Webcam werkt niet op specifieke pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdZijden
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-09 20:28
Mijn vraag
Jaren geleden heb ik een Wyze cam v2 geflashed via firmware van wyze om hem te kunnen gebruiken als webcam. Dit werkte erg goed, maar ongeveer een jaar geleden kapte de webcam er mee op mijn pc.
Het is mij helemaal onduidelijk waarom hij het niet op mijn pc doet, want hij doet het op andere wel en heeft jarenlang dus op de mijne ook gewoon goed gewerkt.

Het enige wat ik kan herinneren wat misschien problemen zou kunnen veroorzaken is dat de webcam een ingebouwde speaker heeft, waar Windows soms automatisch naar zou wisselen. Dit vond ik kneiter irritant dus ik heb de speaker uitgeschakeld in het configuratiescherm geluid.

Kan iemand mij dus helpen met uitvogelen hoe ik Windows m'n camera weer laat herkennen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software:
ja geen idee wat hier problemen mee zou veroorzaken, OBS mogelijk? Dat zie ik soms online

Hardware:
Cpu - AMD Ryzen 5 3600
Gpu - Asus ROG AMD Radeon RX 5700 XT 8GB
Mobo - Asus B450F Gaming II
HDD & SSD - Samsung 970 Evo 1TB, Seagate 1TB HDD en WD 2TB HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Webcam firmware opnieuw geflashed
  • Originele firmware opnieuw geflashed (nieuwste versie)
  • Originele firmware opnieuw geflashed (oudste versie)
  • Met apparaatbeheer zooo vaak gescand voor nieuwe hardware
  • De camera handmatig toe te voegen via apparaatbeheer
  • Camera uit elkaar gehaald en interne verbindingen gecontroleerd
  • Camera gecontroleerd bij andere PC's (ja daar doet hij het wel)
  • Uitgevogeld welke drivers de webcam op andere PC's gebruikt en of ik die op mijn PC heb
Bij die laatste lijkt het probleem te zitten, maar dat weet ik niet zeker, want ik mis het 'usbvideo.PNF' bestand in de volgende folder:
C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\usbvideo.inf_amd64_eeaa70264487f84f

Als ik dit bestand (van een computer waar de webcam wel werkt, via een usb drive) probeer te kopieren naar die folder, dan wordt mijn toegang geweigerd en ik ben er tot nu toe niet achter hoe ik toegang krijg.

Beste antwoord (via MvdZijden op 09-12-2024 20:07)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
MvdZijden schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:35:
• Uitgevogeld welke drivers de webcam op andere PC's gebruikt en of ik die op mijn PC heb

Bij die laatste lijkt het probleem te zitten, maar dat weet ik niet zeker, want ik mis het 'usbvideo.PNF' bestand in de volgende folder:
C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\usbvideo.inf_amd64_eeaa70264487f84f

Als ik dit bestand (van een computer waar de webcam wel werkt, via een usb drive) probeer te kopieren naar die folder, dan wordt mijn toegang geweigerd en ik ben er tot nu toe niet achter hoe ik toegang krijg.
Je kan het programma Double Driver gebruiken om de drivers te backuppen van van de betreffende PC?
Dat programma is al oud en er zijn ook wel andere tools daarvoor maar ik gebruik deze nog regelmatig voor dit soort gevallen.

Toch ook wel andere USB(2) poorten geprobeerd neem ik aan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ik gebruik dit wel eens om oude apparaten te verwijderen.
Misschien werkt het als je daarmee de oude camera drivers/entries verwijderd?

Uwe Sieber: Device Cleanup Tool - removes non-present devices from the Windows device management
Afbeeldingslocatie: https://www.uwe-sieber.de/gif/devicecleanup.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdZijden
Ik zal eens even kijken, ben benieuwd of hij dan tussen deze lijst zou kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdZijden
Met de Uwe Sieber Device Cleanup Tool zie ik eigenlijk hetzelfde als in apparaatbeheer, maar daar staat mijn camera dus niet tussen.

Als ik echter de USB Device Tree Viewer van Uwe Sieber gebruik, dan zie ik het volgende verschijnen qua informatie als ik de camera inplug in poort 9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNlRrTWejvmgo4u3Crr93PwslvM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KtldaeeM4p5W7dS2IGyiawGu.png?f=user_large

Dit verdwijnt en verschijnt herhaaldelijk na inpluggen.
Iemand die hier meer vanaf weet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
MvdZijden schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:35:

Je kan het programma Double Driver gebruiken om de drivers te backuppen van van de betreffende PC?
Dat programma is al oud en er zijn ook wel andere tools daarvoor maar ik gebruik deze nog regelmatig voor dit soort gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdZijden
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:01:
[...]
Had ik gedaan, 1 op de front I/O en 2 aan de achterkant
Maar 2 verkeerde aan de achterkant blijkbaar ofzo, of ik heb net mn probleem gefixt door iets anders.

Webcam lijkt weer te werken in deze poort, maar ik ga toch nog even verder onderzoek doen.
Soms kan een oplossing zo dom zijn haha, dankje The_Doman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdZijden
Oke heb net even verder gekeken, t lijkt er op dat de camera met 1 van de 2 USB controllers problemen heeft.

Zodra ik namelijk mijn camera met een usb poort verbindt die verbonden is aan de "defecte" USB controller, krijg ik in de tree viewer dezelfde melding die ik eerder kreeg bij poort 9.

Bijzondere is dus wel dat het specifiek voor de camera lijkt te zijn, want als ik andere (ook highspeed) apparaten verbindt aan een usb poort die verbonden is met de "defecte" USB controller, dan herkent hij die apparaten wel gewoon normaal.

Ik vind het vreemd, maar hey het werkt wel weer gewoon en dat is wat er toe doet. Nogmaals dank!
Pagina: 1