Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:15
Ik wil bij Elektromat een grondkabel kopen voor tuinverlichting. Dat is dan YMVK-as. Ik ga verlichting aansluiten, de kabels die Elektromat aanbiedt zijn 2, 3 en 4 aderig. Normaal heb ik drie kleuren in mijn kabel, bruin, blauw en geel/groen.
Deze kabels hebben naast het aardscherm, blauw en bruin in de 2 aderige, bruin, zwart en grijs in de 3 aderige en blauw, bruin, zwart en grijs in de 4 aderige.
Voor verlichting neem ik dan dus de 2 aderige had ik bedacht, de 4 aderige zal dan voor 3 fase aansluiting zijn maar waar is die 3 aderige dan voor?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36
3 fase zonder nul. Kan je dus niet splitsen naar 3 x 230 Volt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:05
of enkelfase met een schakeldraad

[ Voor 10% gewijzigd door peter-rm op 07-12-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
los van de kosten, zou ik kabel nemen met meerdere aders. Dan kan deze aders gebruiken om verschillende clusters verlichting te schakelen ( het woord groepen gebruik ik maar even niet). Je zou ook een deel kunnen schakelen voor verlichting en deel niet voor bijvoorbeeld een stopcontact voor tuingereedschap,

PS, ik zie net dat je bij Elektramat zelfs grondkabel van 37x2.5 kan kopen

https://www.elektramat.nl...ndkabel-37x2-5-per-meter/

[ Voor 18% gewijzigd door Prisma16 op 07-12-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
peter-rm schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:26:
of enkelfase met een schakeldraad
Ja, dat zou ook kunnen, maar dan kloppen de kleuren niet.
bruin, zwart en grijs in de 3 aderige
Maar dat is te verhelpen met een stukje blauwe tape of krimpkous aan de grijze draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Prisma16 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:38:
los van de kosten, zou ik kabel nemen met meerdere aders. Dan kan deze aders gebruiken om verschillende clusters verlichting te schakelen ( het woord groepen gebruik ik maar even niet). Je zou ook een deel kunnen schakelen voor verlichting en deel niet voor bijvoorbeeld een stopcontact voor tuingereedschap,

PS, ik zie net dat je bij Elektramat zelfs grondkabel van 37x2.5 kan kopen

https://www.elektramat.nl...ndkabel-37x2-5-per-meter/
Het plan is een stopcontact onder de carport voor de stofzuiger en 3 lampen langs het pad naar de voordeur, over bijna 50 meter neem ik dan een 2 aderige grondkabel 4mm2, dat zou moeten werken toch? Schakelen kan van binnen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-06 20:27
No Hands schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:30:
[...]

Het plan is een stopcontact onder de carport voor de stofzuiger en 3 lampen langs het pad naar de voordeur, over bijna 50 meter neem ik dan een 2 aderige grondkabel 4mm2, dat zou moeten werken toch? Schakelen kan van binnen in huis.
Ik zou toch wel minimaal 3 aders nemen (ook voor de aarde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
[...]

Kan je alleen zelf beoordelen maar denk wel even aan mogelijkheden voor de toekomst, laadpaal voor auto,robotmaaimachine, pomp om tuin te sproeien. elektrische ontdooi installatie voor het pad (handig als je met een rollator loopt) .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Cave_Boy schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:33:
[...]

Bij grondkabel is de aarde uitgevoerd als litze, die zit tussen de ' stroomdraden' en het metalen scherm in.

Voor wat betreft kerndoorsnede; als de totale lengte van de kabel <100m is vanaf de meterkast dan kan je gewoon 2,5mm2 aanhouden.

Dus voor continu spanning + 1 schakeldraad volstaat een 3-aderige grondkabel.

https://www.elektramat.nl...ondkabel-3x2-5-per-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Cave_Boy schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:33:
[...]

Aarde gaat via de litzedraad, die is verwerkt in de mantel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Prisma16 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:44:
[...]

Kan je alleen zelf beoordelen maar denk wel even aan mogelijkheden voor de toekomst, laadpaal voor auto,robotmaaimachine, pomp om tuin te sproeien. elektrische ontdooi installatie voor het pad (handig als je met een rollator loopt) .... :)
Laadpaal krijgt eigen kabel, tuin sproeien is in de tuin en niet bij de carport en ik heb nog strooizout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:09
[...]

Ik zou gewoon 2,5mm² nemen. 4mm² is overkill en je loopt er waarschijnlijk tegenaan dat je dit niet in alle componenten fatsoenlijk aangesloten krijgt.

Maar je wilt de contactdoos en de verlichting samen schakelen? Want anders kom je een ader tekort.
JukeboxBill schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:39:
[...]

Ja, dat zou ook kunnen, maar dan kloppen de kleuren niet.

[...]

Maar dat is te verhelpen met een stukje blauwe tape of krimpkous aan de grijze draad.
Of kabel met de juiste kleuren bestellen, het bestaat wel. ;)

https://www.elektrobode.n...5-2-5-mm2-bu-bn-bk-835336

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Xander schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:53:
[...]

Ik zou gewoon 2,5mm² nemen. 4mm² is overkill en je loopt er waarschijnlijk tegenaan dat je dit niet in alle componenten fatsoenlijk aangesloten krijgt.

Maar je wilt de contactdoos en de verlichting samen schakelen? Want anders kom je een ader tekort.

[...]

Of kabel met de juiste kleuren bestellen, het bestaat wel. ;)

https://www.elektrobode.n...5-2-5-mm2-bu-bn-bk-835336
Die 4 keer in een jaar dat ik wil stofzuigen onder d carport mag het licht wel even aan ja.
Of dan dus een 3 aderige kabel nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:42
3 aderige grondkabel kan je gebruiken als je ook een schakeldraad wil.

Voor alleen een paar lampen en een sporadische stofzuiger zou ik 2,5mm2 nemen. Spanningsval en verliezen zijn daarvoor geen issue.

Een extra ader kan altijd handig zijn en nauwelijks meer. Wel even checken of de diameter van de kabel niet te groot wordt voor de wartels van de lampen. Je zit als snel op m25 met een grondkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heb hier vanaf de groepenkast via de werkplaats naar achterin de tuin ca. 40 meter kabel en een takkensnipperaar van 2800 Watt aan een 1,5 mm2 verlengsnoer van 20 m doet het ook nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou denk ik lekker de 3x 2,5mm² nemen..

en zowel het stopcontact als de verlichting geschakeld doen..

kan je ook nog eens iets anders inpluggen wat je van binnenuit kan schakelen

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik sluit mij aan bij de anderen, 3x 2,5mm² ymvk-as zodat je verlichting appart kan schakelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeDeeS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:52
Ik wil een 230v YMVK-as kabel rondom de tuin van mijn (nog op te leveren) nieuwbouwhuis leggen waarop ik stopcontacten kan aansluiten (dus continustroom), en de lampen centraal kan aan/uitschakelen met een slimme schakelaar ertussen.
Mijn idee is om in eerste instantie zsm de kabel erin te leggen voordat ze het terras gaan leggen en op gewenste plekken naar boven te laten komen uit de grond, om deze later aan te sluiten op lampjes en/of stopcontacten.

Volgens Chat GPT heb ik dan 5 aders nodig:
Met 5 aders heb je een extra geschakelde fase voor de verlichting:
1. Bruin – Fase (L) voor de stopcontacten
2. Blauw – Nuldraad (N)
3. Geel/groen – Aarde (PE)
4. Zwart – Schakeldraad naar de lamp
5. Grijs of extra zwart – Fase voor de schakelaar

Is die 5e ader echt nodig of kan ik niet gewoon de bruine draad voor zowel de stopcontacten als de lampen gebruiken? Omdat het om 100 meter kabel gaat scheelt die ene ader toch al gauw 130 euro.

GPT zegt daar zelf het volgende over:
Je kunt de fase (L) voor de verlichting bij de stopcontacten aftakken en via een schakelaar naar de lamp sturen. Dit betekent wel dat de verlichting en stopcontacten op dezelfde groep zitten. Dit is technisch toegestaan, maar een aparte fase (zoals in de 5-aderige kabel) is netter en beter voor flexibiliteit.
Mijn advies: Gebruik een 5-aderige kabel. Dan heb je altijd een aparte fase voor de verlichting en kom je later niet in de knel als je nog iets wilt wijzigen.

Bij 5 aders zie ik ook dat ik er 2 zwarte adres tussen zitten, zie bv deze. Mocht ik dus voor 5 aders gaan, hoe weet ik dan op elke plek waar ik deze boven de grond wil gebruiken welke van de 2 zwarte aders ik moet gebruiken voor stopcontact en licht?

Overigens wel echt respect hoe goed GPT steeds mijn specifieke vragen beantwoordt, wat me met een Google search niet zo snel lukte. Maar wil dus toch nog graag even de menselijke check hierop hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door CeeDeeS op 07-03-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

@CeeDeeS Vaak zijn de aders genummerd als er meerdere aders met dezelfde kleuren in de draad zitten. Er staan dan 1-tjes en 2-tjes op de aders.

'gewoon' ook de bruine draad voor de ingang van de schakelaar gebruiken kan prima. Maar niet van schakelaar naar de lampen toe als je dat bedoelt. Want dan gaan de stopcontacten mee aan en uit met de lampen :P

Ik zou het bij 3 aders houden.
- Bruin voor fase van de stopcontacten en als fase-ingang voor de schakelaar
- zwart voor de fase van geschakelde lampen, na de schakelaar.
- blauw voor de nul voor zowel lampen als stopcontacten.
- litze voor de aarde (geen ader)

Echter hebben de meeste leveranciers deze kleuren gek genoeg niet in 1 draad en zal je bijv. grijs moeten omkleuren naar blauw. Dat mag. Alternatief is 4-aderig kopen (die heeft wel blauw) en dan grijs (voorlopig) niet gebruiken. Of een tweede zone aanleggen voor de lampen. Of iets anders mee schakelen.

Geel/groen heeft een YMVK-As kabel niet, de functie van aarde wordt door de litze in de kabel vervult. Een As draad met geel/groen ga je dan ook niet vinden. 5 aderig is bij een As draad dan ook geheel overbodig in jouw situatie.

Geen idee wat GPT als voordeel ziet om naar de schakelaar met een eigen fase draad te gaan, binnenshuis is dat niet anders, daar krijg een schakelaar ook gewoon de bruin van de stopcontacten als input. En van een aparte fase is al helemaal geen sprake. Leuk dat er een mooi antwoord uit GPT komt maar het slaat imho nergens op.

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 07-03-2025 16:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 12:47
Wij gaan een tuinschuur en overkapping bouwen. Ik wil een nieuwe grondkabel trekken vanuit de meterkast naar deze schuur. Daar sluiten we dan de verlichting op aan en een paar stopcontacten. Volgend jaar willen we dan een tv en heater er in zetten. Ook een zwembad inverter van 6.5kw en dat zal het dan zijn.

is dan een grondkabel van 3x25 wijsheid? of moet er een dikkere door van 2x4 bijvoorbeeld? wat zouden jullie doen? ik doe het liever gelijk goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:32
harrybeuker schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:30:
Wij gaan een tuinschuur en overkapping bouwen. Ik wil een nieuwe grondkabel trekken vanuit de meterkast naar deze schuur. Daar sluiten we dan de verlichting op aan en een paar stopcontacten. Volgend jaar willen we dan een tv en heater er in zetten. Ook een zwembad inverter van 6.5kw en dat zal het dan zijn.

is dan een grondkabel van 3x25 wijsheid? of moet er een dikkere door van 2x4 bijvoorbeeld? wat zouden jullie doen? ik doe het liever gelijk goed :)
Nieuwe vraag = nieuw Topic maken :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1