Stil systeem maar toch niet!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 12:22
Deze avond een nieuw systeem gebouwd van wat ik dacht dat het een stil systeem zou zijn. Maar niets is minder waar. De ventilatoren (3x case + 2 CPU) in de behuizing lijken niet het probleem. De case-fans voor enkele seconden naar 0 gezet en de cpu fans op 10%, maakt namelijk geen verschil.

Heb het idee dat de ventilator van de voeding veel te hard blaast. Maar daar kan ik natuurlijk niets aan veranderen. Had de voeding eerst met de ventilator naar beneden gericht (daar zit ook het stoffilter). Maar als ik de voeding omdraai (intake naar boven gericht) hoor ik geen verschil.

Is de voeding (ventilator) niet goed? Is het combinatie met de kast? Wat kan het zijn, en zou het überhaupt (bijna) geluidloos kunnen zijn/worden? Heb gelezen van mensen die niet wisten of hun pc aan of uit stond, zo stil. Dat is hier zeker niet het geval :-(

Mijn build:
Behuizing: Fractal pop silent solid
Voeding: MSI A750GL
Moederbord: ASROCK Z890 livemixer Wifi
Koeler: Deepcool AK620

Mocht meer info nodig zijn, laat maar weten. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gezien de reviews (uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart) moet de voeding gewoon stil kunnen zijn. Mogelijk dat je iets niet goed hebt aangesloten, iets in je BIOS verkeerd geconfigureerd hebt, of gewoon toch een defect model hebt gekregen. Maar iets is er niet goed. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zou ik zelf niet zo snel kunnen bedenken hoe je dit kan veroorzaken door verkeerd aan te sluiten. Zelfs als je op een manier veroorzaakt dat in idle je PC gigantisch verbruik heeft, dan zou alsnog ook je CPU fan (geen GPU?) hard aan het blazen moeten zijn.

Heb het overigens ook gehad, voeding viel mij zwaar tegen, en heb andere gekocht die geruisloos is. Later van andere Tweaker gehoord dat die eerste ook gewoon geruisloos had moeten zijn, maar was waarschijnlijk defect (heb hem geretourneerd met als reden dat hij herrie maakte, dus was toen aan hun om op te lossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
Room42 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:25:
Gezien de reviews (uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart) moet de voeding gewoon stil kunnen zijn.
Ja, dat zou ik dus ook verwachten.
Mogelijk dat je iets niet goed hebt aangesloten, iets in je BIOS verkeerd geconfigureerd hebt, of gewoon toch een defect model hebt gekregen.
Eigenlijk is de voeding toch maar een 'stand-alone' component, zonder een relatie (verbinding) met de rest? De BIOS heeft daarvoor dan ook geen instellingen.
Maar iets is er niet goed. :)
Het is geen tikkend of vreemd geluid. Zou het dan kunnen zijn dat ie al op volle toeren draait?
Sissors schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:30:
Zou ik zelf niet zo snel kunnen bedenken hoe je dit kan veroorzaken door verkeerd aan te sluiten. Zelfs als je op een manier veroorzaakt dat in idle je PC gigantisch verbruik heeft, dan zou alsnog ook je CPU fan (geen GPU?) hard aan het blazen moeten zijn.
Nee, op dit moment nog geen GPU.
Heb het overigens ook gehad, voeding viel mij zwaar tegen, en heb andere gekocht die geruisloos is. Later van andere Tweaker gehoord dat die eerste ook gewoon geruisloos had moeten zijn, maar was waarschijnlijk defect (heb hem geretourneerd met als reden dat hij herrie maakte, dus was toen aan hun om op te lossen).
Oké, dat lijkt dan hetzelfde probleem. Als ik de reviews lees, kan ik met niet voorstellen dat deze voeding niet stil zou zijn, dus mogelijk toch defect. Zal bij de leverancier eens gaan polsen.
Welke heb je uiteindelijk gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voel voordat je constateert dat de voeding defect is de lucht die eruit komt. Is dat veel en koel, dan is er iets mis met de voedingsfan (of sensor). Is het behoorlijk warm en/of stroomt het nauwelijks, dan doet de voedingsfan en sensor wat het moet doen en dan is het zaak om te kijken waarom het zo heet wordt.

In dat laatste geval: Fractal werkt met een PSU onderin de kast met rooster eronder. De PSU fan hoort koele lucht van onderen aan te zuigen en naar achteren uit te blazen. Heb je niet per ongeluk de voeding ondersteboven gemonteerd (dus met fan aan bovenzijde)? Dan kan het geen lucht aanzuigen en wordt het snel warm.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 08-12-2024 12:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
MSI MAG A750GL is totaal niet stil. Gaat al richting de 30dB bij lage belasting en dat hoor je. Hier het testrapport https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2356/ Als je een stille voeding wilt moet je echt een andere nemen. uitvoering: Sharkoon Rebel P20 750W is de stilste die hier verkrijgbaar is. Hier een review https://hwbusters.com/psu...750w-atx-v3-1-psu-review/ en een vergelijking met andere 750w voedingen https://hwbusters.com/bes...picks-hardware-busters/3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
dion_b schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:44:
Voel voordat je constateert dat de voeding defect is de lucht die eruit komt. Is dat veel en koel, dan is er iets mis met de voedingsfan (of sensor). Is het behoorlijk warm en/of stroomt het nauwelijks, dan doet de voedingsfan en sensor wat het moet doen en dan is het zaak om te kijken waarom het zo heet wordt.
De lucht is koel. De mate van geluid is er al meteen bij aanzetten pc, dus voordat enige onderdeel warm/heet wordt. Er komt niet veel lucht uit, minder dan bij mijn oude pc. Dus heb niet het idee dat de fan zo heel erg hard draait. Zou het kunnen dat het geluid komt van de weerstand die de lucht tegenkomt door het gaatjespatroon van de kast (op de positie van de ventilator)? De verhouding open/materiaal lijk me wat teveel doorschieten naar materiaal. Maar dan zouden daar toch meer klachten over moeten zijn?! Fractal is niet de eerste de beste.
Uszka schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:08:
MSI MAG A750GL is totaal niet stil. Gaat al richting de 30dB bij lage belasting en dat hoor je. Hier het testrapport https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2356/ Als je een stille voeding wilt moet je echt een andere nemen. uitvoering: Sharkoon Rebel P20 750W is de stilste die hier verkrijgbaar is. Hier een review https://hwbusters.com/psu...750w-atx-v3-1-psu-review/ en een vergelijking met andere 750w voedingen https://hwbusters.com/bes...picks-hardware-busters/3/
Wow, dit is wel een eyeopener voor mij. De(ze) voeding maakt van deze stille behuizing een niet zo stil systeem. Of het gaatjespatroon hieraan nog extra aan bijdraagt is dan nog de vraag.

Ik zou de voeding eruit kunnen halen en dan luisteren (meten) wat het verschil is. Welke aansluitingen moet een voeding minimaal hebben wil deze nog werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

Wildfire

Joy to the world!

Waarom eigenlijk niet voor een passieve PSU gegaan? Die zijn fanloos en dus zeker stil. Als je besluit voor een andere PSU te gaan dan is een passieve PSU dus een goede optie.

Zoiets als een uitvoering: Seasonic Prime Fanless TX-700 bijvoorbeeld?

Fanless is natuuurlijk wel duurder en Seasonic is ook echt een topmerk.

[ Voor 74% gewijzigd door Wildfire op 08-12-2024 17:35 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:30
Wildfire schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:14:
Waarom eigenlijk niet voor een passieve PSU gegaan? Die zijn fanloos en dus zeker stil. Als je besluit voor een andere PSU te gaan dan is een passieve PSU dus een goede optie.

Zoiets als een uitvoering: Seasonic Prime Fanless TX-700 bijvoorbeeld?

Fanless is natuuurlijk wel duurder en Seasonic is ook echt een topmerk.
Omdat fanless voedingen bovengemiddeld last hebben van coilwine en zijn veel te duur. Daarnaast kan het non ATX3.x Prime platform waar deze 700w op is gebaseerd niet overweg met recente videokaarten.

In de trend van veel mensen kennen de naam Seasonic dus het is een topmerk kan je wel eens gelijk hebben. Als het om de producten gaat is het niet meer dan een middenmoter, zeker gezien de missers die ze de laatste jaren hebben laten zien. Voor elke Seasonic made Seasonic is er wel een beter alternatief van een ander merk beschikbaar voor een vergelijkbare en vaak zelfs lagere prijs.
Pappabakker9045 schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:04:

Ik zou de voeding eruit kunnen halen en dan luisteren (meten) wat het verschil is. Welke aansluitingen moet een voeding minimaal hebben wil deze nog werken?
Geen. Je kunt de voeding starten met een paperclip https://www.corsair.com/u...-a-psu-power-supply-unit/

De ventilator van de MSI lijkt op minimaal 1060 rpm te kunnen draaien. Dat is erg hoog en hoorbaar. Daarbij is er geen fanless modus dus vanaf nul belasting al die 1060 rpm.

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 08-12-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
Uszka schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:26:
[...]

De ventilator van de MSI lijkt op minimaal 1060 rpm te kunnen draaien. Dat is erg hoog en hoorbaar. Daarbij is er geen fanless modus dus vanaf nul belasting al die 1060 rpm.
Dank je wel @Uszka, dat verklaart denk ik wel het 'luidruchtige' van de voeding.

Samen met jouw link naar de specs/testen van hwbusters en alle tips hierboven ga ik een nieuwe voeding kopen. Het wordt de uitvoering: ASUS ROG Strix 850W Gold Aura Edition (geen 16-pins kabel). Niet zo stil als de uitvoering: Sharkoon Rebel P20 750W maar overall wel een betere voeding volgens de resultaten van hwbusters. Wel 100W extra maar nu bij Amazon.nl in de aanbieding.

De 16-pins kabel heb ik voor de videokaart (die ik nog op het oog heb) niet nodig, maar volgens de review van @nickko zit deze er wel bij.
Pagina: 1