Sigarettenrook buren binnenshuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Ik woon sinds een half jaar in een nieuwbouwappartement.
Sinds een paar maanden neem ik aan de woningsscheidende muur met het naburige appartement de geur van sigaretten waar. Permanent is dit een muffe geur, soms een expliciete sigarettengeur.

Mijn buren zijn verstokte binnenrokers.

Aannemer gecontacteerd: zijn ter plaatse komen kijken, stellen dat de sigarettenrook onmogelijk via de (binnen)muren kan doorkomen (zouden twee verschillende, ononderbroken muren zijn).

Hun piste: buren laten bijna dag en nacht hun schuifdeur openstaan naar hun terras, dat slechts van mijn terras gescheiden wordt door een glazen wand die bovenaan en onderaan open is. Ze stellen dat de rook zo richting mij terras trekt, en dan op mijn terras via de stootvoegen in de spouw terechtkomt. De stootvoegen bevinden zich effectief aan de hoek waar ik de geur waarneem.

Iemand tips wat ik zou kunnen doen?

Buren hebben uiteraard recht om binnen te roken... Al wat proberen te overleggen, maar we spreken (letterlijk en figuurlijk) een andere taal.
Stootvoegen opvullen raadt de aannemer (uiteraard) formeel af: bij latere eventuele vochtproblemen zijn ze niet aansprakelijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik weet niet of en wat voor ventilatie systeem je woning heeft maar kun je niet wat overdruk binnen je woning creëren?
Dan zou je die luchtjes buiten moeten houden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:42
Je kan proberen of je een soort overdruk kan genereren, zodat de lucht daar niet aangezogen wordt maar juist uitgeblazen wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36
Open stootvoegen en de (lucht)spouw horen absoluut totaal niet in open verbinding te staan met je binnenklimaat.

Wat was het verhaal van de aannemer over hoe de lucht dan vervolgens vanuit de spouw in jouw woonkamer terecht zou moeten komen?
Want eigenlijk geeft hij zelf hier een uitleg die totaal nergens op slaat. Of hij geeft toe dat ze prutsers zijn en de binnenruimtes niet goed luchtdicht gescheiden hebben van de buitengevels.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties en het meedenken! Ventilatiesysteem D... Zou zo overdruk gecreëerd kunnen worden?

Ik ken er dus zelf helaas niets van, en nam de uitleg van de aannemer voor plausibel aan...
Hij zei iets in de trant van "vanaf de sigarettenrook in je spouw zit, zit het in jouw woning, en heeft de geur vrij spel"... Maar dus eigenlijk zou dat ook niet mogen?

(Ik heb wel al gezien dat bepaalde plinten niet goed afgekit werden (kleine strepen waar je lucht door voelt komen), en dat de plek waar de verwarming in de muur gevezen werd, ook niet goed afgewerkt is, kan dit er mee te maken hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Haha, dus van woning naar spouw zou niet kunnen maar van spouw naar woning wel? Bijzondere meneer ... T is niet alsof de spouwmuur een overdruk heeft (anders zou de rook niet de spouw inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:08:
Dank voor de snelle reacties en het meedenken! Ventilatiesysteem D... Zou zo overdruk gecreëerd kunnen worden?

Ik ken er dus zelf helaas niets van, en nam de uitleg van de aannemer voor plausibel aan...
Hij zei iets in de trant van "vanaf de sigarettenrook in je spouw zit, zit het in jouw woning, en heeft de geur vrij spel"... Maar dus eigenlijk zou dat ook niet mogen?

(Ik heb wel al gezien dat bepaalde plinten niet goed afgekit werden (kleine strepen waar je lucht door voelt komen), en dat de plek waar de verwarming in de muur gevezen werd, ook niet goed afgewerkt is, kan dit er mee te maken hebben?)
Normaal gezien zit er rond je binnenmuur isolatie en zou dat lucht dicht afgewerkt moeten zijn.
Dan krijg je meestal een kleine luchtspouw en dan de buitenmuur met ventilatie om het vocht uit die luchtspouw/buitenmuur kwijt te raken.

Als je rook van buiten via de ventilatie openingen van de buitenmuur en dan via de spouw/isolatie in je huis krijgt zou je dat als gebrek kunnen zien...

Of je overdruk kunt creëren met je ventilatie systeem geen idee.
Wij wonen in een huis uit 1930 dus dat soort zaken heb ik in praktijk geen ervaring mee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Met een type d moet het lukken, maar die moet ook ergens zuigen. Als het aanzuigpunt precies naast terras van buren hangt xreer je overdruk met "vieze" lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-08 17:19
Daarnaast zou je spouw een isolerende laag met een dampwerkende laag moeten bevatten die luchtdicht is en alleen damp doorlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-08 08:53
Skywalker27 schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:19:
Daarnaast zou je spouw een isolerende laag met een dampwerkende laag moeten bevatten die luchtdicht is en alleen damp doorlaat.
Sorry maar hier klopt niks van. Ten eerste zou het een folie zijn die waterkerend/dampdoorlatend is (niet luchtdicht) en als je bijvoorbeeld een betonnen binnenspouwblad hebt met zachte isolatie zit deze laag er helemaal niet. Luchtdichting gebeurd meestal d.m.v. SP25-kit rond de kozijnen, compribanden en flexpur (geen normale).

on-topic. Als er via de stootvoegen een rooklucht naar binnenkomt en daarmee ook koude lucht ben ik wel benieuwd hoe het appartement scoort bij een blowerdoortest :9 . Meestal zal je bij een nieuwbouw wel aan een strenge Qv waarde moeten voldoen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:36
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:08:

Wij hebben iets soortgelijks gehad.

Wat blijkt, doordat de rokende buren hun WTW hadden uitgeschakeld creerde dit een onbalans waardoor de rooklucht via het WTW systeem verspreid werd naar naastgelegen buren...

VVE bestuur is bij de persoon langsgegaan en gewezen op de verplichting (staat in de regelementen) om de WTW ingeschakeld te laten en dit heeft het opgelost.

https://www.ijburgblok5.n...t-buiten-bedrijf-stellen/

[ Voor 3% gewijzigd door Devian op 09-12-2024 10:02 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Devian schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:42:
[...]

Wat blijkt, doordat de rokende buren hun WTW had uitgeschakeld creerde dit een onbalans waardoor de rooklucht via het WTW systeem verspreid werd naar naastgelegen buren...

VVE bestuur is bij de persoon langsgegaan en gewezen op de verplichting (staat in de regelementen) om de WTW ingeschakeld te laten en dit heeft het opgelost.

Dit impliceert dat jouw gebouw een gedeeld ventilatiesysteem heeft? Mogelijk is dit bij de TS ook het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:59
Devian schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:42:
[...]

Wat blijkt, doordat de rokende buren hun WTW had uitgeschakeld creerde dit een onbalans waardoor de rooklucht via het WTW systeem verspreid werd naar naastgelegen buren...

Hebben die appartement bouwers nooit van terugslagkleppen gehoord? Of willen ze nou echt dat tientje per appartement besparen? Zou het denk ik meteen oplossen en iedereen autonomie bieden in of ze wel of niet WTW willen.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 09-12-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:59
Zou de aannemer terug laten komen en hem hierop wijzen,

En dan spreek je hem ook aan op het feit dat hij zegt dat het onmogelijk door de muur kan komen, en daarna het komt via de spouw door de muur heen... 8)7

Vraag je meteen of de appartementen een gedeelde WTW hebben, of dat dit per app. geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
Heb je een gedeelde WTW of een eigen WTW?

Waar wordt de lucht van de WTW gewonnen?
Is dat toevallig dicht in de buurt waar je buren roken?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMvanDijk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-08 11:08
Om luchtjes binnen te krijgen hoeft het geen gedeelde WTW te zijn.

Bij ons zijn een aantal WTW's door de bewoners vervangen door een mechanische ventilator (feitelijk dus van type D naar type C ventilatie, maar dan zonder roosters in de ramen) en dat levert vergelijkbare problemen op omdat de aanvoer van de woningen met WTW door de woningen zonder WTW als afvoer gebruikt wordt. Alle aan/afvoer gaat via dezelfde schaft, met alleen verschil in hoogte voor de aanzuiging/afvoer. Dus als de buren harder uitblazen zou dat het probleem kunnen zijn.
Net als mensen die een afzuigkap aansluiten op de afvoer in de keuken, dat ontregelt ook het systeem

De ventilatie uit lijkt me trouwens meer een probleem voor hun binnenklimaat dan dat het dan jouw huis ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gezien aparte WTW.
Rond de aanvoer echter nog een apart probleem, want in de berging, waar het toestal hangt, af en toe ook kook- en sigarettengeur...

Lijkt evenwel nog een andere zaak te zijn dan de permanente muffe (rook)geur in de hoek van de woonkamer waar ik het hier over heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:38
Wat voor WTW heb je dan?
Heeft deze een open haard stand? (overdruk)
en kunnen er betere filters in die geurtjes en stof tegenhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HnD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 19:05

HnD

Wij hebben hetzelfde probleem gehad bij ons vorige appartement alleen dan bij de onderburen. Daar waren meerdere problemen uiteindelijke. Ten eerste was de WTW niet goed aangesloten, vieze en schone lucht door elkaar gehaald... Iedereen had een losse WTW maar wel gemeenschappelijk aan en afvoer kanaal.

Daarnaast kwam er bij ons valse lucht van de onderbuurman bij onze meterkast naar binnen. Hier hebben we om de leidingen heen alles dicht gepurt. Ook zijn er nog terugslagkleppen geplaatst bij de buurman omdat inderdaad het vermoeden was dat hij de stekker van de WTW eruit trok ivm het "lawaai".

Al met al heel vervelend en hoop voor je dat je/ze snel een oplossing vinden. Het vervelende is dat er maar een klein gaatje hoeft te zijn met overdruk en je heb al last van de geur. Dus ik zou in ieder geval proberen om in kaart te brengen waar alle leidingwerk je appartement binnenkomt en kijken of daar valse lucht langs kan komen. Wij hebben ook een tijdje de WTW helemaal afgekoppeld en afgedopt om zeker te zijn dat het daar niet meer naar binnen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Denk dat ik wel meega met wat meerderen schreven over de WTW. Hier in een behoorlijk nieuw appartementen complex waar overal een WTW installatie hangt.

Op enig moment kwamen er ook klachten over 'stank' overlast. Achteraf bleek inderdaad dat er meerderen waren die de WTW vanwege het geluid hadden uitgezet. Dit kwam boven water tijdens de controle van de WTW installaties bij de bewoners. Dit doet men elk half jaar. Bij de mensen met klachten over het geluid heeft men in die ruimte waar de WTW staat nog extra geluidsisolatie aangebracht. Alles bij elkaar heeft dat de problemen opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
grasmanek94 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:53:
[...]

Hebben die appartement bouwers nooit van terugslagkleppen gehoord? Of willen ze nou echt dat tientje per appartement besparen? Zou het denk ik meteen oplossen en iedereen autonomie bieden in of ze wel of niet WTW willen.
Besparen, dat zit vaker bij de opdrachtgever dan bij de bouwer.
Pagina: 1