Toon posts:

[OBSD] Netwerk trubbles

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben dus bezig met OpenBSD 2.9 op een Celeron 333 128 mb intern te installeren vanaf CDROM (ISO gedownload en gebrand). Installeren lukt wel, maar krijg netwerk niet aan de praat, heb gezocht op internet en de search gebruikt maar kan niks vinden.
Geen idee wat er fout gaat, maar het lukt niet om een default gateway in te stellen. De kaart die er inzit en die ik heb proberen in te stellen is een 10mbit Realtekkaartje.
Hieronder de inhoud van de relevante files:

hostname.ne3:
inet 131.174.xxx.xxx 255.255.255.0 NONE

/etc/mygate:
131.174.xxx.xxx

/etc/hosts
131.174.xxx.xxx dynamo.blabla.nl dynamo

/etc/resolv.conf
search blabla.nl
nameserver 131.174.xxx.xxx
lookup file bind

Als ik dit heb ingesteld en vervolgens doe

sh /etc/netstart

krijg ik de volgende meldingen

writing to routing socket: File exists (15x onder elkaar)
add net default: gateway 131.174.xxx.xxx: not in table
writing to routing socket: File exists

Wanneer ik vervolgens 'route show' doe krijg ik een lijstje waaruit ik kan zien dar er geen gateway is ingesteld. Wat me opvalt is dat er twee tabellen zijn, nl. een tabel 'Internet' en een tabel 'Internet6'. Kan het zijn dat Ipv4 en Ipv6 elkaar in de weg zitten ofzo?
Bvd in ieder geval.

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 23:33 schreef Shivo het volgende:
Geen idee wat er fout gaat, maar het lukt niet om een default gateway in te stellen. De kaart die er inzit en die ik heb proberen in te stellen is een 10mbit Realtekkaartje.
Hieronder de inhoud van de relevante files:
Geeft "/sbin/ifconfig -a" aan dat de kaart "up" is en een IP heeft?.
writing to routing socket: File exists
Wanneer ik vervolgens 'route show' doe krijg ik een lijstje waaruit ik kan zien dar er geen gateway is ingesteld. Wat me opvalt is dat er twee tabellen zijn, nl. een tabel 'Internet' en een tabel 'Internet6'. Kan het zijn dat Ipv4 en Ipv6 elkaar in de weg zitten ofzo?
Nee, ipv4/6 werken juist samen. oBSD is niet voor niets geweldig :)

Probeer eens met de hand: "/sbin/route add default gw <ip.van.de.gw>" eventueel aangevuld met de bijbehorende interface.... En wat zegt route momenteel exact?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 00:26 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Geeft "/sbin/ifconfig -a" aan dat de kaart "up" is en een IP heeft?.
[..]
Up and running, met het IP dat ik heb ingesteld.
Probeer eens met de hand: "/sbin/route add default gw <ip.van.de.gw>" eventueel aangevuld met de bijbehorende interface.... En wat zegt route momenteel exact?
# route add default gw 131.174.xxx.xxx
route: gw: bad value

#route show
Routing tables
Internet
Destination Gateway Flags
127.0.0.1 127.0.0.0 UG
localhost 127.0.0.1 UH
131.174.xxx.0 link#2 U
dynamo.blabla.n 127.0.0.1 UGH
224.0.0.0 127.0.0.1 U

Internet6
teveel om over te typen

Ik kan me iets van een foutmelding tijdens installeren herinnneren, met writing to routing socket: failed oid.
Heeft het daar niet ook mee te maken?

Verwijderd

Topicstarter
*kick* omhoog

Verwijderd

OpenBSD manual biedt geen uitkomt :?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de faq en networkingmanual op openbsd.org geprobeerd en gezocht met google maar kan niks vinden wat me kan helpen.

Verwijderd

add net default: gateway 131.174.xxx.xxx: not in table

is het niet add route ipv add net :? maar ik heb een idee, ik ga OpenBSD ook zelf weer eens installeren ;)

Verwijderd

Sorry, was ff paar daagjes ongeveer weg :)
Op vrijdag 14 september 2001 00:55 schreef Shivo het volgende:
# route add default gw 131.174.xxx.xxx
route: gw: bad value
Je moet hier het interne IP invullen.

Met "route" zie je dat ie alleen het interne network kan zien met zichzelf als gateway. Dus moet je een IP invullen van die bak die binnen het interne netwerk valt anders kan ie de default gateway niet vinden en dan heeft een gateway niet zoveel zin ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie dingen veranderd:

- 1 van de 2 netwerkkaarten eruit gehaald (de realtek-kaart)
- de 3com kaart in een ander pci-slot gedaan
- netmask verandert van 255.255.255.0 naar 255.255.252.0

Wat nu het meest heeft geholpen weet ik niet, maar hij doet het nu in ieder geval :)
Nu ff kijken of ik het interne netwerk aan de praat krijg, dan kan ik dan zut gaan installeren en iets van ipchains gaan doen (ff uitzoeken hoe dat in openbsd heet :))
Pagina: 1