Corsair HX1200 v2 garantie / defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-06 15:51
Ooit had ik Antecvoedingen in mijn systemen en ik vond dat ik vaak defecte voedingen had. Op basis van de lange garantie van 12 jaar heb ik toen voor Seasonic gekozen, en wederom had ik defecten.

Na advies op het forum hier ben ik overgestapt op Corsair. In 2020 heb ik hier op tweakers een gebruikte HX1200 v2 gekocht en deze gaf vrij snel de geest. Is via RMA bij Corsair omgeruild.

Mijn vermoeden bestaat nu dat deze voeding ook een defect heeft: na afsluiten gaat het systeem niet meer opnieuw aan tot ik spanning eraf gehad heb. Ik had nog een tweede identieke Corsair HX1200 v2 liggen en heb de voeding verwisseld. Het probleem deed zich met de mogelijk defecte voeding niet altijd voor, maar heb het na het wisselen van de voeding niet meer gezien.

Twee vragen:

1) Moet RMA bij Corsair altijd via de originele koper, of kan ik rechtstreeks bij Corsair op basis van het serienummer garantie krijgen?

2) Is het normaal dat ik in tien jaar tijd zeker vijf voedingen defect heb? allen van Antec, Corsair en Seasonic :'(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Corsair heeft een hele mooie support-afdeling op de site en in de chat. Er staat nergens dat het via de originele koper moet; wel moet je een factuur met het serienummer hebben

En 5 voedingen in 10 jaar? Klinkt wat veel. Geen rare pieken in huis op de electra-voorziening? Alles aangesloten op geaarde wcd's?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:41
Garantie kan direct via Corsair met het serienummer en de factuur.

En nee, zoveel defecte voedingen is niet normaal. Heb je de huisinstallatie al eens na laten meten? Spanning tussen O en fase, tussen O en aarde en tussen aarde en fase? Een zwevende O kan voor defecten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Nou, de helft van de defecten was in het ene huis en de andere helft in het andere huis. De vorige voeding ging kapot voor we zonnepanelen hadden. De boel is toen omgebouwd naar 3-fase (2 jaar terug) en nu is dus weer een Corsair stuk. En alles is geaard, de woning is uit 2000.

@Uszka met O bedoel je nul? En als er daar iets mis is zou je dan niet veel meer kapotte apparaten verwachten? Het zijn eigenlijk alleen voedingen die de geest geven...

En factuur heb ik (volgens mij) nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
MAX3400 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:57:
Corsair heeft een hele mooie support-afdeling op de site en in de chat. Er staat nergens dat het via de originele koper moet; wel moet je een factuur met het serienummer hebben

En 5 voedingen in 10 jaar? Klinkt wat veel. Geen rare pieken in huis op de electra-voorziening? Alles aangesloten op geaarde wcd's?
Yes, alles zit op geaarde wandcontactdozen, én achter Brennenstuhl premium stekkerblokken met overspanningsbeveiliging tot 130 kA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De nul ja. Is dat al eens doorgemeten aan het stopcontact? En ligt er maar net aan wat er nog meer op die groep zit.

Hoe wil je garantie claimen zonder factuur? Buiten dat verleent Corsair alleen garantie aan de eerste koper en is dit niet overdraagbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg53QF_cRx6W3DX7L02K4YXQw9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJCfRWkHKqRUy0xDRG18EFeW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Uszka op 08-12-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:13:
De nul ja. Is dat al eens doorgemeten aan het stopcontact? En ligt er maar net aan wat er nog meer op die groep zit.

Hoe wil je garantie claimen zonder factuur? Buiten dat verleent Corsair alleen garantie aan de eerste koper en is dit niet overdraagbaar

[Afbeelding]
Tussen nul en fase hoort toch gewoon 230V wisselspanning te zijn? Er is toch geen reden om aan te nemen dat ik iets anders heb dan de rest van de straat?

En voor wat betreft garantie: de originele koper is toch altijd een distributeur / winkel / groothandel en niet een particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Heeft niets met de rest van de straat te maken. Als bij jou de nul draad van die groep verkeerd bevestigd is of niet goed contact maakt kan er 400v tussen nul en fase staan. Doormeten dus.

Eerste gebruiker is wat duidelijker. Staat ook in de voorwaarden. 'Deze garantie is beperkt tot de eerste gebruiker en niet overdraagbaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Uszka schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:28:
Heeft niets met de rest van de straat te maken. Als bij jou de nul draad van die groep verkeerd bevestigd is of niet goed contact maakt kan er 400v tussen nul en fase staan. Doormeten dus.

Eerste gebruiker is wat duidelijker. Staat ook in de voorwaarden. 'Deze garantie is beperkt tot de eerste gebruiker en niet overdraagbaar'
Ik heb zelf een multimeter. Bedoel je dat ik die gewoon op 230V wisselspanning kan zetten en dan de ene pin in het ene gat stopcontact steek en de andere pin in het andere gat? In principe hoef je dat maar voor één stopcontact in huis te doen toch? Of in ieder geval, één stopcontact per groep?

En voor wat betreft garantie: volgens mij is het onwettig en wordt in Nederland volgens het Nederlands recht de garantie altijd overgedragen. Garantie beperken tot de eerste gebruiker mag volgens mij volgens het Nederlands recht in Nederland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

nielsgeode schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:26:
[...]
En voor wat betreft garantie: volgens mij is het onwettig en wordt in Nederland volgens het Nederlands recht de garantie altijd overgedragen. Garantie beperken tot de eerste gebruiker mag volgens mij volgens het Nederlands recht in Nederland niet.
Volgens mij niet. Er is geen "wettelijke" garantie. Er is een bescherming opgenomen in de wet dat een produkt redelijkerwijs x jaar moet meegaan. Deze x jaar kan langer of korter zijn dan wat de verkoper of fabrikant meegeeft bij het produkt.

Dus tja, je heb nu dus een tweedehands voeding in handen. Deze is al een bepaalde leeftijd; in ieder geval al 5 jaar of ouder want je hebt deze in 2020 al tweedehands gekocht, maar maximaal 8 jaar oud (want introductie 2017). Veel mensen kijken dan naar de Uneto-lijst en daar staat (voor consumenten) dat een computer/onderdeel 3 jaar mee hoort te gaan. Ongetwijfeld komt er nu een discussie of 3 jaar te veel of te weinig is.

Dan zou je nog kunnen zeggen; ja maar een zakelijke PC mag je in 5 jaar afschrijven. Klopt ook; dus dan moet een PC of onderdeel 5 jaar vlekkeloos functioneren. Ik kan je vertellen; ik heb zakelijke hardware gezien die na 2 dagen afstierf of die 11 jaar meeging.

Dus, wat is redelijk voor een voeding? Geen idee; jouw voeding is meer dan 5 jaar oud. Door de vorige eigenaar correct of incorrect gebruikt / misbruikt? Dus mogelijk is de originele verkoper (winkel) niet meer aanspreekbaar / aktief / verantwoordelijk voor de redelijke levensduur. Dan moet je dus bij Corsair aankloppen. Met een factuur. Die je niet hebt.

Ja, het klinkt als "wat heb ik dan aan 12 jaar garantie???". Niks dus; want je hebt geen factuur, bent niet de eerste eigenaar en moet nu "beargumenteren" voor de wet / naar de verkoper wat een redelijke termijn is voor een voeding.

Lang verhaal kort; bovenstaande mag je met een korrel zout nemen of bedenken dat je voor een (goede) voeding best een paar tientjes per jaar mag investeren / afschrijven en dus gewoon een nieuwe PSU kopen?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 15-12-2024 12:19 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1