Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandas
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 13:14
Ik ben van plan deze laptop te kopen: uitvoering: Lenovo Legion Pro 5 16ARX8 (82WM00GPMH)

Maar die heeft maar 1GB ethernet. Op verschillende plekken is het nuttig meer dan dat te hebben.

Ik vond tools als deze: uitvoering: Startech.com Thunderbolt 3 to Ethernet Adapter, 10GbE

Maar vraag me nu af: die laptop specs vermelden helemaal geen thunderbolt 3.

Is dat gewoon USB-C? Gaat die werken als ik het in een USB-C 3.2 Gen 2 steek? Of moet ik iets anders zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:36

M2M

medicijnman

Als je de exacte usecase op dit moment niet duidelijk kunt formuleren is een 10Gb adapter overkill. Je hebt nodig;

- juiste bekabeling
- ontvangende kant moet ook 10Gb zijn
- verzender moet ook 10Gb zijn
- verzender moet 10Gb aan kunnen

en voor alles wat je van het internet plukt moet je op dit moment hard je best doen om uberhaupt 1Gb te halen, laat staan 10.

edit: en ja, je hebt thunderbolt 3 of hoger nodig om de adapter te kunnen gebruiken op volle snelheid. En thunderbolt zit niet op die laptop

edit: als je thunderbolt aanklikt in de pricewatch:

categorie: Laptops

wordt het lijstje vanzelf kleiner :)

[ Voor 36% gewijzigd door M2M op 07-12-2024 20:35 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandas
M2M schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:31:
Als je de exacte usecase op dit moment niet duidelijk kunt formuleren is een 10Gb adapter overkill. Je hebt nodig;

- juiste bekabeling
- ontvangende kant moet ook 10Gb zijn
- verzender moet ook 10Gb zijn
- verzender moet 10Gb aan kunnen

en voor alles wat je van het internet plukt moet je op dit moment hard je best doen om uberhaupt 1Gb te halen, laat staan 10.

edit: en ja, je hebt thunderbolt 3 of hoger nodig om de adapter te kunnen gebruiken op volle snelheid. En thunderbolt zit niet op die laptop

edit: als je thunderbolt aanklikt in de pricewatch:

categorie: Laptops

wordt het lijstje vanzelf kleiner :)
Er zijn verscheidene use cases, die ga ik niet in detail beginnen uitleggen. Ik weet perfect waarom ik dit nodig heb.

Mijn vraag is gewoon: Er staat "Thunderbolt 3", en die laptop zegt niet specifiek een Thunderbolt 3 poort te hebben.

Maar ik meen dat dat iets uit het verleden is? Is dat nu allemaal USB-C? Of moet er toch iets anders gebeuren?

Gaat dit werken als ik die kabel gewoon in een USB-C poort steek, is mijn vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Mandas op 07-12-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30
Mandas schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:44:
[...]
Mijn vraag is gewoon: Er staat "Thunderbolt 3", en die laptop zegt niet specifiek een Thunderbolt 3 poort te hebben. Maar ik meen dat dat iets uit het verleden is? Is dat nu allemaal USB-C?
Nee, ThunderBolt 3 maakt dan wel gebruik van een USB-C connector maar dat maakt het niet hetzelfde. Zo beschikt Thunderbolt ook over een PCIe signaal, wat een normale USB poort niet levert en deze adapter mogelijk wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandas
Nielson schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:04:
[...]
Nee, ThunderBolt 3 maakt dan wel gebruik van een USB-C connector maar dat maakt het niet hetzelfde. Zo beschikt Thunderbolt ook over een PCIe signaal, wat een normale USB poort niet levert en deze adapter mogelijk wel nodig is.
Ok. Ik kan verder zoeken. Andere info die ik lees zegt dat een USC-C die DP 1.4 levert het ook kan doen.

Maar da's allemaal niet getest, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:21
Nee thunderbolt is niet hetzelfde als usb-c die DP kan doen. Testen hoeft niet, want dat gaat niet werken.

Verder ben ik het wel eens met @M2M. Hopelijk begrijp je dat wij de logische aanname doen dat als iemand het verschil tussen de connector "usb c" en de verbinding "usb c" (met al zijn verschillende versies en nuances) niet begrijpt (of wilt opzoeken op wikipedia), we niet verwachten dat diegene iemand zou kunnen zijn die daadwerkelijk voordeel zou kunnen hebben van een 10gig nic. Dat is serieus enterprise spul waar de gemiddelde consument geen reet aan heeft.

Je zoekt een laptop met thunderbolt en of usb 4 (dat laatste zou kunnen werken, maar kan dodgy zijn tav backwards compatilbilty voor thunderbolt 3). Dus geen usb-c met dp alt mode oid.

Koop anders een 2.5gig usb c nic (dus niet thunderbolt). Werkt met die laptop, 2.5x sneller dan gewoon gigabit, betaalbaar en waarschijnlijk veel passender bij je usecase waar je verder niet over wilt uitwijden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door kwibox op 08-12-2024 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het is eigenlijk best gek dat 10G alleen via Thunderbolt 3 te vinden is, ik kan je half op weg helpen, trendnet heeft een 5G adapter voor USB-C:

https://www.trendnet.com/...ethernet-adapter-TUC-ET5G

Hier een test van een aantal 5 Gigabit USB-C adapters:

https://www.servethehome....be-network-adapter-guide/

[ Voor 20% gewijzigd door Navi op 16-12-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33
Navi schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:06:
Het is eigenlijk best gek dat 10G alleen via Thunderbolt 3 te vinden is, ik kan je half op weg helpen, trendnet heeft een 5G adapter voor USB-C:

https://www.trendnet.com/...ethernet-adapter-TUC-ET5G

Hier een test van een aantal 5 Gigabit USB-C adapters:

https://www.servethehome....be-network-adapter-guide/
Daar blijkt ook uit dat 5Gbit-adapters in praktijk maar 4 Gbit-adapters zijn (en dat is dan nog bruto data). De 5 Gbit USB-connectie heeft 8b/10b codering, waardoor er een overhead is van 25%.

Verder is het een combi van:
- markt (wie wil een 10 Gbit-adapter aansluiten via USB, dat kan namelijk alleen maar als je ook 10 Gbit USB hebt)
- hoeveel verbruikt het ding en hoe warm wordt het daarbij. 10 Gbit staat nu niet echt bekend om zijn zuinigheid, in tegendeel zelfs.
- hoeveel cpu-performance kost het om het netwerksignaal eerst om te zetten in USB-signalen en daarna weer naar een netwerksignaal?
Pagina: 1