden) dan stroomt het water niet hard genoeg, en vice versa. Het aantal liters per minuut is in principe minder van belang: het gaat uiteindelijk om de warmte die wordt afgegeven. De lengte van een groep bepaalt uiteindelijk hoeveel warmte afgegeven kan worden. Langere groepen hebben dus meer flow nodig als dat lukt. Vooral verder niet te moeilijk denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
Goede middag.

dank jullie wel voor de reacties. Ik heb vandaag zitten 'spelen' met de vv. Ik meet de temperaturen met een IR warmte meter. Via de video's wat ik heb gekeken heb ik het idee gekregen hoe het ongeveer zou werken.
De keuken was inderdaad de groep die het kouds bleef, waarna ik s'morgens in de gang liep het een warm gevoel kreeg, dan de keuken in loop en dat voelde gewoon niet comfortabel. Ik heb gemeten dat de retour van de gang veel hoger was dan de rest met wel zo ongeveer 4 graden! Ik heb die geknepen via de blauwe knoppen. Flow van de overige groepen staan op maximaal. geen idee of dit goed is? ongeveer 3/4l per minuut. De groepen zijn echter niet zo groot. De pomp unit staat op automatisch, de temperatuur is nu aanvoer rond de 33 en retour 27. Ik heb de blauwe dop van de gang aangedraaid en daardoor is de flow van die ruimte fors lager dan de rest. De verwarming draait nu zo een uur of twee inmiddels met deze instellingen. zowel ingaande als retour temperatuur van het water zit met een paar honderdste van een graden gelijk op de elkaar. Niet meer dan 0.5/0.8 graden (varieert wel eens) maar goed hiermee kan ik leven lijkt me. De verbruikte gas is niet veel hoger dan voorheen dus in dat opzichte maakt het denk ik weinig uit betrekking tot de flow die wellicht te hoog staat. Misschien hier nog eens naar kijken maar goed stroom is ook wel weer niet zo duur, als hij enkel paar meer kwh zou verbruiken p/m.
De vloer in de keuken is inmiddels warmpjes en voelt lekker aan de voeten..
Ik had deze topic gemaakt naar aanleiding van alle informatie dat mij deed twijfelen hoe het nou precies moet, De informatie online verschilt enorm per unit en of warmte pomp/ cv/ stads verwarming etc. Het lijkt erop dat ik een vrij eenvoudig systeem heb. Vooral videos waarmee mensen bezig waren met uitgebreide warmte cameras etc deed mij erg twijfelen..

bedankt voor jullie gerustelling en tips <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:58
Zet als basis als dat nog niet goed is eerst elke flow meter van je verdeler op 1 l/p min. Dit kom ik het meeste tegen bij vloerverwarming van rond de 80/100m per groep.
Desnoods zet je de groep van de keuken op 1,5 a 2 l/p min.

Ik weet niet waar ze nu al op staan?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
Krissiejj schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:25:
Zet als basis als dat nog niet goed is eerst elke flow meter van je verdeler op 1 l/p min. Dit kom ik het meeste tegen bij vloerverwarming van rond de 80/100m per groep.
Desnoods zet je de groep van de keuken op 1,5 a 2 l/p min.

Ik weet niet waar ze nu al op staan?
Hi de groepen woonkamer 2x, keuken staan op 3l/p de groep naar de gang staat op 1l/p min.
Het draait nu zo bijna 24 uur op deze settings. de pomp staat op automatisch. Ik hoor wel dat er water "stromen" door de aanvoer buis vanuit de cv ketel bij de mengverdeler. Deze zit op het moment rond 23/24 graden.
De aanvoer temperatuur zit rond de 28 graden en de retour rond 26 graden. Dit is vrijwel op alle groepen gelijk aan. De kamer temperatuur is 20.5 (thermostaat ingesteld op 20).

Ik weet niet hoe ik het systeem beter kan tweaken maar het is in ieder geval vrij stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Is prima zo.
Je hebt precies goed gedaan.
Normaal draai je de flow overal maximaal open en waar het te warm wordt schroef de flow langzaam terug tot het overal ongeveer gelijk is.
In een stabiele situatie is een verschil van 2 graden tussen aanvoer en retour heel normaal.

Wat je wel kunt doen is de max temperatuur van de CV ketel naar beneden brengen, hoe lager de retour temperatuur bij de ketel is hoe hoger het rendement van die ketel.
Maar als je nog ergens radiatoren hebt kun je het niet te laag maken anders hebben die niet meer voldoende capaciteit om hun ruimte te verwarmen.

In plaats van de max temperatuur van de ketel te beperken kun je ook de capaciteit van de ketel terug schroeven en in balans brengen met de warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
bananasplit schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:40:
Is prima zo.
Je hebt precies goed gedaan.
Normaal draai je de flow overal maximaal open en waar het te warm wordt schroef de flow langzaam terug tot het overal ongeveer gelijk is.
In een stabiele situatie is een verschil van 2 graden tussen aanvoer en retour heel normaal.

Wat je wel kunt doen is de max temperatuur van de CV ketel naar beneden brengen, hoe lager de retour temperatuur bij de ketel is hoe hoger het rendement van die ketel.
Maar als je nog ergens radiatoren hebt kun je het niet te laag maken anders hebben die niet meer voldoende capaciteit om hun ruimte te verwarmen.

In plaats van de max temperatuur van de ketel te beperken kun je ook de capaciteit van de ketel terug schroeven en in balans brengen met de warmtevraag.
Jep ik heb de vermogen en pomp snelheid van de cv ketel ook aangepast. De hele benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming en daar hangen geen radiatoren meer. Boven hangen ze wel en de radiatoren worden warm genoeg om de kamers op temperatuur te krijgen alleen zal dat niet vaak nodig zijn. Ik heb de aanvoer temperatuur van de cv op 70 gezet ik heb eerder getest met een lager aanvoer temperatuur alleen daarbij ging de cv pendelen. Wellicht kan ik het nog eens proberen nu dat de vloerverwarming rustig blijft. gas verbruik ondanks de koudere dagen is lager dan eerder toen het paar graden warmer was. Maar goed de cv moduleert met het water temperatuur en ik zie hem bijna nooit de volle 70 graden vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
70 graden is voor een vloerverwarming nog wel erg hoog, wat is de retour temperatuur van de ketel?
Die wil je het liefst zo laag mogelijk hebben om de ketel in HR mode te krijgen.
Zit er wel een bypass in het systeem of anders een radiator die altijd open staat?

Pendelen is niet afhankelijk van de max temperatuur, als hij z'n vermogen niet kwijt kan gaat hij bij elke temperatuur pendelen.
Pomp snelheid van de ketel terug schroeven is meestal niet verstandig dan gaat hij nog eerdere pendelen want dan kan hij zijn vermogen slechter kwijt.

Zo ver mogelijk terugbrengen van de capaciteit van de ketel is altijd het beste.
Welke cv ketel heb je?

Hoe is de stand van de temperatuur regelaar bij de vloerverwarming verdeler?
28 graden is wat aan de lage kant, iets tussen 30 en 40 graden is optimaler.
Zo'n lage temperatuur werkt pendelen in de hand want dan kan de cv ketel z'n warmte niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakwondo
He fijn dat je toch nog even reageert
de cv ketel die hier hangt is de nefit proline nxt hrc 24 4. Op de vloer verwarming zit nog een eigen thermostaat deze staat ingesteld op 35 graden. Als de volle 35 graden in de vloer pompt dan komt er ongeveer 30 graden retour. De reden dat hij in de eerdere bericht zo laag staat is vanwege er geen warmte vraag meer is zodra de kamerthermostaat de tempratuur heeft bereikt.
Er is een bypass geïnstalleerd tijdens het aanleggen van de vloerverwarming en staat de radiator van de badkamer altijd open.

Ik heb de thermostaat hoger gezet om het te testen. Op 1 of ander manier wilt de ketel niet hoger dan 48-49c branden. te laag vermogen wellicht? retour temperatuur is 30-31c.
systeem heeft langer dan een half uur gedraait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 20:23
Je zegt eigenlijk iets tegenstrijdig. Je geeft aan dat je de aanvoer temp hebt verhoogd naar 70 graden, vanwege het pendelen, maar aan de andere kant merk je nu dat je thermostaat dit bijna nooit aanvraagt en dat hij niet hoger gaat dan 50 graden aanvoertemperatuur?

Wat eventueel nog het proberen waard is om de CV op retourregeling te zetten. Dus dat hij niet afgaat bij een maximale aanvoer maar bij een maximale retour. Dat is immers wat belangrijk is bij een HR Ketel.

Als je dit ook combineert met een zo laag mogelijke instelling van het maximaal vermogen dan kan je de aanvoertemperatuur onbegrensd laten en zal die vanzelf stoppen als de retourtemperatuur is bereikt (bijvoorbeeld 40 graden).
Pagina: 1