Motorolie 0W20 / nabehandelingsapparaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmevrouw
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-01 17:44
Vanuit mijn dealer heb ik Quartz Ineo Xtra 0W20 het flesje heb ik hiervan niet.

Nu is het zondag en heb ik een te laag peil.

Ik heb van het merk Haan 0W20 volsynthetisch

https://ibb.co/YdWbsMn foto van achterkant flesje haan

Kan ik dit erbij gooien?

Er staat op geschikt voor autos met nabehandelingsapparaten" ondanks Google zoektochten kom ik er niet echt achter wat is is en of ik dat heb. Maar ook of het enkel geschikt is voor autos met nabehandelingsapparaat weet ik niet. Het is een citroen C4 cactus uit 2019 benzinemotor

Ik ben jullie zeer erkentelijk bij hulp, heb echt een probleem.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
@Eenmevrouw
Ik denk dat ze DEF-systemen, Katalysatoren of roetfilters bedoelen?
Met name: Uitlaatgasnabehandeling, zie ook https://www.hella.com/tec...atgasnabehandeling-74805/
Als de specificaties overeenkomen dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar waarom verbruikt je auto zoveel olie of lekt hij soms olie?

[ Voor 78% gewijzigd door Puch-Maxi op 08-12-2024 15:19 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Als je een 1.2 hebt loopt je distributieriem door de olie. Die zijn gevoelig voor verkeerde typen olie, die kunnen de riem versneld doen oplossen met motorschade tot gevolg. Je olie moet waarschijnlijk een bepaalde PSA spec hebben.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
Bij de meeste auto's zit een boekje waarin exact omschreven staat welke vloeistoffen er in mogen.
Dat al doorgenomen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmevrouw
Puch-Maxi schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:12:
@Eenmevrouw
Ik denk dat ze DEF-systemen, Katalysatoren of roetfilters bedoelen?
Met name: Uitlaatgasnabehandeling, zie ook https://www.hella.com/tec...atgasnabehandeling-74805/
Als de specificaties overeenkomen dan zou het geen probleem moeten zijn. Maar waarom verbruikt je auto zoveel olie of lekt hij soms olie?
Bedankt, ik weet niet of de specificaties overeenkomen en of het ook geschikt is voor nabehandelingsapparaat of enkel voor nabehandelingsapparaten.
Verbruikt mijn auto zoveel? De olie is begin oktober ververst en is nu te laat. Ik rijd 50 km per dag elke dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmevrouw
Yaksa schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:15:
Bij de meeste auto's zit een boekje waarin exact omschreven staat welke vloeistoffen er in mogen.
Dat al doorgenomen?
Uiteraard. Daarmee begonnen maar word er niets wijzer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 22:47
Eenmevrouw schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:30:[...]Uiteraard. Daarmee begonnen maar word er niets wijzer van
OK, Deze website al geprobeerd? Kenteken invullen en dan krijg je een advies.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Eenmevrouw schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:30:
Verbruikt mijn auto zoveel? De olie is begin oktober ververst en is nu te laat. Ik rijd 50 km per dag elke dag
Binnen 2 maanden van gevuld tot correct peil naar te weinig olie is voor een 20 jaar oud barrel al onacceptabel, voor een 5 jaar oude auto die 20k/jaar rijdt zoals je aangeeft (50/dag) betekent dit naslaan hoe het zit met (fabrieks)garantie.

Volstrekt onacceptabel verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmevrouw
Yaksa schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:00:
[...]

OK, Deze website al geprobeerd? Kenteken invullen en dan krijg je een advies.
Ja maar aan al die kentekenchecks heb ik niets want ik kan op zondag niets kopen vandaar mijn vraag over de fles in mijn bezit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Woon je in Biblebelt ofzo?
Meeste tankstations zijn gewoon open
Meeste bouwzaken zijn open
Meeste supermarkten zijn open

Er is altijd wel ergens olie te vinden, niet alleen bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eenmevrouw
99ruud99 schreef op maandag 9 december 2024 @ 06:13:
Woon je in Biblebelt ofzo?
Meeste tankstations zijn gewoon open
Meeste bouwzaken zijn open
Meeste supermarkten zijn open

Er is altijd wel ergens olie te vinden, niet alleen bij de dealer.
Nee amsterdam. Tankstations hadden alleen deze 0W20 maar weet niet of die geschikt is vandaar mijn vraag. Die hadden niet dezelfde die de dealer erin heeft gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eenmevrouw
Eenmevrouw schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:02:
[...]

Nee amsterdam. Tankstations hadden alleen deze 0W20 maar weet niet of die geschikt is vandaar mijn vraag. Die hadden niet dezelfde die de dealer erin heeft gedaan
En gebeld met gammas en praxis die hadden het merk quartz ook niet. En ik kan natuurlijk geen kilometers rijden met te laag peil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29
Kan er gewoon bij.
Geschikt voor "nabehandelingsapparaten" bedoelen ze o.a. catalysatoren mee. Heb je die niet; Prima / Heb je die wel; Ook prima.

Quartz is niet het merk, het merk is Total (huisleverancier van o.a. Citroën en Peugeot) en de olie is het type Quartz Ineo Xtra 0W20.

Het is goed dat je het vraagt; deze olie heeft namelijk niet dezelfde specificaties/goedkeuringen die de Total Quartz wel heeft. Maar alles beter dan een gebrek aan smering!

Mijn advies, bijvullen en naar de garage rijden. Of je hebt zo'n fantastisch PSA/Stellantis blok die het verbruikt, of hij zweet/lekt ergens stevig.

[ Voor 16% gewijzigd door lightemup op 09-12-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Het is doorgaans niet verstandig om in moderne motoren olie te mixen als deze niet van de juiste specificatie is. De 0W20 zegt alleen wat over de viscositeit, maar niks over de specs.

Nu weet ik niet welke motor (behalve benzine) er in je C4 zit, maar met in de olie draaiende distributieriemen is het wel verstandig om juist enkel olie met de voorgeschreven spec's te gebruiken om voortijden falen of andere problemen te voorkomen.

Deze Haan olie lijkt een generieke 0W20 olie te zijn. Er staat geen enkele ACEA, JASO of API vermelding op het etiket.

Er zijn zat Total Energie tankstations in Amsterdam waar je de Quartz olie kunt kopen. Of vandaag bij de dealer een flesje halen. Echter gezien het olie verbruik (mits geen lekkage) is wel iets om in de gaten te houden.
Pagina: 1