Hemelwaterafvoer op dak, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 19:03
Goedemorgen allen,

Ik zit met een vraagstuk in de maag waar ik helaas niet echt iets op kan vinden.
We hebben een aantal jaren geleden een aanbouw laten realiseren. Daarbij komt het regenwater van de dakgoten op een provisorische wijze op het plat dak van de aanbouw.
Onder de zinken pijp ligt netjes een rubbertje, maar de buis heeft met harde wind de neiging om te gaan schuiven...

Het liefst heb ik het water uit de dakgoten zo ver mogelijk het dak op, maar dan kan ik de buis niet vastmaken.
Hebben jullie een goed idee?

Foto's van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc3WkFpjt--DY5TQS_NVtiCkpJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85GZkLAuThT0Aaac9f1WhHjO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdRgpyYbWo_YfEvcztAgM-FIqQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7Lnj6miEitDdXytvkn9xq3f.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:11
Gewoon wat ballast tegen de buis aan leggen. Grind, rubber tegels, iets wat iig niet door de wind gaat schuiven

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 23:22
Inderdaad. Of een zakje beton eromheen storten.

Wat doet dat eerste horizontale knietje daar eigenlijk. Was het idee dat bij wind dan wat minder gevoelig is?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
storeman schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:12:
Inderdaad. Of een zakje beton eromheen storten.

Wat doet dat eerste horizontale knietje daar eigenlijk. Was het idee dat bij wind dan wat minder gevoelig is?
Het is een bestaande buis die over was na de bouw van de aanbouw, dus die daar "eerst" maar neergelegd. Past redelijk okay, maar is niet echt wat ik wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Oude uitloop dichtmaken, nieuwe maken langs je uitbouw?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
teacher schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:24:
Oude uitloop dichtmaken, nieuwe maken langs je uitbouw?
Is de revu ook gepasseerd, maar dat kan pas als het dak vervangen is. Dak is over een aantal jaren aan de beurt.
Theoretisch kan er natuurlijk een hoop, maar dan zit de dakgoot daar niet op afwateren en komt het water daar niet. Het dak is niet top meer, dus dat allemaal aanpassen brengt behoorlijk wat gedonder met zich mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:23
Groen dak van maken, buis wat inkorten en dan iets van sedummatten of zo er op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13

BCC

Ik begrijp niet helemaal waarom het water in de buis moet? Het loopt toch prima over het dak? Of is het dak “hol? Of niet waterdicht?. Gewoon iets naar rechts een nieuwe korte verticale uitloop maken die uitkomt in die verdiepte goot.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 08-12-2024 11:07 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 14:41
BCC schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:05:
... Gewoon iets naar rechts een nieuwe korte verticale uitloop maken die uitkomt in die verdiepte goot.
Ik denk dat rechts schuin omhoog loopt naar de dakrand. Niet verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
BCC schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:05:
Ik begrijp niet helemaal waarom het water in de buis moet? Het loopt toch prima over het dak? Of is het dak “hol? Of niet waterdicht?. Gewoon iets naar rechts een nieuwe korte verticale uitloop maken die uitkomt in die verdiepte goot.
Het dak loopt gelukkig mooi op afschot, maar sinds de hoeveelheden water(zoek maar eens op buitenpost en wateroverlast) ben ik wat benauwder dat het dak de hoeveelheid water niet kan verwerken. Hoe meer ik het dan bij het huis weg kan houden hoe liever. Met de buis zorg dat ik het water aan het einde ophoopt en niet meteen bij het huis.
En verdiepte goot? Hoe bedoel je? Er is een opstaande rand van het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:22
Denk dat deze constructie vooral een hoop gekletter voorkomt, wat wel erg prettig is denk ik. De rest wat je noemt, water bij het huis weghouden, lijkt mij weinig zinnig. Als het te hard regent komt het water simpelweg over de goot van het huis heen.

Zoals ook al gezegd, ik zou de pijp aanpassen zodat die eerste gekke bocht eruit is en dan op 1 of 2 plekken klem leggen tussen iets zwaar, bijvoorbeeld de genoemde betonblokken. Grotendeels kan je dan de huidige pijp gebruiken, duurzaam en scheelt weer een stuk in de kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 08-12-2024 11:19 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-05 13:37
Water hoopt niet op he, het zoekt het laagste punt ;)

Als je t niet op t dak wil hebben maak je op een ander stuk in je goot een nieuwe afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MartijnAbel schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:27:
[...]

Is de revu ook gepasseerd, maar dat kan pas als het dak vervangen is. Dak is over een aantal jaren aan de beurt.
Theoretisch kan er natuurlijk een hoop, maar dan zit de dakgoot daar niet op afwateren en komt het water daar niet. Het dak is niet top meer, dus dat allemaal aanpassen brengt behoorlijk wat gedonder met zich mee
Paar wigjes onder de beugel en een halve meter opzij?
* teacher heeft ook zijn uitloop verschoven.
Kan prima. Regenton erbij... :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1