Onderverdeler - Aansluiten op aardlekschakelaar of Almat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-12-2024
EDIT: Almat moet zijn Alamat, maar ik kan de titel niet meer aanpassen :X

Graag wil ik een onderverdeler plaatsen in de garage.
Waarom: vanuit de garage wil ik nu een inductie kookplaat gaan voeden en wellicht in de toekomst een elektrische auto.

Situatie:
- Hoofdaansluiting is 3x 25A
- Vanuit de hoofdzekeringen gaat die naar een 3 fase hoofdschakelaar (Max stroom 63A op hoofdschakelaar, dus geschikt voor 3x 25)
- Vanuit de hoofdschakelaar wil ik naar een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat (dit is mijn vraag dus).
- Vanuit de aardlekschakelaar / aardlekautomaat loopt er een 6mm2 grondkabel naar de onderverdeler
- Op de onderverdeler komt een hoofdschakelaar (40A of 63A, zou alle twee moeten kunnen)
- Vanuit deze hoofdschakelaar ga ik naar een Aardlekautomaat C16 30mA voor de inductie kookplaat.
- In de toekomst wellicht ook van de hoofdschakelaar naar een aardlekautomaat voor electrische auto)

Vraag:
Moet er in de meterkast een aardlekautomaat geplaatst worden? Zo ja, dan neem ik aan dat dat een C20 moet zijn ivm selectiviteit. En moet dit dan een 30mA of 300mA zijn (en waarom?)
Of mag ik hier ook alleen een aardlekschakelaar plaatsen? (wederom: 30mA of 300mA en waarom?)

Alvast dank!

[ Voor 3% gewijzigd door stiphout op 08-12-2024 20:16 . Reden: Verkeerde titel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoek de selectieve aardlekschakelaar op.
Dat is speciaal voor dit soort situaties, waarbij je 2 aardlekschakelaars achter elkaar hebt zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Alléén een aardlekschakelaar mag sowieso niet: de kabel moet beschermd zijn tegen overbelasting.

Over het wel of niet toepassen van een aardlek heb ik verschillende lezingen gehoord:

Wel: want onderdeel van je huisinstallatie

Niet: Want vaste kabel naar verdeler waar aardlekschakelaars of alamats voor de eindgroepen toegepast worden.

Als je rekening wil houden met selectiviteit dan is de stapgrootte 1,6.
Is hoofdzekering 25A ,dan wordt de kabel naar de verdeler 16A, de groepen in de garage worden dan elk 10A.

[ Voor 21% gewijzigd door FredvZ op 08-12-2024 20:27 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Leuk je inductie plaat op 10A idem voor autolader..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
SMSfreakie schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:04:
Leuk je inductie plaat op 10A idem voor autolader..
Zowel die inductieplaat als die autolader horen dan ook beiden niet achter een onderverdeler ;)

Let ook op het begin van de zin: "Als je rekening wil houden met". Het hoeft namelijk niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:05
Als je aardverspreidingsweerstand laag genoeg is dan kan je gewoon alleen een krachtgoep plaatsen in je hoofdverdeler.

Daar zou ik dan gewoon een b25 plaatsen. Selectiviteit bestaat toch niet 100 procent in een huisinstallatie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
TheGhostInc schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:24:
Zoek de selectieve aardlekschakelaar op.
Dat is speciaal voor dit soort situaties, waarbij je 2 aardlekschakelaars achter elkaar hebt zitten
Ik heb deze inmiddels inderdaad gevonden. Worden netjes aangegeven met een "S". Op basis van de overige antwoorden hieronder ben ik er echter nog niet helemaal achter of dit nu wel of niet toegestaan is :?
FredvZ schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:25:
Alléén een aardlekschakelaar mag sowieso niet: de kabel moet beschermd zijn tegen overbelasting.
Oke, als dat zo is, is dat zo. Maar kun je me ook uitleggen waarom dit zo is?
FredvZ schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:25:
Als je rekening wil houden met selectiviteit dan is de stapgrootte 1,6.
Is hoofdzekering 25A ,dan wordt de kabel naar de verdeler 16A, de groepen in de garage worden dan elk 10A.
Je schrijft "Als". Kun je me vertellen in welke situatie ik geen rekening zou hoeven te houden met de selectiviteit? Het doel is namelijk om de eindigen met 16A automaat in de onderverdeler. (Als dat mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een 3f onderverdeler in de schuur t.b.v. zonnepanelen. Aangezien ik niet weet, of zelf kan meten, of de aarding hier ok is, heb ik een aardlekautomaat gebruikt. Gewoon een 16A en 300mA omdat verdere selectiviteit op een 25A hoofdaansluiting toch niet gaat lukken.

Wanneer er in de kabel naar de schuur een fout ontstaat, wil ik, in het geval van slechte aarding, niet dat heel mijn huis onder spanning staat.

Samenvattend zit er bij mij dus aan beide kanten een aardlekautomaat omdat er van twee kanten ingevoed wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door BounceMeister op 09-12-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
stiphout schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:27:
Oke, als dat zo is, is dat zo. Maar kun je me ook uitleggen waarom dit zo is?
Zoals ik al zei: de kabel moet beschermd zijn tegen overbelasting.
Een aardlekschakelaar biedt daar geen bescherming tegen.
Je schrijft "Als". Kun je me vertellen in welke situatie ik geen rekening zou hoeven te houden met de selectiviteit? Het doel is namelijk om de eindigen met 16A automaat in de onderverdeler. (Als dat mogelijk is)
In een woonhuis kom je wel weg zonder toepassen van selectiviteit. Het betekent wel dat op het moment dat je in de garage boven de 25A (per fase) uitkomt mogelijk ook een deel van het huis donker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiphout
FredvZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:16:
[...]

Zoals ik al zei: de kabel moet beschermd zijn tegen overbelasting.
Een aardlekschakelaar biedt daar geen bescherming tegen.
Oké. Een kabel moet dus beschermd zijn tegen overbelasting, zelfs als er op de kabels geen direct verbruikers aangesloten zitten. Duidelijk.
FredvZ schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:16:
In een woonhuis kom je wel weg zonder toepassen van selectiviteit. Het betekent wel dat op het moment dat je in de garage boven de 25A (per fase) uitkomt mogelijk ook een deel van het huis donker wordt.
Oke, dit is zinvolle informatie, dank daarvoor!
Pagina: 1