Hoe kan ik de betaalde BPM inzien van een geimporteerde auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Ik lees hier en daar dat je achteraf kunt inzien hoeveel BPM er is betaald tijdens het importeren van een specifieke auto. Is dat gewoon een kwestie van het kenteken invoeren op de site van RDW en dan kijken wat er bij bruto BPM staat? Is dat het bedrag wat er is betaald bij het importeren? De reden waarom ik dat vraag is omdat ik deels inspiratie wil opdoen welke geimporteerde auto's relatief minder BPM hebben betaald, maar ook dat als ik een geimporteerde auto hier in Nederland wil kopen, ik wil zien of de BPM niet extreem laag is wat wellicht te maken heeft met dat de auto schade had.

Zie voorbeeld van wat ik zie op de site van RDW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09XmoxXyVucbIfKM6XlOyU3S1lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAKugLGaGjTZ1FU0BBx2Z1ln.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:14
Als ik begrijp hoe het werkt kun je schade daar sowieso niet uit afleiden:

"Bij de import van een auto wordt het bruto BPM bedrag waar volgens de BPM tabel op afgeschreven mag worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs en/of de CO2-uitstoot (zie ook: CO2-heffing BPM) die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland."

Bron: https://www.dasimport.nl/bpm-berekenen/afschrijvingstabel

Je zult het best een Carfax rapportje kunnen opvragen als je wilt weten of er schade is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:52
Deze auto is met taxatie ingevoerd.

De waarde van de auto die aangegeven is op het taxatierapport is €985,-
De waarde van de auto als hij ingevoerd is doormiddel van de afschrijvingstabel is €11.863,-
Koerslijsten zijn een stuk hoger.

Taxatie mag niet op afschrijvingstabel, dus ze hebben koerslijst gebruikt. Welke waarde ze opgegeven hebben kan ik niet terugzien, ik kan enkel de afwijking zien (91,70%) en de waarde van de auto toen ze hem geïmporteerd hebben (€985,-), dus ze hebben flink wat schade geschreven op het taxatierapport.

Je kunt eventueel morgen even de VW dealer bellen om te vragen wat er bekend is over dit voertuig (Chassisnr is WVGZZZC1ZLY052138).
adesign schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:41:
[...]

@RedHat thanks voor de info. Nou dit is precies wat ik allemaal graag wil weten. Echter wil ik dit bij verschillende advertenties checken. Kan ik ook ergens transparant zien wat de betaalde BPM is geweest van een geimporteerde auto?
Ik zit in de autosector, ik kan meer zien dan wat bekend is met publieke tools.

[ Voor 40% gewijzigd door RedHat op 08-12-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
RedHat schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:38:
Deze auto is met taxatie ingevoerd.

De waarde van de auto die aangegeven is op het taxatierapport is €985,-
De waarde van de auto als hij ingevoerd is doormiddel van de afschrijvingstabel is €11.863,-
Koerslijsten zijn een stuk hoger.

Taxatie mag niet op afschrijvingstabel, dus ze hebben koerslijst gebruikt. Welke waarde ze opgegeven hebben kan ik niet terugzien, ik kan enkel de afwijking zien (91,70%) en de waarde van de auto toen ze hem geïmporteerd hebben (€985,-), dus ze hebben flink wat schade geschreven op het taxatierapport.
@RedHat thanks voor de info. Nou dit is precies wat ik allemaal graag wil weten. Echter wil ik dit bij verschillende advertenties checken. Kan ik ook ergens transparant zien wat de betaalde BPM is geweest van een geimporteerde auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Ik kijk net op autoscout24.de en daar staat de CO₂-Emissionen er gewoon bij

Stomp niet af, blijf slijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor auto's op een Nederlands kenteken is dat gewoon kenteken door: https://ovi.rdw.nl/ halen en kijken naar:
code V.7 - CO2-uitstoot WLTP .

Edit: ik neem aan dat je een beetje een idee hebt welke auto/model/type je wilt. Als je daar één van scherp hebt qua CO2 uitstoot zal dat redelijk in lijn liggen bij een net iets andere uitvoering (mits motortype hetzelfde is).

[ Voor 45% gewijzigd door True op 08-12-2024 16:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
True schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:48:
Voor auto's op een Nederlands kenteken is dat gewoon kenteken door: https://ovi.rdw.nl/ halen en kijken naar:
code V.7 - CO2-uitstoot WLTP
sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik wil het met name weten van de buitenlandse auto's om de BPM te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:28

-tom-562

Oliesjeik

adesign schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:49:
[...]

sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik wil het met name weten van de buitenlandse auto's om de BPM te berekenen.
Zoek eenzelfde uitvoering op gaspedaal of marktplaats en gebruik dat kenteken op de website van de RDW

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
GerardVanAfoort schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:48:
Ik kijk net op autoscout24.de en daar staat de CO₂-Emissionen er gewoon bij
Op autoscout24.nl zie je dat niet :( Ik had namelijk een zoekopdracht uitgevoerd door heel europa. Dan zie je het niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Maar wat is die bruto BPM op de site van RDW van geimporteerde autos? Is dat niet het bedrag wat aan BPM is betaald? Dat is namelijk wat ik wil weten van verschillende autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
adesign schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:56:
Maar wat is die bruto BPM op de site van RDW van geimporteerde autos? Is dat niet het bedrag wat aan BPM is betaald? Dat is namelijk wat ik wil weten van verschillende autos.
Zover ik weet wordt die gewoon in de afschrijving meegenomen.

Dus als er normaal bruto €10.000 BPM op een auto zit, maar het voertuig wordt door middel van een taxatierapport voor 90% afgeschreven dan zal de bruto BPM ook 90% worden afgeschreven waardoor het bruto BPM bedrag in het register op €1.000 komt te staan (even simplistisch uitgelegd). Dit is niet gelijk aan het betaalde BPM bedrag, maar kan daar natuurlijk bij auto's die voor 90+% afgeschreven worden wel in de buurt liggen (omdat de afschrijving van de BPM lager is als je een percentage afschrijft van 10% ipv de gebruikelijke 100%).

[ Voor 3% gewijzigd door RedHat op 08-12-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
RedHat schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:28:
[...]

Zover ik weet wordt die gewoon in de afschrijving meegenomen.

Dus als er normaal bruto €10.000 BPM op een auto zit, maar het voertuig wordt door middel van een taxatierapport voor 90% afgeschreven dan zal de bruto BPM ook 90% worden afgeschreven waardoor het bruto BPM bedrag in het register op €1.000 komt te staan (even simplistisch uitgelegd). Dit is niet gelijk aan het betaalde BPM bedrag, maar kan daar natuurlijk bij auto's die voor 90+% afgeschreven worden wel in de buurt liggen (omdat de afschrijving van de BPM lager is als je een percentage afschrijft van 10% ipv de gebruikelijke 100%).
@RedHat Ik begrijp m bijna. Maar even doorborduren op jou voorbeeld. Bruto BPM is initieel €10000 (zonder afschrijving), de auto is voor 90% afgeschreven op basis van leeftijd, km stand, schades via koerslijst, taxatierapport of forfaitaire tabel. Dan betaal je toch alleen 10% van €10000 BPM voor het importeren? Wat zou je dan op de site van RDW moeten zien bij het veldje "bruto BPM"? €1000 of €10000 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
adesign schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:41:
[...]

@RedHat Ik begrijp m bijna. Maar even doorborduren op jou voorbeeld. Bruto BPM is initieel €10000 (zonder afschrijving), de auto is voor 90% afgeschreven op basis van leeftijd, km stand, schades via koerslijst, taxatierapport of forfaitaire tabel. Dan betaal je toch alleen 10% van €10000 BPM voor het importeren? Wat zou je dan op de site van RDW moeten zien bij het veldje "bruto BPM"? €1000 of €10000 ?
BPM schrijft gewoon maandelijks af, dus als de bruto BPM op €10.000,- staat zou er elke maand veel harder afgeschreven worden, dus de bruto BPM wordt idd geschaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:37
Iedereen roept altijd bij een geimporteerde auto met weinig BPM dat het een schade bak is, en dat je hem moet laten staan. Als je zelf de keuze had als je een auto uit Duitsland zou halen, en je mocht kiezen tussen 10.000 of 1.000 euro BPM?

Rest BPM op basis van afschrijving of CO2 uitstoot is met meerdere tools online te berekenen. Op basis van taxatie zou je moeten laten doen.

Voor verdere schade zijn er ook meerdere tools te vinden, hou er rekening mee dat er soms verschil in zit met wat ze laten zien.

Zelf heb ik ooit eens mazzel gehad met een dealer die het voor mij wilde doen, ook met uitdraai van kilometers met een Duitse auto(eigenlijk mocht hij dit niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Thanks allemaal, ongelofelijk van hoe moeilijk de belastingdienst het ons moeilijk heeft gemaakt met al deze calculaties die je moet doen en uit kan kiezen. Ze hadden ons beter geen keuze kunnen geven, maar gewoon een laagdrempelige manier die iedereen begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als het gaat om een auto aankopen zou ik wel adviseren heel erg goed te letten op deze "waarde bij BPM aangifte". Zeker gezien deze informatie niet direct toegankelijk is en alleen via een CarFax rapport in te zien is (zover ik nu weet). Helaas ben ik daar op de "pijnlijke" manier achtergekomen.

Ik heb dus een auto gekocht in het verleden met een "waarde bij BPM aangifte" die zo'n 10% bedroeg van de eigenlijke waarde op dat moment op basis van de afschrijvingstabel.
Ik raak nu de auto nergens meer kwijt als ik hem wil inruilen. Van de 5 bedrijven die ik heb aangeschreven voor een inruilverzoek, weigeren alle 5 de auto in te ruilen. Ze doen niet eens een voorstel.
De destijds verkopende partij doet alsof ze van niets weten (wat natuurlijk prima zo kan zijn), en via juridisch advies wordt er gemeld dat je niets kunt tenzij je hard kunt aantonen dat de auto op dat moment ook echt schade had. Het zou immers ook een tikfout kunnen zijn ten tijden van het invoeren :-|

Het is mij tot nu toe helaas niet gelukt om te achterhalen wat er destijds gedaan is om de "waarde bij BPM aangifte" zo laag te krijgen. En tot de dag van vandaag lukt het mij dus nog steeds niet om de auto in te ruilen, dus laat het een waarschuwing zijn voor anderen die hiermee te maken krijgen.
Pagina: 1