Oud gazon omspitten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-09 13:56
Momenteel word het terras gelegd en alle paden in de tuin hierop aangepast. Er ligt nu een berg zand op het gras, deze kunnen we dus na de werkzaamheden afschrijven.

Ik wil nu dus het gazon omspitten aangezien het gras voor de helft opgehoogd moet worden.
Als ik het in december omspit en dan aanvul met zwarte grond. Heeft het dan in 2-3 maanden genoeg tijd om te kunnen verteren? Ik kan het dan eind februari – begin maart aanwalsen en de bovenlaag licht loswoelen. Kan het oude gazon na omspitten voor de zekerheid nog wat doodspuiten met round up. Tips welkom!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
zand of grond?

Grond kun je gewoon uitvlakken over je gras en dat groeit er doorheen als het niet te dik is.
Doodspuiten... waarom? Je hebt gras en je wil gras houden toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02

Agent47

I always close my contracts.

Eendenreetx schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:03:
Momenteel word het terras gelegd en alle paden in de tuin hierop aangepast. Er ligt nu een berg zand op het gras, deze kunnen we dus na de werkzaamheden afschrijven.

Ik wil nu dus het gazon omspitten aangezien het gras voor de helft opgehoogd moet worden.
Als ik het in december omspit en dan aanvul met zwarte grond. Heeft het dan in 2-3 maanden genoeg tijd om te kunnen verteren? Ik kan het dan eind februari – begin maart aanwalsen en de bovenlaag licht loswoelen. Kan het oude gazon na omspitten voor de zekerheid nog wat doodspuiten met round up. Tips welkom!
Zo lang het niet vriest dan kan je het doen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:39
Het was dan wel in de zomer, maar ik had 2 weken een hoop aarde (50cm-1m) op mijn gras liggen.
En dat gras heb ik nooit meer teruggevonden, het was gewoon weg.

Zal in de winter misschien wat trager gaan, maar gras heeft het toch al moeilijk in de winter dus ik verwacht dat dat ook wel vergaat.

Spade diep uitsteken en omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ik gooi er alleen grond op. Er komt zeker 5cm grond bovenop. Dus als ik het een spade diep omspit en tzt ophoog, is dat tijd genoeg?

Doodspuiten wil ik meer voor de zekerheid als ik het omspit, dat het er niet terug groeit.
Mja dan blijft het spul weer in de grond zitten voor de nieuwe matten over 2-3 maanden.
Dus heeft niet de voorkeur.

[ Voor 44% gewijzigd door Eendenreetx op 09-12-2024 09:28 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Ik heb nogmaals je TS doorgelezen omdat ik het kennelijk niet snap, maar je wil dus je bestaande gras omspitten/doodspuiten omdat je dan kan ophogen en daarna nieuw gras gaat aanleggen?

Dan kun je toch gewoon ophogen en dat inzaaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:38
No Hands schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:13:
Ik heb nogmaals je TS doorgelezen omdat ik het kennelijk niet snap, maar je wil dus je bestaande gras omspitten/doodspuiten omdat je dan kan ophogen en daarna nieuw gras gaat aanleggen?

Dan kun je toch gewoon ophogen en dat inzaaien?
Ik vroeg me exact hetzelfde af..

Waarom niet gewoon zand erover voor het ophogen en nieuw gras?

Waarom moeilijk doen...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Waar alle grond ligt is het gras niet meer goed. Aangezien het maar 25m2 is, leek het me het beste om alles even om te spitten daarna het zand erover te verdelen en dan verse nieuwe matten.
De grond kan de komende maanden dan inklinken en beluchten.

Waarom niet ophogen? Omdat er aan de voorkant maar 5 cm opkomt en de achterkant maar 2cm, ben bang daar het oude gras er deels doorheen gaat groeien en dat het dus geen fatsoenlijke mat gaat worden.
Als ik er dan nieuwe matten om ga leggen wortelt het misschien niet goed?

[ Voor 35% gewijzigd door Eendenreetx op 09-12-2024 10:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51
Ik denk niet dat je met gif voorkomt dat de bodem te dicht is door de oude grasmat, die moet je mechanisch aanpakken (dat wordt dus spitten of schoffelen om die mat te slopen). Ik denk wel dat je met gif de kans vergroot dat je nieuwe mat niet goed aanslaat (want wie zegt dat het gif in het voorjaar uit de grond is).

Ik zou dus omspitten, ophogen, accepteren dat er misschien ergens toch nog een sprietje door de grond komt, en in het voorjaar lekker een nieuwe mat aanleggen (ga je zaaien, of ga je matten leggen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Matten is de voorkeur.
Denk inderdaad dat jouw methode de beste is zonder na te spuiten met gif

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Geen gif gebruiken, omspitten en laten liggen.

In het voorjaar kijken of en wat er nog gaat groeien en dat gewoonweg verwijderen.

Dan netjes beginnen aan de voorbereiding voor het leggen van zoden.
Let wel goed op dat je niet een te verdichte bodem voordat je gaat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BlueKeenan schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:56:
Geen gif gebruiken, omspitten en laten liggen.

In het voorjaar kijken of en wat er nog gaat groeien en dat gewoonweg verwijderen.

Dan netjes beginnen aan de voorbereiding voor het leggen van zoden.
Let wel goed op dat je niet een te verdichte bodem voordat je gaat beginnen.
De grasmat dus goed stuk maken.
Met spitten kleine strookjes omkeren en dus niet hele plaggen op de kop gooien.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:27
Eendenreetx schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:27:
Waar alle grond ligt is het gras niet meer goed. Aangezien het maar 25m2 is, leek het me het beste om alles even om te spitten daarna het zand erover te verdelen en dan verse nieuwe matten.
Wij hebben de oude grasmat (ongeveer 40m2) gewoon laten zitten. De niet benodigde grond verwijderd. Daarna met de frees er door. Tot op een diepte van 30 tot 50cm. De benodigde verdichting gedaan. Daarna dezelfde dag meteen eigenlijk de graszoden erop aangebracht. In één gang door. Dan was het twee / drie weken laten rusten tot de wortels goed gegroeid waren. Omdat het meer richting de zomer was goed besproeien. Nu ligt de grasmat er ontzettend goed bij. Geen last van onkruid of andere ongewenste beplanting in het gras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:13
Zodra je de boel gaat omspitten en egaliseren heb je inderdaad een fantastische voedingsbodem voor onkruid. Ook al is het nu winter, zaden worden ook door de wind aangevoerd. Het beste is inderdaad om het op één dag door te doen.

Later krijg je er toch wel onkruid in, maar dan is het begin wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:10
RonnieKo schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:53:
[...]

Wij hebben de oude grasmat (ongeveer 40m2) gewoon laten zitten. De niet benodigde grond verwijderd. Daarna met de frees er door. Tot op een diepte van 30 tot 50cm. De benodigde verdichting gedaan. Daarna dezelfde dag meteen eigenlijk de graszoden erop aangebracht. In één gang door. Dan was het twee / drie weken laten rusten tot de wortels goed gegroeid waren. Omdat het meer richting de zomer was goed besproeien. Nu ligt de grasmat er ontzettend goed bij. Geen last van onkruid of andere ongewenste beplanting in het gras.
dit inderdaad zou mijn oplossing zijn, grond er over, frees er door, plaggen er op.

Misschien als het nu meer op één hoop ligt, eerst het zand een beetje verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Als je er met de frees doorheen gaat, niet bang dat de oude grasmatten verrotten en inklinken?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Eendenreetx schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:36:
Als je er met de frees doorheen gaat, niet bang dat de oude grasmatten verrotten en inklinken?
Zelfs als dat gebeurd, kun je dat redelijk simpel oplossen. Strooi op de lage punten wat grond op een manier dat je het gras er nog net door ziet komen en wachten.

Het gaat langzaam, maar zeker. De grond 'zakt' door het gras heen, zeker na een regenbuitje. Ik heb aardig wat meer grasveld en ben het zo steeds egaler aan het krijgen (als de mollen t niet weer verzieken :( ).

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:27
Eendenreetx schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:36:
Nee, geen last van. En als het iets zou inklinken wat al aangegeven wordt: Wat grond erop en door laten groeien. Het hoeft bij mij geen biljartlaken te zijn. Na nu een drie kwart jaar zie je al niet meer waar de banen zaten. Gewoon goed onderhouden dat betekent op de juiste manier kalk en voeding doen. Regelmatig maaien dan blijf je een mooie grasmat houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Eendenreetx schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:27:

Waarom niet ophogen? Omdat er aan de voorkant maar 5 cm opkomt en de achterkant maar 2cm, ben bang daar het oude gras er deels doorheen gaat groeien en dat het dus geen fatsoenlijke mat gaat worden.
Als ik er dan nieuwe matten om ga leggen wortelt het misschien niet goed?
In de meeste gevallen is "zand erover" geen goed idee. Gebruik liever zwarte grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:15:
[...]

In de meeste gevallen is "zand erover" geen goed idee. Gebruik liever zwarte grond.
sommige noemen grond zwart zand. vandaar dat ik eerder al vroeg wat het nou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sauron28
  • Laatst online: 14:02
454SS schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:50:
Zodra je de boel gaat omspitten en egaliseren heb je inderdaad een fantastische voedingsbodem voor onkruid. Ook al is het nu winter, zaden worden ook door de wind aangevoerd. Het beste is inderdaad om het op één dag door te doen.

Later krijg je er toch wel onkruid in, maar dan is het begin wel goed.
Misschien als alles open ligt, de grond afdekken met mulchfolie? Dan heeft onkruid geen kans.
Pagina: 1