Flinke kieren hardhouten kozijn oplossen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:47
Hi all,

We hebben hier 1 kozijn met flinke kieren aan zowel de zijkant en aan de onderkant. Dit raam kan zijdelangs helemaal opengedraaid worden.

Zelf heb ik al van die silliconen strips ertegenaan geplakt, maar dat helpt amper. Ze vallen er na enige tijd weer af en er komt nu weer flinke tocht doorheen. Wat is een goede oplossing totdat er een nieuw kozijn in komt? Is er een beter alternatief dan die ''goedkope'' rubbertjes?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Moet het open kunnen tot er een nieuw kozijn is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
No Hands schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:49:
Moet het open kunnen tot er een nieuw kozijn is?
Nee niet zozeer. Wel prettig in de zomer uiteraard, maar hoeft niet perse nee.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Die kieren zijn denk ik ook niet te fixen met het bestaande kozijn? Denk dat er sowieso een nieuwe in moet tezijnertijd.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je ze open wil doen en het het gaat bv om 1 jaar zou ik er in de winter tape opdoen die blauwe laat weinig lijm achter en blijft beter onder invloed van vocht. Als je ze niet meer open wil doen is dichtkitten simpel en effectief ( let ook op vluchten) als het meer is dan 1 of 2 jaar zou ik iemand langs laten komen om je ramen recht te hangen en tochtstrips te plaatsen. (of er zelf tijd in investeren natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
twain4me schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:55:
Als je ze open wil doen en het het gaat bv om 1 aar zou ik er in de winter tape opdoen die blauwe laat weinig lijm achter en blijft beter onder invloed va vocht. als je ze niet meer open wil doen is dichtkitten simpel en effectief ( let ook op vluchten) als het meer is dan 1 of 2 jaar zou ik iemand langs laten komen om je ramen recht te hangen en tochtstrips te plaatsen. (of er zelf tijd in investeren natuurlijk)
Wat bedoel je met vluchten? Tochtstrips heb ik, alleen die blijven amper plakken. Misschien ander merk nemen, zoja welke?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er is brand waar je niet langs kan en je wil je huis uit. bij verdipingen kan het ook een manier zijnvoor de brandweer om je uit het huis te krijgen, nu kan alles stuk, mede daarom zijn het geen eisen in het bouwbesluit Maar het is ook wel handig als je uit het raam kan hangen zonder dingen te hoeven slopen totdat ze er zijn zodat jeniet dood gaat van de rook. Maar misschien heb ik "ALS de brandweer" teveel gezien :P )

Deze was daar ook te zien en ik denk dat ze blij waren dat de ramen niet dicht gekit zaten.
https://www.telegraaf.nl/...in-straatje-naar-domtoren

qua tochtstrips werken de metalen strips met rubber vaak het beste, het is van je kozijn afhankelijk welke dan het beste past.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-12-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
CryptoNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:51:
[...]

Nee niet zozeer. Wel prettig in de zomer uiteraard, maar hoeft niet perse nee.
Dan sluit ik me aan bij de oplossingen die @twain4me aandraagt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
twain4me schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:07:
Er is brand waar je niet langs kan en je wil je huis uit. bij verdipingen kan het ook een manier zijnvoor de brandweer om je uit het huis te krijgen, nu kan alles stuk, mede daarom zijn het geen eisen in het bouwbesluit Maar het is ook wel handig als je uit het raam kan hangen zonder dingen te hoeven slopen totdat ze er zijn zodat jeniet dood gaat van de rook. Maar misschien heb ik "ALS de brandweer" teveel gezien :P )

Deze was daar ook te zien en ik denk dat ze blij waren dat de ramen niet dicht gekit zaten.
https://www.telegraaf.nl/...in-straatje-naar-domtoren

qua tochtstrips werken de metalen strips met rubber vaak het beste, het is van je kozijn afhankelijk welke dan het beste past.
Ik heb nog van die tape voor laminaat. Zou dat niet werken om dicht te plakken? Isolatietape geloof ik.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
CryptoNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:48:
[...]

Ik heb nog van die tape voor laminaat. Zou dat niet werken om dicht te plakken? Isolatietape geloof ik.
Is dit wat? Iemand? :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 12:34
Misschien nuttig om een foto te plaatsen. Er zijn ook bepaalde "kieren" in (oudere) kozijnen die nodig zijn zodat het vocht uit het hout kan. Dat wil je absoluut niet dicht maken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kun je niet een rol compriband halen en dit goed in de kier plakken (of 'duwen' met een spatel)? Dit is weerbestendig en dicht redelijk goed. Plus het is niet zo permanent mocht je de kier willen openen. Let wel even op de maten want het zet echt mega uit nadat je het van de rol haalt en gaat plakken (dus ook snel de klus afmaken).

[ Voor 29% gewijzigd door Razr op 11-12-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3nQLisX90VVqS8HoaZ7iXOWeoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDm3hyyGuwx9lDRcXA5hGtkj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XXLQxjvcv-8vgbiMgbsuT6ZDgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lg9vBtRRPrLILIiZdATCo9nD.jpg?f=fotoalbum_large

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
EpicKip schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:06:
Misschien nuttig om een foto te plaatsen. Er zijn ook bepaalde "kieren" in (oudere) kozijnen die nodig zijn zodat het vocht uit het hout kan. Dat wil je absoluut niet dicht maken dus.
Fotos staan hierboven :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik zou een plak tochtstrip op het rubber van de bestaande tochtstrip plakken (Wel eerst goed schoonmaken) en in het voorjaar verder kijken.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schroevenkopen
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-12-2024
*knip*

Spam is niet toegestaan.

[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 11-12-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Raam hoeft wat mij betreft niet meer open. Aan de bovenkant zit namelijk nog een kleiner raam wat open kan dus dat is prima.

Heb nu even isolatietape ertegenaan gedaan en ga eens shoppen voor bovenstaande tips, thanks!

[ Voor 65% gewijzigd door tweakduke op 11-12-2024 14:36 . Reden: quote aangepast ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Een eenvoudige oplossing.
koop van die platte plakplinten voor laminaat bij de bouwmarkt en plak deze op het kozijn met de zijkant tegen het raam. Isoleert een beetje maar je tocht is wel weg.
Als het raam niet meer open hoeft kan je er ook van te voren tochtband, schuimrubber of iets dergelijks tussenproppen.

[ Voor 0% gewijzigd door appelmoes3 op 11-12-2024 12:22 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou er voor nu gewoon dik rubber tussen doen. Houten strips gaan niet helpen; de tocht komt er gewoon langs.
Hoe komt het dat het raam zo uit het lood is? Deze zou gewoon goed aan moeten sluiten. Ik zou even de scharnieren controleren en kijken of je het raam kan stellen.

Voor de rest is het nogal schimmelige meuk dus dit issue lijkt al langer zo te zijn?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• CryptoNL
Nyarlathotep schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:01:
Ik zou er voor nu gewoon dik rubber tussen doen. Houten strips gaan niet helpen; de tocht komt er gewoon langs.
Hoe komt het dat het raam zo uit het lood is? Deze zou gewoon goed aan moeten sluiten. Ik zou even de scharnieren controleren en kijken of je het raam kan stellen.

Voor de rest is het nogal schimmelige meuk dus dit issue lijkt al langer zo te zijn?
I guess. Huis hebben we net gekocht en is nooit goed bijgehouden door de vorige eigenaresse. Haar kind heeft 10 jaar op deze kamer geslapen met die tocht... Koekoek

SiberischeHusky Shepsky

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou van die raam-/deurafdichtende tochtstrips kunnen bestellen bij bv Amazon: https://amzn.eu/d/3G5rZGV.

Bij mijn portiekvoordeur scheelde het behoorlijk qua kou.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• CryptoNL
itsalex schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:31:
Je zou van die raam-/deurafdichtende tochtstrips kunnen bestellen bij bv Amazon: https://amzn.eu/d/3G5rZGV.

Bij mijn portiekvoordeur scheelde het behoorlijk qua kou.
Die heb ik al. Die hebben ze ook bij de Action, werkt voor geen meter. Laat snel los

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat raampje staat gewoon krom. Kan je bij de bouwmarkt niet gewoon een tweetal raamsluitingen halen en dat raampje weer naar de tochtstrip trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
CryptoNL schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:46:[...]Die heb ik al. Die hebben ze ook bij de Action, werkt voor geen meter. Laat snel los
Dat ze snel los laten is meestal te wijten dat de ondergrond waar ze geplakt moeten worden niet goed schoon én vetvrij is gemaakt.
Dus eerst met een microvezeldoek en een sopje alle troep er af halen, net zo lang poetsen totdat de doek schoon blijft, desnoods tussendoor een nieuw sopje maken, met vies water krijg je de boel niet schoon. Vervolgens goed op laten drogen, daarna afnemen met ammoniak om sporen van vet weg te halen, daarna nog een keer met schoon water en op laten drogen. Dan pas gaan plakken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33
Zie gewoon al raamrubbers zitten in het kozijn. Waar zitten de raamsluiters? Zie twee gaatjes zitten, maar nu zit er niks. Je hoort met raamsluiters het raam tegen de rubbers aan te drukken, dan komt er geen tocht meer door. Zoals hiervoor geopperd, tweetal recht boven en onder moet voldoende zijn. Heb je nu alleen een raamuitzetter of zo?
Pagina: 1