WiFi netwerk nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tissa12345
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en wil een netwerk opzetten met Ubiquiti Unifi access points. In de meterkast hangt een KPN-modem, en ik heb al redelijke wifi-dekking in de woonkamer. Mijn plan is om een bekabeld access point in het tv-meubel te plaatsen. Daarnaast wil ik op de overloop van de eerste verdieping een access point installeren via een loze leiding in het trapgat. De zolder sla ik voorlopig over, omdat die weinig wordt gebruikt.

Als ik het goed begrijp, heb ik een PoE-switch nodig in de meterkast. Deze sluit ik aan op het KPN-modem, en vervolgens verbind ik de kabels van de access points met de PoE-switch. Klopt dit?

Ik ben nog niet zo ervaren met netwerken, dus ik hoor graag of dit een goede opzet is. Daarnaast heb ik een paar aanvullende vragen:

1. Modeladvies: Welke PoE-switch en Ubiquiti Unifi access points raden jullie aan voor een woning van dit formaat? Zijn er specifieke modellen die geschikt zijn voor mijn situatie?

2. Bekabeling: Kan ik standaard CAT6-kabels gebruiken voor de verbindingen, of moet ik rekening houden met iets speciaals?

3. Configuratie: Is er iets bijzonders waar ik op moet letten bij het instellen van de access points?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Tissa12345 op 12-12-2024 13:00)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:10
Hangt er een beetje vanaf. Er is technisch gezien niet echt een reden om hem te vervangen maar als je Deco al naast de experiabox staat (bv meterkast) dan is het kleine moeite om hem ertussen uit te halen. Kabel kan dan direct van de NTU in de Deco. Aparte router voor kopen zou ik niet doen.

Echter in jouw situatie komt internet binnen in meterkast waar ook alle kabels binnenkomen.
Je hoofd/BG deco node komt echter niet in de meterkast maar in de woonkamer (toch?)

In dat geval zou ik lekker de experiabox laten staan, Wifi uit, switch eraan en de decos bekabeld aansluiten.
Zelf heb ik het ook zo jaren gedaan behalve dat ik de experiabox Wifi wel nog gebruikte.
Niet voor het normale wifi netwerk maar puur voor de WiFi deurbel. Had dus een apart SSID (ik had het AP ook in de woonkamer staan maar dat was voor de voordeur net te ver weg itt de meterkast)

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Is er een specifieke reden voor ubiquiti?
In jouw geval zou ik namelijk zeker ook een bekabeld superwifi2 punt overwegen op de 1e en je huidige dekking van experiabox te gebruiken als je daar tevreden mee bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tissa12345
  • Nu online
Op dit forum heb ik hier goede verhalen over gelezen. Het lijkt mij daarom de heilige graal ;). Ik wil vooral in een keer van het gezeur van slechte wifi af zijn. Als er andere alternatieven zijn dan hoor ik dat uiteraard ook graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:15
Netwerken is vooral veel open standaarden. Dus zorg vooral dat je geen apparatuur gebruikt die "eigen technieken" gebruikt.

Voor thuis gebruikt weet ik eigenlijk wel zeker dat de U6-Lite voldoende is.
Qua switch moet je zorgen dat je voor elk AP een PoE port hebt en verder genoeg porten voor alle apparatuur die je aan wil sluiten.
Binnen Unifi is de Lite 8 PoE prima. evt kan je de 16 port nemen als je meer porten nodig hebt.

Qua config, het klinkt alsof je gewoon wifi wel en verder niets bijzonders. Dan hoef je ook verder niets bijzonders te configureren. Unifi kan veel meer.

Maar je kan kiezen voor een TP-link switch met PoE.
Zelf geen ervaring met de WiFi super punten van KPN. Maar als je die bekabelt aansluit kan dat nooit heel slecht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Alles is denk ik in jouw situatie goed.

Belangrijkste is:
Naar je acces points bekabelde verbinding aanleggen.

Misschien eerst beginnen met een super wifi punt dan kan je later altijd nu upgraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Tissa12345 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:43:
Op dit forum heb ik hier goede verhalen over gelezen. Het lijkt mij daarom de heilige graal ;). Ik wil vooral in een keer van het gezeur van slechte wifi af zijn. Als er andere alternatieven zijn dan hoor ik dat uiteraard ook graag!
Het is de “heilige graal” voor mensen die op zoek zijn naar een tweakbare setup met veel opties.

Zoek je gewoon stabiel wifi en ben je niet op zoek naar veel opties/tweaken dan zou ik iets anders zoeken. Ubiquiti heeft imho teveel stabiliteits risicos met firmware versies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• le1337
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 23:22
Geen unify, maar mogelijk heb je hier iets aan.

Ik heb ook een nieuwbouw huis en ben redelijk tevreden met mijn Deco X50 POE (set van 3),
Daarbij heb ik dan een TP-LINK TL-SG108PE (POE Switch)

Side node: Als je geen ethernet op een bepaalde verdieping hebt, vergeet het maar. De muren van een gemiddelde nieuwbouw zijn veel te dik en het signaal is verschrikkelijk als nodes draadloos met elkaar moeten verbinden. Dat weet ik omdat sommige nodes dat perongelijk deden in het begin door verkeerde configuratie.

Mijn provider is Odido en ik heb de originele router er tussenuit gehaald en de 1 van de 3 direct op de VLAN gezet + switch op dezelfde VLAN op de poort van de router. Je kan de Deco X50 wel gewoon gebruiken als access point natuurlijk en je originele router blijven gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Als je gewoon goede wifi wilt zonder features/tweaks zoals vlans dan is mijn advies.

1. Provider wifi uitbreiding - Technisch vaak prima maar qua prijs soms lastig als je ze moet huren. Bij KPN best goede aanpak omdat je die superwifi ook 2e hands goedoop kan kopen en het meest plug & play is.
2. Consumenten wifi setje van Deco- Werken zeer stabiel en hebben toch advanced features aan boord als gasten wifi/iot wifi. Ook mooi dat er een PoE versie is in het consumenten segment. Prijs/kwaliteit is voor de meeste mensen een bekabelde Deco X50 (wifi6) (PoE) voldoende en haal je al snel een megabit of 800 via de WiFi.

Wil je harder dan is een XE75 (wifi 6e) of Be65 (wifi 7) interessant maar dan moet je client ook snel genoeg zijn. Tegelijk zijn deze setjes vaak voor leuke prijzen in de aanbieding.

Wel zou ik al deze setjes altijd bedraad aansluiten met een ethernet backhaul. Vooral verdiepingsvloeren of glas naar buiten dempt enorm en lukt je niet met mesh. Horizontaal de woning door de wandjes lukt vaak prima waardoor 1 ap per verdieping vaak zat is.

Price wise ben je met een extra superwifi2 node klaar voor 62 euro.
Een deco setje 135 euro - 235 (afhankelijk of je poe wilt)
Met unifi wil je er eigenlijk ook een controller bij en dan zit je al snel op 400-500 euro.

Ik ben trouwens absoluut niet anti unifi, sterker nog heb het jaren gebruikt maar ik zie wel (te) vaak dat mensen het aanschaffen met de verkeerde use case met als gevolg onnodig geld uitgegeven en onnodige complexiteit als mensen het zelf niet snappen/kunnen beheren.

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 09-12-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Tissa12345 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:22:
2. Bekabeling: Kan ik standaard CAT6-kabels gebruiken voor de verbindingen, of moet ik rekening houden met iets speciaals?
Ja, je moet opletten dat je de juiste type kabels gebruikt. Voer je de kabel door de kabelgoot dan is het gebruikelijk om hiervoor stugge / solide kabels voor te gebruiken. Deze worden meestal zonder connectors geleverd en installatie kan via keystones / patch panel / wandcontact doos. De correcte setup is bijvoorbeeld:
KPN modem > soepele kabel > switch > soepele kabel > patch panel > stugge kabel > wand contactdoos > soepele kabel > access point.

(Stugge / solide kabels bedoeld voor een vaste installatie zoals in een leiding / muur. Soepele kabels bedoeld om apparaten met elkaar te verbinden)

Als je dit nooit eerder hebt gedaan, kan je beter even op dit onderwerp googlen.

[ Voor 8% gewijzigd door heiyu op 09-12-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• le1337
heiyu schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:38:
[...]

Ja, je moet opletten dat je de juiste type kabels gebruikt. Voer je de kabel door de kabelgoot dan is het gebruikelijk om hiervoor stugge / solide kabels voor te gebruiken. Deze worden meestal zonder connectors geleverd en installatie kan via keystones / patch panel / wandcontact doos. De correcte setup is bijvoorbeeld:
KPN modem > soepele kabel > switch > soepele kabel > patch panel > stugge kabel > wand contactdoos > soepele kabel > access point.

(Stugge / solide kabels bedoeld voor een vaste installatie zoals in een leiding / muur. Soepele kabels bedoeld om apparaten met elkaar te verbinden)

Als je dit nooit eerder hebt gedaan, kan je beter even op dit onderwerp googlen.
Daarbij zou ik ook zeggen, mocht er ergens nog geen ethernet zijn, en wil je die door door de muur trekken zou ik meteen Cat7 doen, lekker future proofen. Kost toch niet veel meer.

Als er wel al een aansluiting is is Cat6 oké gewoon lekker laten zitten en later upgraden als je dat nodig vind.
Cat6 kan namelijk 10gb/s tot 37-55 meter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
le1337 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:47:
[...]

Daarbij zou ik ook zeggen, mocht er ergens nog geen ethernet zijn, en wil je die door door de muur trekken zou ik meteen Cat7 doen, lekker future proofen. Kost toch niet veel meer.

Als er wel al een aansluiting is is Cat6 oké gewoon lekker laten zitten en later upgraden als je dat nodig vind.
Cat6 kan namelijk 10gb/s tot 37-55 meter
Ik zou daar voorzichtig mee zijn :)
Ik zie te vaak topics waar mensen vastlopen met Cat7 kabels omdat het lastig te verwerken is.

Ook begreep ik dat CAT7 eigenlijk officieel geen standaard is en/of het niet gebruikt kan worden met RJ45 connectoren.
Ik zou lekker een goede Cat6A kabel neerleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tissa12345
  • Nu online
Dank voor alle reacties!!

Het kabel verhaal is duidelijk, dank voor de tips!

Ook voor de algehele setup ga ik nog wat alternatieven overwegen. Als er nog meer tips zijn voor goede apparatuur die ik bedraad kan aansluiten aan de muur middels POE, dan hoor ik het graag.

Voor nu, heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:04
Ik zou wegblijven van provider wifi, tenzij je van plan jaren bij de zelfde te blijven. Ik heb een eenvoudige setup van unify met een cloud gateway, mijn aps zijn tweede hands van de v&a. Dankzij de gateway is het wisselen van provider heel eenvoudig en merkt mijn interne netwerk daar niets van. Alleen al door nu drie keer wisselen van provider heb ik mijn complete opstelling al terug verdient en ook nog eens hele fijne wifi. Zo lang je de aps maar bedraad verbind.

https://f1nerd.nl

• Tissa12345
  • Nu online
De keuze is uiteindelijk gevallen op de TP-Link Deco X50-PoE in combinatie met de TP-Link TL-SG108P. Ik ben van plan om mijn huidige KPN modem (Box 12) te behouden. Is dit verstandig? Of raden jullie aan deze ook te vervangen voor een ander model (wellicht ook TP-link).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Hangt er een beetje vanaf. Er is technisch gezien niet echt een reden om hem te vervangen maar als je Deco al naast de experiabox staat (bv meterkast) dan is het kleine moeite om hem ertussen uit te halen. Kabel kan dan direct van de NTU in de Deco. Aparte router voor kopen zou ik niet doen.

Echter in jouw situatie komt internet binnen in meterkast waar ook alle kabels binnenkomen.
Je hoofd/BG deco node komt echter niet in de meterkast maar in de woonkamer (toch?)

In dat geval zou ik lekker de experiabox laten staan, Wifi uit, switch eraan en de decos bekabeld aansluiten.
Zelf heb ik het ook zo jaren gedaan behalve dat ik de experiabox Wifi wel nog gebruikte.
Niet voor het normale wifi netwerk maar puur voor de WiFi deurbel. Had dus een apart SSID (ik had het AP ook in de woonkamer staan maar dat was voor de voordeur net te ver weg itt de meterkast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• le1337
Tissa12345 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:16:
De keuze is uiteindelijk gevallen op de TP-Link Deco X50-PoE in combinatie met de TP-Link TL-SG108P. Ik ben van plan om mijn huidige KPN modem (Box 12) te behouden. Is dit verstandig? Of raden jullie aan deze ook te vervangen voor een ander model (wellicht ook TP-link).
Je kan de Deco X50 gewoon als router gebruiken, als je een andere router wilt zal ik eerst proberen hoe het met de DecoX50 gaat (en of het wel kan met KPN samen zonder bijvoorbeeld bridge mode).

Overigens is het heel belangrijk dat je de DNS van de DecoX50 veranderd naar bijvoorbeeld cloudflare:
1.1.1.1
1.0.0.1

De standaard DNS die de Deco gebruikt als je het niet aanpast zit is 3x niks.

(Als je ze niet als router gebruikt, maar access point is dit denk ik niet nodig, maar misschien wel).

Ik zie er persoonlijk niet super veel voordeel in dat ik mijn Deco als router gebruik, maar ik heb het nu al zo aangesloten.
De router van KPN is naar mijn mening een stuk beter dan die van Odido.
Ja ik heb wat extra opties en kan in mijn telefoon alle apparaten zien in de app, maar eerlijk gezegd gebruik ik die data/opties niet echt.

• Tissa12345
  • Nu online
laurens0619 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:25:

Er komt idd een deco in het tv meubel in de woonkamer (bekabeld) en een deco in het trapgat op de eerste verdieping (ook bekabeld). Ik zal het eerst eens op die manier proberen met het KPN modem. Dan kan ik in de toekomst altijd nog aanpassingen doen... thanks!!
Pagina: 1