Constructief probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 07:28
Goedemorgen,

Inmiddels is mijn huis ongeveer anderhalf jaar geleden opgeleverd. Her en der komen we de - te verwachten - scheuren in het stucwerk tegen, zoals boven deurposten zonder latei, of vanaf de grond naar een stopcontact. Één scheur echter vind ik wat minder typisch krimp-werking ogen omdat hij horizontaal loopt. Mijn constructieve kennis is beperkt, dus ik hoop dat iemand hier eens een kritische blik wil werpen.

De situatie ter plaatse is als volgt: de onderliggende kanaalplaatvloer is 26 cm dik over een overspanning van 7,8 meter. De linker en rechter zijde van het huis bestaat uit dragende muren, voor en achter zijn dat in principe niet. Onder de gevel opening op de foto bevindt zich een schuifpui van 3,5 m breed. Het boven de schuifpui gelegen buitenmetselwerk rust op een latei die is gekoppeld aan de kanaalplaatvloer (koppelanker is naar binnen in de vloer verwerkt). In het buitenmetselwerk is geen scheurvorming aangetroffen.

Ik weet dat kanaalplaten altijd iets doorbuigen onder de belasting. Kan het zijn dat het binnen metselwerk deze doorbuiging niet kan volgen en als gevolg daarvan scheurvorming vertoont? Of zou sprake kunnen zijn van een te krappe vensterbank die door thermische werking voor scheurvorming zorgt? Of erger: vinden jullie de scheurvorming van dien aard dat jullie vermoeden dat er constructief iets mis gaat?

Op voorhand veel dank voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehEG6Ji0yOB0q_54fGftHpcPxHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQaJNkryWQWiZti0WppiJCRi.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:40
Of het constructief is kun je aan alleen je stucwerk niet zien vrees ik. Helemaal niet bij zo'n klein (haar)scheurtje.
Dan zou je de muur er onder moeten bekijken door dit weg te bikken.

Als er niks aan de hand is kun je direct verstevigen met gaas en het weer aansmeren. Ook voor de reparatie duurzamer..
Lijkt me geen verloren moeite om het dus een paar CM breed weg te bikken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Klein scheurtje, niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 07:28
Veel dank voor jullie reacties! Geeft me heel wat gemoedsrust. Komende dagen zal ik het nog niet uitbikken, want sta op het punt om te bevallen. Wel fijn om te weten dat er geen reden is tot zorg (ik zie op foto's dat de scheur het afgelopen jaar niet is toegenomen in breedte). In deze kamer staat het bevalbad en als het straks gevuld wordt zal er een goede 600 liter water in komen, nog los van mijn lichaamsgewicht (75) en wellicht dat van mijn man (85). Met zo'n 26cm dikke kanaalplaatvloer zullen we er dus niet zomaar doorheen gaan, ook niet met deze scheurvorming in de muur. Nogmaals veel dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:40
MRL schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:57:
Veel dank voor jullie reacties! Geeft me heel wat gemoedsrust. Komende dagen zal ik het nog niet uitbikken, want sta op het punt om te bevallen. Wel fijn om te weten dat er geen reden is tot zorg (ik zie op foto's dat de scheur het afgelopen jaar niet is toegenomen in breedte). In deze kamer staat het bevalbad en als het straks gevuld wordt zal er een goede 600 liter water in komen, nog los van mijn lichaamsgewicht (75) en wellicht dat van mijn man (85). Met zo'n 26cm dikke kanaalplaatvloer zullen we er dus niet zomaar doorheen gaan, ook niet met deze scheurvorming in de muur. Nogmaals veel dank voor jullie reacties!
Dit is idd geen reden tot acute zorg.
Als je over een tijd het scheurtje wilt repareren bik je het best het stucwerk weg, plaats je een bandgaasje, en strijk je het weer glad.
Je kunt dan gelijk zien of de scheur ook echt in de achterliggende muur zit, maar dat verwacht ik niet.
Ik denk dat je nog wel meer (en grotere) scheuren kunt verwachten in een nieuwbouwwoning. Daarnaast zal een woning zich ook altijd wat gaan 'zetten'.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:26
Waarschijnlijk zijn het gewoon krimpscheurtjes in het stucwerk. Dat komt vaak voor bij nieuwbouw. Een nieuw huis moet zich inderdaad nog "zetten" waardoor ook kleine scheurtjes kunnen ontstaan. Als je een 2 euro muntstuk in een scheur kunt laten verdwijnen wordt het serieus en tijd om een constructeur te raadplegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:13
ik ben ook geen constructeur, wel werkzaam in de bakstenelarij. Als ik het bekijk is de scheur precies op een voeg van een 10 of 12 cm hoge blok. In mijn optiek werking van de vensterbank in het stucwerk.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ozzynator schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:35:
ik ben ook geen constructuer, wel werkzaam in de bakstenelarij. Als ik het bekijk is de scheur precies op een voeg van een 10 of 12 cm hoge blok. In mijn optiek werking van de vensterbank in het stucwerk.
Dat was ook mijn eerste gedachte ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor al uw scheuren (oké bijna allemaal dan) heeft Vereniging Eigen Huis de scheurenwijzer: https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/scheurenwijzer

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Ik moest drie keer kijken voor ik een scheurtje zag, maar dit lijkt me de vensterbank die iets te veel klem is gezet tussen het stucwerk, en bij uitzetting dit dan kapot heeft gedrukt.

Dat is vervelend maar geen reden tot zorg, even stucwerk uitsteken zodat de vensterbank goed los is, met dunpleister netjes aanhelen, en daarna randje acrylaatkit als overgang in plaats van strak tegen elkaar. Dat kun je dan gewoon overschilderen, zo nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 09-12-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Of ja, ideaal gezien moet er 1 mm ofzo van die vensterbank af, maar dat zal wel lastiger zijn. Ik zou het zelf denk ik eerst eens proberen aan de muurkant. Een zakje Knauff fix & finish zou hier wel moeten volstaan en is niet moeilijk om mee te werken als de rest al recht is.

Dit moet elke zichzelf respecterende klus-ZZP'er ook wel aandurven, als je er zelf niet aan wilt beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:26
Eenvoudige reparatie: met schilderskit (acrylaatkit dus GEEN! siliconenkit) en een klein kitspuittuitje een dun laagje over de scheur spuiten meteen daarna met een nat sponsje de kit in de scheur wrijven. Het overtollige materiaal ook met het natte sponsje wegpoetsen. Daarna, als de kit droog is, eventueel met latex overschilderen.
Pagina: 1