Kan iemand me een beetje uitleggen hou scsi werkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Beste tweakers,

Ik heb me pc vol met IDE hangen en ken veel mensen met scsi en het is uiteraard veel sneller en beter.
Dat begrijp ik allemaal wel maar is er iemand die me kan uitleggen hoe je scsi insteld en waarom het niet zo makkelijk is als IDE, maar ik ken mensen die beweren dat scsi makkelijker om in te stellen. Maar ik kan er geen wegwijs uit worden. :?

Kan iemand me het een beetje uitleggen???

Alvast bedankt voor alle reacties.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 17:04

Leon

Rise Of The Robots

SCSI is niet echt "makkelijker" dan IDE of perse sneller.
Ik vind zelf scsi moeilijker (nou ja.. :?) dan IDE voor beginners.. :)

paar regeltjes:
  • Zorg voor goede kabels
  • (voor beginners meestal niet van toepassing maar ja) zorg dat de kabels niet te lang worden (info over de lengtes kun je op het linkje onderaan ergens vinden)
  • Zorg voor goede terminatie (het is een bus systeem dus het begin en het einde moeten getermineerd worden (meestal actief) en bij moderne kaarten word de terminatie aan het begin bij de SCSI host-adapter automatisch geregeld.
  • Zorg dat elk apparaat een uniek SCSI-ID heeft (kun je instellen op het apparaat dmv jumpers)
voor meer info kun je eventueel hier kijken :)

Eeuwige n00b

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-02 15:07
SCSI moeilijk, volgens mij valt dat wel mee. Ik oordeel dan alleen over wat ik in mijn pc heb (CD-Rom en CD-RW) en dat was kaart insteken, drives aansluiten en klaar. Net als bij IDE. Je moet wel rekening houden met termination en device nr's maar volgens mij moet dat weinig problemen opleveren.
Nogmaals, ik heb (helaas) geen SCSI HDD's dus wie weet is het wel een pain in the ass systeem ;)

www.scsischool.com is wel een handige link misschien

Flickr | Lego collectie

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 16:02

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb SCSI HD + CD en cd writer aan mijn SCSI kaart hangen (DUH) die hd(mijne) is/gaat via U2W en mijn plextor setje werkt op/via U2 en dus ook een andere connector -aanstuiting

verder is et gewoon het device ID ff instellen(1,2,3,4,5,6,8,9,10 enz) SCSI bios vind die hardware en draaien maar

Verwijderd

hij bedoelt denk ik hoe het werkt, en niet wat je vind.

SCSI is een bus waarbij intelligentie aan twee zijden van de bus gebruit wordt, zowel de controller als het device kunnen zelf afhankelijk van de scsi standaard 1,2 of 3 zelfstandig soms ook meerdere oprachten uitvoeren terwijl de scsi controller zelf al weer een ander device aanspreekt, dit is dus het grote verschil met ide, ide heeft alleen een intiligente controller, maar kan dus maar een device actief hebben, dus is het denk ik wel duidelijk dat scsi met name voor multi device systemen beter performed.Verder kun je afhankelijk van de adressering stellen dat scsi 7 (narrow) tot 15 (wide) apparaten per controller ondersteund. Ook kabel lengetes mogen afhankelijk van het type controller altijd langer zijn dan die van ide, soms wel tot over 10 meter! (differential).

RGZ

MASH

Verwijderd

SCSI heel simpel

SCSI gebruikt bijna geen CPU kracht
daardoor blijft er veel CPU tijd over voor anderen dingen zoals je game of film rip of...

IDE nog simpeler

IDE gebruikt zeer zeker veel van je CPU tijd
maar werkt veel makkenlijker dan SCSI

zo werkt SCSI raid wel het zelfde maar kan al met 7
schijven raiten

IDE echter maar 4

daarnaast zaijn SCSI schijven verdeelt in verschillende types

SCSI met 50 pins 58 pins 62 pins en 68 pins
op dit moment is 68 pins het snelste en werkt met een ik dacht een 46Bit date rate lekker snel dus :)

na er vald nog veel meer over te lulen maar het eerste is het duidelijkste!

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

SCSI werkt met een 'chain'. Dwz: alle apparaten zitten (per channel) op één en dezelfde kabel. Alle apparaten luisteren dus naar hetzelfde signaal. Zoals bij voorbeeld bij een token-ring LAN.

Om te vermijden dat het signall gaat rondzingen, moeten beide einden van de bus 'getermineerd' worden, middels een weerstand.

Alle apparaten hebben een uniek ID. Dat moet wel, want alles zit tenslotte op één kabel! Een divice dat data ziet gaan met zijn ID, reageert daar dus op. De rest doet er het zwijgen toe.

Het complexe van SCSI zit hem ondermeer in de verschillende standaarden: Synchroon/Asynchroon (async alleen oude apparaten), Ultra-SCSI, Wide-SCSI, Utlra-Wide, Ultra-2-Wide, Ultra-160, Ultra-320 en binnenkort ook Ultra-640, waarvan de eerste drie ook nog eens in de Fast-variant....

De snelheden variëren van 5MB/S (Fast-SCSI) tot en met 640MB/S (Ultra-640) en dan is er ook nog eens Fibre-channel, hetgeen inmiddels met 2GB/S loopt. (Wordt gebruikt voor, bij voorbeeld NAS).

De non-wide varianten hebben allen 50pins aansluitingen en hebben 3bits address-space (000 t/m 111, ofwel 8 adressen).
Adres 7 heeft de hoogste prioriteit, adres 0 de laagste. Wide SCSI (68 pins) heeft een address space van 4 bits en kan dus 16 apparaten op één channel dulden (controller + 15 devices). Dan is er ook nog de 80-pins SCA connector. Deze is pin-identiek aan de 68 pins, maar over de 12 extra lijnen gaat o.a. de voeding, termination, synch/ascynch en ID. Hot swappable disks zijn altijd van deze connector voorzien.

Heb je een single-channel controller met, bij voorbeeld, twee connectoren die beiden in gebruik zijn, hangt de controller dus in het midden van de chain en mag daarom NOOIT getermineerd zijn! Daar gaan een boel mensen de mist mee in, waardoor 'men' SCSI 'moeilijk' vindt.

Heb je echter géén twee linker handen en is een beetje nadenken jou niet vreemd, moet je zonder problemen met SCSI uit de voeten kunnen.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
SCSI klinkt super stoer!!!!

Ja IDE ken ik nu wel uit me hoofd en me buurman heeft een scsi systeem ik heb toen met een wonder zijn scsi systeem werkend gekregen alleen begreep ik niet hoe je dat in moest stellen want je hebt inderdaad zoveel varianten scsi.

Me eigen systeempje stond zo in elkaar maar ide is gewoon makkelijk met master & slave.

Alleen heb ik gewoon nooit gesnapt hoe je de ID van een schijf en de UW moet instellen.
Want er zijn zoveel van die ID's en ja dat wordt gewoon wel een beetje lastig.
Dus nu begrijp ik het wel een beetje maar ik vind het toch nog wel moeilijk om het in te stellen denk ik.
Want als ik eerlijk ben zie ik niet de logica op welke ID een hd moet staan ofzo.

Voor de rest vind ik dit echt een prima uitleg en snap ik meteen wat meer maar is er toevallig iemand die me een beetje de logica van de ID's kan uitleggen???

Alvast bedankt,

Groetjes Hives

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 11:18

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Op vrijdag 14 september 2001 00:39 schreef ThaHandy het volgende:
ik heb SCSI HD + CD en cd writer aan mijn SCSI kaart hangen (DUH) die hd(mijne) is/gaat via U2W en mijn plextor setje werkt op/via U2 en dus ook een andere connector -aanstuiting

verder is et gewoon het device ID ff instellen(1,2,3,4,5,6,8,9,10 enz) SCSI bios vind die hardware en draaien maar
Uhm...heb jij een stikdure dual SCSI controller ofzo? Een normale SCSI kaart heeft maar acht ID's, waarvan er 1 gereserveerd is voor de kaart zelf (meestal ID7, soms ID0). En je vergeet ook nog te vermelden dat het laatste device op de ketting geterminate moet worden...

Dus.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26

Arno

PF5A

--> [forum=21] <--

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-02 15:07
Op zaterdag 15 september 2001 13:21 schreef DynaMikeY het volgende:

[..]

Uhm...heb jij een stikdure dual SCSI controller ofzo? Een normale SCSI kaart heeft maar acht ID's, waarvan er 1 gereserveerd is voor de kaart zelf (meestal ID7, soms ID0). En je vergeet ook nog te vermelden dat het laatste device op de ketting geterminate moet worden...

Dus.
uh.. stikduur?? nuh, dat niet..
"normaal" scsi gaat maar tot 8 ID's, idd.
Elke UW of snellere kaart kan echter tot 15 devices aan (per channel) dus zo uitzonderlijk is dat niet.

Hier een 2940U2W in systeem. 1x 18Gb 10k, 1x 18Gb 7.2k, 1x 4.3Gb 7.2k. Deze drives hangen allemaal op ID's hoger dan 10.

Rest van de scsi zooi heeft lage id's hier (brander, scanner)

Verwijderd

Zie voor meer informatie: http://www.delec.com/guide/scsi/

• michealmcdermot
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-02 15:03
Ik ben ook voor het eerst aan het werken met SCSI, mijn tapestreamer is er namelijk mee opgehouden en wil er nu zelf een nieuwe inzetten, de computer herkent hem echter niet...

Nu snap ik bij IDE wel hoe je een schijf d.m.v. jumpers master of slave maakt, maar bij SCSI ziet dit er weer net iets anders uit.

Mijn eerste 2 pinnetjes zijn volgens de oude tapestreamer voor ERM en PWR.

Vervolgens krijg ik 3x 2 pinnetjes voor resp. SCSI0/SCSI1/SCSI2 waarbij de jumpers in mijn oude tapestreamer zowel horizontaal als verticaal geplaatst zijn. Als laatste heb ik nog 1 vrije pin voor NC, waar dus geen jumper geplaatst is.
Hoe kan ik hieruit afleiden welke ID deze tapestreamer had en stel ik bij mijn nieuwe tapestreamer dezelfde ID in? (En hoe?)

Bij voorbaat dank

Frank

Listen, here's the thing. If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you ARE the sucker.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling om oude topics te recyclen voor op zichzelf staande problemen :)

Start eens een nieuw topic, maar niet voordat je aan je iets meer aan je topicstart hebt gewerkt.
Hints: Merk/type tapestreamer? Handleiding tapestreamer? SCSI FAQ?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.