Kapotte adapter kerstverlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:40
Mijn vraag:
Ik heb een mooi stuk kerstverlichting waarvan de adapter na een dikke week kapot gegaan is. Vervangen zit er niet in, was een faillissementsuitverkoop... Desondanks vind ik het te mooi om nu weg te gooien.

De adapter is zo'n alles in één waar bovenop de 220V stekker meteen de adapter zit naar 12V, de schakelaar om de knipperfuncties te regelen en een timer. Zoiets als deze, maar dan 12V: https://www.conrad.nl/nl/...etracker%3Afeed%3A2377414
Die knipperfuncties en timer hoef ik allemaal niet, steady on en regelen met een tijdklok is ook prima. Kan ik dan gewoon die alles-in-een adapter vervangen door een gewone huis-tuin-en-keuken adapter? Natuurlijk lettend op voltage en vermogen? Of gaan de ledjes dan alsnog niet branden omdat er nog een driver of zoiets mist? Ik ben een beetje huiverig het zomaar te proberen, omdat ik ze niet direct wil doorbranden als het niet zou kloppen.

Dank voor de reactie!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als je een adapter met hetzelfde voltage en vermogen koopt gaat het goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:26
Dit soort adapters zit vaak bij goedkope kerstverlichting van bijvoorbeeld de Action.
Zie onderstaand product met een identieke adapter maar dan 6W en 3V

https://www.action.com/nl-nl/p/3201689/clusterverlichting/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
Heb je misschien een foto van het typeplaatje van de huidige adapter voor de zekerheid?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
type plaatje en juiste foto van de aansluiting van de verlichting lijkt mij ook handig....

en welke functies kwa knipperen kende het ?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Maak eens een foto.

De voeding zit bijna altijd los van het kastje dat knipperen e.d. regelt. Op die laatste, en ook op de voeding, staat vaak het vermogen etc.

Let ook op dat de nieuwe voeding behalve fysieke aansluiting ook hetzelfde voltage, minstens hetzelfde maximale vermogen, en wissel/gelijkspanning heeft. Vaak is het 24V wisselspanning bij deze goedkope adapters.

Dat een aansluiting fysiek past zegt niks.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 08-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank allemaal!

@Xander @Wilke Dit is een foto van het typeplaatje.
https://drive.google.com/...xkk8P6oz/view?usp=sharing
En voor de volledigheid de aansluiting (aan de kant van de lampjes):
https://drive.google.com/...rbfALozp/view?usp=sharing

Ik heb al gezocht of ik een identiek exemplaar kon vinden, maar die zijn er alleen met een Britse aansluiting in GB te krijgen.

De functionaliteit interesseert niet, als de lampjes vast branden zodra de stekker in het stopcontact gaat ben ik tevreden.

Edit: om compleet te zijn de knipperfuncties voor @SMSfreakie Combination-In waves-sequential-slo glo-chasing/flash-slow fade-twinkle/flash/steady on.

[ Voor 15% gewijzigd door Patrick_6369 op 08-12-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
https://www.amazon.nl/Jeb...ingsadapter/dp/B00HVX077U

Die zal het waarschijnlijk wel doen

Kan niet helemaal zien of de plug compatibel is.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 08-12-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Thanks @Wilke
De plug is niet compatibel helaas. Ik denk dat ik dan een andere generieke adapter met een kabel eraan koop, dan kan ik zelf de kabel van de lampjes er beter aanmaken (al is het met een kroonsteentje) dan dat ik hier iets aan moet fröbelen. De stekker blijft toch binnen, de waterdichtheid is niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
We zijn halverwege! Daarmee bedoel ik: de helft van de lampjes brandt,

Ik heb een generieke 12V adapter gekocht en de draadjes simpelweg met een kroonsteentje aan elkaar gezet. Dan brandt om en om één lampje. De rest is uit. Draai ik de kabeltjes om, dan branden om en om de andere lampjes.
ben ik gaan zoeken, blijkt dat die kerstverlichting (met knipperfuncties) bij steady on heel snel wisselt tussen de + en de -. Doordat ze de LED's om en om in een andere richting zetten (immers brandt een led alleen als de polariteit klopt) lijkt het dan dat ze allemaal branden.

Het is me niet gelukt een goedkope set kerstverlichting te vinden van 12V helaas - de adapter van een andere set gebruiken is dus lastig.

Tips welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:14
12 v set op marktplaats zoeken met vergelijkbare adapter.
Lampjes van de 2e hands set mogen stuk/lelijk zijn, je hebt alleen de adapter nodig.
Moet na kerst zeker te vinden zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Sgrovert op 20-12-2024 09:41 ]

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
Patrick_6369 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:59:
We zijn halverwege! Daarmee bedoel ik: de helft van de lampjes brandt,

Ik heb een generieke 12V adapter gekocht en de draadjes simpelweg met een kroonsteentje aan elkaar gezet. Dan brandt om en om één lampje. De rest is uit. Draai ik de kabeltjes om, dan branden om en om de andere lampjes.
ben ik gaan zoeken, blijkt dat die kerstverlichting (met knipperfuncties) bij steady on heel snel wisselt tussen de + en de -. Doordat ze de LED's om en om in een andere richting zetten (immers brandt een led alleen als de polariteit klopt) lijkt het dan dat ze allemaal branden.

Het is me niet gelukt een goedkope set kerstverlichting te vinden van 12V helaas - de adapter van een andere set gebruiken is dus lastig.

Tips welkom!
heb je dus een 12V wisselspanning adapter nodig.
probleem is dat die lastig te vinden zijn... oude Halogeen trafo's zijn dat soms nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hfolkers schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:13:
[...]

heb je dus een 12V wisselspanning adapter nodig.
probleem is dat die lastig te vinden zijn... oude Halogeen trafo's zijn dat soms nog.
ik zou compleet gek worden van de 50hz flicker :X

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
mee eens, maar dat word ik zoiezo van al die knipperende kerst verlichting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je heel gehecht bent aan de verlichting, dan kan je nog wat knutselen.
Even grofweg en voor de vuist weg:
  • adapter die wisselspanning levert;
  • twee vermogensdioden die de pos en neg scheiden;
  • pos en neg spanningsregelaar er achter.
EDIT:
Ik realiseer mij nu dat je daar 3 aansluitdraden met gemeenschappelijke nul voor moet hebben.
En dat zal er niet op zitten als alle leds in serie staan.

[ Voor 24% gewijzigd door JukeboxBill op 20-12-2024 13:03 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank jullie wel voor alle opmerkingen. Mijn vrees is dus bewaarheid, het is niet mogelijk om simpel die adapter te vervangen. Ik vond de lampjes erg mooi en bijzonder, maar niet zo mooi dat ik meer geld wil gaan uitgeven voor een nieuwe adapter of ander materiaal dan dat de complete set gekost heeft. We gaan eens wat nieuws zoeken in de uitverkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 20-12-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
enige wat ik mij kan verzinnen is niet een simpele adapter.. maar iets van een micro controller en H brug die met een frequentie van 100hz of meer de polariteit kan wisselen voor

404 Signature not found

Pagina: 1