Kraan aansluiten tbv inbouwvaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Wie kan mij adviseren welke koppelingen/fittingen ik het beste kan kopen om een vaatwasser te kunnen aansluiten op de koudwaterleiding onder mijn wasbak? - Ik kom er zelf niet helemaal uit :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwHQB4fSuOsLxEb0JNpbcz6rXdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnlbwv9lPBRg5wvDlqiRIcb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBDg2H2mgRb7iRgniEAUuK3WYQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iuYtupUxXupLA6L0elCxS7H.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de bovenste fittingen op de foto opgemeten en deze hebben sleutelwijdte = 19mm = 3/8" ?
Leidingdiameter = 10mm
Meerlagenbuis = 16mm

[ Voor 4% gewijzigd door Megagijsje89 op 08-12-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
Ik dacht ofwel een knel T-stuk in het stukje buis met 1/2" draad voor een kraan, of een T-draadfitting tussen de bovenste draadverbinding, maar hier kan ik geen geschikte fitting voor vinden zonder dat het een samenstelling wordt met dus meer kans op lekkages...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik hoop niet dat dat verzinkte cv buis is die gebruikt wordt voor waterleidingen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
Ik denk verchroomde koperleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07

BCC

Is er nou 3/8 e geperst op een 1/2” leiding ? En te kort afgezaagd waardoor je nu met zo’n verlengstuk zit ? Mooiste is afzagen , t stuk persen en een wasmachine kraan. Kom je gelijk wat hoger uit waardoor je die chroombuisjes weer eruit kan halen. En beugelen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
BCC schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:11:
Is er nou 3/8 e geperst op een 1/2” leiding ? En te kort afgezaagd waardoor je nu met zo’n verlengstuk zit ? Mooiste is afzagen , t stuk persen en een wasmachine kraan. Kom je gelijk wat hoger uit waardoor je die chroombuisjes weer eruit kan halen. En beugelen.
Het leek mij ook al een rare samenstelling...
Bedankt voor je advies, maar kan je me vertellen wat voor T-stuk ik dan moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:14
Leiding(en) netjes afmonteren met een muurplaatkoppeling, vervolgens een combinatiekraan op de koudwater leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
Bedankt voor de adviezen, maar ik het eerlijk gezegd nog steeds niet duidelijk hoe ik de bestaande kraan dan ook moet koppelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4DnQdYvrlFCwAheXyImYUy2x9Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NJowEQQZqYU8dFqpsmpF4O55.png?f=user_large

Volgens mij is dit een 3/8" binnendraad fitting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het witte lijkt mij meerlagen buis, kan helaas zo niet zien van welke producent, maar gok dat het 16mm is al met al.

mooiste is iemand met een perstang fixxen dat je gewoon goed geperst kan gebruiken,

anders de RTM serie van uponor toepassen, dat is perstangloos

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:12:
het witte lijkt mij meerlagen buis, kan helaas zo niet zien van welke producent, maar gok dat het 16mm is al met al.

mooiste is iemand met een perstang fixxen dat je gewoon goed geperst kan gebruiken,

anders de RTM serie van uponor toepassen, dat is perstangloos
16mm klopt, ik heb het even nagemeten. Maar mijn vraag blijft dan nog hoe ik de bestaande kraanleiding hieraan kan koppelen?

Ik hoopte het met een soort T-stuk of iets dergelijks zelf op te kunnen lossen zonder al te veel gedoe/gereedschap...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, je kan dit niet snel ertussen toveren. Je hebt koppelingen nodig.

Je kan de meerlagenbuis door de midden knippen, een uponor rtm fitting ertussen zetten: https://www.warmteservice...-16-x-1-2-x-16/p/49200855
Daar draai je je kraan in voor de vaatwasser.

En beugel de leidingen even.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-12-2024 15:54 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-06 23:19
Denk dat jij beter een loodgieter kan gaan bellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Blonde op 08-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
teacher schreef op zondag 8 december 2024 @ 15:49:
Nee, je kan dit niet snel ertussen toveren. Je hebt koppelingen nodig.

Je kan de meerlagenbuis door de midden knippen, een uponor rtm fitting ertussen zetten: https://www.warmteservice...-16-x-1-2-x-16/p/49200855
Daar draai je je kraan in voor de vaatwasser.

En beugel de leidingen even.
Dit dus.. Ik kreeg de juiste koppeling voor de Wasmachinekraan er niet uit getoverd.. (verkeerde zoekterm...)

maar goed ik heb de luxe van een perstang dus ben ook iets minder in het RTM spul thuis..

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 08-12-2024 16:12 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Megagijsje89 schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:55:
Bedankt voor de adviezen, maar ik het eerlijk gezegd nog steeds niet duidelijk hoe ik de bestaande kraan dan ook moet koppelen?

[Afbeelding]

Volgens mij is dit een 3/4" binnendraad fitting
Die koppeling is 3/8''.
Is de verchroomde leiding 10 of 12 mm? Als het 12 mm is kan je er een knel t-stuk tussen zetten en met een stukje buis een muurplaat monteren waar de kraan in kan.

En begin maar niet met Uponor fittingen want dat past niet, die slang is tece en heeft een andere wanddikte.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:00:
[...]

Die koppeling is 3/8''.
Is de verchroomde leiding 10 of 12 mm? Als het 12 mm is kan je er een knel t-stuk tussen zetten en met een stukje buis een muurplaat monteren waar de kraan in kan.

En begin maar niet met Uponor fittingen want dat past niet, die slang is tece en heeft een andere wanddikte.
De leiding is 10mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:00:
[...]

hoe zie je dat zo aan deze fotos..?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

SMSfreakie schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:14:
[...]

hoe zie je dat zo aan deze fotos..?
Daar lijkt het het meest op.
Al zie dat er wel iets anders uit qua schuifhuls.
@Megagijsje89 kan je elders de waterleidingen zien en kijken wat voor merk er op staat?
Of je moet vanaf die 10mm een aftakking gaan maken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:18:
[...]

@Megagijsje89 kan je elders de waterleidingen zien en kijken wat voor merk er op staat?
nou ja ik zat al te vergelijken met tece koppelingen maar kon het namelijk niet matchen. denk misschien mis ik een detail :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:18:
[...]

Elders in huis staat vsh multicon op de huls.

Maar kan ik niet een vertakking maken net boven de 10mm knelfitting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:33
Megagijsje89 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:47:
[...]

Elders in huis staat vsh multicon op de huls.

Maar kan ik niet een vertakking maken net boven de 10mm knelfitting?
Dat zou gewoon 16x2 zijn dus dan passen henco of uponor koppelingen voor 16mm ook wel. Zou je er een t stuk met muurplaat en wasmachine kraan + een muurplaat met hoekstopkraan op kunnen zetten of een rechte koppeling met een stuk buis er tussen, een muurplaat en combinatiekraan.

Mocht je er niet uitkomen kan je ook altijd met foto's naar de Warmteservice... Die kunnen het je zo uitleggen en helpen met materiaalkeus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40

franssie

Save the albatross

Ik heb al heel wat lego oplossingen gezien maar deze is best "apart". Die oplossing met de verchroomde koperen tussenstukje snap ik echt niet, zet dan andere en langere slangen op de kraan (maar waarschijnlijk had de loodgieter een bepaald onderdeel niet bij zich?)

Ik weet dat het lastig is een loodgieter te vinden voor kleine klusjes als dit, maar idealiter zet je op beide leidingen een stopkraan die aan de achterplaat is geschroefd, kan je daarvandaan verder met je eigen lego oplossingen.

Kan niet goed zien wat er aan het einde van de witte buis zit geperst, maar als je zelf wil prutsen zou ik vanaf daar beginnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
franssie schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:04:
Ik heb al heel wat lego oplossingen gezien maar deze is best "apart". Die oplossing met de verchroomde koperen tussenstukje snap ik echt niet, zet dan andere en langere slangen op de kraan (maar waarschijnlijk had de loodgieter een bepaald onderdeel niet bij zich?)

Ik weet dat het lastig is een loodgieter te vinden voor kleine klusjes als dit, maar idealiter zet je op beide leidingen een stopkraan die aan de achterplaat is geschroefd, kan je daarvandaan verder met je eigen lego oplossingen.

Kan niet goed zien wat er aan het einde van de witte buis zit geperst, maar als je zelf wil prutsen zou ik vanaf daar beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.installand.nl/media/catalog/product/cache/9f304e7c862edd68f6a27d1a6b98b1d1/0/_/0_3710381.png gok ik zo 123

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zou wel de meest logische zijn afaik?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SMSfreakie schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:13:
[...]

Zou wel de meest logische zijn afaik?
Zeker, maar waarom dan dat chroom en niet een langere slang of desnoods een verlengings slang gebruikt ... Überhaupt wow heeft dat spul nog liggen :p

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 08-12-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
franssie schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:16:
[...]

Zeker, maar waarom dan dat chroom en niet een langere slang of desnoods een verlengings slang gebruikt ... Überhaupt wow heeft dat spul nog liggen :p
Gokje.. De kraan heeft geen langere slangetjes.. En dit kwam nog deels van de oude kraan af?
en verlengslangetjes had die niet bij etc etc etc (waarsch woning bouw putje oid)

[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 08-12-2024 19:20 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
PotatoChip schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:02:
[...]

Dat zou gewoon 16x2 zijn dus dan passen henco of uponor koppelingen voor 16mm ook wel. Zou je er een t stuk met muurplaat en wasmachine kraan + een muurplaat met hoekstopkraan op kunnen zetten of een rechte koppeling met een stuk buis er tussen, een muurplaat en combinatiekraan.

Mocht je er niet uitkomen kan je ook altijd met foto's naar de Warmteservice... Die kunnen het je zo uitleggen en helpen met materiaalkeus.
Bedankt voor de adviezen!

Is het dan niet het eenvoudigste om zo'n koppeling met muurplaat op de 16mm buis te drukken en dan meteen een combinatie kraan er in draaien?
Zo een:
https://www.warmteservice...vyROqpQnBJBAaArbXEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

franssie schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:16:
[...]

Ja volgens mij heb je dat soort chromen buisjes alleen nodig voor een los toilet toilet - dus ik gok dat dit nog ergens in de bus lag.

Je kan gaan prutsen op die 3/8e maar opnieuw knellen is netter. Je wil ook 1/2” voor een kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

BCC schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:21:
[...]

Ja volgens mij heb je dat soort chromen buisjes alleen nodig voor een los toilet toilet - dus ik gok dat dit nog ergens in de bus lag.

Je kan gaan prutsen op die 3/8e maar opnieuw knellen is netter. Je wil ook 1/2” voor een kraan.
eens hoor, maar dan moet je wel kunnen knellen. Ik hen 10mm overigens ook alleen voor toiletkraantjes in jaren '80/90 woningen, zeg maar voor de inbouw toiletten en de wasbakjes met onderkast.

Als dat niet lukt, zijn er wel 3/8 3/8 t stukken te vinden met een 1/2 erop, maar ik zou daarvoor even langs een winkel van warmteservice fietsen of mailen, zal niet veel vraag naar zijn, maar soit, kan TS ook gelijk advies vragen over stopkraantjes en de juiste slang voor de warme kant, dit ziet er sowieso niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Megagijsje89 schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor de adviezen!

Is het dan niet het eenvoudigste om zo'n koppeling met muurplaat op de 16mm buis te drukken en dan meteen een combinatie kraan er in draaien?
Zo een:
https://www.warmteservice...flens-16-x-1-2/p/49201055
Als dat past, ja.

edit, en dan liefst versie met stopkraan :P

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 08-12-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-06 20:46
Als die witte leiding inderdaad 16x2 is kun je gewoon een knelkoppeling 15mm met 1 z.g. nl-koppeling gebruiken. Kun je van daar verder met koper 15mm naar een t-stuk en vandaar naar 3/8 voor de kraan en naar een muurplaat 1/2" voor de vaatwasserkraan. Eventueel zet je nog n stopkraan direct na de sok op de witte buis zodat je alles in 1 keer kan afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megagijsje89
  • Niet online
Oke ik weet genoeg. Bedankt voor de hulp allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Natuurlijk kan het wel met wat fitting materiaal, al is een muurplaat wel veeeel netter. En als je niks aan je huidige leiding wil doen, blijft je wel zitten met die 3/8" krappe bottle neck.

Wil je toch voor een fitting-materiaal-oplossing: zet deze er tussen ipv het huidige stalen deel tussen flex slang en witte leiding. Wel andersom dan op de foto :P Kan eventueel er bovenop als de flexslang het niet haalt:
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/cdn-cgi/image/h=610,f=webp/medias/product_images_zoom/1_M_Raminex_A0128099_jpg_zoom_f1f6311f979e2d244d450ac5d52233bd.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MzE5NDl8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oNzEvaGJiLzkwNzg2MzU0NjI2ODYuanBnfDNhNWU1NWI3OTYxYzNiZjI0Mjk2NGFjNjNlOGIzZGZjM2Y5ZWM4MzlhZjIyY2FhMjRhZWZhNzEzNGYxNzJlNTA

Aan de zijklant verloop van 3/8"F naar 1/2F":

Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/images/products/253242/bonfix-messing-verloopsok-2x-binnendraad_50dd3.webp

En dan daar een kraan daar weer in:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/82771.jpg

Met een beugeltje aan de muur en loctite 55 ertussen en die vaatwasser doet het wel :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 09-12-2024 11:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1