Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekende vent
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 02:20
Hallo,

2 dagen geleden is bij mij een stroomuitval geweest. Laptop stond toen aan de lader. Nadat stroom het weer deed start de laptop wel op maar geeft het volgende blauwe scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvJhavi7TcGO-eigmzQzN8f3vXM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KTs2dG34ebVFSxmZQwQmrkr5.jpg?f=user_large

CRITICAL PROCESS DIED.
Al lijkt me me persoonlijk stroom uitval ,dit niet de oorzaak, maar goed.Lader is verder in orde. Frappant vond ik het wel.

Na veel gegoogle en wat videos youtube bekeken ben ik al een heel eind komen met de bron van het probleem:
Windows 11 op de sdd word niet herkent of is foetsie. Er zijn verder geen andere sdd of partities aanwezig. Alleen C:\

Heb al checkdisck en sfc /scannow gedaan. Ook verschillende bootrec commandos en fix mbr.

Alle opties van opstart herstel, veilige modes, systeemherstel gedaan maar helaas geen resultaat.
Ik heb het idee dat ik nog wat mis, of ik doe volgorde van de commands verkeerd.

Het lieftste geen herinstallatie, veel bestanden zijn voor de studie en veel programma data zijn essentieel.

Iemand nog opties voor mij ik nog kan proberen. Alvast dank

[ Voor 3% gewijzigd door Onbekende vent op 08-12-2024 04:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Fixmbr op een gpt/uefi systeem is niet nuttig of zelfs averechts. Die heeft geen mbr.

Probeer met een andere laptop een installatie USB te maken voor Windows 11 en start daarvan op en kies voor installatie herstellen, wellicht helpt dat.

Zo niet, dan SSD uitbouwen en de data veiligstellen door bijv. naar een externe schijf te kopiëren en dan alsnog te herinstalleren.
Als hij gesoldeerd is of moeilijk bereikbaar, Linux USB maken, opstarten, volume mounten en zo de data eraf halen.

n.b.
Daarna een back-up plan maken, je moet altijd rekening houden met een calamiteit waardoor je niet meer bij je originele data kan, hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door nelizmastr op 08-12-2024 08:50 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Voordeel van schoollaptop;: je krijgt ict ondersteuning vanuit de school.

Dus, maak er gebruik van, ga naar de ict en vraag om hulp.
Herinstallatie kan ook met behoud van documenten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Je kan een LInux of WinPE USB gebruiken om te kijken of de Windows partitie nog aanwezig is en je toegang hebt tot de bestanden.
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:24
Onbekende vent schreef op zondag 8 december 2024 @ 04:42:
Al lijkt me me persoonlijk stroom uitval ,dit niet de oorzaak, maar goed.
Zo iets is me ook al overkomen (ook stroomuitval) en het kan dus wel daardoor
Onbekende vent schreef op zondag 8 december 2024 @ 04:42:
Het lieftste geen herinstallatie, veel bestanden zijn voor de studie en veel programma data zijn essentieel.
De oplossing is volgens mij dus een herinstallatie, maar dan zoals 99ruud99 het zegt: mèt behoud van instellingen.
't is, denk ik, ook de snelste oplossing èn (toch maar ter verduidelijking): je behoudt dus èn je eigen instellingen, programma's en data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:16

Marc H

- - Is wakker - -

MAAK EERST EEN BACKUP!

bijvoorbeeld met een bootable usb stick met hiren erop en dan back-uppen met een van de tools van deze stick naar een externe harddisk.

(Eigenlijk moet je regelmatig een backup maken van je laptop. Hij kan altijd kapot gaan door bijvoorbeeld een val of anders gestolen worden. Of je regelt in dat je data ook naar de cloud gaat als back-up. )

Daarna kijken of herstellen met behoud van gegevens werkt. Werkt dat niet, dan zal je hem toch moeten formatteren en Windows opnieuw gaan installeren.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1