Niet dimbare led lampen toch deels dimbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 20:53

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Topicstarter
Ik heb hier 6 GU10 spots achter een dimmer. Bij de verbouwing had ik destijds direct alvast een led dimmer geplaatst maar omdat we de lampjes niet zoveel gebruiken zaten er tot voor kort nog halogeen lampjes in.

Nu had ik hier nog 2 pakken met 3 stuks (niet dimbare) Ikea GU10 led lampjes liggen en het idee was om de dimmer te verwisselen met een schakelaar.

Bij het proberen van de lichtsterkte kwam ik erachter dat de lampjes toch voor de helft te dimmen zijn, zonder zichtbaar geknipper. Voorwaarde is wel dat er dan één halogeen lampje achter de dimmer moet blijven. Dus 5 led en 1 halogeen.
Plaats ik 6 led lampjes dan branden de lampjes heel zacht en komen ze niet tot vol vermogen.

Nu vroeg ik mij af, zou het zin hebben om een dimstabilisator te plaatsen? En dat de zaak dan werkt zonder een halogeen lampje erbij?

Ik heb overigens ook nog een andere led dimmer geprobeerd maar daarbij is het gedraag hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door JVaags op 08-12-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55

SA007

Moderator Tweaking
Er is een goede kans dat een dimstabilisator ervoor zorgt dat het werkt met alleen ledlampen, waarschijnlijk is je dimmer zonder nul en laten de lampen te weinig stroom lopen om de dimmer correct te laten functioneren.

Een dimstabilisator (effectief een condensator) laat een kleine extra stroom lopen waardoor je dimmer waarschijnlijk goed werkt.

Je gaat ze nog steeds niet lager kunnen dimmen, en het kan zijn dat niet-dimbare lampen dimmen best beroerd kan zijn voor hun levensduur, maar dat hangt er vanaf hoe ze intern in elkaar zitten.

Verder denk ik dat dit topic beter past in bouwen en klussen, dus een move van MME->BK.