Nieuwe hifi stereo set aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerdo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-02 13:32
[b]Ik zoek een?
Versterker met boekenplank speakers voor de woonkamer van 5 bij 5 meter.

[b]Wat is je budget?
Liefste tussen €2000-2500
Mag ook via de tweedehandsmarkt.

[b]Ik wil het apparaat gaan gebruiken om tv mee te kijken, dus hdmi arc moet erop zitten.
Een Rega planer 1 platenspeler wil ik erop aansluiten. (Een phono stage is gewenst) of hoor graag welke phono pre amp er bij past. En gemakkelijk muziek te streamen.
Ik had de volgende set:
Versterker: Arcam SA20
Speakers: B&W 606.
Was blij met het geluid maar ivm geboorte tweeling en een open tv meubel kast heb ik de set verkocht. Platenspeler heb ik nog. Ze worden in een 'cinewall tv meubel' geplaatst die 50 cm diep is en tegen een muur aan staat.
Speakers komen ongeveer 1,80 m uit elkaar te staan

Wat heb je zelf al gevonden?
In het kader van minimaliseren dacht ik eerst aan actieve speakers zoals:
PSB Alpha iq.
In een luistersessie vergeleken met de:
Kef Wireless LS50 ii.
Kef was de vollere winnaar. (Is zonder korting een stuk duurder).
Alleen ben bang dat de Kef Wireless LS50 II niet lang wordt ondersteund of kapot zal gaan en een hoge reparatiekosten met zich mee brengt. Veelal lees ik ook vaker connectiviteitsproblemen.

Toen gekeken naar een versterker met speakers, kwam uit bij de Kef ls50 meta.
Schijnt een mooie speaker te zijn maar naar verder lezen kwam het advies om eens te luisteren naar bijvoorbeeld de Dynaudio Evoke 10.
Het verhaal gaat dat de metas worden gehyped door sommigen.
De Hegel H95 zie ik ook veel voorbij komen om de Dynaudio aan te sturen. Weet dat ik dan een phono pre amp nodig heb. Zou zo'n speaker met 20 cm van de muur af teveel geluidskwaliteit verliezen?
De Naim Unity Atom ziet er ook interessant uit.

Hebben jullie ervaringen met bovenstaande producten of producten waar ik eens naar moet gaan kijken en beluisteren? Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Met de Naim Unity Atom is je budget toch al op zonder dat je nog speakers hebt aangeschaft? Punt met reviews lezen is dat reviewers niet objectief zijn; ze laten zich beïnvloeden door praatjes van fabrikanten, uiterlijkheden van producten (hoe mooier hoe beter het wel moet klinken) en prijs (hoe duurder hoe beter het wel moet klinken).

Primair moet je dus op zoek naar geluid wat je zelf mooi vind klinken. Nou is er gelukkig onderzoek gedaan naar wat de meeste mensen mooi vinden klinken en is dat onderzoek te gebruiken om te voorspellen of de meeste mensen een bepaalde speaker mooi vinden klinken. Op spinorama.org worden scores van heel veel speakers bijgehouden. Belangrijke waarde daar is 'tonality': hoe hoger hoe beter. De ls50 wireless 2 scoort daar best goed op en zou dus een goede keuze kunnen zijn. De PSB is daar helaas niet getest.

Een andere optie die me te binnen schiet is de actieve speakerset Klipsch The Nines. Die scoort ook best goed en is iets goedkoper, dat geeft je de mogelijkheid om binnen budget een subwoofer aan te schaffen voor een 2.1 set (een must wat mij betreft).

Als het ook passieve speakers mogen zijn zijn de mogelijkheden natuurlijk wel een stuk groter. Ipv de sexy maar overpriced naim unity atom koop je bijvoorbeeld een WiiM AMP (objectief goed getest) voor 300 euro en heb je nog handenvol geld voor goede boekenplank speakers. Of je kiest voor een goedkope surround receiver van Denon, Marantz of Yamaha; je gaat toch het verschil niet horen. Hier heb ik een lijstje gemaakt van speakers waarvan ik denk dat het goede keuzes zouden kunnen zijn: Ramon in "Audiosetup vraag: receiver, boxen en platenspeler"

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerdo
Dankjewel Ramon voor je reactie.
Ja de wiim amp pro ziet er ook veelbelovend uit. Mooi design, compact en bijna alle opties erop die ik interessant vindt. (Behalve Phono stage).
Ik denk zeker de moeite waard om de versterker eens te beluisteren met verschillende speakers. Ivm 4 kleine kinderen tussen 1 en 6 zie ik een subwoofer op de grond nog niet zitten.
Is de wiim amp krachtig genoeg of stel denk je: gewoon de gemakkelijke kant op gaan en de Kef wireless ls50 ii aanschaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Gerdo De meeste versterkers zijn krachtig genoeg voor de meeste speakers. In de praktijk hoef je daar niet naar te kijken, tenzij je heel exotische dingen gaat aansturen. Voor wat betreft versterkers/receivers: die klinken toch allemaal hetzelfde dus beperk je bij een luistersessie tot het geluid van de speakers en trap niet in de praatjes van de verkopers dat 'versterker A' of 'receiver B' beter zou passen bij een bepaalde speaker.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Gerdo schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:48:
Dankjewel Ramon voor je reactie.
Ja de wiim amp pro ziet er ook veelbelovend uit. Mooi design, compact en bijna alle opties erop die ik interessant vindt. (Behalve Phono stage).
Ik denk zeker de moeite waard om de versterker eens te beluisteren met verschillende speakers. Ivm 4 kleine kinderen tussen 1 en 6 zie ik een subwoofer op de grond nog niet zitten.
Is de wiim amp krachtig genoeg of stel denk je: gewoon de gemakkelijke kant op gaan en de Kef wireless ls50 ii aanschaffen?
Dat is een overweging die je toch echt zelf zal moeten maken. Kies je voor het gemak van de kef, of ga je toch voor losse passieve speakers. Passieve speakers en losse receiver of versterker bied toch meer flexibiliteit; stel dat je bijv toch ineens een 5.1 surroundset wil dan kan dat makkelijk met passieve speakers. Met actieve speakers ben je beperkt in de mogelijkheden die het systeem biedt.

Ook heb je natuurlijk het risico van defecten. Passieve speakers gaan eigenlijk zelden stuk. Actieve speakers kunnen natuurlijk stuk gaan en bij reparatie moet je het hele ding opsturen.

Dan heb je nog het wireless gedeelte. Misschien wordt de app stopgezet of verdwijnt support voor bepaalde streamingdiensten ineens en dan ben je de sjaak. Kies je voor een losse versterker met ingebouwde streamer dan is het een stuk makkelijker om deze te vervangen zonder je investering in speakers waardeloos te maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gerdo
Thanks allemaal voor het meedenken.
Ik ga op speaker jacht en ervaren waar ik warm van ga worden. Mijn gedachte is bevestigd en het is inderdaad wat slimmer om niet voor actieve speakers te gaan.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:57

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Pagina: 1