Kerstverlichting met heel veel standen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 20:26
Ik heb vandaag bij de Praxis kerstverlichting gehaald.

Die schakel ik met een hue schakelaar achter in de tuin, in de schuur.
Werkt allemaal prima, alleen zitten er dus 7 standen op de verlichting.

Stand 1 is alle standen afwisselend, knipperen en gek doen.
Stand 7 is continu aan.

Iedere keer bij aan uit schakelen begint hij weer op stand 1 en moet ik in de schuur 7 keer het knopje indrukken. Echt wie dit verzonnen heeft, verdient ontslag op staande voet.

Tot mijn verbazing lees ik dat dit in 2015 ook al speelde. Ben ik dan echt een van de weinigen die hier tegenaan loopt?!

Alles zit nu al om schuttingen gebonden en tussen haakjes geklemd. Ik denk dat terugbrengen niet heel eerlijk is, maar het heeft wel €50 gekost.

Kan ik de stekker vervangen ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkhRqjw9AJWnVMI4t_520Om-pQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMKmUVkz9t2rtO5D62khMTeb.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam deze met was zoekwerk tegen, maar dat gaat mijn pet te boven!

https://www.circuitsonline.net/forum/view/129430

Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-05 16:48

wij

Is het niet een oplossing om de lampjes continue aan te laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:08
Het draadje op Circuitsonline lijkt me een duidelijk verhaal, maar als je daar niet aan wil (wat mij toch een leuke uitdaging lijkt voor een tweaker) dan gaat er niet zomaar een andere oplossing verschijnen behalve die van @wij . Een stekker vervangen doet hier helemaal niets, dat kan ik je sowieso wel garanderen. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59
Ik zou je verlies nemen en het zien als leergeld om volgend jaar én goed op de verpakking te kijken voodat je de verlichting koopt én voor het ophangen eerst te testen :)

Voor dit jaar is aan laten staan misschien nog wel het meest goedkope ook.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
wij schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:25:
Is het niet een oplossing om de lampjes continue aan te laten staan?
Ja, dat heb ik nu gedaan.

Okee, duidelijk verhaal, thnx allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik weet niet hoe jouw stekker eruit ziet, maar ik heb wel eens het adaptertje van de ene set lampjes verwisseld met die van een andere om voor mekaar te krijgen dat hij na inschakelen gewoon aan is ipv knippert. Dit door gewoon het kabeltje van de ene set lampjes in het adapter blokje van een andere set lampjes vast te draaien, waarna het meteen werkte. Dan moet je natuurlijk wel een ander adaptertje hebben dat mechanisch en electrisch past en wel het gewenste gedrag heeft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:34

Agent47

I always close my contracts.

Hier lopen wij thuis ook tegenaan hoor, maar dan met de kerstboom binnen. De schakelaar zet hem keurig aan en uit, maar je moet wel elke avond om 18:00 zeven keer op het knopje drukken voor de juiste stand...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 23:46

Kryziek

bb || !bb

Vaak zit er een ingebouwde timer in die stekkers. Als je het knopje vasthoud, licht hij op en blijft hij vanaf dat moment (waarschijnlijk, check het zelf ff) 8 uur aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kryziek schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:28:
Vaak zit er een ingebouwde timer in die stekkers. Als je het knopje vasthoud, licht hij op en blijft hij vanaf dat moment (waarschijnlijk, check het zelf ff) 8 uur aan staan.
Maar dat is stom als je de verlichting wil laten aan staan als het donker is. Of 's avonds en 's morgens. Het is beter dan niets maar toch :)

Het goede nieuws is dat wat kerstverlichting aan laten staan ook niet de kop kost dus je kan inderdaad overwegen ze gewoon te laten branden. Dat doe ik ook met die ene string die start met de gekke flikkerstand in plaats van gewoon continue te branden. Niet optimaal maar het gedoe niet waard.

En anders is het toch de voeding vervangen of andere verlichting kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:17
Praxis verkoopt gewoon de hue festivia feest / kerstverlichting. Tja, wel veel en veel meer standen dan slechts 8. Je hoeft er ook niet elke keer voor naar je schuur te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dit hadden mn schoonouders ook met de verlichting in de kerstboom... 4 strengen... die hadden nog losse kastjes er tussen voor de knipperfeatures... kastjes er uit geknipt, en een simpele gelijkrichting (4 diodes) per streng er tussen gelepeld...

resultaat, instant ON en werkt perfect :-)

alternatief was geweest om de adapters te ruilen voor gelijkspannings exemplaren maar een adapterset van 5,8V vinden was meer moeite :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 20:00
tuya stekker er tussen en 7 keer laten schakelen elke keer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hfolkers schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:58:
tuya stekker er tussen en 7 keer laten schakelen elke keer...
dan start hij 7 x in de kermis stand....

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 20:00
ah, ok, is dus een andere knop om de stand in te stellen, dat is dan vervelend inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met een switchbot (of soortgelijk product) het 7x op het knopje drukken automatiseren :P
Echt wie dit verzonnen heeft, verdient ontslag op staande voet.
Tja, je koopt goedkope spullen. En het wordt o.a. goedkoop gehouden door een extreem simpele controller in te bouwen die geen geheugen heeft waarnaar weggeschreven wordt wat de laatst ingestelde stand was voordat de spanning werd onderbroken. Het is een simpel read-only chipje waar een programmaatje opstaat dat bij het opstarten altijd start in stand 1.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 12-12-2024 08:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Gizz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:51:
Met een switchbot (of soortgelijk product) het 7x op het knopje drukken automatiseren :P

[...]

Tja, je koopt goedkope spullen. En het wordt o.a. goedkoop gehouden door een extreem simpele controller in te bouwen die geen geheugen heeft waarnaar weggeschreven wordt wat de laatst ingestelde stand was voordat de spanning werd onderbroken. Het is een simpel read-only chipje waar een programmaatje opstaat dat bij het opstarten altijd start in stand 1.
Ik vind €50 voor een lijntje van 10 meter dat na 2 jaar kapot is niet echt goedkoop.

Voor de dakgoot het ik nu professioneel spul gehaald, dat zou zo’n €120 kosten voor 12 meter en dit is veel robuuster. Als ik moet gokken gaat dit makkelijk 10 jaar mee 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Tweak_ers hierop inhaken.

Ik had exact dit probleem en mijn originele adapter lijkt heel erg op die van jou / is haast dezelfde en was ook een 31V / 6W adapter. Ik heb dit opgelost door een vervanger te zoeken met geheugenfunctie. Uiteindelijk heb ik een paar dagen geleden deze besteld via Amazon en die werkt perfect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHRw93yzcgYLxtnGM8_y0yzpcEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4BHJ93wrZYum74RU2tEBYJ9E.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er €8,90 voor betaald.

Edit:
En ik kreeg net van 123led ook door dat deze adapter ook zou moeten werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn28k7ir4PRiHNVcu9RHNS354zU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kiHLmxsgNh6N9hmVFTCOJq0U.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 20-12-2024 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Weet niet of het nog steeds zo is, maar post op co lijkt het er wel op. Bij design is het voor de meeste voedingen wel gemaakt dat de laatste stand bewaard kan worden. Dit wordt dan opgeslagen in een EEPROM. Maar fabrikanten zouden geen fabrikanten zijn als ze door die chip weg te laten niet 2 cent konden besparen... Vandaar dus dat er wel een IC2 footprint op de print zit.

Nu heb ik wel eens gezien dat iemand hier een EEPROM op bakte (denk Big Clive). En daarmee onthoud hij gelijk zijn stand. Maarja, zo'n dicht gelaste voeding open krijgen is niet heel makkelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
rens-br schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:40:
@Tweak_ers hierop inhaken.

Ik had exact dit probleem en mijn originele adapter lijkt heel erg op die van jou / is haast dezelfde en was ook een 31V / 6W. Ik heb dit opgelost door een vervanger te zoeken met geheugenfunctie. Uiteindelijk heb ik een paar dagen geleden deze besteld via Amazon en die werkt perfect:
[Afbeelding]

Ik heb er €8,90 voor betaald.

Edit:
En ik kreeg net van 123led ook door dat deze adapter ook zou moeten werken:
[Afbeelding]
Geweldig! Ik ga hem direct bestellen!
Pagina: 1