Sinkhole door regenpijp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Hallo,

Allereerst ik ben niet erg technisch, excuses voor vragen die dit bevestigen.
Waar loop ik tegenaan? Gisteren zag ik dat op mijn oprit één steen ontbrak, deze lag in een gat. Bleek dat er meerdere stenen loslagen en het zand eronder weg was: een kleine sinkhole was zichtbaar.
De locatie van de sinkhole is gelegen bij de regenpijp afvoer. Eerst zand gekocht (6 zakken ophoogzand gingen erin) en opgevuld maar na wat nalezen en nadenkenmoet dat zand toch ergens door verdwijnen dus ik ben vanochtend weer wat gaan graven.

De koppeling tussen zwarte pijp en koppelstuk zit volgens mij omgedraaid en verkeerd om. Dat klopt toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW2BlmrshTH_XRpGILZ1hnPYo2g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HxmkB8PhEGlY6G518eIBfyX7.jpg?f=user_large

Volgens mij is het koppelstuk op de foto precies omgedraaid gemonteerd. Het regent momenteel licht en er lekken ook kleine druppeltjes water uit het gedeelte waar de regenpijp (zwart) met het koppelstuk is gemonteerd. (gaat niet om grote hoeveelheden water)

Mijn vragen: -is het aannemelijk dat dit kan zorgen voor het wegzakken van zand? De situatie is al jaren zo en we wonen hier zelf sinds 4 jaar en dit speelt nu (pas). Maar als het regent, regent het ook op de stenen en sijpelt het naar onder.
- Het lijkt me niet zo moeilijk, op het eerste gezicht, dit aan te passen. Maar het koppelstuk zit niet los, dus dan moet ik zagen en omgekeerd monteren. Hoe weet je dan waar je moet zagen?
- We laten de oprit binnen nu en een jaar zeer waarschijnlijk nog een keer helemaal opnieuw bestraten; dan zal er toch uitgegraven worden en is het vervangen wellicht ineens mee te nemen.
Ik zie dat Tesla Ultra Power underwater repair tape goede ervaringen oplevert bij gebruikers. Dit is vulkanische tape die zeer goed hecht op PVC en waterbestendig + temperatuurschommelingen goed aankan. Voor een lage druk buis lijkt dit dan een prima tijdelijke oplossing?

Wil iemand meedenken of advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
6 zakken ophoogzand kunnen niet wegspoelen door de minieme lekkage die je aangeeft.
De meest waarschijnlijke oorzaak is dat er dieper in de grond ergens een breuk in een afvoer zit waar het zand door wegspoelt. Beestjes (o.a. mollen en ratten) kunnen overigens ook een (mede)oorzaak zijn, door de gangen die ze ondergronds maken kan ook redelijk wat materiaal verdwijnen.
Ik zou wachten met repareren totdat de hele oprit er uit gaat en dan de leiding vrij leggen tot aan de aansluiting op het riool. Dan heb je een beter overzicht en vindt je misschien wel de werkelijke oorzaak van het probleem.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
knightfield schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:15:
Volgens mij is het koppelstuk op de foto precies omgedraaid gemonteerd. Het regent momenteel licht en er lekken ook kleine druppeltjes water uit het gedeelte waar de regenpijp (zwart) met het koppelstuk is gemonteerd. (gaat niet om grote hoeveelheden water)
Volgens mij zit het wel goed, door deze constructie kan enkele jaren verzakking worden opgevangen zonder dat je zand wegspoelt.
Mijn vragen: -is het aannemelijk dat dit kan zorgen voor het wegzakken van zand?
Die aanname klopt imho niet. De overgang van zwart naar grijs zit te hoog om zoveel zand weg te laten spoelen. Bovendien "lekt" het nu vanuit de regenpijp naar buiten.
De situatie is al jaren zo en we wonen hier zelf sinds 4 jaar en dit speelt nu (pas). Maar als het regent, regent het ook op de stenen en sijpelt het naar onder.
Je ziet het nu pas, maar de kans is best groot dat het wegsijpelen van zand al jaren speelt. Dit soort dingen gebeuren vaak heel langzaam en ongemerkt. Je ziet het pas als er een steen of tegel verzakt.
- Het lijkt me niet zo moeilijk, op het eerste gezicht, dit aan te passen. Maar het koppelstuk zit niet los, dus dan moet ik zagen en omgekeerd monteren. Hoe weet je dan waar je moet zagen?
ik zou eerst eens verder graven, ik denk niet dat de koppeling die je nu in beeld hebt de oorzaak is.
- We laten de oprit binnen nu en een jaar zeer waarschijnlijk nog een keer helemaal opnieuw bestraten; dan zal er toch uitgegraven worden en is het vervangen wellicht ineens mee te nemen.
Ik zie dat Tesla Ultra Power underwater repair tape goede ervaringen oplevert bij gebruikers. Dit is vulkanische tape die zeer goed hecht op PVC en waterbestendig + temperatuurschommelingen goed aankan. Voor een lage druk buis lijkt dit dan een prima tijdelijke oplossing?
Ik zou dat sterk afraden: daarmee haal je mogelijkheid weg voor de PVC-buiten om mee te bewegen met verzakkingen in de grond. Daarmee maak je de kans op verstopping of breken van leidingen in de toekomst juist groter.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12

Onbekend

...

Graaf die buis maar verder uit, grote kans dat er een breuk of een gat ergens in de buis zit.

En dat zand wat grotendeels "weggespoeld" is, ligt vermoedelijk nog in de afvoerbuis. Bij een flinke regenval zal het zand het wegstromen van het water belemmeren en loopt dat gat vol met water waar dan zand uit is verdwenen.

Voordat je dat gaat repareren, spoel de buis eerst goed door zodat je weet dat er geen zandophoping meer is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Nu online
Op jullie advies door gaan graven....ik ben tot de aansluiting op wat ik denk dat het riool is gekomen en voelde wat oneffenheden bij een aansluiting.
Ik heb een foto gemaakt van wat ik voelde. Het is nu nat omdat ik zelf met water het zand heb weggespoeld.
Zou dit in jullie ogen de oorzaak zijn. Lijkt logisch, maar dat er een stuk PVC weg is, is dat sowieso de reden van een grote hoeveelheid lekkend water wat jullie betreft? Zou het zand via deze weg weggestroomd zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5UP4o6ui5yeMTqp_npnQtWfdBA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hQA0etyuDfvdsCifEz0CwksV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
knightfield schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:32:
Zou het zand via deze weg weggestroomd zijn?
Hoogstwaarschijnlijk wel. Verder vrij leggen en repareren. Wanneer je zelf twijfelt hoe, vakman inschakelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Zo'n breuk komt alleen door mechanische spanning.
Aan de foto te zien, verwacht ik aan de onderkant een kleine opening waardoor water en zand langs kan stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Nu online
Dank. Ik denk dat een loodgieter de beste oplossing voor mij zal worden. Ik heb lokaal contact gezocht zojuist.,
Stel dat dit het probleem inderdaad is, wat mag zo'n klus uitbesteedt en wel kosten grofweg volgens jullie? (Of hoeveel uur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dat stuk wat kapot is moet vervangen worden, maar we weten niet wat voor onderdeel dat is. Misschien dat alleen dat ene onderdeel vervangen moet worden, of de aansluitende stukken ook. Qua materiaalkosten zal dat denk ik ergens tussen de 10 en 50 euro liggen.

Hoe meer voorbereidend werk jij doet, des te minder hoeft hij te doen en scheelt dat weer uurloon.

En als je zelf het zand rond het gehele defecte onderdeel omheen helemaal weg graaft, hoeft de loodgieter dat zelf niet meer te doen en denk ik dat het binnen een uurtje wel opgelost zal zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Onbekend op 08-12-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53
Zoiets fixen kan nog best lastig zijn.

Het ontstaat vaak door verzakken van de omgeving terwijl het huis steviger staat en dus niet verzakt. De buizen breken dan af.

Om het weer passend te maken kan het best zijn dat er een stukje gezaagd en nieuwe tussenstukken gelijmd moeten worden. Want het moet natuurlijk wel iets aflopen. Dus even goed uitgraven helpt, zodat je er goed bij kunt.

By the way, als het echt stuk is, zou ik daar als het open ligt ook de tuinslang eens even een goed eind induwen, daarna voluit open zetten, en langzaam terughalen. Hopen dat je het ergste zand er een beetje uit spoelt. Uitgaand van een losse HWA afvoer is dat hopelijk niet super ranzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:17

ManiacsHouse

Scheisse!

Enigzins offtopic:
Is het niet een optie om de regenpijp te ontkoppelen van het riool? Dat het water direct tuin inloopt. Kun je vaak via gemeente zelfs subsidies voor krijgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• knightfield
  • Nu online
Ter afsluiting: de werkelijke bron was niet de barst op de foto’s, maar zat iets dieper. De aansluiting van de HWA op rioleringsbuis/afvoer bleek aan de onderkant van de buis een grote scheur te hebben. Niet zichtbaar aan de bovenkant, maar gelukkig gevonden en opgelost !
Dank voor de adviezen om door te zoeken/graven!
Pagina: 1