Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04
Hallo forum,

Sinds een jaar heb ik een aantal zonnepanelen op een PV verdeler aangesloten. Op deze verdeler zit de CV ketel en de omvormer aangesloten. Deze zijn allebei beveiligd met een 30mA alamat.
De hoofdschakelaar van de PV verdeler is op zijn beurt aangesloten op zijn eigen alamat van 30mA (ondanks de selectiviteit) in de hoofdmeterkast beneden.

Afgelopen weekend is voor de vijfde keer sinds de installatie de alamat in de meterkast uitgegaan. Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat de lekstroom tijdens vochtig weer meer dan 30mA kan bedragen. Daarom wil ik de (een) 30mA vervangen met een 300mA.

Mijn vraag is nu waar ik deze alamat zal plaatsen in verband met selectiviteit.
Heb ik het aan het juiste eind dat ik een 300mA in de PV verdeler gebruik voor de omvormer, 30mA laat zitten voor de CV ketel, en in de meterkast de PV verdeler achter een 20A installatieautomaat kan zetten (ofwel, de 30mA alamat eruit en vervangen met de install.autom.) ?

Alvast hartelijk bedankt voor het lezen en suggesties!

Beste antwoord (via NiteAngyl op 09-12-2024 10:11)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 12:30
Als ik het zelf zou aanpakken, dan zou ik er inderdaad ook voor kiezen om de kabel naar de (onder-/PV-)verdeler niet met een alamat of aardlekschakelaar te beveiligen, maar met een eenvoudige groepenautomaat.

Vaste kabels (naar onderverdelers) hoef je namelijk niet te beveiligen tegen aardlek, alleen tegen te hoge stromen.

De aardlekbeveiliging kan dan volledig in de (onder-/PV-)verdeler gebeuren. Daar plaats je dan voor de reguliere gebruikers een 30 mA alamat, en voor de PV groep een 300 mA alamat.

Kortom: je voorgestelde aanpassing is helemaal prima!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 12:30
Als ik het zelf zou aanpakken, dan zou ik er inderdaad ook voor kiezen om de kabel naar de (onder-/PV-)verdeler niet met een alamat of aardlekschakelaar te beveiligen, maar met een eenvoudige groepenautomaat.

Vaste kabels (naar onderverdelers) hoef je namelijk niet te beveiligen tegen aardlek, alleen tegen te hoge stromen.

De aardlekbeveiliging kan dan volledig in de (onder-/PV-)verdeler gebeuren. Daar plaats je dan voor de reguliere gebruikers een 30 mA alamat, en voor de PV groep een 300 mA alamat.

Kortom: je voorgestelde aanpassing is helemaal prima!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04
Vriendelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord, Gameboy.

Het leek mij zelf ook niet nodig om een alamat te gebruiken tussen de meterkast en de PVverdeler. De verdeler zelf hoeft niet op die mate beveiligd te worden.