Ik wil een 230v YMVK-as kabel rondom de tuin van mijn (nog op te leveren) nieuwbouwhuis leggen waarop ik stopcontacten kan aansluiten (dus continustroom), en de lampen centraal kan aan/uitschakelen met een slimme schakelaar ertussen.
Mijn idee is om in eerste instantie zsm de kabel erin te leggen voordat ze het terras gaan leggen en op gewenste plekken naar boven te laten komen uit de grond, om deze later aan te sluiten op lampjes en/of stopcontacten.
Volgens Chat GPT heb ik dan 5 aders nodig:
Met 5 aders heb je een extra geschakelde fase voor de verlichting:
1. Bruin – Fase (L) voor de stopcontacten
2. Blauw – Nuldraad (N)
3. Geel/groen – Aarde (PE)
4. Zwart – Schakeldraad naar de lamp
5. Grijs of extra zwart – Fase voor de schakelaar
Is die 5e ader echt nodig of kan ik niet gewoon de bruine draad voor zowel de stopcontacten als de lampen gebruiken? Omdat het om 100 meter kabel gaat scheelt die ene ader toch al gauw 130 euro.
GPT zegt daar zelf het volgende over:
Je kunt de fase (L) voor de verlichting bij de stopcontacten aftakken en via een schakelaar naar de lamp sturen. Dit betekent wel dat de verlichting en stopcontacten op dezelfde groep zitten. Dit is technisch toegestaan, maar een aparte fase (zoals in de 5-aderige kabel) is netter en beter voor flexibiliteit.
Mijn advies: Gebruik een 5-aderige kabel. Dan heb je altijd een aparte fase voor de verlichting en kom je later niet in de knel als je nog iets wilt wijzigen.
Bij 5 aders zie ik ook dat ik er 2 zwarte adres tussen zitten, zie bv
deze. Mocht ik dus voor 5 aders gaan, hoe weet ik dan op elke plek waar ik deze boven de grond wil gebruiken welke van de 2 zwarte aders ik moet gebruiken voor stopcontact en licht?
Overigens wel echt respect hoe goed GPT steeds mijn specifieke vragen beantwoordt, wat me met een Google search niet zo snel lukte. Maar wil dus toch nog graag even de menselijke check hierop hebben.
[
Voor 27% gewijzigd door
CeeDeeS op 07-03-2025 15:31
]