Rammen met Ryzen - Het beste DDR5-geheugen voor Ryzen 9000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornroosje30
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:01
Artikel: review: Rammen met Ryzen - Het beste DDR5-geheugen voor Ryzen 9000
Auteur: @Trygve

Geïnspireerd door de Ultimate beoordeling door Reinoud Dik, heb ik een setje Patriot Viper Venom PVV532G720C34K aangeschaft. Toch bleef het bij me knagen dat dit RAM geen EXPO ondersteuning had en heb ik de bouw van m'n nieuwe PC maar even uitgesteld.
Vervolgens ben ik hier gaan kijken: https://viper.patriotmemo...enom-ddr5-performance-ram?
En wat blijkt? De Viper Venom heeft inmiddels de formele ondersteuning van PatriotMemory voor Intel XMP 3.0 én AMD EXPO.
Misschien een aanleiding om het review op dit punt aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:10

Trygve

Redacteur
Dank nog voor je melding! Patriot geeft inderdaad op hun overzichtspagina van Viper Venom aan dat ze ook EXPO-ondersteuning hebben. Ik ben de specs van de geheugenkits ingedoken om te vergelijken, en als ik deze SKU sheets mag geloven, dan heeft de Viper Venom-serie EXPO-support tot en met 6200 MT/s. Vanaf 6400 MT/s noemen ze enkel XMP-support. De door ons geteste 7200-kit heeft geen EXPO, en jouw exemplaar naar alle waarschijnlijkheid ook niet. Mocht dit toch wel zo zijn, laat het vooral weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornroosje30
input uitgesteld

[ Voor 101% gewijzigd door Doornroosje30 op 21-12-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornroosje30
Hier dan de afronding:
In aanvulling op jouw onderzoek mijn eigen ervaring:
Nogmaals de stappen doorgelopen.
Ga naar https://viper.patriotmemory.com/ en kies daarna performance memory.
Je belandt dan op:
https://viper.patriotmemo...es/performance-memory-ram.
Kies daar: “Viper Venom RGB & Non-RGB DDR5”
Als je dan naar beneden scrollt, dan zie je o.a. staan “Up to 7400 MT/s” en vervolgens passeer je de tekst: “Intel XMP3.0 AMD EXPO” met daaronder de tekst “The Viper Venom DDR5 supports for Intel XMP 3.0 and AMD EXPO overclock profiles”.
En zo wordt je op het verkeerde been gezet, want “up to 7400 MT/s” suggereert dat dus ook het 7200 MT/s exemplaar geschikt is voor AMD EXPO, dat immers ook een DDR5 stripje is.
Kortom, in deze fuik ben ik in eerste instantie gelopen. Omdat mijn instinct tijdig alarm sloeg, heb ik het “7200 exemplaar” niet aangeraakt, zodat ik deze nog probleemloos kon retourneren.
Later vond ik nog de bevestiging dat bij overclocking van een XMP geheugen op een AMD systeem het resultaat instabiliteit kan opleveren.
Merkwaardig genoeg staat nergens op de verpakking van de 7400 versie dat deze naast XMP ook EXPO ondersteunt. Kortom, Patriot Memory maakt er een zooitje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:10

Trygve

Redacteur
The Viper Venom DDR5 supports for Intel XMP 3.0 and AMD EXPO overclock profiles.
Los van de typo zijn ze inderdaad niet heel duidelijk op welke SKU's er EXPO-ondersteuning is.

Met alle huidige Ryzen-processors voor AM5 is de realiteit dat geheugensnelheden boven de 6200-6400 MT/s erg lastig zijn om stabiel te draaien zonder exotische maatregelen. Vanuit dat opzicht is het logisch dat Patriot geen EXPO-profielen voor zulke hoge snelheden mogelijk maakt, dat zou immers alleen maar instabiele systemen en klagende klanten opleveren. En een EXPO-profiel voor 6200 MT/s op een 7200-kit aanbieden had gekund, maar dat zou anderzijds verwarring kunnen opleveren voor wie dan (begrijpelijk) 7200 MT/s verwacht icm EXPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornroosje30
Ik moet mijn nieuwe systeem nog in elkaar zetten met de nu gekochte Viper 7400 MT/s, maar door de drukte rond de aanloop naar de Kerstdagen heb ik daar nog geen tijd voor gehad.
Hun vertegenwoordiger zit in Nederland, dus als er problemen komen zijn ze nog niet klaar met me ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornroosje30
Beste Trygve,

De zoektocht naar het meest geschikte RAM voor mijn build (Gigabyte X870 Eagle WiFi7, AMD Ryzen 7 8700G - niet de meest opwindende selectie, maar wel met de eerste CPU-iGPU-NPU combinatie) is mede dankzij jouw bijdrage een interessante exercitie geweest. Gaandeweg bleek dat Gigabyte (GBT) haar bordje al behoorlijk had voorbereid op kunstmatige intelligentie, waarbij GBT zelfs claimt dat de totale AI kracht 39TOPS zou zijn. Een waarde die tegen de ondergrens schuurt van de vereiste waarde om goed AI te kunnen draaien. Omdat geheugen van oudsher een remmer in vaste dienst is geweest t.o.v. de processoren, was mijn uitgangspunt dat er zo snel mogelijk RAM bij moest komen. Initieel kocht ik dus de 7200 MT/s variant, geïnspireerd door jouw collega. De berichten van Patriot brachten in verwarring en ruilde ik deze schielijk om voor de 7400 MT/s variant die door Patriot genoemd werd. Bijkomend voordeel was dat de laatste net €15 goedkoper was geworden.
Uit de reactie van PatriotMemory blijkt echter dat de keuze berust op een samenspel van componenten. De keuze voor een X870 bord blijkt gelukkig een goede te zijn. Helaas worden de mogelijkheden ervan enigszins beperkt door de processor, waarvoor op dit moment nog geen beter alternatief is.
De praktijk moet nog leren wat de uiteindelijke prestaties zijn van de door mij gekozen combi.

Hier onder het (achterste voren) draadje van de interactie met PatriotMemory:

Dear Customer,
Thank you and happy holiday too!!

Thanks,
Patriot Support

From: *knip*
Sent: Thursday, December 26, 2024 12:13 AM
To: *knip*
Subject: RE: Confusion about EXPO support of Viper Venom memory

Thank you for your quick reply!
Have a merry x-mas season!

Van: *knip*
Verzonden: woensdag 25 december 2024 02:13
Aan: *knip*
Onderwerp: RE: Confusion about EXPO support of Viper Venom memory

Dear Customer,
Thank you for interesting on our product, so far our EXPO setup is up to 6200MT/s SKUs, for the 6200+ was XMP only, but newer AMD motherboard is able to read XMP directly, this is our 8200MT/s SKU, runs on GBT X670e, as you can see the XMP profile are readable and no other concerns, but the key is CPU IMC quality, because there was too many combantion [combinations 😉] of AM5, for example some user wish to hit 8000 ram speed but he only has Ryzen 7000+ 620M motherboard, so if we open EXPO to higher clock is more confusing to the customer.

Thanks,
Patriot Support

From: *knip*
Sent: Wednesday, December 25, 2024 4:48 AM
To: *knip*
Subject: Confusion about EXPO support of Viper Venom memory

Dear reader,

In an effort to find the most suitable memory for a simple build with a Gigabyte motherboard (X870 Eagle WiFi7) and the AMD Ryzen 7 8700G processor I found an “Excellent“ review on the Dutch Tweakers site.
This review is even mentioned on the Patriot Memory website. So, I decided to use the Patriot Viper Venom PVV532G740C36K.
But I got hit by a serious doubt when I could not find any confirmation on Patriot’s claim of the 7400-version being able to also run on an AMD EXPO system.
I’ve been in touch with Tweakers, but they cannot remove my doubt. Even they got confused by Patriot’s statements like “Extraordinary Speed With performance of up to 7400MT/s in select models (like the 7400-model?), the Viper Venom DDR5 offers a powerful combination of performance and efficiency featuring state-of-the-art internal clock generation and memory timing circuits” and “The Viper Venom DDR5 supports for Intel XMP 3.0 and AMD EXPO overclock profiles.” They (Tweakers) prefer to stick with 6200-6400 MT/s on AMD builds.
Building the system with a Gigabyte board that also uses their “Aorus AI Snatch” tool for overclocking, I get more uncomfortable by the hour by the choice of the Patriot memory.
At this moment I find the Patriot Memory statements confusing and it would help me a lot if you could give a more solid description.

I hope you will take the trouble to remove my doubts.

Kind Regards,

Tot slot, Trygve, wens ik je een prettige jaarwisseling toe en een heel goed 2025!

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 30-12-2024 21:10 . Reden: Adressen verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doornroosje30
Dank Rens-br, voor je ingreep. Realiseerde me net dat dit moest gebeuren en ik schoof net achter m'n pc om dit te doen!!
Pagina: 1