https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Metingen die je zelf doet zijn waardeloos want er moet echt gemeten worden met de juiste apparatuur en door de de juiste persoon. Je zou kunnen aanbieden om zo'n apparaat te huren en metingen bij te gaan houden, maar als ze daar al mee akkoord gaan is de kans klein dat ze uiteindelijk iets met jouw metingen doen.
De enige oplossing is verhuizen. Deze buren willen geen rekening met jou houden, de woningbouw doet (kan?) er weinig mee. Ik heb één verhaal gezien op Reddit ooit van iemand die de bovenburen daadwerkelijk weggestuurd heeft gekregen, maar dat was in Amerika in een staat waar dat wat makkelijker kan. Hier in Nederland moeten ze echt een heel zwaarwegend dossier kunnen overleggen om iemand eruit te zetten, en je buren gaan hun gedrag nooit veranderen. Of zij moeten eruit, of jij moet eruit.
Je hoopt dan altijd dat de mensen die dan in je appartement trekken nog erger zijn.
Festina lente
Zelf redelijk hetzelfde meegemaakt met bovenburen, doe het jezelf niet aan door er moeite in te steken en daar niets uit te krijgen
Je maakt vooral jezelf alleen maar gekker: elk geluid word teveel en ongewenst.
[ Voor 37% gewijzigd door DaWizza op 08-12-2024 12:36 ]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
De continu strijd met de woningbouw/hun en de groeiende allergie voor geluiden maakt het er echter ook niet beter op.
[ Voor 7% gewijzigd door FSSF op 08-12-2024 12:51 ]
Rob
Heeft de woningbouwvereniging geen brochure verstrekt met huisregels voor appartementen?
Bij mij bijvoorbeeld wordt aanbevolen niet te klussen tussen 19.00 en 07.00 uur.
Verder is het verhuurders niet toegestaan om hinder of overlast te veroorzaken.
Het laatste is natuurlijk op meerdere manieren interpreteerbaar, wat voor jou overlast is hoeft dat voor anderen niet te zijn.
Bouw een dossier op, vraag buren of zij ook overlast beleven en blijf in gesprek met de woningbouw.
Mocht er een bewonerscommissie zijn dan kunnen zij misschien ook nog iets betekenen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Je zal de oplossing bij jezelf moeten zoeken.
Heb hier dus heel lang wel kunnen slapen. Heb hem wel er toen op aangesproken om niet te gaan bellen s avonds laat of begin nacht. Of ie dat nu nog doet weet ik niet maar ga er ook niet op afwachten. Het liefst slaap ik erdoorheen.
Schuin onder me komt de woning waarschijnlijk leeg maar dan moet ik er 1st op reageren en aangezien het nog niet rond is.
Ik zou eerder proberen eigen tolerantie te verhogen. Als je naast een spoorlijn woont neem je dat geluid simpelweg aan als aanwezig en hoor je het op een gegeven moment niet meer. Het probleem is als je je ergens aan ergert; dan hoor je alles.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik heb het niet enkel over wat achtergrondgeluiden maar geluiden waar ieder mens van schrikt en waar je de trillingen van voelt in de bank/muur.
Blijkbaar inderdaad niet, en dat snap ik tot op zekere hoogte ook wel. Echter wakker worden door de buren of niet kunnen slapen door buren aangevuld met de gehele dag herrie is niet alles. Ik denk dat voor mensen die dit nooit hebben ondervonden het lastig voor te stellen is, en dit al snel zullen bagatelliseren.Ik denk niet dat een verhuurder iets zal doen aan rennende kinderen of incidenteel een kast in elkaar timmeren in de nacht.
Je zal de oplossing bij jezelf moeten zoeken.
Voordat ik ergens daadwerkelijk over ga klagen is er heel veel nodig, omdat ik vrij veel accepteer en tevens omdat ik het vervelend vind om te doen.
Ik denk dat je wel anders zou adviseren als je dit daadwerkelijk zou ondervinden. Gebonk en andere harde geluiden die sterk boven het geluid van de TV o.i.d. uitkomen vanaf boven je, dat gaat geen een mens voor al te lange tijd kunnen accepteren. Dit betreffen geen achtergrondgeluiden (ja, óók uiteraard)Ik vind dat er nogal makkelijk wordt gedaan over verhuizen. Kost toch onvermijdelijk hoop tijd, energie en geld zonder enige garantie dat je met je toekomstige buren beter af bent.
Ik zou eerder proberen eigen tolerantie te verhogen. Als je naast een spoorlijn woont neem je dat geluid simpelweg aan als aanwezig en hoor je het op een gegeven moment niet meer. Het probleem is als je je ergens aan ergert; dan hoor je alles.
Een langskomende trein is bij lange na geen vergelijk, eenmalig in de zoveel tijd, om vaste tijden, etc.
Maargoed dat is dus ook het probleem, hoe te bewijzen in welke hoedanig dit probleem is.
Dat is iets waar je automatisch vanzelf bang voor wordt, wat als je een huis koopt en het is ook raak.

Aan ''leefgeluiden'' zit neem ik aan ook een grens, ook al is dit een grijs gebied. Wel een punt misschien over de oorzaak noemen.Je moet zelf ook wat handiger zijn in deze situatie. Zo hoef je natuurlijk geen dagboek te overleggen met geluidsoverlast tussen 09:00 en 20;00 want dat zijn praktisch altijd gewoon leefgeluiden. Focus dus op de geluiden na 22:00 / 23:00. En doe in het dagboek geen aannames over wat er buiten je zicht gebeurt want dat krijg je dus terug dat hetgene je zegt dat gebeurt is niet is gebeurt, maar hou het bij wat je wel kunt horen. Dus bijvoorbeeld "gebonk en gestommel", ipv "de kinderen rennen door het huis".
De freqentie en volume lijkt mij hier een rol in te spelen. Via enkel mijn bevindingen kan dit moeilijk bewezen worden.
[ Voor 12% gewijzigd door FSSF op 08-12-2024 17:23 ]
Dus je denkt dat de kans van overlast kleiner is als je koopt?FSSF schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:11:
Dat is iets waar je automatisch vanzelf bang voor wordt, wat als je een huis koopt en het is ook raak.Al is die kans klein zijn.
Je moet gewoon daar geluk mee hebben met buren je kan jaren in rust leven je krijgt andere buren en de rust is voorbij
In jou geval blijven klagen bij de woningbouw tot ze een puntmuts krijgen
Ik vind dat jij nogal makkelijk doet over tolerantie verhogen. Dat kost pas een hoop tijd en energie zonder enige garantie dat het werktassje schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:10:
Ik vind dat er nogal makkelijk wordt gedaan over verhuizen. Kost toch onvermijdelijk hoop tijd, energie en geld zonder enige garantie dat je met je toekomstige buren beter af bent.
https://www.bndestem.nl/m...e-stress-zn-tol~a77a7866/
Kort samengevat: drugsverslaafde terroriseert straat. Buurt maakt jarenlang meldingen en vult ene formulier na het andere in. En uiteindelijk wordt hij na jaren ontruimt, maar op basis van een 'gewone' huurachterstand. Wordt met geen woord gerept over de overlast die hij veroorzaakt heeft.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen realiseer ik mij dus bij voorbaat: Dit is mijn ervaring!bie100 schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:11:
[...]
Dus je denkt dat de kans van overlast kleiner is als je koopt?geloof die fabels nou niet er zijn genoeg mensen die in een koophuis zitten die er ook wat van kunnen
Je moet gewoon daar geluk mee hebben met buren je kan jaren in rust leven je krijgt andere buren en de rust is voorbij
In jou geval blijven klagen bij de woningbouw tot ze een puntmuts krijgen
Ik woon in een wijk waar een deel sociale huur is en een deel koopwoningen. De verhoudingen zijn ongeveer 50/50. Je ziet echt een heel duidelijk verschil tussen het type bewoners in de sociale huur tov de kopers. Tuinen staan vol met fietsen en onkruid, afval wordt naast de container gepleurd, asociaal geparkeerde auto's, mensen die in hun pyjama hun Chihuahuas uitlaten, nu al vuurwerkoverlast etc. En dan loop je een straat verder met koopwoningen en het is echt alsof je in een andere wereld komt. Nette (voor)tuinen, auto's in de vakken, geen rotzooi op straat. Ik denk toch echt dat er een verschil is tussen de gemiddelde sociale huurder en de gemiddelde koper. Dus ja, de kans op overlast bij kopen is kleiner dan bij huur (maar nooit nul!)
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Helpt de vriendelijke benadering niet, dan zijn er nog genoeg andere manieren om te escaleren. En blijf zelf naar oplossingen zoeken. Hoe vervelend het ook is in je eigen huis, je woont nu eenmaal in een appartement en hebt daardoor automatisch last van anderen. Koop oordopjes voor in bed, investeer in een mooie noise cancelling hoofdtelefoon voor jouw ontspanmomentjes, etc.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Mogelijk nog een optie, plafond laten isoleren met platen? Heeft alleen geen zin als het in de gehele constructie door klinkt.....
Een geluidsmeting is een lang en vaak een kansloos traject.
Ik heb een koophuis in een volkswijkJorissie87 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:38:
[...]
Nu ga ik iets heel gevaarlijks zeggen realiseer ik mij dus bij voorbaat: Dit is mijn ervaring!
Ik woon in een wijk waar een deel sociale huur is en een deel koopwoningen. De verhoudingen zijn ongeveer 50/50. Je ziet echt een heel duidelijk verschil tussen het type bewoners in de sociale huur tov de kopers. Tuinen staan vol met fietsen en onkruid, afval wordt naast de container gepleurd, asociaal geparkeerde auto's, mensen die in hun pyjama hun Chihuahuas uitlaten, nu al vuurwerkoverlast etc. En dan loop je een straat verder met koopwoningen en het is echt alsof je in een andere wereld komt. Nette (voor)tuinen, auto's in de vakken, geen rotzooi op straat. Ik denk toch echt dat er een verschil is tussen de gemiddelde sociale huurder en de gemiddelde koper. Dus ja, de kans op overlast bij kopen is kleiner dan bij huur (maar nooit nul!)
Maar we hebben het hier over buren overlast en dat kan je in een koop of een huurhuis hebben
1. Bel voor iedere keer overlast de politie en laat ze ook constateren. Laat ze maar moe van je worden als ze weer op moeten komen draven.
2. Maak ook iedere keer melding bij de woningbouw voor dossiervorming, incl. de kennisgeving dat politie ook is komen constateren. Wijs ze hierbij ook op het niet handhaven van hun eigen reglement met regels wat betreft overlast.
3. Samen sta je sterker: Als anderen hier ook overlast van ervaren, ook door de buren meldingen laten doen.
4. Dit was voor ons de silver bullet om de woningbouw opeens aan het werk te krijgen: dreig bij het niet opvolgen van de klachten met gerechtelijke stappen om dit af te dwingen. Het was in ons geval een verschil van mails die genegeerd werden naar opvolging met afspraken en excuses binnen enkele uren.
Uiteindelijk zijn we wel verhuist, want je wordt er helemaal gestoord van en ons woonplezier was daar compleet verpest. De overlastgever in kwestie is twee maanden later eruit gezet op basis van o.a. gevormde dossier en klachten van andere omwonenden.
Oef, ik lees hierin vooral tips die conflict oproepen in plaats van vermijden. Zowel TS als de bovenburen wonen er al 11 jaar. Ik gok dat ze er allebei nog even willen blijven wonen. Als jij meerdere keren per week de politie op de bovenburen afstuurt en medebewoners gaat aansporen ook hun beklag over hen te doen dan ben ik benieuwd hoe gezellig het straks is als jullie elkaar in de hal tegenkomen. De woningbouw gaat nooit genoeg dossier kunnen opbouwen om ze het huis uit te zetten dus ze blijven gewoon zitten.KipInBraadzak schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:59:
Uit ervaring kan ik je een aantal adviezen geven:
1. Bel voor iedere keer overlast de politie en laat ze ook constateren. Laat ze maar moe van je worden als ze weer op moeten komen draven.
2. Maak ook iedere keer melding bij de woningbouw voor dossiervorming, incl. de kennisgeving dat politie ook is komen constateren. Wijs ze hierbij ook op het niet handhaven van hun eigen reglement met regels wat betreft overlast.
3. Samen sta je sterker: Als anderen hier ook overlast van ervaren, ook door de buren meldingen laten doen.
4. Dit was voor ons de silver bullet om de woningbouw opeens aan het werk te krijgen: dreig bij het niet opvolgen van de klachten met gerechtelijke stappen om dit af te dwingen. Het was in ons geval een verschil van mails die genegeerd werden naar opvolging met afspraken en excuses binnen enkele uren.
Uiteindelijk zijn we wel verhuist, want je wordt er helemaal gestoord van en ons woonplezier was daar compleet verpest. De overlastgever in kwestie is twee maanden later eruit gezet op basis van o.a. gevormde dossier en klachten van andere omwonenden.
De beste aanpak blijft toch de sociale.
TS heeft al een begin gemaakt door het gesprek aan te gaan. Probeer daar op voort te borduren. In de TS lees ik dat telkens als OP bij overlast langs gaat dat de bovenburen wel een excuus paraat hebben en niet de deur in zijn gezicht dichtgooien of hem de huid vol schelden (die gevallen zijn er ook). Dat doet mij vermoeden dat de relatie ondanks beschadigd nog niet kapot is. Er is nog dialoog mogelijk. Wees creatief en ga met elkaar om tafel. Denk samen na over oplossingen. Laat hen meedenken waarbij stap één is dat ze inzien wat voor impact de overlast op jou heeft. Verhuizen of politie moet echt het laatste redmiddel zijn.
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
De meest genoemde alternatieven hier zijn verhuizen, wat eigenlijk mijn advies ook zou zijn. Mijn ervaring is dat mensen die 's avonds laat in staat zijn om een kast in elkaar te gaan hameren en dan lauwe excuses geven i.p.v. hun fout erkennen ook niet in staat zijn het sociaal en vriendelijk op te lossen. Die verzinnen wel weer iets nieuws om je te frustreren, en als ze eenmaal onder je huid zitten is ieder geluidje ook teveel. Tegen de tijd dat je met dossiervorming en maatregelen kan beginnen tegen overduidelijke lak aan jouw woonbeleving ben je er zelf al helemaal klaar mee en dan moet je nog beginnen. Dus inderdaad, mijn advies is om er hier meteen hard in te gaan als je jezelf een kans wilt geven zonder meteen voor verhuizen te kiezen.Jorissie87 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:13:
[...]
Oef, ik lees hierin vooral tips die conflict oproepen in plaats van vermijden. Zowel TS als de bovenburen wonen er al 11 jaar. Ik gok dat ze er allebei nog even willen blijven wonen. Als jij meerdere keren per week de politie op de bovenburen afstuurt en medebewoners gaat aansporen ook hun beklag over hen te doen dan ben ik benieuwd hoe gezellig het straks is als jullie elkaar in de hal tegenkomen. De woningbouw gaat nooit genoeg dossier kunnen opbouwen om ze het huis uit te zetten dus ze blijven gewoon zitten.
De beste aanpak blijft toch de sociale.
TS heeft al een begin gemaakt door het gesprek aan te gaan. Probeer daar op voort te borduren. In de TS lees ik dat telkens als OP bij overlast langs gaat dat de bovenburen wel een excuus paraat hebben en niet de deur in zijn gezicht dichtgooien of hem de huid vol schelden (die gevallen zijn er ook). Dat doet mij vermoeden dat de relatie ondanks beschadigd nog niet kapot is. Er is nog dialoog mogelijk. Wees creatief en ga met elkaar om tafel. Denk samen na over oplossingen. Laat hen meedenken waarbij stap één is dat ze inzien wat voor impact de overlast op jou heeft. Verhuizen of politie moet echt het laatste redmiddel zijn.
Jammer dan van kille blikken op de hal, ik neem aan dat dat voor TS veel minder erg is dan tien keer wakkerschrikken van herrie per week....Jorissie87 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:13:
[...]
Oef, ik lees hierin vooral tips die conflict oproepen in plaats van vermijden. Zowel TS als de bovenburen wonen er al 11 jaar. Ik gok dat ze er allebei nog even willen blijven wonen. Als jij meerdere keren per week de politie op de bovenburen afstuurt en medebewoners gaat aansporen ook hun beklag over hen te doen dan ben ik benieuwd hoe gezellig het straks is als jullie elkaar in de hal tegenkomen. .... Verhuizen of politie moet echt het laatste redmiddel zijn.
TS geeft aan al via apps en bezoekjes het zelf te hebben geprobeerd. Hoor je flinke herrie, neem het op, filmpje met klok of late avondnieuws erbij. Als de politie dan een half uurtje later komt en het stil is dan ben je in ieder geval niet 'voor niets' aan het zeuren. Probeer jezelf in een soort 'robot-stand' te zetten. Geluid = opnemen, bij grote kans op langdurige herrie of al twee opnames gedaan: politie bellen.. Misschien kan je wel het geluid/filmpje appen naar de wijkagent, dan kunnen zij dat weer flexibel in hun route opnemen. Probeer zo emotieloos mogelijk de boel aan te pakken zonder schaamte om lastig te zijn voor politie of buren. Dus je niet eerst 30 minuten jezelf gaar koken met frustratie maar gewoon handelen alsof de koffielekbak vol is: vervelend, maar zo gepiept.
Uiteindelijk is de overlast onrechtmatig, dat mag gewoon niet. Zeker bij bewuste activiteiten als een kast timmeren. Uiteindelijk is dat net zo min toegestaan als je auto in iemand zijn voortuin parkeren. Als de politie langskomt en jij hebt rond middernacht enorme herrie 'gefilmd' en zij kunnen dat ook nog verifiëren bij andere buren of misschien is het nog bezig dan kunnen zij gewoon proces-verbaal opmaken. Voor overlast na 19:00 en 23:00 zijn gewoon decibellen te vinden.
Je kan ook nog naar de civiele rechter.
Via rechtsbijstand of juridisch loket kan je ook uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Misschien kunnen zij de kosten van een geluidsmeting wel op zich nemen. €750 voor een weekend:
https://geluidsmetingen.c...-geluidsoverlast-weekend/
Oja zoals al eerder genoemd: focus je op "gebonk en getimmer" vooral dat laatste levert meer begrip op dan schattige kindervoetjes die in het weekend om kwart voor elf nog rondrennen..
[ Voor 3% gewijzigd door jnr24 op 10-12-2024 17:07 ]
Snap helemaal wat je zegt, maar je kunt dan niet meer echt zeggen dat je relaxed thuis bent als je zo moet gaan leven. En reken maar dat je dit een tijd mag doen, want om voldoende dossieropbouw te hebben in de hoop dat er dan echt wat gaat gebeuren ben je echt wel een tijd bezig, en al die tijd leef je dus wel met die frustratie.jnr24 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:04:
[...]
Probeer jezelf in een soort 'robot-stand' te zetten. Geluid = opnemen, bij grote kans op langdurige herrie of al twee opnames gedaan: politie bellen..
Hebben andere huurders in hetzelfde gebouw ook dezelfde geluidsoverdracht van buren? Het zou ook een constructie fout (of gewoon belabberd opgeleverd) kunnen zijn. En dat er op een bepaalde manier heel makkelijk geluid (en dus ook trillingen) worden overgedragen tussen appartementen. En daar is de woningbouw helemaal niet happy-de-pappy mee om dat als een conclusie te trekken (dat kost vervolgens veel geld).FSSF schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:11:
Ter aanvulling, betreft een vrij nieuw gebouw (2005+), dus geen ouderwetse bouw o.i.d.
Ik heb het niet enkel over wat achtergrondgeluiden maar geluiden waar ieder mens van schrikt en waar je de trillingen van voelt in de bank/muur.
Heb je familie of vrienden die deze zelfde overlast ook vaststellen in jouw woning (om een "ik" oorzaak makkelijker te kunnen uitsluiten).
Als het geluid voornamelijk geproduceerd wordt door de kinderen, die worden ook vanzelf ouder en hopelijk wat wijzer (of rennen niet meer door de kamers maar zitten passief op de bank met een telefoon in de klauwen).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Het is natuurlijk een frustrerend probleem. Als ik vrij en blij de kleur van jas van de buren moest bijhouden dan zat er verder weinig emotie achterJeroenV_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:36:
[...]
Snap helemaal wat je zegt, maar je kunt dan niet meer echt zeggen dat je relaxed thuis bent als je zo moet gaan leven. En reken maar dat je dit een tijd mag doen, want om voldoende dossieropbouw te hebben in de hoop dat er dan echt wat gaat gebeuren ben je echt wel een tijd bezig, en al die tijd leef je dus wel met die frustratie.
Mogelijk kan TS een dossier beginnen en hulp zoeken met de kernzin "Al jaren ernstige overlast, X weken nauwkeurig gedocumenteerd en opgenomen" Tegen de tijd dat de bal gaat rollen zijn die X weken misschien wel 2 maanden geworden. Een 'make shift' decibellen logboek, desnoods met een telefoonapp en eventueel nog één avond geverifieerd door een specialist is altijd beter dan helemaal niets hebben. Je komt gewoon veel serieuzer en goed beslagen ten ijs over en verbeterd kans op succes misschien wel van 30 naar 60%.