Thermostaatkraan douche tikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit83
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-12-2024
Mijn vraag:
De thermostaat mengkraan (Standaard ideal) van mijn douche tikt wanneer ik de douche aan zet en het water begint op te warmen. Als het water eenmaal is opgewarmd houdt het tikken op.

Waarschijnlijk is er iets met het verwarmingselement. Ik heb het zo ver mogelijk gedemonteerd, en vraag me af of ik het laatste gedeelte ook eruit moet halen (zie foto) Zo ja, hoe?

Bedankt alvast voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mQit-HIzgRvkCOJ3WiwH6kmyK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKfa6zboLdJRjQNRRsGe8KBc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLp2SAM5wAYjKkXRSDIeetB8GME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y15AD9euxpNxgd5CeOKzVCBD.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:07
Hmm, er zit geen verwarmingselement in je thermostaatkraan,

Heb je de kraan al eens op heet en koud gezet een paar keer? Ze willen nog wel eens een beetje blijven kleven als ze tijden lang op dezelfde stand staan.

Die thermostaat kun je er helemaal uithalen en schoon maken. Het kan zijn dat je dan een o-ring moet vervangen. Er zijn wel revisie kitjes voor te krijgen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Voordat je het verder loshaalt: zorg dat je eerst een reserve onderdeel hebt, want de kans bestaat dat je deze niet meer lekvrij terug kan plaatsen omdat bijvoorbeeld de o-ring gescheurd is.
Dat element waar de thermostaat zn ding doet heet een “cartridge” of “cartouche” of “kardoes”, de vraag is of je die voor dit merk en type kan vinden, en voor een prijs die de moeite is tov de hele kraan vernieuwen.
Daarnaast moet de hoofdkraan eerst dicht.
Je hebt hier vaak ook een speciale tang/sleutel voor nodig om ze te kunnen (de)monteren. Je ziet die 4 inkepingen waar zo’n tang waarschijnlijk op klikt. Je kan het ook voorzichtig met een andere tang proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-12-2024 17:36 ]